Stofanet's hastighed
Fra : Dopedog KDC

Dato : 27-12-01 15:25

Hvad kører stofanet egentlig med i up/down load?

-Ronnie

--
We're the nobodies,
Wanna be somebodies,

Fra : Moerch

Dato : 27-12-01 17:16

Du skal regne med 1024/256.

Mvh
_Mørch

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-12-01 18:41

Moerch skrev:

>Du skal regne med 1024/256.

.... som det højst opnåelige, mens det kører langsommere nogle
steder. Stofanet garanterer intet.

Jeg kører 1024/256 i Horsens.

--
Bertel

Fra : Moerch

Dato : 27-12-01 19:06

Det gør jeg også i Næstved. Men har samtidig, som Bertel skriver, hørt om
situationer hvor folk kører med det halve.....

Mvh
_Mørch

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 27-12-01 21:17

Samme i Vejle

Fra : KC

Dato : 31-12-01 14:35

Enig.

For ca. 2 år siden indførte stofa en begræsning på 1024/256. Før det var
hastigheden den dobbelte (på en gammel p133-computer....)

Vi har haft stofanet to steder i Århus Nord. Begge steder kørte nettet
fortrinligt med 1024/256 hastigheder stort set altid.

Nu har vi bolignet Århus og down/uploader med i hvert fald op til 2 MB/sec
(har selv downloadet op til 2,5 MB/sec - to downloadninger på samme tid på
hhv. 1 og 1,5 MB/sec fra Tucows). Nettet har nu fungeret upåklageligt i
snart to uger. Det blev etableret pr. 1. december 2001, men har siden ca. 14
december kørt helt uden problemer og altid med høj hastighed. Da jeg testede
på telestyrelsens hjemmeside viste testen 10 Mb/sec.

KC

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-01-02 22:22

"KC" <a@a.dk> wrote in

> [...]
> problemer og altid med høj hastighed. Da jeg testede på
> telestyrelsens hjemmeside viste testen 10 Mb/sec.

Hmmm, nu bor jeg godt nok i Aalborg, men jeg kunne da nok finde på at
flytte til Århus og arbejde når jeg bliver færdig som datalog til næste
sommer. Men er der andre end kollegier der hører under Bolignet? Der
står på forsiden at det både kan være antenneforeninger,
boligforeninger, kollegier mv. Men hvis det er så fantastisk, så er det
lidt mystisk at der ikke er andre end kollegier der bruger det?

Flemming

Fra : Jens

Dato : 11-01-02 23:44

"Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> boligforeninger, kollegier mv. Men hvis det er så fantastisk, så er det
> lidt mystisk at der ikke er andre end kollegier der bruger det?

Så kan jeg da fortælle dig at vi er nogle stykker i Odense, der ude i
fremtiden arbejder på en sammenkobling af nogle net i Odense med BoligNet
Århus.

Selvstændige og uafhængige net som f.eks. BoligNet Århus går en spændende
fremtid i møde.

Jens

Fra : Flemming Joensson

Dato : 12-01-02 10:59

"Jens" <jens@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in

> "Flemming Joensson" <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> skrev i en
> meddelelse news:Xns9193E34CC743Ejoenssoncsaucdk@194.19.194.7...
<SNIP>

> [...]
> BoligNet Århus.
>
> Selvstændige og uafhængige net som f.eks. BoligNet Århus går en

Sikkert, men det kan jo næsten kun gå for langsomt med at få det
udbredt

Flemming

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-01-02 19:16

On Fri, 11 Jan 2002 23:43:57 +0100, Jens wrote:

> [...]
>
> Så kan jeg da fortælle dig at vi er nogle stykker i Odense, der ude
> i fremtiden arbejder på en sammenkobling af nogle net i Odense med

Mit umiddelbare net vil være, at det ikke er rentabelt.

Det er ret omkostnings krævende, at få en forbindelse fra Århus
til Odense, og det er næppe væsentligt billigere at få en Internet
forbindelse i Århus end at det er i Odense.

Så det eneste man 'sparer' er mængde rabat - men jeg vil tro at man kan
få en fornuftig aftale hvor man køber en forbindelse i Århus og en i
Odense, og stadigt spare penge i forhold til at koble dem direkte sammen

Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 12-01-02 19:38

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få en fornuftig aftale hvor man køber en forbindelse i Århus og en i
> Odense, og stadigt spare penge i forhold til at koble dem direkte sammen

Vi snakker om store net med flere nogle tusinde brugere, sådan at der er
flere til at betale. Derudover arbejdes der på at der på selvsamme net skal
etableres IP-telefoni, sådan at alle tilsluttet kan tale sammen gratis.

Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 12-01-02 20:49

On Sat, 12 Jan 2002 19:37:40 +0100, Jens wrote:

> Vi snakker om store net med flere nogle tusinde brugere, sådan at der
> er flere til at betale.

Ja - men derfor er jeg stadigt overbevist om at det vil være billigere
ikke at koble de 2 net sammen.

En STM-1 mellem Århus og Odense vil koste +100k om måneden.

> Derudover arbejdes der på at der på selvsamme net skal etableres
> IP-telefoni, sådan at alle tilsluttet kan tale sammen gratis.

Det kan i stadigt gøre, selvom de ikke er koblet direkte sammen, den
trafik kører så blot via den Internet udbyder i vælger.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 13-01-02 10:46

> Ja - men derfor er jeg stadigt overbevist om at det vil være billigere
> ikke at koble de 2 net sammen.
>
> En STM-1 mellem Århus og Odense vil koste +100k om måneden.

Der er heller ikke tale om en STM-1 som vel er 155 Mbit/s jeg taler om.
Snarere noget 2-4 Mbit/s.
Først og fremmest er det for at opnå forbindelse til IP-telefonien.

Med en fast forbindelse kan der bedre garanteres at f.eks. IP-telefoni har
første prioritet.

Jens

Fra : Jesper Skriver

Dato : 13-01-02 14:40

On Sun, 13 Jan 2002 10:46:13 +0100, Jens wrote:

> [...]
>
> Der er heller ikke tale om en STM-1 som vel er 155 Mbit/s jeg taler
> om. Snarere noget 2-4 Mbit/s. Først og fremmest er det for at opnå

Hvis det er for IP telefoni, så bør i sikre jer at alt andet trafik
mellem de 2 net stadigt kører via Internet udbydereren, da man ellers
vil få en lavere hastighed mellem de 2 net, end til Internet'et, og i
kan få problemer med kvaliteten på VoIP.

Hvis i kører VoIP og andet data på samme forbindelse, sammen med en
prioritetering af VoIP, så skal i ikke regne med at kunne bruge mere end
15-25% af båndbredden til VoIP.

> Med en fast forbindelse kan der bedre garanteres at f.eks. IP-telefoni
> har første prioritet.

Se ovenfor, det er ikke nødvendigvis sandt - det kommer an på hvilken
aftale i har med jeres Internet udbyder ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 13-01-02 15:42

> [...]
>
> Se ovenfor, det er ikke nødvendigvis sandt - det kommer an på hvilken
> aftale i har med jeres Internet udbyder ...

Men ovenstående er noget der måske skal ske ude i fremtiden. Indtil da er
det ikke bestemt hvordan og hvorledes.

Jens

Fra : Tony H. Reinkvist

Dato : 07-01-02 18:39

Ifølge deres oplysning til Telestyrelsen internetguide
http://www.internetkvalitetsguide.dk/, så kører de 1024/386. Men det vil jeg
da se før jeg tror det. Deres kvalitet er faldet i takt med at ADSL er
dukket op og de gør ikke en skid ved det

--
Tony H. Reinkvist

Aaahhhh. Først nu forstår jeg ingenting...

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 07-01-02 18:49

Tony H. Reinkvist skrev:

>Ifølge deres oplysning til Telestyrelsen internetguide
>http://www.internetkvalitetsguide.dk/, så kører de 1024/386.

Jeg kører 1024/256, men af klager rundt omkring fra kan man se at
det ikke gælder alle deres kunder..

>Deres kvalitet er faldet i takt med at ADSL er
>dukket op

Det tror jeg ikke der er belæg for at sige. Der var vist de samme
variationer før som efter.

--
Bertel

Fra : [DK]WeirdScience

Dato : 11-01-02 22:14

> Jeg kører 1024/256, men af klager rundt omkring fra kan man se at
> det ikke gælder alle deres kunder..

Jeg kører også 1024/256 og har gjort det i ca. 2 år. Jeg ved ikke om
det er pga. et forholdsvis nyt kabelnet her hvor jeg bor, men generelt
er der gode oppetider, og meget sjældent dårlig forbindelse. Jeg får
tit de ca. 120KB/sec når bare serveren i den anden ende er hurtig nok.

Flemming

Fra : [: Cum get som' :]

Dato : 20-01-02 23:38

1536/384