netkort og linux.
Fra : claus

Dato : 27-12-01 13:15

Jeg skal købe et netkort til min nye pc ( amd atlon)
der er sat op med linux. Hvad skal jeg købe?
Jeg vil endvidere have sat mine 2 maskiner i et netværk der er
tilsluttet mit adsl, således at begge maskiner er på nettet. Jeg er idag
tilsluttet på den ene maskine på en cisco 677, cybercity. Hvad skal jeg
købe for at få begge maskiner på nettet?
Den ene maskine kører idag på windovs men det er meningen at den snart
skal indgå i et linux-netværk med de to maskiner( to maskiner ialt, en
ny og en lidt ældre pentium 2).

Jeg vil være glad for hurtigt svar.

Hilsen Claus.

Fra : Deaster

Dato : 27-12-01 13:26

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> Den ene maskine kører idag på windovs men det er meningen at den snart
> skal indgå i et linux-netværk med de to maskiner( to maskiner ialt, en

Du skal have en hub/switch, men det har du jo allerede da de de sidder i
netværk. Så skal du tilslutte din router til hubben enten vha, uplink porten
eller vha. af de alm. netværksstik i hubben.

Mht. til netkort har jeg et eller andet no-name Realtek i to af mine pc'ere
og et 3Com 905 i den tredje, alle tre kører fint Mandrake 8,1, faktisk blev
de fundet og installeret under installationen af Linux.

Her er en oversigt over understøttet hardware til Mandrake:
http://www.linux-mandrake.com/en/hardware.php3

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Peter Jespersen

Dato : 27-12-01 18:15

On Thu, 27 Dec 2001 13:14:45 +0100, claus wrote:

> [...]
>Den ene maskine kører idag på windovs men det er meningen at den snart
>skal indgå i et linux-netværk med de to maskiner( to maskiner ialt, en

Det er meget tæt på at hvis kortet er understøttet af Windy så
kan det også køre under Linux.
På min arbejdsstation benytter jeg et 3Com 905TX og i min server
sidder et Edimax En9120.

I mange tilfælde hvor der ikke er en specifik driver, så virker
Tulip driveren, det er fx den jeg benytter med mit edimax kort.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
All words are pegs on which to hang ideas.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-12-01 19:04

"claus" <kompletkommunikation@get2net.dk> writes:

> Jeg skal købe et netkort til min nye pc ( amd atlon)

Så ville jeg uden betænkeligheder gå efter et Intel-kort. Dem har jeg
gode erfaringer med.

> der er sat op med linux. Hvad skal jeg købe?

Så er et Intel kort et godt valg. Jeg har selv en maskine med to
PRO/100 og en anden maskine med et enkelt PRO/100. De kører bare som i
olie

I øvrigt er de understøttet af eepro100 kernemodulet, så det er lige
til at kaste i maskinen og loade modulet (eller lige at oversætte en
ny kerne, hvor det er med ;).

Jeg ved godt at du kan få billige kort til halvdelen eller måske endda
en tredjedel af prisen, men jeg har personligt oplevet alt for meget
bøvl med sådanne kort til at jeg ville sætte penge i sådan nogle
igen. Det ældste Intel-kort jeg har er et 100 Mbps kort med
82557-chippen på. Det er fra '96 og kører stadig glimrende.

Nu om dage hedder det "smarte" fra Intel vist PRO/100 S, se
<http://www.intel.com/network/connectivity/products/pro100s_adapter.htm>.

--
Jacob - www.bunk.cc
It's been a business doing pleasure with you.