Klassisk vs western guitar
Fra : Michael Vittrup

Dato : 15-12-00 21:46

lige et lille spørgsmål - hvordan kan det være at udøvere af klassisk
musik, spillende på klassiske spanske guitarer, lader guitaren hvile på
VENSTRE lår med halsen i en vinkel på mellem 45 og næsten 90 grader, målt
fra vandret? (selv om man er højrehåndet)

Spilles på westernguitar med metalstrenge, hviles den på HØJRE lår med en
tilnærmelsesvist vandret hals...

....hvad er fordelen ved det ene frem for det andet, for der MÅ da være en
fordel?

// Michael

Fra : Mikkel Rasmussen

Dato : 17-12-00 16:41

Michael Vittrup <babyford@control.auc.dk> wrote in message

> [...]
> tilnærmelsesvist vandret hals...
>
> ...hvad er fordelen ved det ene frem for det andet, for der MÅ da være en

Der spilles jo typisk forskellige stilarter (mildt sagt) på de to
forskellige instrumenter. Barre-greb er rimeligt håbløse på en spansk guitar
på venstre lår: stillingen er akavet og halsen er for flad. Omvendt er
rækkevidden på gribebrættet bedre på den måde.

Med min Schecter Celloblaster skifter jeg mellem venstre og højre lår alt
efter hvad spiller (og hvis jeg sidder ned). Musikken der kommer ud af det
er vidt forskellig.

Mange hilsener
Mikkel Rasmussen
http://apis.iuma.com