Jubii's 'klogeskole' [WARNING!!! - langt, ~
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-12-01 16:58

Det er ærgerligt at mac'en gang på gang bliver 'glemt' når der gives
'gode' råd om indkøb af ny computer. Senest har vi i brugergruppen
Biddet diskuteret Jubii Klogeskolens artikel om indkøb af ny pc...

Vores kære Formand Bo sendte en mail til Steven Snedker og påpegede
nogle af mac'ens mange fortræffeligheder/herligheder, men svaret var
(selvfølgelig) ikke imødekommende overhovedet.

Her er et uddrag af vores 'mail-diskussion' med mr. Snedker:

---------------------------

> [...]
>
> Men du kan jo tage udfordringen og opskrive en iMac der kan
> konkurre med denne maskine:
>
> http://www.mm-vision.dk/pcsystemer.asp?action=vis&varenr=99100
> cd'en skiftes ud med en burn proof cd-brænder (+500 kr.)
> grafikkortet skiftes til et ATI All-in-Wonder
> http://www.ati.com/na/pages/products/pc/aiw_radeon/ (+1700 kr.)
> og der proppes et netkort med indbygget 4-ports hub i (+400 kr.)
>
> Hvor meget koster en iMac, der kan det samme?

> Windows er bestemt ikke perfekt. Men Mac er
> efterhånden værre. Man bliver mobbet af
> hardwareproducenter, softwareskribenter og ADSL-

---------------------------

Og det 'måtte' jeg lige svare på:

---------------------------

> Men til pc kan man få dims1 og dims2. Her er Macs problem at
> enten eksisterer dimserne ikke, eller også koster de meget mere
> end pc-versionen.

Det kommer jo fuldkommen an på hvilken 'dims' du taler om?! RAM?
Grafikkort? Harddisk? Andet?

I så fald er det bare et opslag på edbpriser.dk og/eller en tur ned til
den lokale PC-pusher efter dimsen. På mange områder er der ingen forskel
her. Desuden leveres mac'en med mange features som de fleste PC'ere
endnu ikke tilbyder som standard. F.eks. ethernet, trådløst netværk og
ikke mindst firewire-interface.

> [...]
> og der proppes et netkort med indbygget 4-ports hub i (+400 kr.)
>
> Hvor meget koster en iMac, der kan det samme?

Hvor meget koster en Compaq, IBM eller Dell der kan det samme?

Mac'en har en langt højere samlekvalitet end ovenstående samle-pc og
består af en række komponter (udvalgt af Apple) der kan _fungere_
sammen. Det er det der så unikt ved mac'en! Selvfølgelig fungerer
samle-pc'erne i langt de fleste tilfælde, men de giver aldrig den samme
helhedsfornemmelse som mac'en giver.

Jeg har i øvrigt lige købt en iBook med 384 mb Ram, 20 gb harddisk,
firewire, USB, video-out, vga, 10/100 ethernet, airport (trådløst
ethernet), dvd og cd-rw, 2,2 kg og kan køre mellem 4 og 5 timer på et
batteri, etc. Find en tilsvarende PC der kan det samme og som kan fås
til 17.500 kr. (inkl. en dyr taske til 714 kr.).

At den så ikke er lige så hurtig som en P4 eller AMD athlon XP er jeg
fuldstændig ligeglad med. Jeg har en maskine der fungerer perfekt i
kraft af god hardware og et godt OS (både OS 9 og X) og som kan mere end
at tilfredsstille mit behov (studiebrug, webdesign, lidt spil,
tekstbehandling, internet, mv.).

Jeg oplever næsten dagligt mange af mine studiekammerater der har
problemer med at logge på universitets ftp-server eller har problemer
med at hente PDF-filer (undervisningsplaner etc.). Mac'en har aldrig
givet problemer der - måske det også er derfor de overvejer at skaffe
nogle G4'ere PowerMac'er til studiet (Informationsvidenskab på SDU).

....og endelig er der jo problemet med virus (som egentlig ikke er noget
problem for macbrugere).

God jul!

Med venlig hilsen

Jesper Møller-Fink

---------------------------

....og jeg fik det noget tørre svar:

---------------------------

> Det kommer jo fuldkommen an på hvilken 'dims' du taler om?! RAM?
> Grafikkort? Harddisk? Andet?

Jeg tænker især på digitalkameraer og scannere, der simpelthen
ikke virker til Mac. Jeg finder det også oprørende at binde hardware
til operativsystemer.

> Hvor meget koster en Compaq, IBM eller Dell der kan det samme?

Sikkert lige så meget som en iMac. Jeg ville heller aldrig anbefale
en mærkevare-pc. De pc'er jeg hører mest ufordelagtigt om er i
øvrigt Compaq. Til gengæld kører en af mine bambus-pc'er på
10'ende år.

> Det er det der så unikt ved mac'en! Selvfølgelig fungerer
> samle-pc'erne i langt de fleste tilfælde, men de giver aldrig den
> samme helhedsfornemmelse som mac'en giver.

Og Mac'en er også meget pænere end de beige kasser.
Men jeg tænker på de hårdtbeskattede løsarbejdere og kan ikek få
mig selv til at bede dem betale det dobbelte for enkelhed, skønhed
og kompatibilitetsproblemer.

> [...]
> batteri, etc. Find en tilsvarende PC der kan det samme og som kan fås
> til 17.500 kr. (inkl. en dyr taske til 714 kr.).

Metro har en Celeron 600, 64 Mb ram, 20 Gb hd og lidt andet gejl
til 6.300 kr. Så skal der proppes et par pcmcia-kort i den til
netværk (+1000 kr. stk.) Til den pris kan jeg godt undvære video-
out og FireWire.

Mac er et øvre middelklassefænomen ligesom Jaguar og B&O (var
engang).

En lækker Passat stationcar koster 331.000
Så jeg vælger en Toyota Corolla.

> At den så ikke er lige så hurtig som en P4 eller AMD athlon XP er jeg
> fuldstændig ligeglad med.

Som sagt om den bærbare pc: til den pris kan jeg godt undvære
video-out og FireWire.

> Jeg har en maskine der fungerer perfekt i
> kraft af god hardware og et godt OS (både OS 9 og X) og som kan mere
> end at tilfredsstille mit behov (studiebrug

Whaa? Studiebrug. Du er studerende og har 17.500 kr. at klatte
væk på et hakkebrædt?

> ...og endelig er der jo problemet med virus (som egentlig ikke er
> noget problem for macbrugere).

Mac'en har bestemt mange fordele.

Steven

---------------------------

Tja... Er det en typisk M$-mantalitet ikke at nævne alternativer?
Vi må i hvert fald håbe at fremtidige (nye) computerkøbere laver en mere
grundig research og orienterer sig andre steder end hos 'klogeskolen'...

Glædelig jul og godt nytår til alle!

--
mojn, Jesper

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 26-12-01 17:03

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

nu glemte jeg selvfølgelig linket til omtalte 'klogeskole'-artikel:

<http://kanal.jubii.dk/klogeskolen/ks26.asp>

--
mojn, Jesper

Fra : thomas schreiber

Dato : 26-12-01 18:05

Hmmm... Til "alm. brug" er en mac da heller ikke at foretrække efter min
mening. Jeg er tidligere og nuværende PC bruger, og jeg må da indrømme at
mac'en er wintel maskiner underlegen på mange punkter. Jeg har købt min G4MP
til musik produktion udelukkende.

Der findes et hav af gode freeware FTP, server, MP3 afspiller, DivX
afspillere, en/decodere og napster lign. programmer til PC.

Jeg fik mig noget af et chok da jeg skiftede, da det stort set var umulig at
opdrive noget til mac, som havde samme features, var lige så hurtig
"opdateret" som pc software var/er. Desuden er der meget lidt freeware til
mac, som kan bruges til noget fornuftigt - samlignet med freeware pc
software.

Jeg solgte min P(is)C og købte en mac i november 2000. Jeg har købt en
P(is)C igen for et par måneder, da jeg simpelthen ikke kan leve med at Mac
er så ringe til mange ting. For eks. se film der ikke er *.mov og alt hvad
der er internet relateret. Jeg syntes at IE og NS laver alt for mange
fejl(giv ikke html programmørerne skylden!), og så er deres mail/news
programmer extrem ringe i forhold til MS versionerne - efter min mening.

Hvis man aldrig har haft en computer foran sig før, er en wintelmaskine -
efter min mening - bestemt mere brugervenlig, og lettere at håndtere end en
mac.

Jeg vil mene at Mac mest er for nørder, og at Hr og Fr Danmark burde holde
sig til Compaq eller lign. Ville heller aldrig råde nogen til at købe en
mac, med mindre den udelukkende skulle bruges til musik og/eller
(levende)billeder.

Skal dertil lige nævnes at jeg er total neutral hvad angår "win Vs. mac os
krigen", så det er ikke for at fremme nogens produkter.

Afslutningsvis vil jeg lige gøre det klart, at jeg ikke er 100% enig i ham
"klogesen's" mail. Men det er nu fakta at Mac har nogle
kompatibilitetsproblemer hvad hardware angår. Desuden har win XP for eks,
MANGE flere nyttige og brugbare features end mac OS X har. Man skal
installerer 117 apps på en Mac for at få de samme muligheder en "standard"
win XP maskine giver. Der er sikkert en del der er uenige, men tænk på hvor
meget der bliver skrevet om mail programmer der ikke virker optimal, og
diske der forsvinder under mac OS. Har aldrig hørt en wintel bruger klage
over MS outlook exress eller at diske der forsvinder.

Jeg kunne forestille mig at de fleste her på NG'er er "indædte" MAC brugere
og sikkert ikke har den helt store erfaring med wintel maskiner. Win Xp
kører - efter min mening - mac OS X i grøften hvad brugervenlighed,
kompatibilitet og funktionalitet angår. Til musikproduktion, er mac dog en
wintel maskine overlegen. Som en alt-i-en maskine er wintel at foretrække,
som arbejdshest er mac at foretrække.

Jeg håber i har forstået mit indlæg som en kommentar til emnet, og IKKE som
et forsvar til wintel maskinerne. Jeg bruger min Mac til musik, og min
P(is)C til at nørde internet, ftp, divX osv. med. Hver maskine er den anden
overlegen på nogle punkter, hvorfor jeg har valgt at købe en til hver ting.

.... og godt nytår til jer alle.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-12-01 22:38

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> [...]
> mac'en er wintel maskiner underlegen på mange punkter. Jeg har købt min G4MP

Skal du spille, så er Mac'en det helt forkerte valg. Dels er udvalget af
grafikkort for lille og for dyrt og dels, så kommer spillene alt for
sent eller slet ikke.

Vil man have mulighed for at købe software nede i den lokale
radioforretning, så er Mac'en også et forkert valg, så her kan man godt
tale om underlegen, men hvor ellers?

> [...]
> "opdateret" som pc software var/er. Desuden er der meget lidt freeware til
> mac, som kan bruges til noget fornuftigt - samlignet med freeware pc

Tjek lige Versiontracker.com. Der er et HAV af free- og
sharewareprogrammer, langt flere end jeg kan følge med i, og det er
endda kun til OS X! Hvis man har brug for flere, må man sg* have et ret
ekstremt brug af sin computer.

Der findes rigtigt nok 117 MP3-afspillere til Windows, men helt ærligt,
hvad skal man bruge dem til? 90% bruger WinAmp, selvom det skoder
rigtigt meget i forhold til f.eks. iTunes (lækkert organiseret) og
Audion (det fedeste interface!), og selvom der findes meget bedre
programmer på Windows. Det store udvalg bliver slet ikke udnyttet.

FTP- og Web-server, MP3 en/dekoder, Mail, videoredigering, CD-R
brændersoftware og meget mere er allerede indbygget i OS X. Resten kan
hentes på nettet. DivX! kører desuden også meget (meget!) bedre i OS X
end i OS 9.

> [...]
> fejl(giv ikke html programmørerne skylden!), og så er deres mail/news
> programmer extrem ringe i forhold til MS versionerne - efter min mening.

OS 9 er rigtigt nok ganske skidt til at afspille DivX! film, jeg fik det
aldrig til at køre godt. Mht. browserne, så skyldes de mange fejl
sjusket HTML-kodning og specifik kodning til IE5.5 på Windows. Se bare
de mange sider som fik problemer, da MS frigav IE6, og det viser nemlig
den ringe testning, som siderne har været igennem.

Mht. Netbank, så skyldes inkompatibiliteten at bankerne bruger
ActiveX-moduler til bl.a. sikkerhedsmoduler. Jeg ved ikke nok om det,
til at kunne argumentere imod det, men de klarer sig jo fint i udlandet
uden, såehh...

> [...]
> sig til Compaq eller lign. Ville heller aldrig råde nogen til at købe en
> mac, med mindre den udelukkende skulle bruges til musik og/eller

?!? Mere brugervenlig? Hvis man ser bort fra problemerne med, at man
bliver en smule isoleret og har svært ved at skaffe software, så har jeg
svært ved at acceptere den holdning.

På hvilke punkter er Mac'en sværere end Windows? Jeg er meget uening her

Jeg ville heller ikke anbefale en Mac til hvemsomhelst, da der jo er
problemer med anskaffelse af software + at man ikke bare lige kan spørge
naboens søn, når der opstår problemer. Jeg tror nu bare, at Hr. og Fru
Danmark bruger den software der følger med og aldring nogensinde køber
noget ekstra, så det er nok ikke det store problem.

> Skal dertil lige nævnes at jeg er total neutral hvad angår "win Vs. mac os
> krigen", så det er ikke for at fremme nogens produkter.

Helt neutral er du jo ikke, og det er jeg jo heller ikke. Du kommer fra
Wintel-verdenen og har derfor tillagt dig nogle vaner og en viden, som
du ikke umiddelbart kan overføre til Mac'en. Derfor bliver du aldrig
helt dus med den og den vil altid irritere dig.

Jeg har det lige sådan med min PC'er. Det er en Athlon 850 Mhz med
rigeligt RAM, GeForce-kort og 40 GB HD, der styres helt fint af Win98 og
Win2k. Den mangler ikke kræfter til spil og dagligdags arbejde, så det
kan jeg ikke brokke mig over.

Jeg skulle dog leve med PC'en som eneste maskine i en periode på nogle
uger, da jeg solgte min gamle Mac inden jeg havde pengene til min
nuværende Cube. Det gik da nogenlunde og især hastigheden på IE5.5 er jo
uovertruffen, men der mere i livet end Explorer og her kunne jeg altså
ikke lige umiddelbart genskabe Mac'ens "atmosfære" på Windows 2000, som
jeg brugte som min standardsystem (det er forresten lysår bedre end alt
andet Windows jeg har prøvet (XP ekskluderet, da jeg kun har prøvet det
i 10 min.)).

Jeg brugte megen tid på at sætte min "nye" maskine op, men jeg synes
ikke programmerne havde samme form for samspil, som på Mac'en, hvor det
hele ligner hinanden mere. Det giver en mere flydende arbejdsgang og
filnavigeringen på Windows bliver aldrig så god som på Mac OS 9.x (det
er OS X også langt fra...).

I denne situation var jeg selvfølgelig også farvet af mine årlange vaner
med Mac OS, selvom jeg altid har rodet med Windows på sidelinien.

> [...]
> win XP maskine giver. Der er sikkert en del der er uenige, men tænk på hvor

Uenige... det er ikke ordet

Hvad er det liiige, som XP har og OS X ikke har? Med den rigtige maskine
får man følgende muligheder i OS X: Mail, Web, MP3 en/dekoder, iMovie
videoredigering (DV video selvfølgelig), iDVD DVD-brænding med rigtigt
flotte menuer, FTP- og Web-server (Apache), AppleWorks kontorsoftware,
QuickTime-player (som selvfølgelig er gladest for .mov filer, men det
giver jo også suveræn kvalitet), og så en del andet jeg ikke lige kan
komme på nu

> meget der bliver skrevet om mail programmer der ikke virker optimal, og
> diske der forsvinder under mac OS. Har aldrig hørt en wintel bruger klage
> over MS outlook exress eller at diske der forsvinder.

Dvs. at alle PC-brugere bruger Outlook Express? Det er da underligt, at
der findes så mange andre mail-programmer til Windows, hvis ikke de
bliver solgt! Selvfølgelig er der brugere, som er utilfredse med OE,
især med sikkerheden!

At diskene forsvinder, sker jo kun for en brøkdel af Mac-brugerne. Det
sker ikke på Windows, men så sker der så meget andet! Har du aldrig fået
at vide, at Windows' kernel (kern386 el. sådan noget lign.) er blevet
beskadiget og Windows ikke kan starte? Det er længe siden jeg har set
det, men med Win95 var det da ikke et sjældent syn.

Min Win2k maskine har også haft sine problemer, hvor den i en tid fik et
flip på mine diske og arbejdede helt vanvittigt på dem. Det fik
tusindvis af fejl til at opstår, som blev fanget af Win2k's diskrepair
program, men det tog lang tid før den kørte godt igen.

> [...]
> wintel maskine overlegen. Som en alt-i-en maskine er wintel at foretrække,

Du vil egentlig nok blive overrasket over, hvilken broget gruppe der er
her. Der er alle lige fra de ret urutinerede, over de indædte
Mac-brugere, til Mac-Win neutrale og rene Unix-eksperter. Hvis man
færdes her i gruppen, så foretrækker man jo nok Mac'en, men mange her er
bestemt ikke fremmede i andre miljøer.

> [...]
> overlegen på nogle punkter, hvorfor jeg har valgt at købe en til hver ting.

Hver person har da ret til sin egen mening; hvis ikke vi Mac-brugere
skulle synes det, hvem skulle så! Vi har jo bestemt en noget anden
mening end de fleste andre (når det kommer til computere), så vi bør
selvfølgelig respektere andres valg.

Normalt hopper jeg heller ikke ind i den slags diskussioner, men dine
oplevelser/holdninger konfliktede altså lige lovligt med mine

Du skal være glad for, at flere af "guruerne" tilsyneladende har taget
sig en lille juleferie.

> ... og godt nytår til jer alle.

Jo, i lige måde da!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-12-01 23:36

thomas schreiber <NOSPAMschreiber@c.dk> wrote:

> Hmmm... Til "alm. brug" er en mac da heller ikke at foretrække efter min
> mening.

Sjovt nok ville jeg påstå (næsten) det modsatte. Netop hvis man kan
holde sig indenfor såkaldt alm. brug er det ligegyldigt om man bruger en
Mac eller en PC. Hvis man gerne vil gøre det billigt; køb en PC, og hvis
man gerne vil ha' flot hardware og være lidt anderledes; køb en Mac.

> [...]
> "opdateret" som pc software var/er. Desuden er der meget lidt freeware til
> mac, som kan bruges til noget fornuftigt - samlignet med freeware pc

Ja mængden af PC'ere gør det langt mere atraktivt at skrive software til
wintel. Men i de sidste par år synes jeg Apple selv har gjort en godt
stykke arbejde mht. at lukke div. softwarehuller som share- og freeware
klare på wintel siden: Et godt eksempel er iTunes, iMovie og Mail (til
OS X).

> Jeg syntes at IE og NS laver alt for mange
> fejl(giv ikke html programmørerne skylden!),

Hvorfor skal vi ikke det?

> og så er deres mail/news
> programmer extrem ringe i forhold til MS versionerne - efter min mening.

MacSOUP (newsprogram til Mac, som iøvrigt er shareware) er det bedste
newsprogram jeg har kunnet finde - uanset platform.

> Hvis man aldrig har haft en computer foran sig før, er en wintelmaskine -
> efter min mening - bestemt mere brugervenlig, og lettere at håndtere end en
> mac.

Hvis man ALDRIG har brugt en computer før, så tror _jeg_ at Mac'en vil
være lettest at gå til. Men det er jo påstand mod påstand. Det er jo
også de færreste folk der efterhånden ikke har brugt en eller anden
computer før de selv anskaffer sig en.

> [...]
> sig til Compaq eller lign. Ville heller aldrig råde nogen til at købe en
> mac, med mindre den udelukkende skulle bruges til musik og/eller

Hvis man er villig til at betale for den software man bruger, og ikke
har brug for "nabo/venne hjælp", så kan man li' så godt vælge en Mac
frem for en PC - altså mht. funktionalitet. Men mange mennesker er -
naturligvis - afhængig af andres hjælp til at komme igang, og når nu
kammeraten ka' lave en hurtig kopi af div. programmer hvorfor så
udelukke sig selv ved at købe en Macintosh.

> Afslutningsvis vil jeg lige gøre det klart, at jeg ikke er 100% enig i ham
> "klogesen's" mail. Men det er nu fakta at Mac har nogle
> kompatibilitetsproblemer hvad hardware angår.

Hvad tænker du på?

>Desuden har win XP for eks,
> MANGE flere nyttige og brugbare features end mac OS X har. Man skal
> installerer 117 apps på en Mac for at få de samme muligheder en "standard"
> win XP maskine giver.

Nu har jeg endnu ikke rigtigt haft fingerne i en XP maskine, så uddyb
venligst.

> [...]
> diske der forsvinder under mac OS. Har aldrig hørt en wintel bruger klage
> over MS outlook exress eller at diske der forsvinder.

Nej, men så skriver de om så meget andet. Vi har jo alle vores små
problemer.

Martin

Fra : Gunnar Holse

Dato : 30-12-01 07:24

> nu glemte jeg selvfølgelig linket til omtalte 'klogeskole'-artikel:
>
> <http://kanal.jubii.dk/klogeskolen/ks26.asp>

Overskriften siger vel egentlig alt. Og forklarer hvorfor jeg satte Mac i
anden række.

Men hvad angår dit Windows 2000 "miljø", så prøv at slå de "friske" farver
fra i titellinier osv., så du får en ren grå vinduesfarve - evt. med sort
skrift for aktive og mørkegrå for ikke-aktive vinduer. Det hjælper en hel
del :)

I Windows XP kan den lirede (og helt usandsynligt grimme) farvesætning slås
fra, og det frembringer efter min mening en ret elegant GUI uden så meget
ressourcekrævende showoff.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-12-01 23:15

Jesper Møller-Fink wrote:

> Vores kære Formand Bo sendte en mail til Steven Snedker og påpegede
> nogle af mac'ens mange fortræffeligheder/herligheder, men svaret var
> (selvfølgelig) ikke imødekommende overhovedet.

Arg... Steven Snedker er en PC-varnerbi, der også har slået sig op som
orakel med specialviden om søgemaskiner i Politiken Internet sektion, og
jeg siger bare go'dav mand økseskaft.........

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-12-01 23:36

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Tja... Er det en typisk M$-mantalitet ikke at nævne alternativer?

Det mest komiske er faktisk, at netop fordi MS har lavet Officepakken på
IE til Mac holder Hr. Snedkers argumentation om kompatibilitetsproblemer
ikke en meter.

Den viden har bruger til at argumentere imod Macintosh er efter min
mening 4-5 år gammel og er ikke blevet opdateret. (Bl.a. argumentet om
at kun Apple laver hardware til Mac, og at div. digitale kameraer ikke
virker med en Mac er jo heldigvis langt fra rigtigt.)

> Vi må i hvert fald håbe at fremtidige (nye) computerkøbere laver en mere
> grundig research og orienterer sig andre steder end hos 'klogeskolen'...

Det tror jeg næppe de gør - desværre. Èn ting har Steven Snedker nemlig
ret i "Pc'en nyder simpelthen godt af en bedre kultur." Bare ikke
kvalitativt, men kvantitativt - mine venner har en PC, så det køber jeg
også.

Men hans (Snedkers) andre argumenter er bullshit! (Ja undskyld sproget,
men jeg sidder lige i sofaen og ser Rush Hour mens jeg skriver dette
indlæg.)

Martin

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-12-01 00:23

Martin Bredthauer wrote:

> .....cut.......... - mine venner har en PC, så det køber jeg
> også.

Næ devisen er - mine venner og min arbejdsplads bruger wintel PC'er, så
der kan jeg "låne" software, hardware og få gratis support.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-12-01 00:37

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Næ devisen er - mine venner og min arbejdsplads bruger wintel PC'er, så
> der kan jeg "låne" software, hardware og få gratis support.

Ja, og nu skal _jeg_ i hvert tilfælde ikke gøre mig selv mere hellig end
godt er. Hvis min arbejdsplads havde brugt Macinosh ku' jeg da også godt
ha' fundet på at "låne" noget software. Men sådan er det desværre ikke,
og så er det jo let at være "hellig". (Er det ikke det man kalder at
gøre en dyd ud af nødvendighed.)

Men det ændre jo ikke ved at det er et PC-købs argument for mange, men
ikke blev det for mig.

Martin 0 <--- "den hellige"

Fra : Jakob H K

Dato : 27-12-01 10:01

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Det mest komiske er faktisk, at netop fordi MS har lavet Officepakken på
> IE til Mac holder Hr. Snedkers argumentation om kompatibilitetsproblemer

Det ville jeg give dig ret i hvis de to office pakker var 100 procent
kompatible, det er de bare ikke.. Det er meget små ting der mangler men
hvis det er noget man bruger meget er programmet i praksis
ubugeligt/besværligt at bruge. Eksempelvis arbejder jeg meget med
dokumenter indeholdende exel grafer, og modsat pc versionen kan mac
versionen ikke håndtere lodret aksetekst på en tilfredsstillende måde
. Hvis man arbejder på lange dokumenter der sendes frem og tilbage
mellem pc/mac finder jeg det også svært at styre layoutet, da teksten
fylder mere i macversionen.

Hygge

Jakob H K

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 27-12-01 10:44

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
> . Hvis man arbejder på lange dokumenter der sendes frem og tilbage
> mellem pc/mac finder jeg det også svært at styre layoutet, da teksten

Hmmm?

Jeg har oplevet det omvendte - at teksten fylder _mindre_ på mac'en end
på pc'en. Ofte skyldes det at standard pc-skriften er Times New Roman,
mens mac'en bruger Times, der er mindre end Times New Roman.

Men ellers har jeg ikke haft problemer med at udveksle word-dokumenter.
Jeg oplever tværtimod mange pc-brugere der har problemer fordi deres
version af word ikke lige matcher arbejdspladsen og omvendt.

Eneste 'alvorlige problem' ved mac-versionen er den manglende Access,
men Gud forbyde folk i at bruge den! :) (hint: Filemaker)

--
mojn, Jesper

Fra : Jakob H K

Dato : 27-12-01 11:36

> Jeg har oplevet det omvendte - at teksten fylder _mindre_ på mac'en end
> på pc'en. Ofte skyldes det at standard pc-skriften er Times New Roman,
> mens mac'en bruger Times, der er mindre end Times New Roman.

Når der bruges times new roman begge steder fylder det mere på macen
Såvidt jeg husker er der tale om 3-4 sider på et 30 siders dokument.

> Eneste 'alvorlige problem' ved mac-versionen er den manglende Access,

For mig er aksetekst problemet det mest alvorlige.

Hygge

Jakob H K

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 27-12-01 12:37

Jakob H K <ingen@mail.dk> wrote:

> Når der bruges times new roman begge steder fylder det mere på macen
> Såvidt jeg husker er der tale om 3-4 sider på et 30 siders dokument.

Jamen så er der vel ikke andet for end at købe en bærbar ... måske kunne
man også prøve med en lidt mere spændende skrifttype - f.eks. palatino?

--
mojn, Jesper

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-12-01 13:56

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Ofte skyldes det at standard pc-skriften er Times New Roman,
> mens mac'en bruger Times, der er mindre end Times New Roman.

Men Times New Roman følger da med Officepakken - også til Mac!

Martin

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 27-12-01 14:19

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Men Times New Roman følger da med Officepakken - også til Mac!

Ja ja! Men alligevel er Times 'stadard-skriften' på mac'en (men jeg
bruger hellere palatino, da jeg synes Times (New Roman) er jævnt
kedelig...).

--
mojn, Jesper