Cres
Fra : Keld Loll Rasmussen

Dato : 26-12-01 15:51

Hej er der nogen der har efarring med øen Cres som ligger i Kvarnerbugten i
Kroatien. Så ville det glæde mig at høre derom. M.V.H. Keld.

Fra : Janne

Dato : 31-12-01 12:54

"Keld Loll Rasmussen" <keld.loll@rasmussen.mail.dk> wrote in message
> Hej er der nogen der har efarring med øen Cres som ligger i Kvarnerbugten
> Kroatien. Så ville det glæde mig at høre derom. M.V.H. Keld.

Ja, jeg var på campingferie på øen for 3-4 år siden. Det et mægtigt fint
arrangement. Vi rejste med bus, og på campingpladsen stod der et telt parat
til os med tilhørende luftmadrasser, komfur, køleskab og havemøbler. Nu kan
jeg desværre ikke lige huske, hvad campingpladsen hedder, men det var en
nedlagt olivenlund, hvor der - selvsagt - voksede oliventræer, men også en
masse krydderurter, så der duftede himmelsk. Der gror, såvidt jeg husker,
omkring 50 forskellige krydderurter vildt på Cres, og fårene på øen går og
spiser af dem, så de nærmest bliver krydret indefra. Kødet har en helt
særlig og rigtig god smag.

Vi boede ikke langt fra selve Cres By, - vi kunne gå derind, hvis vi orkede
det - hvad vi sjældent gjorde, for der var hedebølge, mens vi var der. Men
byen er køn og idyllisk. P.g.a. varmen fik vi ikke set så meget af selve
øen, vi synes ikke, vi orkede at leje cykler og kæmpe os til tops i ca. 40
grader. Vores tid tilbragte vi mest i vandet med snorkel og dykkerbriller, -
det kan jeg til gengæld godt anbefale. Det er et meget smukt sted at dykke,
mange flotte fisk og en masse sø-ører, der ligger på havbunden og glitrer
som sølv. Der er også nogle drypstenshuler i nærheden, som skulle være et
besøg værd.

Badestranden var noget stenet, men hvis man har en luftmadras med, så kan
man jo sagtens holde ud at ligge der.

Det er ikke specielt billigt at købe ind på Cres, prisniveauet er ca. som i
Danmark. Men de har gode is, og der er mange at vælge imellem

Jeg kan helt bestemt anbefale en tur til Cres, der er smukt og rart at være.

Venlig hilsen
Janne