Teltvogn
Fra : Kjeld Hansen

Dato : 26-12-01 00:36

Vi er en familie på 4 (to voksne + to børn på nu 10 og 12 år), der har
camperet en del i telt (Danmark, Norge, Sverige, Tyskland, Frankrig,
Tjekkiet, Kroatien).
Vi overvejer nu at købe en (brugt) teltvogn.
Prisniveauet er tilsyneladende fra ca. 5000 kr (omkring 15 år gammel, Den
Blå Avis) og opefter.
Hvad skal man især være opmærksom på ved køb af en ældre teltvogn ?
Hvor varmt er det at bo i teltvogn en varm sommer i forhold til telt og
campingvogn ?
(Kulde er et mindre problem med gode soveposer, men middelhavssol tidligt om
morgenen kan gøre det MEGET varmt i et telt).
Venlig hilsen
Kjeld Hansen

Fra : Tommy.T

Dato : 26-12-01 02:17

"Kjeld Hansen" <kjeldhansen@finnebyen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> morgenen kan gøre det MEGET varmt i et telt).

En teltvogn er vel i grunden ikke anden end et telt på en kasse, så varmen
om sommeren er stort set den samme, hvorimod en campingvogn er isoleret mod
både varme og kulde.
Held og lykke med projektet, ja og forresten Godt Nytår
Tommy

Fra : Leif Pedersen

Dato : 26-12-01 14:22

Se efter om teltet på vognen er mørt, og lappet, eller om det er hel.
Se så derefter om det skal være en Camplet, eller en Compi Camp. Hver vogn
har sin fordel og ulempe, Vi har selv en Compi Camp.
Hilsen
leif-pedersen@mail1.stofanet.dk

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-12-01 17:46

> [...]
Hver vogn
> har sin fordel og ulempe, Vi har selv en Compi Camp.

Kunne du så ikke lige fortælle lidt om dem .

--
Jørgen Møller Rasmussen, også kendt som JR.
Ved lidt om alt, men vil gerne vide ALT om alt. !

Fra : sten basbøll

Dato : 27-12-01 14:13

Fra : sten basbøll

Dato : 30-01-02 12:45

> [...]
om
> morgenen kan gøre det MEGET varmt i et telt).

Hej Keld
Jeg fik endelig pcen med nyhedsgr. til at køre igen -
Teltvognsfolk fylder ikke meget på nettet, så det er glædeligt at se dit
indlæg.
Der var tidligere et indlæg C-C versus C-L
Jeg har prøvet at opdatere men syntes ikke de tidligste indlæg kommer ind
igen. Så du har formentlig ikke set det.
Det gik nu også mest på nyere vogne, hvor jeg mener at hele ideen i c.c. er
langt mere hensigtsmæssig.
Vi havde selv tidligere en camp-let GLX og har nu en C-C Venezia men følger
udviklingen på begge typer.
Du får En hurtig opremsning af forskellene på de nye.

C-C Vognen er større- har større hjul- har længere trækstang og mulighed for
at montere bremser og støddæmpere. Hopper følgelig ikke mere end din egen
vogn Og der er jo snart vejbump i det meste af europa. Den er utrolig
stabil selv om man kører i sidestorm i a b s o l u t t o p f a r t -
Mærkes overhovedet ikke- heller ikke på brændstofforbruget. Vognkassen er så
stor, at det hele kan være under låg, (bortset fra cyklerne selvfølgelig).
Vi anser pakningerne i låget på C_C for sikrere, er anden type og bl.a kan
der ikke opstå utæthedder i bagsmækken af ældre C-C som vi ofte har set på
C-L.
Der er meget større senge med bedre madrasser. Og mulighed for lamelbund med
bedre liggekomfort, men så også helt uden kondensdannelser, (fri for at
lufte senge).
Sengeområdet vender væk fra forteltet så man kan gå i seng ugenert Køkkenet
er langt større med en ordentlig Eektrolux køleboks der virker på 12 v.
under rejsen - 230 v. eller gas på pladsen. .Vælger man anneks er der udover
soveplads også en mulighed for at bruge pladsen her til en
ordentliggarderobe, eller i dårligt vejr, tørre tøj uden at genere.
Forteltet er vistnok også større.
Grundmodulet med sovepladserne og den lille kabine med gulv slås op på alle
underlag på 30 sek og kræver ikke en pløk.Dejligt på rejseophold.

Vi havde tidligere camp-let fordi vi syntes den var fiksere, ja en lille
smart kasse at slæbe rundt på , men også fordi man ikke skulle flytte rundt
på køkkenmodulet fra trækstangen, som man sku på ældre C-C. Men efterhånden
fik vi al for lidt plads, var trætte af hopperiet bagude, og da vi så c-c
modellen med fast køkken, med køl, var det sket. Vi havde en løs elektrolux
køleboks, men den fyldte jo i bilen. Væk med den.

Når du skal købe brugt, skal du først og fremmes bruge næsen. Gamle vogne
der ikke har været opbevaret tørt og ordentligt får altid en underlig muggen
indelukket atmosfære. Mug og jordslåethed er udover usundt, også svækkende
for stoffet. Kendes også i campingvogne. Sæt også næsen til madrasserne.
Når først man har opdaget noget, er det svært at overse.
Og så er det en god ide at vurdere fargen. Solbrændt teltdug kan være meget
mør. Tag fat i en søm oppe i en tagkant og prøvetræk stofferne fra
hinanden.(Med følelse !) Trådene er ofte hurtigst møre - og knager det
eller går fra hinanden var det jo heldigt at DU ikke købte den.(Nu er du
sikkert populær!) Kik på stormøjerne oppe i taghjørnerne. Det er atså rart
når det kuler op, at de er i orden.(vores GLX 86 overlevede 23 sek/m i 2 dg
i Ribe) - Kik så alle lynlåsende efter, og prøv om de kan bruges. Er en
lynlås enste problem, er der måske en i familien med en ordentlig symaskine,
og ellers er der jo systuer. Kik også på hjørner og øjer ved døre der
erfaringsmæssigt sparkes i stykker. Kan det nemt ordnes.?
Og så er komfuret en god indikator. Er det forsøm, er sikket hele vognen
mispasset.

Tro nu ikke vi er imod brugt. Vores GLX med alt udstyrder ku hænges på den,
incl køleboks kostede brugt kr. 9000 og kører frisk her i familien på 7 år..
har bare fået nye dæk Og ved en anden lejlighed fandt vi en C-L 84 i perfekt
stand
havde stået ubrugt i 13 år i en lade. Stadig folder i gardinerne og væmelig
duft af nyt. - kr 5000 Der sku også bare nye dæk .Den Lever også hos venner
i bedste velgående. Rigtig Opbevaring er altafgørende. Og gi den så en
kraftig imprægniering 10 15 litter og slip for ophold i modbydelig fugtig
teltdug - du kan også slå sammen en halv time efter rejnvejr. Dråberne kan
lige rystes af - tør over med et hådklæde -og så af sted.mod nye horisonter.

God jagt.

sten basbøll www.cc-club.dk

Fra : Leif Pedersen

Dato : 30-01-02 22:40

Ang gående varme i vognen.

Hvis du syntes det bliver koldt i en CC kan du tage en af de små
varmeblæsere med, sluk for køletaske/skab, så bruger den ikke mere strøm,
end køletasken gør.
Hvis du så sætter den til 2000 W, skal den blot stå ca. 1/2 time, ja ude i
forteltet, og i vognen skal den jo heller ikke stå lang tid før der er en
dejlig varme. så bliver der en dejlig god temperatur at side i. Vi har været
utrolig glad for at have vores med, særlig de senere år, hvor der tiltider
har været koldt om natten.
For et par år siden hvor vi var i Norge, så vi flere nordmænd der satte en
stor presenning over hele vognen.
Det vil jo også læ for vinden.

Fra : sten basbøll

Dato : 31-01-02 12:06

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har været koldt om natten.
> For et par år siden hvor vi var i Norge, så vi flere nordmænd der satte en

Hej Leif

Vi er netop kommet hjem fra Norge Fagernes/Vaset og kørte hjemtur via
Drammen og Hjorten - Mos. Ved store dele af vejen ned til Drammen var der
en meter sne og 20 cm rimfrost Små snoede serpentinerveje og så
pænt/storslået at man ku tude. Vi så mange dejlige campingpladser på
ruten. Og kommer nok i C-C til sommer Var meget overrasket over
fødevarepriser i Fagernes, der ikke var over Dansk nivoe. Havde ellers
tagboksen fuld af "proviant". Grænsebutikken på Svensk side ved
Svinesundbroen var meget billig - under Helsingørpriser. F.eks flotte
oksefilleter for kr. 65 Sv.- kg OSV- Udover drikkevarer, var vores lager
til grin. Benzin var også under Sv priser da vi kom op over grænsen, så det
var da til at klare.

Presenning: Ja de Nordmænd og JEG har tænk på om det ikke var smartere
med en ordentlig rulle bubleplastik som de bruger i gartnerierne, så er der
issoleret også
Combi-Camp er er stor sag på island - og har vist der endnu større hjul af
hensyn til terrænget, men man leverer også termo-sovekabiner - det er vel
noget der dur i Norge også.
Men tror du ikke deres telte trængte til en gang imprægnering - det kan
kraftigt anbefales. Det har vi giet alle vores gamle telte. Jeg mener at ha
hørt, at C-C også leverer denne udmærkede ting. Da jeg engang spurgte, var
det en koncentreret type, på vandbasis, så den var nem at ha med at gøre.
Til en overraskende rimelig udgift. Prøv at forhøre dig. Men det skal nok
være typen der kendes fra C-C - (Af hensyn til prisen.- Nu bliver jeg nok
uvenner med forhandlerne.)

Dine bem om varme udtrykker præcis et skred der sker i øjeblikket. Folk med
teltvogne er ved at få øje på nordisk camping.

Tidligere var det utrolig ilde set hvis man brugte strøm til opvarmning,
Bortvisning fra pladsen. Men i takt med udviklingen er der de fleste steder
kommet 10 A i standeren og så bør der ikke være problemer. (taksten er også
vokset) Da en pladsleder på Sydsjælland en morgen måtte rundt og koble et
par "naboer" med røde ører ind igen, var hans bemærkning bare; "I må sku
hellere bruge lidt strøm og ha en god aften, end tage hjem i utide. Det
rammer hele branchen med et dårligt ry. - Folk hader jo at fryse" . Og sådan
er holdningen ved at ændre sig. Det var for øvrigt et par campingvogne med
vandkogere/kaffemaskine og varmvandstank der fik vores hovedgruppe til at
falde ud.

Men siden har Vi haft el-varme med, og også anskaffet et par OBH
elvarmetæpper, så sengen kan være lune i grimt vejr. Tændt en timestid inden
senge tid. (50 W )- OBH s varmetæpper kan vaskes og må så formodes at være
"campingsikre". Vi har valgt en C-C med 230V el-tavle hvor der er
sikringer/hfi relæ og at det virker, opdagede vi engang i tordenvejr, idet
vi fik blackout og måtte koble ind igen.
Totalt set har vi ikke dårlig samvittighed over at fyre op et par timer en
gang imellem. Tidligere var det gasblussende der holdt for, men med børn og
dyr i teltet, (nej, ikke papegøjen) er man mere tryg med el.

Gamle campister roterer, men kommer alligevel listende til aftenkaffe og en
sludder, og konerne prøver med lapperne de 40-45 gr. under sengetøjet og får
næsten blanke øjne.
Det er klart at man ikke kan ha det hele tændt på en gang - er der kun 6 A =
1380 W i stikket må man lige igang med lidt hovedregning. Forbruget står
altid på en lille mærkat på apparatet - Electrolux køleboksen bruger vel
ca-100 W og så er der lidt lys igang - max 100 W - så er resten til
rådighed. 10 A = 2300 W Men tjek lige med relemetet på pladsen.
I Polen turde vi næsten ikke koble på. og var glade for egne sikringer, idet
der sad 35 A sikringer til stikkene i standerne. Det må være egnet til
vintercamping.

Tidligere anskaffede nogle campister kun teltvogne for lynhurtigt at køre
langt sydpå til varmere himmelstrøg, og tog så chancen på et par lune
weekender under nordiske forhold.
Men man behøver altså ikke mere at holde sig tilbage, idet der med små
midler kan sikres imod kolde tæer i sengene.
Som regel er vejret jo udmærket - det er kun tøj og udstyr der er forkert.
Børnefamilier er også ofte glade for ikke at skulle svede afsted med
hysteriske unger i motorvejskører.

Og så er det vel egentlig - en lidt grønnere ferie ?

Hilsen sten basbøll
medlem i www.cc-club.dk
.

Fra : Jan Boegh

Dato : 31-01-02 19:33

"Leif Pedersen" <leif-pedersen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> varmeblæsere med, sluk for køletaske/skab, så bruger den ikke mere strøm,
> end køletasken gør.
> Hvis du så sætter den til 2000 W

Wauw - sikke et køleskab, du må have med

mvh
Jan