smutte mandler
Fra : tom

Dato : 24-12-01 00:01

Hejsa,

Har i nogen gode råd til hvordan man smutter mandler.
har engang læst noget om noget mandler/vand og mikrobølgeovn...

Fra : Helle Skoett

Dato : 24-12-01 00:37

Allerførst god jul.
Mikrobølgerne kan jeg ikke hjælpe dig med. Men kog noget vand, hæld det over
mandlerne, og hav så tålmodighed nogle minutter, mens vandet varmer
mandlerne. På et tidspunkt kan du få nallerne i mandel/vand blandingen - og
det er normalt ca. samtidig med, at mandlerne er smutteklare.
God fornøjelse.
helle s

Fra : Kim N. Jensen

Dato : 24-12-01 11:39

For mig fungerer det nogenlunde å¨samme måde med mikroen - her kan man dog
blot komme både mandler og vand ind med det samme, gi' den alt hvad den kan
trække indtil vandet koger, og så vente til man kan få fingre i mandlerne
uden at skolde nallerne....!

--
Med venlig hilsen/Kind Regards

Kim N. Jensen
Sælges: Brugte bøger/cd/lp på http://www.tusnelda.f2s.com
Søges: Gl. udgaver af Jules Verne, Wilkie Collins og W. Clark Russell
Slægtsforskning: http://home2.inet.tele.dk/kim-niel

Fra : R.N.

Dato : 24-12-01 18:18

"Kim N. Jensen" skrev i en meddelelse

> [...]
kan
> trække indtil vandet koger, og så vente til man kan få fingre i mandlerne

Mens jeg venter på at blive hentet, men du ser det jo nok ikke nu.
men der findes da en metode som er SÅ nem, og hvor man overhovedet ikke
skolder fingerspidserne.

Kom alle mandlerne ned i en lille gryde eller kasserolle. Hæld vand over
dem, og bring vandet i kog. Så snart det bobler hælder du både vand og
mandler ned i vasken. Når de så ligger der, spredt ud over det hele, så
køler de hurtigt og tager dem een efter een og trykker hårdt på det løse
skind samtidig med at du trækker det ned mod spidsen.
Smut -

Glædelig Jul allesammen Ruth

Fra : tom

Dato : 24-12-01 23:06

løsning blev at koge noget vand, smide mandlerne i, og vente. når de er
lunke er de lige til at smutte - det var meget nemmere end forventet

Tak for rådene, og glædelig jul til jer alle

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 25-12-01 01:25

"tom" <toms@sport.dk> wrote:

>Har i nogen gode råd til hvordan man smutter mandler.

Jeg plejer at gøre sådan:
Kom mandlerne i en gryde, dæk dem næsten med vand og sæt dem på
komfuret på fuld varme.
Lad vandet koge 10-20 sekunder før gryden tages af.
Hæld mandlerne ud i vasken eller på en bakke, og skyl dem med lidt
koldt vand.
Så sidder skindet ganske løst, og temperaturen er så lav at man ikke
brænder fingrene.

--
..: Kåre Nejmann :.