MacOS X :(((
Fra : triton@titancity.com

Dato : 23-12-01 11:43

Jeg har tilsyneladende store problemer med MacOS X 10.1.x:

€ Den vil ikke genkende mit Adaptec 2930U SCSI kort, jeg har installeret
MacOS X drivere til det.

€ Jeg får fejl -47 i MacSOUP når jeg forsøger at sletter eller henter indlæg
og at afslutte programmet. Har prøvet med hel nyt MacSOUP program, Internet
preference fil, instillingsfil og tilsyneladende er der intet der hjælper.
Virker perfekt i OS 9.2.2 og 9.1

€ MacOS X 10.1.1 ville ganske enkelt ikke starte op her til morgen. Jeg fik
et billede at en systemmappe med en grå streg ned igennem, så startede jeg i
OS 9.1 fra en ekstern disk og reparerede HD med DiskWarrior 2.1 og lige lidt
hjalp det, så jeg måtte reinstallere MacOS X 10.1 fra CD.

Er der nogen der har en fornuftig forklaring på det?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-01 12:55

<triton@titancity.com> wrote:

> [...]
> hjalp det, så jeg måtte reinstallere MacOS X 10.1 fra CD.
>
> Er der nogen der har en fornuftig forklaring på det?

Jeg er en smule lost her, men hvis du fortalte lidt om maskinen, ville
det måske hjælpe lidt...

Sidder harddisken med 10.1 på SCSI-kortet?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : triton@titancity.com

Dato : 23-12-01 13:15

in article 1f4vd3d.1k3njdobcb9q8N%rfn@altavista.net, René Frej Nielsen at
rfn@altavista.net wrote on 23/12/01 12:55:

> Jeg er en smule lost her, men hvis du fortalte lidt om maskinen, ville
> det måske hjælpe lidt...
>
> Sidder harddisken med 10.1 på SCSI-kortet?

Det er en G4 og den externe HD sidder på den SCSI kortets kæde.

Jesper

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-01 21:22

<triton@titancity.com> wrote:

> Det er en G4 og den externe HD sidder på den SCSI kortets kæde.

Det med SCSI-kortet kan have sin forklaring i, at kortet tilsyneladende
ikke er understøtter i OS X 10.1. Jeg kan finde en driver til 10.0.4 på
Versiontracker, men på Adaptec's egne sider er det ikke nævnt som
understøttet i 10.1.

Mht. ustabiliteten, så burde tilstedeværelsen af dit SCSI-kort og
driveren ikke kunne foresage det, så der er jeg stadig på bar bund. Min
personlige oplevelse med 10.1 var, at det var ret ustabilt på min Cube,
selvom jeg ikke har hørt om de problemer fra andre. Min maskine frøs til
tider, selv efter geninstallering på en ny HD. Efter opdateringen til
10.1.1 er den dog ikke gået ned endnu.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Ollie

Dato : 24-12-01 14:17

In article <B84B73BE.F676%triton@titancity.com>, <triton@titancity.com>
wrote:

> [...]
> hjalp det, så jeg måtte reinstallere MacOS X 10.1 fra CD.
>
> Er der nogen der har en fornuftig forklaring på det?

MacOS X 10.1.x har så vidt jeg ved indlagt drivere til 2930U når du
installere det.

Måske det er en gammel version du har installeret oveni.

Ole

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-12-01 17:28

<triton@titancity.com> wrote:

> [...]
> hjalp det, så jeg måtte reinstallere MacOS X 10.1 fra CD.
>
> Er der nogen der har en fornuftig forklaring på det?

Jeg har lige napset dette fra xlr8yourmac. Måske du kan bruge det til
noget:

Adaptec SCSI Card Owner Tip for OS X users with SCSI CDRW Drives: -
In the last month or so many SCSI CDRW drive owners (most w/Yamaha SCSI
CDRW drives) have noted using El Gato's SCSI CDRW helper driver allowed
Toast OS X (beta) to work. Most noted the tip on reinstalling iTunes2
however was required to get Toast to work with the drives. (A tip noted
here some time back and in some reports in the database). This reader
also sent a note that removing an older Adaptec SCSI Card OS X driver
helped get Toast to recognize the drive (still required El Gato's
driver.)

" Hi Mike,
I've been able to have my Plextor PX-R820 burner work under MacOS X
10.1.x with Toast 5.1PR2!

I'm using an Adaptec 2906 PCI SCSI card, but I believe it is also
affecting users with 2930 cards.

At first, even though I had installed El Gato's SCSI CDRW Helper and was
using Adaptec's built-in MacOS X drivers (1.0 version) my burner was not
showing up under Toast (even though it's a burner supported under Toast
5). Installing the Adaptec 1.0.2 drivers fixed my problem.

But when installing Adaptec 2906-2930 1.0.2 drivers for MacOS X, the
problem is that the older 2906-2930 built-in MacOS X drivers are not
removed. Both drivers appear to conflict because when I removed the 1.0
driver my burner was showing up in Toast :)

The older driver is called 2906-2930.kext whereas the new driver is
called 290X-2930.kext . To remove the old driver, just open a new
Terminal window (you must have your root account enabled) and type in:

sudo rm -rf /System/Library/Extensions/2906-2930.kext

Then make sure you have the 1.0.2 drivers installed, install El Gato's
SCSI CD-RW Helper and reboot!

My burner still doesn't work with iTunes/Disc Burner, but I wasn't
expecting it to since it was never supported even under MacOS 9 ;)

Hope it'll fix some SCSI CD-RW problems!
And it's just in time for Christmas ... ;)
Merry Christmas!
pascal filion"

As last noted in the Nov 14th/15th news pages here, El Gato's driver is
available at http://www.elgato.com/SCSIHelper/index.html. (The driver
note was also added to the OS X and CDR sections of the FAQ last month.)
You can search the drive database for other SCSI CDRW owner reports in
OS X. (Leave the Mac model option blank on the search page if you don't
find a report from an owner of the same Mac model as you have.)

--
Mvh.
René Frej Nielsen