Bovlamt Bredbånd?
Fra : Helle Birk

Dato : 23-12-01 09:25

Jeg installerede min julegave til mig selv igår.
TDK's bredbånd 512/256. Men det har desværre
ikke været nogen problemfri oplevelse.
Men måske har jeg haft forkerte forventninger?

Sagen er, at jeg sagtens kan komme på og det
kører fint, når jeg bruger det medfølgende 3
meter ehternetkabel. Men da min iMac (266mHz,
168 Mb RAM, MacOS 8.6) er placeret i den anden
ende af huset, så havde jeg anskaffet et 20
meter kabel (som er testet - alle ledere
fungerer).
Men så vil den bare ikke gå på nettet.

Jeg har læst på net-faq, at max. længden er 100
meter for en ethernet-forbindelse, og derfor
troede jeg at det sagtens kunne lade sig gøre.

Jeg har downloadet og installeret apple's
duplexer Tool
(10 base half duples), men det hjælper ikke.

Er der håb, eller skal jeg bruge min juleferie
at trække telefonkabler i hele huset?

Glædelig jul

Lars Myrup Lassen

Fra : thomas schreiber

Dato : 23-12-01 10:42

Husk der er forskel på straight kabler og crossover kabler. Du skal
sandsynligvis have et straight kabel, hvis du kører direkte ind i modemet.
(Det skal man på pro@ccess, så mon ikke der bruges samme modem til begge
løsnigner?) Du kan se om dine kabler er det eller andet, ved at holde
stikkene op mod hinanden. Hvis de små ledere på kablerne er ens på begge
stik, er det et stright, og hvis spejlvendt et corssover.

Håber det hjalp.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

"Women! You can't live with them... the end!"
- Al Bundy

Fra : triton@titancity.com

Dato : 23-12-01 11:34

in article 3C2594BC.7B45040F@get2net.dk, Helle Birk at h_birk@get2net.dk
wrote on 23/12/01 09:24:

> [...]
> duplexer Tool
> (10 base half duples), men det hjælper ikke.
>
> Er der håb, eller skal jeg bruge min juleferie

vær opmærksom på at det er den rigtige slags kabel du har benyttet. Jeg ved
ikke om TDCs router bruger almindlig ethernetkabel eller krydset. Prøv at
kontakte TDCs support og spørg dem, hvis ikke det står i det materiale du
fik fra dem.

Jesper

Fra : thomas schreiber

Dato : 23-12-01 12:08

Hvad var det lige jeg skrev i mit indlæg? Måske du skulle overveje at læse
de andres indlæg, før du selv svare?

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-01 12:55

<triton@titancity.com> wrote:

> [...]
> kontakte TDCs support og spørg dem, hvis ikke det står i det materiale du

Når man har TDC's BredBånd ADSL har man ingen router! Man kan enten
forbinde ADSL modem'et direkte til ens computer via det medfølgende
straight kabel, eller sætte kablet i en uplink-port på en hub eller
switch.

Som standard har man to dynamiske IP-adresser, så to maskiner kan komme
på nettet. Dette kan udvides til 6 IP-adresser eller én fast adresse.

Det virker så lidt underligt, at det lange kabel ikke virker, for det er
højst sandsynligt et straight kabel, akkurat som TDC's eget. Jeg er dog
ret sikker på, at det ikke er TDC's udstyr der fejler, når det virker
fint med det medfølgende kabel...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels

Dato : 23-12-01 15:33

> [...]

> 168 Mb RAM, MacOS 8.6) er placeret i den anden
> ende af huset, så havde jeg anskaffet et 20
> meter kabel (som er testet - alle ledere

For et par år siden havde jeg problemer med et netværk og en iMac pga
kabel typen. Et kategori 3 kabel virkede ikke, men da jeg byttede det ud
til et kategori 5 kabel var alt ok.

Blot et bud på en løsning....

Niels

Fra : Helle Birk

Dato : 24-12-01 12:07

Tak for svarene - begge kabler er ens forbundet
(lederne er spejlvendt, når man holder dem op
mod hinanden og er angivet som Kat 5 kabler), så
det er desværre ikke her problemet ligger.
Nu har jeg taget permanent ophold i køkkenet,
hvor jeg skal bruge julen på min hovedopgave og
min meget bedre halvdel allernådigst har tilladt
mig at brænde tobak af.
Når min opgave er afleveret 3. januar, så vil
jeg forsøge at finde en mere permanent løsning.

Endnu en gang glædelig jul

Lars Myrup Lassen, journaliststuderende lidt
endnu.

Fra : thomas schreiber

Dato : 25-12-01 09:03

begge kabler er ens forbundet
> (lederne er spejlvendt, når man holder dem op
> mod hinanden og er angivet som Kat 5 kabler), så
> det er desværre ikke her problemet ligger.

Øh.... Jo! Det er jo netop der problemet er! De skal IKKE være spejlvendt.

--

På forhånd tak
Thomas Schreiber

Fra : macsteen

Dato : 25-12-01 11:04

in article a09brg$6dk$1@sunsite.dk, thomas schreiber at NOSPAMschreiber@c.dk
wrote on 25.12.2001 09:03:

> [...]
> -
> www.stall.dk
>
> "Women! You can't live with them... the end!"

Det kommer jo an på hvordan man holder dem op mod hinanden! Hvis man holder
dem ved siden af hindanden så ledningerne peger ind mod en selv skal de ikke
være spejlvendte. Hvis man holder forenden af stik mod hinanden skal de vel
være spejlvendte?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 30-12-01 18:45

macsteen <macsteen.remove@yahoo.com> wrote:

> [...]
> være spejlvendte. Hvis man holder forenden af stik mod hinanden skal de vel

For at gøre det mere præcist, så tag et kig på:

<http://hwb.sunsite.dk/ca_Ethernet10BaseTStraightThru.html>

Læg mærke til rækkefølgen. Korte patch-kabler virker ofte selvom de ikke
er forbundet rigtigt, blot de er ens i hver ende. Lange kabler skal
forbindes rigtigt.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.