blæsere og onboard lydkort!
Fra : Brian Olsen

Dato : 23-12-01 02:48

hej!

først lidt om blæsere!
Vi er enige om at pabst (er æt såen de hedder?) er lydløse, men hvorfor? er
det bare fordi de køre på stållejer? mit indtryk er at det er "vindsuset"
der larmer.
Hvorfor er det bedre på pabst?
og hvad kan man gøre ved vindsuset?

nu er der jo flere kategorier af blæsere:
plastleje: rasle rasle
stålleje: pabst går jeg ud fra, næsten lydløse
olieleje: har hørt om dem, men aldrig mødt dem. er der nogen der ved hvad
det er for nogen?

nu siger de fleste at man bare kan sænke hastigheden på PSU'ens blæser, men
hvor meget? nu tænker jeg når den kun skal køle PSU'en. kan man gå helt ned
i 5V eller er det rescikabelt. endelig, hvad med en termostatstyring i
stedet?

nok om blæsere, til lydkort:

lige nu anvender jeg det onboard lydkort der er på mit soltek75kav, men nu
kan jeg hører der kommer støj i højtalerne i takt med at harddiskene
arbejder. Skal det være såden, eller er der noget galt med mit MOBO?

alternativet er self. at proppe mit creativ pci16 i, men det er jo lidt
træls. hvis man skal have et alternativt lydkort, hvad er så at anbefale?

hygge

Fra : Carsten Keller

Dato : 23-12-01 11:27

"Brian Olsen" <tojdyr@mail.dk> wrote in message
> [...]
ned
> i 5V eller er det rescikabelt. endelig, hvad med en termostatstyring i

Termostatstyring er selvfølgelig det bedste, hvis bare det ikke indebærer at
der bliver en h..... larm hver gang maskinen skal lave en lille smule. I
praksis tror jeg det er bedre at skifte blæseren til en mere lydløs.
Keller

Fra : Desilva

Dato : 23-12-01 11:35

> [...]
er
> det bare fordi de køre på stållejer? mit indtryk er at det er "vindsuset"

Jeg er ingenlunde blæserekspert, men ved dog at der er andre faktorer en
lejerne der er betydende for støjen.
Udformningen af "skovlene" på blæseren samt deres hastighed.
Hvis en blæser roterer for hurtigt, så vil der opstå turbulens, som larmer.
hvis den roterer for langsomt så flytter den ikke nok luft.

Præcis samme princip som ved skibsskruer.. det er også en større videnskab
at udforme skovlene så de laver mindst turbulens..=vibrationer og
energispild.

Fra : Brian Olsen

Dato : 23-12-01 12:53

"Desilva" <alamyx@softhome.net> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Præcis samme princip som ved skibsskruer.. det er også en større videnskab
> at udforme skovlene så de laver mindst turbulens..=vibrationer og

hmm, ok. måske sku jeg rådføre mig med den lokale vindmølle ekspert!

men ellers vil jeg luske ned til den lokale elektronikfusker og se hvad han
har af termostater, omdrejningsbegrænsere og low noise blæsere.

kunne det tænkes at kølingen var acceptabel og lydløs hvis man sætte
blæsren i PSU på 5 -> V, samtidig med at man havde en 120 mm foran og en 80
mm bagpå, begge 5 -> V ??

hygge B

Fra : Henrik Dissing

Dato : 23-12-01 18:01

On Sun, 23 Dec 2001 02:48:14 +0100, Brian Olsen wrote:

> Vi er enige om at pabst (er æt såen de hedder?)

Nej, Papst. Pabst er et ølmærke

Venlig hilsen
Henrik Dissing

Fra : Brian Olsen

Dato : 24-12-01 14:10

"Henrik Dissing" <hendis@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, Papst. Pabst er et ølmærke

øj, ja det er nok ikke sagen at skvætte sådan en i psu'en!