Hvad er det for et ord?
Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 23-12-01 01:12

Jeg leder efter et ord. Et engelsk ord for de rullende overgange,
sangerinder som Mariah Carey eller Whitney Houston laver mange
af i deres sang. Især der hvor andre sangere bare havde sunget
"ligeud", så laver de deres små rulninger (i mangel af bedre ord).
Og jeg bemærker lige, at jeg leder efter et bestemt ord, som jeg
har hørt før, men som jeg ikke kan grave frem fra den indre kom-
mode lige i øjeblikket.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : dentro

Dato : 23-12-01 01:42

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk> skrev i
en meddelelse news:a037hp$9tn$1@sunsite.dk...

> Jeg leder efter et ord. Et engelsk ord for de
rullende overgange,
> sangerinder som Mariah Carey eller Whitney Houston
laver mange
> af i deres sang.

Fraseringer? Jeg ved ikke hvad de hedder på engelsk :)

/dentro

Fra : Martin Petersen

Dato : 23-12-01 03:06

> Fraseringer? Jeg ved ikke hvad de hedder på engelsk :)
>
> /dentro

Tænker du ikke på "forceringer"?

- Martin

Fra : Rhythm

Dato : 23-12-01 03:12

"dentro" <kena(remove)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> rullende overgange,
> laver mange
>
> Fraseringer? Jeg ved ikke hvad de hedder på engelsk :)

Gad´s Engels/Dansk Dansk/Engelsk cd-rom siger at det hedder Phrase
Monstro så ikke at flertalet er Phrasing ?

Rhythm

Fra : Kasper Aae

Dato : 23-12-01 06:45

Vibrato?

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com

Fra : Jan Olsen

Dato : 23-12-01 08:47

Hello.

Fraseringer = Phrasings (el.i dette tilfælde) mere præcist : Vocal phrasings

mvh
Jan O

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 23-12-01 14:44

Indenfor Sadolin-skolen kaldes den slags "ornamentering", altså noget med at
pynte/udsmykke. "Frasering" er vel også et anerkendt begreb.

Fra : Esben I.

Dato : 23-12-01 21:13

Peter Brandt Nielsen wrote:

> Jeg leder efter et ord. Et engelsk ord for de rullende overgange,
> sangerinder som Mariah Carey eller Whitney Houston laver mange
> af i deres sang.
Koloratur er ordet

Jeg kalder det "smagløs overfrasering"
mvh
Esben I.

Fra : Gizmoduck

Dato : 24-12-01 00:43

On Sun, 23 Dec 2001 21:13:25 +0100, "Esben I."
<raggamuffin@get2net.dk> wrote:

>Koloratur er ordet
>
>Jeg kalder det "smagløs overfrasering"
>mvh
>Esben I.

måske et meget godt ord...for det er efterhånden en trend at de
forskellige sangerinder skal overgå i hinanden med lange åhuhåhtoner
ind imellem hver anden sætning...bare lige for at at de kan(eller ikke
kan)....men det sælger jo åbenbart, eller er promoveret nok til at det
sælger
--

Gizmoduck

"I feel like I'm on pins and needles
How many bands can rip-off the Beatles?
And every day there is another
Band that gets big by playing a cover"

Suicidal Tendencies "Pop Songs"

Fra : Samson

Dato : 24-12-01 15:13

"Esben I." <raggamuffin@get2net.dk> wrote in message

> Jeg kalder det "smagløs overfrasering"
> mvh

Ja, det lyder ikke godt. Tit lyder det som om deres stemmer er gået i
overgang!.
Næ, den pt. bedste sangerinde er efter min mening Andrea Corr!.

Fra : Invader Zim

Dato : 26-12-01 23:54

"Samson" <samsonjensen@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> overgang!.
> Næ, den pt. bedste sangerinde er efter min mening Andrea Corr!.

Efter min mening Elizabeth Fraser fra Cocktau Twins/Massive Attack eller
Karin fra Collide :)

-Invader Zim

np: NO!!

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 24-12-01 11:01

"Peter Brandt Nielsen" <brandt@etklikherfra.dk>
> Jeg leder efter et ord.

Og tak for svarene. Det er ikke vibrato, jeg mener. Ordene orna-
mentering og koloratur genkender jeg ikke. Frasering kender jeg
egentlig godt, men jeg synes ikke, det er det, jeg tænker på. Det
må være et helt femte (engelsk) ord, jeg har hørt. Hvis I har flere
forslag, så kom bare med dem, men ellers tak for forslagene.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 24-12-01 13:03

Jeg kender en englænder som af og til kalder alt "ekstra" for "ad libs",
altså en engelsk version af ad libitum.
Men det er vel næppe det ord du leder efter...?

Fra : Fatso

Dato : 25-12-01 01:08

Hej!

Jeg tror du leder efter det gode, gamle ord "to wail" eller "wailing", ikke
sandt?

Mvh. Henrik

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 25-12-01 13:46

"Fatso" <prozac@machinery.dk>
> Jeg tror du leder efter det gode, gamle ord "to wail" eller "wailing", ikke
> sandt?

Jeg troede, jeg ville kunne huske det, hvis jeg hørte det, men med
så mange forslag på bordet må jeg indrømme, at jeg ikke rigtig ved,
hvilket ord, jeg egentlig tænkte på. Men hvis der er så mange ord,
der kan beskrive fænomenet, så er det jo bare om at vælge...

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Kasper Aae

Dato : 25-12-01 18:30

On Tue, 25 Dec 2001 13:46:14 +0100, "Peter Brandt Nielsen"
> [...]

>hvilket ord, jeg egentlig tænkte på. Men hvis der er så mange ord,
>der kan beskrive fænomenet, så er det jo bare om at vælge...

Er det den her du leder efter?

"Q. There is a thing pop singers like Christina Aguilera and Whitney
Houston do where they change notes in their voice VERY quickly,
basically improvising, singing blues scales at high speeds (I don't
know if you know what I'm talking about). I don't know how I can
develop that skill. Should I just sing scales at increasingly fast
speeds, or is there something else I could do? Thanks a lot for your
time.

A. You have the right idea. Also, practice these scales at a low
volume. Flexibility is needed as well as some standard riffs in your
repertoire. Both singers you mentioned repeat a lot of the same riffs
in their songs. Listening to jazz sax players will open you to
phrasing and new riffs."

http://www.voicelesson.com/FAQtechnique.htm

--
Kasper Aae