Fink spørgsmål
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-01 17:55

Jeg har netop installeret XFree86 4.1.0 med Fink, hvor jeg i første
omgang også installerede XDarwin, men da det var version 1.0a3 jeg fik
der, afinstallerede jeg den igen, hvorefter jeg hentede 1.0.5 fra deres
egen hjemmeside.

Som standard ser den jo noget trist ud, så jeg hentede også Oroborus som
WM. Mit problem er, at når jeg starter Oroborus, så går den i gang med
at starte XDarwin, men den quit'er uden at blive færdig.

I Console kommer der dette:

OroborOSX: XDarwin has not initialised correctly. Aborting.OroborOSX:
Got an error from orob_main: -100
myPathLen,realPathLen: 52,51
myPath: /Applications/OroborOSX-Folder/OroborOSXv0.75a4.app
chdir: /Applications/OroborOSX-Folder/OroborOSXv0.75a4.app
Found main screen: 0x326094 (0,0,1280,1024)
TRACE3: Setup_Options_Menu (which: 12)
TRACE3: Setup_Options_Menu (which: 9)
OroborOSX running: Contents/Scripts/LaunchList '0x7be9c1bd'
Launchlist file: '/tmp/launchlist.0x7be9c1bd'
Got an item: xterm
Got an item: xeyes
Got an item: xedit
Got an item: xclock
Got an item: xcalc
Got an item: xbiff
Got an item: NEdit
Got an item: MacGimp
Got an item: ETerm
Removing file: /bin/rm -f /tmp/launchlist.0x7be9c1bd
TRACE1: Create_Themes_Menu (menu: 0x7668a9e7)
OroborOSX running: Contents/Scripts/ThemeList '0x7be9c1bd'
Got the following list of folders...
Eau
Greyphyte
Nextish
Themelist file: '/tmp/themelist.0x7be9c1bd'
Got an item: Eau
Got an item: Greyphyte
Got an item: Nextish
Removing file: /bin/rm -f /tmp/themelist.0x7be9c1bd
About to free buf and script in Create_Themes_Menu...
buf and script freed OK
TRACE3: Setup_Themes_Menu (which: 11)
Put diamond mark on item: 11 (out of 13)
OroborOSX info: Set new theme directory from menu item: Eau
OroborOSX info: checking for XDarwin
Started with screen offset: 0,21
X11 startup script: Contents/Scripts/startx
startx clientargs: /Users/rfn/.orobxinitrc
Could not start XDarwin Quartz X server.
xinit: Server error.
Waiting for XDarwin to start...
[...]
OroborOSX: failed to start XDarwin

---

Er der nogen (Morten der har en ide om, hvad der kan være galt?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 22-12-01 18:08

René Frej Nielsen <rfn@altavista.net> wrote:

> Er der nogen (Morten der har en ide om, hvad der kan være galt?

Jeg har ikke noget svar på spørgsmålet - sorry, men er blevet nysgerrig:

Er der nogen der kan fortælle mig hvad alle disse programmer er for
noget? (Man vil jo gerne lære nogle "under the hood" tricks om OS X.)
Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-01 20:42

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> Jeg har ikke noget svar på spørgsmålet - sorry, men er blevet nysgerrig:
>
> Er der nogen der kan fortælle mig hvad alle disse programmer er for
> noget? (Man vil jo gerne lære nogle "under the hood" tricks om OS X.)

Jeg er på ingen måde ekspert i dette - nærmest 100% newbie - så det er
derfor jeg poster her!

Fink er et program til at hente "rigtige" Unix-programmer til OS X. Det
er en såkaldt package-manager, der henter installationer af OS
X-kompilerede programmer eller source-kode, som den så selv kompilerer
på ens egen maskine.

Det jeg har installeret indtil nu, er XFree86, som er en X-Window
server, altså faktisk det system, der står for den grafiske brugerflade
på Unix-systemer. For at dette virker under Aqua, skal man have XDarwin,
som kan køre fuldskærm (altså "erstatte" Aqua) eller i rootless mode,
hvor X-Windows programmerne ligger side om side med OS X programmerne.

En X-Windows server er intet uden en Window Manager (svjv) og det er i
dette tilfælde OroborOSX, som er en WM der sørger for at X-Windows
vinduerne kommer til at ligne rigtige OS X vinduer. Selve X-Windows
progarmmerne kan den ikke gøre noget ved.

Jeg håber at ovenstående var til at forstå og bare nogenlunde korrekt

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Kell Christensen

Dato : 22-12-01 19:17

> [...]

> X11 startup script: Contents/Scripts/startx
> startx clientargs: /Users/rfn/.orobxinitrc
> Could not start XDarwin Quartz X server.

Var det nu ikke nemmere inden vi fik MultiFinder og al det der...
Go' jul gutter.

Nytåret skal vi jo nok ramle ind i.

De bedste hilsner Kell 9.2.1

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-12-01 20:07

In article <1f4u02k.p349821xw7owN%kell@mail.stofanet.dk>,
kell@mail.stofanet.dk (Kell Christensen) wrote:

> Var det nu ikke nemmere inden vi fik MultiFinder og al det der...

Du har helt ret, MultiFinder var begyndelsen til enden - hvem har dog
brug for mere end et program åbent ad gangen?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Kell Christensen

Dato : 23-12-01 00:49

> Du har helt ret, MultiFinder var begyndelsen til enden - hvem har dog
> brug for mere end et program åbent ad gangen?

Dem der bruger Tekst&Lyd...

Kell

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 22-12-01 20:42

Kell Christensen <kell@mail.stofanet.dk> wrote:

[snip]

> Var det nu ikke nemmere inden vi fik MultiFinder og al det der...
> Go' jul gutter.

Nogen ting var da bestemt nemmere i det gamle Mac OS, men selvom en
sådan en liste ser meget ulæselig ud, så er der megen nyttig information
at hente for eksperter (ikke mig!). Den mulighed havde man ikke rigtig i
de gamle OS.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Kell Christensen

Dato : 23-12-01 00:49

> [...]

> sådan en liste ser meget ulæselig ud, så er der megen nyttig information
> at hente for eksperter (ikke mig!). Den mulighed havde man ikke rigtig i

Jeg skal nok holde mig på afstand af en dybere diskution vedr. OSX
da jeg ikke har rørt ved det endnu.

Men er det et fremskridt? Er det mere produktivt/intuitivt/enkelt?
Det var jo grunden for mange af os da vi valgte Mac.

Kell - stadig på 9.2.1

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-12-01 01:09

> [...]

> Men er det et fremskridt? Er det mere produktivt/intuitivt/enkelt?
> Det var jo grunden for mange af os da vi valgte Mac.

Det er jeg godt klar over, og det er da lidt af et dilemma. Det gode ved
OS X er dog, at det overhovedet ikke er nødvendigt at pille ved det for
at det fungerer ret optimalt. Som standard er det stort set lige så let
at bruge, som det klassiske Mac OS, men der er selvfølgelig en ting her
og der, som er anderledes.

Det der er specielt ved OS X, er de mange flere muligheder for at pille
og specielt muligheden for at afvikle Unix-programmer, åbner en helt ny
verden for Mac-brugerne. Det er det, som jeg så småt har rodet mig ud i,
men det er jo helt valgfrit, og alene tilstedeværelsen af denne
mulighed, skal altså ikke skræmme folk væk fra OS X!

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 26-12-01 10:33

> [...]

> Men er det et fremskridt? Er det mere produktivt/intuitivt/enkelt?
> Det var jo grunden for mange af os da vi valgte Mac.

Hej Kell!

Jeg synes faktisk, der er mange gode ting at sige om X. Jeg installerede
det selv som forsøg for et par måneder siden. Jeg havde regnet med, at
det kun skulle være til at "lege" med, mens alt arbejde skulle foregå på
OS 9. Det er nu endt med, at jeg stort set udelukkende bruger X med
Classic som hjælp, og det rene OS 9 står og samler støv på en anden
partition.

Hvorfor nu det? OS 9 er jo stadig både hurtigere, mere full-featured og
færdiglavet end X. Jo:

1. Flerbruger-funktionen er genial. Min kæreste og jeg har bogstavelig
talt hver vores computer med hver vores programmer, skrivebord og
indstillinger. Jeg kan rode lige så tosset, jeg vil - det vil aldrig
genere hende. Jeg kan installere forsøgsprogrammer og udvidelser i ét
væk, det påvirker slet ikke hendes indstillinger eller funktionalitet.
Min kæreste er meget glad for det, og det er jeg også!

2. Man skal være en mere end almindelig dygtig idiot, hvis man kan få
systemet til at crashe. Hos mig kører det klippe-stabilt, og skulle et
program endelig lave knuder, kan man altid skifte til Finder og
force-quitte "synderen". No harm done. Herefter kan man sædvanligvis
blot genstarte det tvangslukkede program, og så kører møllen igen. Det
er en stor forbedring!

3. Det går (endelig) stærkt med nye programmer til X nu. Og de gamle
programmer kører rigtig godt under Classic. Jeg havde aldrig forestillet
mig, at netop dét ville fungere så godt, men det gør det altså! Der er
stadig visse af mine musikprogrammer, jeg mangler at teste under
Classic, bl.a. nodeprogrammet Sibelius. Men lur mig, om det ikke vil
køre? Det vender jeg tilbage med senere.

4. Det er faktisk nemt at finde ud af at bruge. De gamle MacOS-dyder er
bestemt i behold! Indstillinger foretages som man plejer, blot er de
gamle kontrolpaneler udskiftet med et program, der kan det hele under én
hat. Det hedder "System Preferences" (måske ikke særlig opfindsomt navn,
men hvad pokker), og det startes fra - ja gæt engang - æblemenuen. Hvor
svært kan det være?

Sluttelig vil jeg lige sige, at jeg (næsten) ikke roder med UNIX. Det er
ikke min interesse. Jeg bruger OS X næsten fuldstændig på samme måde som
jeg brugte de foregående systemer. Og nyder så bare de fordele, som jeg
ikke havde før.

Du kan rolig skifte over, Kell!

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 26-12-01 14:02

Lars Kristian Sørensen <lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Du kan rolig skifte over, Kell!

Jeg ved godt, at man normalt ikke poster indlæg blot for at sige: "jeg
mener det samme som xxx", men i dette tilfælde må jeg sige at Lars
Kristian Sørensens indlæg også præcist beskriver de oplevelser, som jeg
har haft med overgangen fra OS 9 til OS X.

Jeg har dog valgt at købe AppleWorks 6, for at ha' et tekstbehandlings
program, som virker under OS X, idet jeg har haft lidt problemer i
forbindelse med at "miste" printerforbindelsen under classic (hvilket
iøvrigt også skete under OS 9 - pi... irriterende).

Martin

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 26-12-01 14:45

> [...]

> forbindelse med at "miste" printerforbindelsen under classic (hvilket
> iøvrigt også skete under OS 9 - pi... irriterende).

Jeg havde nu også lidt vrøvl med min Epson Stylus Photo 870, som
systemet under tiden hævdede, at der ikke var nogen forbindelse til. Men
det er forsvundet som dug fra solen med den nye 10.1.2 opdatering.
Ligeledes havde jeg lidt problemer med at logge ind efter genstart fra
native OS 9 til X med programmer, der ikke ville starte. Det er også
forsvundet ved samme lejlighed. I det hele taget har jeg slet ikke haft
nogen problemer siden den nye opdatering, andet end at jeg måtte
genindtaste mine passwords i Entourage.

Imponerende.

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-12-01 21:43

Lars Kristian Sørensen <lars.kr.sorensen@mail1.stofanet.dk> wrote:

> Jeg havde nu også lidt vrøvl med min Epson Stylus Photo 870, som
> systemet under tiden hævdede, at der ikke var nogen forbindelse til. Men

Kan det ikke have skyldes, at din Classic kørte?

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 26-12-01 22:35

> Kan det ikke have skyldes, at din Classic kørte?

Muligvis... Det havde jeg såmænd ikke tænkt på. Skulle Classic virkelig
kunne sabotere native udprintning?

--
Venlig hilsen
Lars Kristian Sørensen

Fra : Kell Christensen

Dato : 27-12-01 21:24

> [...]

> ikke min interesse. Jeg bruger OS X næsten fuldstændig på samme måde som
> jeg brugte de foregående systemer. Og nyder så bare de fordele, som jeg

Hej Lars
Skønt med noget entusiasme. Hvad skal man sige til sit forsvar?
Men skulle jeg som enkeltbruger med 9.2.1, der yderst sjældent krasser,
virkelig kunne se frem til et OS der afvikler tingene hurtigere mere
enkelt end det nuværende sys, så måske til næste år !
Der ryger jo nok et par timer med at rydde banen til det nye.

Hilsen Kell

Fra : (Lars Kristian S

Dato : 28-12-01 12:21

Kell Christensen <kell@mail.stofanet.dk> wrote:

> Der ryger jo nok et par timer med at rydde banen til det nye.

Altså, strengt taget behøver du jo ikke at "rydde banen" overhovedet.
Når du nu allerede har et dansk 9.2.1, kan du jo bare installere et
dansk X ved siden af. Så kan du både køre native X, native 9 og classic
under X.

Værre er det såmænd ikke...

--
Venlig hilsen