Grafikkort
Fijala 2911
phg1 1758
Fra composite til antennestik.
Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 12:46

Hej,

Hidtil har jeg brugt composite til scart-stik når jeg har sendt billedet
fra mit Matrox G400 Max over til fjernsynet, men kan man også køre
direkte fra composite og over til antennestikket på fjernsynet, eller
kræver det en speciel omformer?

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 22-12-01 17:57

> [...]
> fra mit Matrox G400 Max over til fjernsynet, men kan man også køre
> direkte fra composite og over til antennestikket på fjernsynet, eller

Hej Madsen

Det kræver en konverter, og den vil forringe billedet en del.
Har du ikke en ledig indgang i en video eller en scartstik omskifter og få
billedet ind den vej ?
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 23:33

"Michael Lund Sørensen" <milux@SLETDETTEimage.dk> skrev:

> Det kræver en konverter, og den vil forringe billedet en del.
> Har du ikke en ledig indgang i en video eller en scartstik omskifter og få
> billedet ind den vej ?

Hej Michael,

Jo, jeg kører med composite til scart ind i en scartfordelerboks,
men problemet er faktisk at jeg sad hele i aftes og den halve nat
ude ved en bekendt som for et stykke tid siden har købt et G450
DH Bulk, som jo ikke har det her tv-out-kabel med i pakken, så
det har han bestilt separat. (Du ved det her splitkabel med s-video
og composite som følger med retail-udgaven.)
Jeg havde så lavet et kabel til ham med composite i den ene ende
og scart i den anden som vi så smed ind bag i hans video som har
en scart-indgang for decodere. Den samme indgang som jeg bruger
i min video. Problemet er bare at vi ikke kunne få billede på tv'et.
Det var bare sort skærm.
Vi rodede længe med det, men det lykkedes ikke at få et billede
på tv'et og vi var sikre på at grafikkortet stod rigtigt for jeg kender
jo driveren som min egen bukselomme, da jeg jo også bruger den.

Hans tv har ikke scartindgang, så til sidst prøvede vi at klippe scart-
kablet af og smide ledningen direkte på et almindeligt antennestik
ind i tv'et og så kom der da i det mindste et billede, men helt for-
vrænget.
Vi kunne dog se at det var signalet fra pc'en for man kunne svagt
se markøren når man flyttede på musen. Desværre lykkedes det
dog ikke at få et anvendeligt billede og derfor spørgsmålet om det
overhovedet kan lade sig gøre på den måde uden en omformer,
og det kan det jo så åbenbart ikke.

Noget jeg bare ikke begriber er at det ikke virker over i videoen.
Godt nok er det en ældre video, men det er min egen da også og
når den endda har en ekstra scart-indgang til decoder, så burde
det altså kunne lade sig gøre at køre composite til scart fra grafik-
kortet af. Jeg har prøvet at låne hans splitkabel med hjem og prøve
det af her. Hvis jeg prøver det, så kan jeg ikke få farve på tv'et, men
billedet står fint nok. Grunden til at jeg ikke kan få det i farve er nok
at mit kort er et G400 Max hvor hans jo er et G450 DH, men jeg er
ved at nå til det punkt hvor jeg er i tvivl om hvad jeg skal prøve.
Jeg aner ikke om det er grafikkortet, videoen eller tv'et som ikke
fungerer ude ved ham, men jeg bliver jo nok nødt til at starte fra en
ende af. Jeg synes ikke før jeg har hørt om defekte G450, men man
kan jo være uheldig selvfølgelig. Det kører bare uden problemer
ellers, men der kan måske være fejl på nr. 2 udgang. (?)

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-12-01 01:15

Hej Madsen

> [...]
> det har han bestilt separat. (Du ved det her splitkabel med s-video
> og composite som følger med retail-udgaven.)
Jep jeg har også sådan en stump kabel og et hav af stik. Faktisk to have, da
jeg også har en ind ledning. Det er lidt uudholdeligt.

> [...]
> en scart-indgang for decodere. Den samme indgang som jeg bruger
> i min video. Problemet er bare at vi ikke kunne få billede på tv'et.

Hmm! Det synes jeg også at jeg har set her. Om det var en dårlig forbindelse
eller hvad det var, ved jeg ikke, men min teori går på at videoen skal være
tændt før PC'en starter. Men jeg er ikke sikker. (Lidt senere:) Nu har jeg
lige sat ledningen i og der er ikke forbindelse. Jeg kan ikke reboote da jeg
renderer en video i baggrunden. Det tager ca 4 timer for en halv times video
og den er nået 2/3, så - om et par timer kan jeg prøve teorien af.

> Vi rodede længe med det, men det lykkedes ikke at få et billede
> på tv'et og vi var sikre på at grafikkortet stod rigtigt for jeg kender
> jo driveren som min egen bukselomme, da jeg jo også bruger den.

Det tror jeg på.
> [...]
> kablet af og smide ledningen direkte på et almindeligt antennestik
> ind i tv'et og så kom der da i det mindste et billede, men helt for-

Det lyder mystisk... Jeg kan ikke se at det burde give et billede på
skærmen - det er vidt forskellige signal typer, men jeg husker godt min
Kanal2 dekoder, der var en spole placeret på tv'et og en lille firkant
forstærker der smadrede antennesignalet og Kanal2, stod fint på min skærm, o
g naboens - hvis han så Kanal2 - ellers var hans almindelige billede totalt
smadret... Det var tider, men de varede ikke så længe.

> [...]
> dog ikke at få et anvendeligt billede og derfor spørgsmålet om det
> overhovedet kan lade sig gøre på den måde uden en omformer,

Hvis du kikker bag i videomaskiner sidder der en lille metalbox og det er
konverteren. (Der sidder også en tuner i en lidt større metalbox).
Jeg havde engang lånt en Amiga 500 og der kunne man sætte en konverter på og
få TV out (antenne).

> [...]
> at mit kort er et G400 Max hvor hans jo er et G450 DH, men jeg er
> ved at nå til det punkt hvor jeg er i tvivl om hvad jeg skal prøve.

Mit er jo også et G450 af en slags. Det lyder som er S-Video signalet du
har fået fat i der. Det er der ikke farver på, da de skal løbe i en separat
ledning. Er du sikker på du har fat i composite signalet (typisk gule
stik). Hvis du har loddet ledningen på et S-Video stik, så er der vist 6
eller 8 ben og gode muligheder for at fange det forkerte ben.

> [...]
> kan jo være uheldig selvfølgelig. Det kører bare uden problemer
> ellers, men der kan måske være fejl på nr. 2 udgang. (?)

På et alm DH kort - kan man ikke sætte skærmen til på begge stik (det kan
jeg ikke). Men jeg tror ikke at video udgangen sådan bare lige står af, og
da specielt ikke hvis skærmudgangen virker.

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Jeg ved ikke om det bragte dig videre, men jeg skal prøve at finde min
manual og se om der står noget der, og så vil et billede på Tv'et via
videoen, være dejligt efter næste reboot (det har virket, men det er ikke
noget jeg bruger dagligt).

--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 23-12-01 13:11

> [...]

> konverteren. (Der sidder også en tuner i en lidt større metalbox).
> Jeg havde engang lånt en Amiga 500 og der kunne man sætte en konverter på og

Jeg mener egentlig at den samme konverter fulgte/følger med til
Playstation 1...

> [...]
> stik). Hvis du har loddet ledningen på et S-Video stik, så er der vist 6
> eller 8 ben og gode muligheder for at fange det forkerte ben.

Det er s-video vi har brugt.
Faktisk er det et eksperiment der har stået på i måneder efterhånden,
for i første omgang kunne vi ikke få fat i det splitkabel som følger med
til retail-udgaven, men fik så det råd her i gruppen at lave kablet selv
efter denne vejledning:
<http://dzeus.student.utwente.nl/g400/win2kfaq.html#scart_rgb>
Vi fik en som er knaldhamrende dygtig med en loddekolbe til at lave
det og han er 100 % sikker på at det er samlet rigtigt, og det tror vi
på. Problemet er bare at der er total sort skærm på tv'et.
(Vi smed scart-kablet ind i videoen da tv'et jo ikke har scart, men
det burde jo altså virke når tv'et er stillet på videokanalen og videon
står på AV.)
Hvis man slår Dualhead Multi-Display til, bliver der fundet en ekstra
monitor og alt ser ud til at virke fra computeren af, men der er intet
billede på tv'et uanset hvad pokker vi så gør.
Så opdagede vi at der står G400 på ovenstående link og det er sgu
nok derfor det ikke virker, troede vi. Jeg prøvede så at tage kablet
med hjem til mit G400 Max, men her virkede det heller ikke, så det
kabel har vi opgivet indtil videre.

Endelig fandt vi så det splitkabel hos en forhandler og bestilte det.
Det splitkabel jer snakker om er følgende:
<http://home.worldonline.dk/~hijklm/matrox/stik/>

Kablet var på lager ifølge forhandlers hjemmeside, men der skulle
gå 14 dage inden det kom, så forventningen var stor.

I mellemtiden havde jeg så fundet et kabel med scart i den ene
ende og composite-han i den anden til at koble på hun-stikket fra
splitkablet. Det er sådan jeg har forbundet det her og det virker
fint. S-video kan jeg ikke få ud i andet end sort/hvid, men det er
sikkert mit tv's skyld og da hans tv er endnu ældre, har vi ikke
gidet at forsøge med s-video.

Da vi kunne se at composite til scart heller intet resultat gav,
(total sort skærm), så valgte vi så at klippe scartkablet af og
forsøge med en ledning direkte ind i antennestikket på tv'et og
så kom der da i det mindste et billede, men ikke noget man kan
bruge til noget, desværre.

> På et alm DH kort - kan man ikke sætte skærmen til på begge stik (det kan
> jeg ikke). Men jeg tror ikke at video udgangen sådan bare lige står af, og
> da specielt ikke hvis skærmudgangen virker.

Jeg har ikke forsøgt at koble min monitor til udgang 2 på mit kort,
men det har han vist også forsøgt, men der kom intet billede på
monitoren så.

> [...]
> manual og se om der står noget der, og så vil et billede på Tv'et via
> videoen, være dejligt efter næste reboot (det har virket, men det er ikke

Nej, jeg bruger det heller ikke ret meget. Jeg bruger det faktisk
kun hvis jeg vil se en dvd-film inde i stuen. Så bliver det sendt
derind vha. Dualhead Max.

Tak for din hjælp. :)

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-12-01 13:55

Hej Madsen

Det er nok begrænset hvormeget jeg kan hjælpe, men min teori om reboot efter
ledningen er sat i holder fint, dog kan jeg tage ledningen ud og sætte den i
igen uden problemer, når først der er hul igennem.

Bemærk, at DH kun virker i Windows, så no Dos & Linus

Når jeg sidder med mit stik i hånden og benene peger mod mig ser det således
ud:

For oven en flad plade
o o o
o o o x
o o o

x er det ben der er composite video (ikke S-Video) på.

> Det er s-video vi har brugt.
Det skal I ikke.

> Endelig fandt vi så det splitkabel hos en forhandler og bestilte det.
> Det splitkabel jer snakker om er følgende:
> <http://home.worldonline.dk/~hijklm/matrox/stik/>

Ups det er jo et helt andet stik end det jeg har. Men det burde "bare" være
det gule stik du forbinder til videoen - har den Phono in ? - så brug det!
(i første omgang) og et egnet Phono -> Scart kabel burde være sagen. Jeg
har et kabel sæt, men masser af løse stik og der er der forskel på Scart in
og Scart out stikkene. Hvis du har købt et Phono - Scart kabel i
supermarkedet, er det ikke sikker at det er video in!
(med mindre det står der).

Video in er ben 20 (ved den sjove trekant).
Der er en overstig her:
<http://www.dhd.dk/computer/scartstik.gif>

Jeg tror det var hvad jeg lige kunne finde på, håber du kan bruge noget af
det, skriv hvis der er mere jeg hjælpe med og Ha' en god jul !

Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 23-12-01 14:03

> [...]

> ledningen er sat i holder fint, dog kan jeg tage ledningen ud og sætte den i
> igen uden problemer, når først der er hul igennem.

Det samme gælder her, men vi havde også tændt for videoen inden
vi slog Dualhead Clone til.

> Bemærk, at DH kun virker i Windows, så no Dos & Linus

Det er Win98SE han har installeret og det ved jeg skulle fungere med
den driver vi kører med.

Faktisk kan du godt få Dualhead til at køre i DOS. Du skal blot have
gjort et eller andet som jeg ikke kan huske i detaljer, men det er noget
med nogle DOS-drivere som ligger på cd'en og noget med en kom-
mando fra Start > Kør hvormed du kan koble det til eller fra.
Jeg prøvede det på min gamle pc med mit G400 Max.

God jul og godt nytår.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 08-01-02 16:56

Madsen skrev:

> Faktisk er det et eksperiment der har stået på i måneder
> efterhånden...

Tja og i aftes blev det så for meget!
Jeg flåede mit eget Matrox G400 Max ud af maskinen og tog det med
over til ham.

Jeg afinstallerede først G450-driveren. Først med 'Tilføj/Fjern
programmer' (Win98SE) og kørte derefter Matrox's afinstallerings-
værktøj for lige at være sikker på at det hele var fjernet.
Pillede så hans G450 ud og smed mit i i stedet og installerede
derefter den nyeste driver (non-beta) til G400 Max.
Efter et par genstarter virkede det hele uden nogen problemer.
Dualhead Max, Clone og Multidisplay kørte fint på fjernsynet.
Hmm, tænker man så.

Vi valgte så at pille mit kort ud og smide hans G4050 i igen og
valgte samtidig at lade G400 Max-driveren ligge i systemet.
Med G450-kortet installeret startede Win98SE lige op i 640 x 480 og
256 farver, men fandt selv ud af at det nu var et 450 og efter
endnu en genstart så kørte TV-out som en drøm. Jeg undrer mig dog
over at et G450 kan køre med en G400 Max-driver.

Det er sådanne situationer der får en til at tænke på, at der må
være mere mellem himmel og jord.

Vi blev enige om at det nok skyldes at nissen ikke fik grød i
julen. Det må vi huske til næste år.

Madsen.

Fra : Bjørn Petersen

Dato : 08-01-02 21:23

> Jeg undrer mig dog
> over at et G450 kan køre med en G400 Max-driver.

De to chips er jo identiske bortset fra gatestørrelsen (og nogle få andre
negligerbare detaljer).

Bjørn

Fra : Madsen

Dato : 08-01-02 23:37

Bjørn Petersen skrev:

> De to chips er jo identiske bortset fra gatestørrelsen (og
> nogle få andre negligerbare detaljer).

Jeg undrede mig bare over at det kunne lade sig gøre.
Det undrer mig også at vi skulle denne underlige vej for at få det
til at køre.

Madsen.

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 23-12-01 03:51

Hej igen Madsen

Så blev min rendering færdig...(4½ time for ½ time video!)

Nå men efter en genstart, og de settings der er vist her:
www.dhd.dk/computer/TV-out.jpg

så kommer billedet med de letpåklædte frøkener på tv skærmen i fuld skærm
(uanset hvad jeg har på putter pga DVDMax)
Andre indstillinger udvider fx skrivebordet med tv skærmen eller sender
skrivebordet (1600x1200 pix) til skærmen (720 x 576 pix).

Således så hele tv skærmen ud da jeg tog billedet (billedet er dog en kopi
af computerskærmen).

www.dhd.dk/computer/TV-out2.jpg
--
Hilsen

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Madsen

Dato : 23-12-01 13:11

> [...]

> Så blev min rendering færdig...(4½ time for ½ time video!)
>
> Nå men efter en genstart, og de settings der er vist her:

*Mums!* De ser "venlige" ud de piger.

> så kommer billedet med de letpåklædte frøkener på tv skærmen i fuld skærm
> (uanset hvad jeg har på putter pga DVDMax)

Ja, DVDMax er genialt og det er også den største grund til at han
har købt et Matrox-kort. Det her Dualhead Clone tror jeg ikke han
kommer til at bruge så meget igen og egentlig heller ikke Dualhead
Multi-Display. Jeg gør ikke i hvert tilfælde. Når man først har set
skærmbilledet på en monitor, så ser det noget tamt ud på et tv.

> [...]
> skrivebordet (1600x1200 pix) til skærmen (720 x 576 pix).
>
> Således så hele tv skærmen ud da jeg tog billedet (billedet er dog en kopi

Jep, denne indstilling har vi også prøvet uden resultat.

Madsen.

Fra : poppe

Dato : 23-12-01 23:18

på min game video, som jeg brugte til tuner, fordi mit gamle tv, ikke havde
scart, var der en knap, som jeg skulle trykke ned, så var det nemli indgang
i scart, og ikke ud!!

har i prøvet det??
hvad med lyden?? går den i gennem??

--
POPPEakaD19S
www.poppe.dyndns.dk

Fra : Madsen

Dato : 23-12-01 23:34

"poppe" <poppe@adsl.dk> skrev:

> [...]
> scart, var der en knap, som jeg skulle trykke ned, så var det nemli indgang

Vi har ikke kunnet finde en knap med lige præcis den funktion,
men bag på videoen er der et scart-stik som der står Decoder
på og på et andet står der TV. Jeg tror at decoder-stikket er
en indgang, men er ikke 100 % sikker.

> hvad med lyden?? går den i gennem??

Lyden skal jo hentes fra lydkortet, men vi har ikke ført den ind
sammen med scartstikket da han hellere vil have lyden igennem
hans anlæg og det fungerer også. Det er kun billedet vi kæmper
med.

Madsen.

Fra : poppe

Dato : 24-12-01 12:24

prøv lige at sætte lyd igennem scart!!
min skulle have lyd i gennem scart, for at virke!!

--
POPPEakaD19S
www.poppe.dyndns.dk

Fra : Madsen

Dato : 24-12-01 12:42

"poppe" <poppe@adsl.dk> skrev:

> prøv lige at sætte lyd igennem scart!!
> min skulle have lyd i gennem scart, for at virke!!

For mig lyder det mærkeligt, men det skal da prøves.

Tak for svar og god jul.

Madsen.

Fra : ZtinKyFinGaZ

Dato : 25-12-01 14:02

Hey!
Jeg har et kabel... Composite -> antenne... Jeg ved ikke, hvilken frekvens
den bruger, og jeg ved heller ikke om det virker... Men, hvis du køber et
composite-stik og trækker en ledning hen i et antennestik virker det... Jeg
har selv gjort det samme på min Sega MegaDrive.. Åhh, nostalgi!! Back to
topic: Det koster ikke så meget og det er nemt... Hvis du er forvirret havde
jeg et fabrikslavet kabel og et hjemmelavet kabel. Og jeg ved kun, at mit
hjemmelavede virker.. Så mit råd til dig er, at lave dit eget kabel.

- ZtinKyFinGaZ

Fra : Madsen

Dato : 25-12-01 22:59

"ZtinKyFinGaZ" <ztinkyfingaz@jubiipost.dk> skrev:

> [...]
> jeg et fabrikslavet kabel og et hjemmelavet kabel. Og jeg ved kun, at mit
> hjemmelavede virker.. Så mit råd til dig er, at lave dit eget kabel.

Jo, men der er er jo sådan set der vi allerede har prøvet uden et
særlig godt resultat.
Jeg lavede et kabel med composite i den ene ende og monterede
et almindeliget antennekabel i den anden ende som så passede
ind i fjernsynet. Composite-stikket kræver jo ikke andet end et
kabel med en enkelt leder og afskærmning og det gør antenne-
stikket jo heller ikke, så derfor regnede jeg med at det ville virke.
Problemet er så bare at det gjorde det ikke.

Madsen.

Fra : Fromm

Dato : 27-12-01 22:00

> direkte fra composite og over til antennestikket på fjernsynet, eller
> kræver det en speciel omformer?

Som før sagt så ja..

men man kan købe en som virker til playsstation for under en hund ( 99 kr
:) )

Jeg ved vi havde dem da jeg arbejdede i bilka...

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Lige over