Trådløst Keyboard!!!!
Fra : Christoffersen

Dato : 22-12-01 12:14

Davs!

Jeg har altid fået at vide at man skal holde sig fra trådløse mus (I
forbindelse med spil) da der er en lille forsinkelse fra man flytter musen
til cursor'en flytter sig på skærmen....

Gælder dette også for trådløse keyboards??? Skal jeg også holde mig fra
dem???

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 12:36

"Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> til cursor'en flytter sig på skærmen....
>
> Gælder dette også for trådløse keyboards??? Skal jeg også holde mig fra

Jeg forstår ikke, at du har fået det af vide....

Mit sæt fra Logitech, med mus og tastatur. Har været det bedste sæt,
indtilda... Og der er overhovedet ingen forsinkelse.... Musen er tilgengæld
en del hurtigere end almendelige mus... Da den opdatere hurtigere. Især hvis
du vælger et af det nye sæt, som tilsluttes til USB port.

Fra : Christer Østergaard

Dato : 22-12-01 12:50

Da det første sæt kom ud far Logitech var mine erfaringer som Mr.
Christoffersen beskriver det...

Mus var langsom og ikke specielt præcis, og keyboardet kunne finde på at
"låse", så hvis jeg gik til siden i et 3D spil, og det låste, blev den
ved... så det endte flere gange med, at jeg stod og gik rundt om mig selv,
og det eneste jeg kunne gøre var at lukke spillet... :| Well, kan jo bare
være et driverproblem...

Hvad angår de nye sæt, så har jeg ikke noget at tlføje, da jeg var umådeligt
skuffet over det første...

Christer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 13:16

"Christer Østergaard" <winterdk@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Da det første sæt kom ud far Logitech var mine erfaringer som Mr.
> Christoffersen beskriver det...

Når du nu siger det,, så fik jeg det også afvide til et netparty... Men det
galdte også den første version... Men det er bestemt ikke aktuelt mere....
Det kører som en drøm.

Tastaturet har fx en rækkevide på 30 meter ca. og det kører perfekt,,,

Fra : Christoffersen

Dato : 22-12-01 13:21

Okay. Jeg overvejer at købe Logitech cordless desktop optical... Kan det
anbefales????

Bjarke Hansen <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c247c1d$0$17232$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 13:33

> Okay. Jeg overvejer at købe Logitech cordless desktop optical... Kan det
> anbefales????

Det ser ivertfald ud som et rigtig cool sæt... Men jeg har nu selv et
Cordless DesktopT Pro sæt. Så jeg kan ikke lige udtale mig om det... Jeg har
bare hørt noget om, at man skal have et godt underlag til musen.

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 13:42

"Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev:

> Okay. Jeg overvejer at købe Logitech cordless desktop optical... Kan det
> anbefales????

Et knaldhamrende godt sæt.

Jeg har det selv. Specielt tastaturet er det bedste jeg endnu har
haft. (Og jeg har haft mange!)
Musen er en batterisluger, så jeg kan anbefale dig at købe nogle
genopladelige batterier. Jeg skifter batterier i musen ca. hver 14.
dag.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 13:51

> Musen er en batterisluger, så jeg kan anbefale dig at købe nogle
> genopladelige batterier. Jeg skifter batterier i musen ca. hver 14.
> dag.

bruger du Duracell?

Jeg har oplevet med min LogitechMousemann wheel,, har løbet tør på 24 Timer
til et netparty, da jeg brugte et par billige batterier fra tanken....
Duracell batterierne holder skam ca. 3 måneder ved ca. 6 Timers brug hverdag

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 13:57

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> bruger du Duracell?

Nej, jeg bruger nogle genopladelige batterier købt i en fotoforretning.
Jeg fik at vide at det skulle være nogle enormt gode batterier, men
om det er den rene vrøvl aner jeg ikke.

> [...]
> Duracell batterierne holder skam ca. 3 måneder ved ca. 6 Timers brug hverdag

Ja Duracell skulle jo efter sigende blive ved og ved, men det gør
ikke det helt store at jeg skal skifte hver 14. dag når jeg har 4
genopladelige batterier at skifte imellem.

Madsen.

Fra : Christoffersen

Dato : 22-12-01 13:59

Kan tastaturet også anbefales til spil??? Er der ikke "forsinkelser"?

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a01v24$ck5$1@tux.netsite.dk...

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 14:11

"Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev:

> Kan tastaturet også anbefales til spil??? Er der ikke "forsinkelser"?

Nu er spil på pc'en godt nok ikke det jeg gør mest i, men jeg har
da gennemført Max Payne med dette tastatur og oplevede ingen
forsinkelser.
Derimod har jeg brugt meget lang tid på at få musen til at køre
præcis nok og i det hele taget vænne mig til den, men med et
stykke hvidt skriveunderlag og optimal placering af modtager,
så er jeg endelig ved at være nogenlunde tilfreds med musen
også. Jeg vil dog stadig påstå at hvis man skal have en ultra-
præcis optisk mus, så bør man købe en med ledning til USB-
porten. Eventuelt den nye Logitech Dual Optical.
<http://www.logitech.com/cf/products/productoverview.cfm/3441>

Den er langt mere præcis end Cordless Mouseman Optical.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 14:16

> [...]
> præcis optisk mus, så bør man købe en med ledning til USB-
> porten. Eventuelt den nye Logitech Dual Optical.

Jeg tror nu stadig på kuglemusen... Min kuglemus er meget præsis, og reagere
altid. Bare man har modtageren inden for 1,5 meter ca. Kører det bare.

Fra : Jean Pierre

Dato : 22-12-01 14:25

Med trådløs mus er der forsinkelser i spil. I hvert fald dem jeg har prøvet.
Jeg ved ik om det er det samme med tastatur, men det går jeg da ud fra.

--
MVH Jean Pierre

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 14:33

"Jean Pierre" <jp@aub.dk> skrev:

> Med trådløs mus er der forsinkelser i spil. I hvert fald dem jeg har prøvet.
> Jeg ved ik om det er det samme med tastatur, men det går jeg da ud fra.

Trådløse mus har heller ikke så hurtig en opdateringshastighed på
porten som mus med ledning har.

»A crummy old PC serial mouse has only a 33Hz sample rate, which
is noticeably lousy. But every cordless mouse I've used, USB or PS/2,
has had only about a 50Hz sample rate according to the handy Mouse
Rate utility. Which is better, but not as good as corded mouses can
manage.
And this is the case with the Cordless MouseMan Optical, too. It may
have excellent resolution, but Mouse Rate gives it alternating 62 and
41Hz sample rate scores in USB mode, for a 51.5Hz average. In PS/2
mode, it's 50Hz scores all the way, with the odd 49 or 51 thrown in for
spice. That's all the cordless hardware can handle; no utility can tweak
the sample rate up any further.
If you're a hard-core action gamer for whom too much refresh rate is
barely enough, no cordless mouse will suit you. 50Hz is fine for general
mousing around, though.«

<http://www.dansdata.com/ltcmmo.htm>

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 15:02

> Trådløse mus har heller ikke så hurtig en opdateringshastighed på
> porten som mus med ledning har.

Har du nogensinde selv prøvet en Cordless Mousemann Wheel?? Den har en
rimelig god opdaterings hastighed... selv i indstillingen for "Acceleration"
som std. står i "lav" så virker den perfekt. Hvis du vil, kan man sætte
indstillingen til "høj"

Opløsningen skulle altså også være perfekt... ved at flytte musen 3 cm på
måtten,, er den nået 1600 pixels...altså fra den ene til den anden side på
skærmen. et er godtnok i høj hastighed...

Jeg kan slet ikke se at det er et problem,,,, der er aldrig noget ivejn,,,
og den reagere altid på ens bevægelser,, selv når det går meget vildt for
sig... Med en ledningsmus sætter ledningen sig altid fast under musen eller
at den er i vejn,, Så ikke helt smart er det med en ledningsmus...

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 15:15

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> Har du nogensinde selv prøvet en Cordless Mousemann Wheel??

Ja, min forrige mus var en Cordless Mouseman Wheel.

> Den har en rimelig god opdaterings hastighed... selv i indstillingen for
> "Acceleration" som std. står i "lav" så virker den perfekt. Hvis du vil,
> kan man sætte indstillingen til "høj"

Ja, det kan man også på en Cordless Mouseman Optical, men
alligevel virker Mouseman Wheel mere præcis.

> Opløsningen skulle altså også være perfekt... ved at flytte musen 3 cm på
> måtten,, er den nået 1600 pixels...altså fra den ene til den anden side på
> skærmen. et er godtnok i høj hastighed...

Jeg snakker ikke om opløsning. Jeg snakker om opdaterings-
hastighed på porten hvor så altså mus med ledning skulle have
en noget bedre opdateringshastighed end trådløse mus.

> [...]
> sig... Med en ledningsmus sætter ledningen sig altid fast under musen eller
> at den er i vejn,, Så ikke helt smart er det med en ledningsmus...

Nu aner jeg ikke hvad du bruger din pc til.
Mit problem er at jeg tegner meget vektorgrafik og fritlægger
billeder og her gælder det om, ligesom i spil, at have en ret så
præcis mus. Det hjælper ikke noget at markøren giver et lille hak
når du sidder og arbejder. Det kan gå hvis du skal ramme et ikon
på skrivebordet, men er det et lille punkt på en vektorstreg, så
er det pisse irriterende.
Som nævnt så er jeg ved at have nogenlunde styr på min optiske
trådløse, men det sker stadigvæk at jeg griber min kuglemus når
de mikroskopiske små ryk som den optiske kan finde på at lave,
bliver for meget af det gode.

Det er muligt du ikke synes at det er smart med en ledningsmus,
men så sent som for 1 uge siden sad jeg en hel eftermiddag med
en optisk mus med ledning og tegnede i Illustrator og den var langt
mere præcis end min trådløse optiske er. Markøren kørte også
meget jævnere hen over skærmen og jeg vil vædde med at det
skyldes den højere opdateringshastighed på porten.

Madsen.

Fra : Børge T.

Dato : 22-12-01 15:23

> [...]
> If you're a hard-core action gamer for whom too much refresh rate is
> barely enough, no cordless mouse will suit you. 50Hz is fine for general

Jeg vil give denne engelske artikel helt ret. Jeg er hardcore gamer i Quake
3 og RtCW, og har prøvet flere forskellige mus, både trådløse og med "hale".
Der findes pt INGEN trådløs mus, som har en høj nok refresh rate til FPS
spil på seriøst plan. De bedste og mest præcise mus jeg har prøvet er
Logitech og Microsoft Optical mouse med hale. Disse er mærkbart bedre end
kuglemus, og så kræver de ikke specielle underlag eller musemåtter for at
køre perfekt (og de skal heller aldrig renses!!).
Jeg vil lige rette en misforståelse i denne tråd. Når der bliver talt om
forsinkelser, så er det altså ikke sådan, at når man flytter musen, går der
x sekunder inden musepilen flytter sig på skærmen, så dem der skriver at de
ingen forsinkelse har på en trådløs har ret i, at deres pointer flytter sig
når de flytter musen, men men men, med refresh rate menes hvor tit musens
bevægelse opdateres. I kan jo prøve at lave et vindue på jeres desktop på ca
1/4 af skærmopløsningen, trykke på venstre musetast (og holde den
nedtrykket) på titellinien og bevæge musen hurtigt rundt i en cirkel. På
samtlige trådløse mus jeg har prøvet, kører vinduet IKKE jævnt rundt, men
nærmest "hakker". På de PS2 mus, hvor man kan tweake refresh raten kan man
jo tydelig se, at det ER musen der får vinduet til at hakke, da det
forsvinder fundstændigt ved refreshrates over ca 100hz. Denne simple
vinduestest viser noget om, hvor jævnt man som spiller i et FPS-spil kan
bevæge sig.
Jeg bruger nu en Microsoft Intellic Point Mouse Explorer med hale, og den
kører perfekt.

B.T.

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 15:38

"Børge T." <chanelle4@hotmail.com> skrev:

> [...]
> bevæge sig.
> Jeg bruger nu en Microsoft Intellic Point Mouse Explorer med hale, og den

Det du omtaler her er forresten også nævnt på det link jeg sendte:

»Even if you're running a 1600 by 1200 screen resolution, an 800dpi
mouse can cover the whole screen in single-pixel steps using only two
by 1.5 inches of mousemat, if you set the mouse speed appropriately.
A 400dpi mouse set to give the same amount of cursor movement per
inch of mouse movement will be moving the pointer in two-pixel jumps.
This sort of thing matters for desktop publishing and graphics people,
and for action game fans as well - at least for the abovementioned
snipers, it does.

The Cordless MouseMan Optical has one feature, though, that kills
it as far as the mouse-enthusiast nutty-gamer market goes. Sample
rate.
The standard USB mouse sampling rate for Windows is 125Hz; that
means the location of the pointer's update 125 times a second.
You can boost PS/2 mouses to work at considerably higher rates
than that, with tweak utilities.
If you draw a fast curve in a paint program, any mouse with a higher-
than-100Hz sample rate will give you a pretty round curve.
Slow sample rates will give you a noticeable connect-the-dots effect.«

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 16:07

> "Børge T." <chanelle4@hotmail.com> skrev:

> You can boost PS/2 mouses to work at considerably higher rates
> than that, with tweak utilities.

Hvor finder man info om det henne, helst på Dansk?

Jeg kører Windows Xp

Abit Kt7-raid bundkort. Og så min Logitech Mousemann Weel på ps2 porten

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 16:15

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev:

> Hvor finder man info om det henne, helst på Dansk?

På min gamle pc kørte jeg med et lille program som hed
PS2-Rate. En søgning på Google burde kunne finde det.

> Jeg kører Windows Xp
> Abit Kt7-raid bundkort. Og så min Logitech Mousemann Weel på ps2 porten

I Win2000/XP kan du jo køre hastigheden op på PS2-porten
inde i enhedshåndtering.
Som nævnt på det link jeg sendte har det bare ikke nogen
betydning, da trådløse mus alligevel ikke kan køre meget
mere end 50 Hz på PS/2 uanset hvor meget du så tuner
porten. Hvis du vil mærke forskellen så _skal_ det være en
mus med hale du sidder med.

Grunden til at jeg i sin tid brugte PS2-Rate til at tune min PS2-
port var fordi jeg havde problemer med at markøren hakkede
på Win98SE og en tidligere mus med hale. Dengang kunne du
ikke tune PS/2 porten medmindre du brugte PS/2-Rate eller
lignende.

Madsen.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 19:00

> [...]

> præcis optisk mus, så bør man købe en med ledning til USB-
> porten. Eventuelt den nye Logitech Dual Optical.

Nu kom så Datatid testen idag. Omkring optiske mus.....

Netop denne Logitech tog føringen og vandt testen. blandt:

Logitech: Cordless mouseman optical
Logitech: Cordles optical Mouse
Logitech: Cordless Trackman FX

Microsoft: Wireless Intellimouse Explorer
Microsoft: Intellimouse explorer
Microsoft: Intellimouse Optical
Microsoft: Trackball Explorer

ingramMicro: Tyohoon RF Optical Mouse

Intellimouse Explorer fra Microsoft, var en anelse mere præsis, end
Logotech... Men Logitechen, var meget mere klogt bygget op... Vandt den...

Klip fra side 23 i Datatid:

"Men Mousemann Optical, der - på nær kablet og den ekstra sensor - er som
snydt ud af næsen på sin trådløse bromand, Cordless Mouseman optical, er
faktisk overordenlog præsis. Faktisk overgås den i ikkerhed kun af
ærkekonkurrencenten fra Microsoft, Wireless Intellimouse explorer. Til
gengæld er Mouseman Dual Optical langt mere behagelig, kønnere og mere
funktionelt designet. Desuden ,å prisen siges at være konkurrencedygtig,
hvis man tager de øvrige testdeltagere i ed."

Fra : Esben

Dato : 22-12-01 21:31

"Christoffersen" <fam.christoffersen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Okay. Jeg overvejer at købe Logitech cordless desktop optical... Kan det
> anbefales????

Keyboardet har en speciel vinkel ift. alm. tastaturer, men for mig er det
det lækreste keyboard jeg nogensinde har brugt. Desuden er der masser af
ekstraknapper der kan styre volum, scroll, winamp etc.

Musen er også god, men for mig er knapperne forkert placeret. Prøv evt.
sættet i en butik før du bestemmer dig.

--
Esben

Fra : Madsen

Dato : 22-12-01 23:13

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> skrev:

> Musen er også god, men for mig er knapperne forkert placeret. Prøv evt.
> sættet i en butik før du bestemmer dig.

Jeg oplever en kedelig tendens med netop den mus (Cordless
Mouseman Optical), for jeg er enig med dig i at knapperne ikke
er placeret alt for heldig. Efter min mening er tommelfingerknappen
for lille og sidder for langt nede. Jeg har en forholdsvis stor hånd
og oplever at min højre hånd bliver kold efter længere tids brug
af musen. Det var noget jeg aldrig oplevede på min gamle Cord-
less Mousemann Wheel. Jeg tror det er fordi at musen er lige
lovlig lille til min hånd.

Madsen.

Fra : Christoffersen

Dato : 23-12-01 12:28

Esben <sordiahp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:S36V7.2$PU1.144523@news.orangenet.dk...

> [...]
> ekstraknapper der kan styre volum, scroll, winamp etc.
>
> Musen er også god, men for mig er knapperne forkert placeret. Prøv evt.

Det er sådan set ikke så vigtigt med musen, da jeg allerede har en glimrende
mus i forvejen... Det er nu mere tastaturet jeg er interesseret i... Den
forsinkelse der er når man bruger trådløse mus, eksisterer den også når man
bruger trådløse tastature??? Og kan det førnævnte Logitech tastatur
anbefales til spil???

Fra : Madsen

Dato : 23-12-01 13:11

> [...]

> forsinkelse der er når man bruger trådløse mus, eksisterer den også når man
> bruger trådløse tastature??? Og kan det førnævnte Logitech tastatur

Som allerede nævnt har jeg ikke oplevet problemer med tastaturet
i de få spil jeg har prøvet med det.
De sidste 3 tastaturer jeg har haft har været trådløse og jeg kan
huske at der var problemer med det første trådløse jeg havde hvor
Lara Croft lige pludselig begyndte at tænke selv og jeg blev nødt
til at afbryde spillet, men det har jeg ikke oplevet med de to sidste
tastaturet jeg har haft. (Alle tre fra Logitech)

Madsen.

Fra : Børge T.

Dato : 23-12-01 15:16

> [...]
man
> bruger trådløse tastature??? Og kan det førnævnte Logitech tastatur

Det er nok ikke så vigtigt med opdateringshastigheden fra tastaturet, da det
jo kun er tastetryk det skal formidle, og det er ikke så ømfindligt som
musebevægelsen, så det kan sikkert sagtens bruges til spil. Det skal siges,
at jeg har ikke selv prøvet et trådløst tastatur til spil. Det er ligesom
ikke så interessant, når man alligevel ikke kan få en trådløs mus der kan
bruges (til mit formål).

B.T.

Fra : Christoffersen

Dato : 25-12-01 12:22

Børge T. <chanelle4@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a04ov1$34$1@sunsite.dk...

> [...]
> ikke så interessant, når man alligevel ikke kan få en trådløs mus der kan

ok. Jeg har lige fundet ud af at der kun er en modtager med i pakken, dvs at
både mus og tastatur benytter sig af den samme modtager (Eller hvad sådan en
nu hedder). Er det muligt af købe en modtager (KUN modtageren og ikke mus),
som kan bruges sammen med musen, sådan at jeg kan bruge musen til en anden
computer, jeg har nemlig allerede en kanon mus ????