/ Forside / Teknologi / Internet / Udbyder (ISP'er) / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Udbyder (ISP'er)
#NavnPoint
BjarneD 1540
EXTERMINA.. 750
stl_s 710
strarup 685
tedd 680
natmaden 660
emesen 581
dk 520
Kortoverv.. 510
10  arne.jako.. 510
TeleDanmark - DNS Server & Jubii.dk
Fra : Mick


Dato : 22-12-01 03:34

Ja, jeg sidder her og har ventet hele dagen på at kunne komme ind på
jubii.dk for at ordne noget meget vigtigt, men nu er det sådan at
TDC's Skod DNS server er gået neden om om hjem så man kan ikke komme
ind på jubii.dk - sig mig hvad fanen er meningen, jeg har faktisk
noget meget vigtigt som skal ordnes, og det skal være lige nu!!!!

- Jeg vil bede teledanmark om at give alle kunder en ekstra dag i
denne mpned gratis for hvad de har lavet i dag, hvad er det dog for
noget skod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

 
 
Christian Andersen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Christian Andersen


Dato : 22-12-01 08:00

Mick wrote:

>- Jeg vil bede teledanmark om at give alle kunder en ekstra dag i
>denne mpned gratis for hvad de har lavet i dag, hvad er det dog for
>noget skod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Jeg troede det her: !!!!!!!11!! kun skete i parodier.

Nå ja, det er jo september.

--
http://chran.dyndns.dk - Nu med konsulentbistand!

Tina Dickow - Fuel. Et album du MÅ eje!

Bjarke Hansen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 22-12-01 10:11

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev i en meddelelse
news:3c242f67$0$46351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Nå ja, det er jo september.

Øhh,,, nu har du vel ikke også glemt Julen?



Martin Højriis Krist~ (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 22-12-01 11:25

"Mick" <Mick@Lycos.com> skrev i en meddelelse
news:13s72ukd2mes26ku1s4387g7rqorcqdir9@4ax.com...
> Ja, jeg sidder her og har ventet hele dagen på at kunne komme ind på
> jubii.dk for at ordne noget meget vigtigt, men nu er det sådan at
> TDC's Skod DNS server er gået neden om om hjem så man kan ikke komme
> ind på jubii.dk

pkt 1: hvad i alverden kan du skulle bruge jubii til i vigtigt øjemed?
pkt 2: den virkede og virker fint for mig
pkt 3: varer driftsforstyrrelsen over 3 dage efter du har fejlmeldt kan
du bede om refusion

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Thomas Jensen - pil.~ (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Jensen - pil.~


Dato : 22-12-01 11:50

On Sat, 22 Dec 2001 11:25:26 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>"Mick" <Mick@Lycos.com> skrev i en meddelelse
>news:13s72ukd2mes26ku1s4387g7rqorcqdir9@4ax.com...
>> Ja, jeg sidder her og har ventet hele dagen på at kunne komme ind på
>> jubii.dk for at ordne noget meget vigtigt, men nu er det sådan at
>> TDC's Skod DNS server er gået neden om om hjem så man kan ikke komme
>> ind på jubii.dk
>
>pkt 1: hvad i alverden kan du skulle bruge jubii til i vigtigt øjemed?
>pkt 2: den virkede og virker fint for mig
>pkt 3: varer driftsforstyrrelsen over 3 dage efter du har fejlmeldt kan
>du bede om refusion

pkt. 4: hvad er problemet m. TDC's dns?

--
vh
Thomas Jensen
http://pil.dk/nyhedsbreve/2001december.php

Thomas Eg Jørgensen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Thomas Eg Jørgensen


Dato : 22-12-01 11:55


"Thomas Jensen - pil.dk" <tj@dev.null> skrev i en meddelelse
news:kap82u4rqeshv23gakdf5stu8ud5u2kcvq@4ax.com...
> >> Ja, jeg sidder her og har ventet hele dagen på at kunne komme ind på
> >> jubii.dk for at ordne noget meget vigtigt, men nu er det sådan at
> >> TDC's Skod DNS server er gået neden om om hjem så man kan ikke komme
> >> ind på jubii.dk
> >pkt 1: hvad i alverden kan du skulle bruge jubii til i vigtigt øjemed?
> >pkt 2: den virkede og virker fint for mig
> >pkt 3: varer driftsforstyrrelsen over 3 dage efter du har fejlmeldt kan
> >du bede om refusion
> pkt. 4: hvad er problemet m. TDC's dns?

evt. pkt 5: hvorfra ved du det er TDC's server der er gået ned?

MVH
Thomas



Bertel Lund Hansen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 22-12-01 14:17

Thomas Jensen - pil.dk skrev:

>pkt. 4: hvad er problemet m. TDC's dns?

Det kan være at Mick har angivet "TDC's dns" som server?

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Lars Kyndi Laursen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 22-12-01 12:06

On 22 dec 2001 Martin Højriis Kristensen enriched usenet with:

> pkt 1: hvad i alverden kan du skulle bruge jubii til i vigtigt
> øjemed?

Quizshowet, eller hvad det nu hedder?

> pkt 2: den virkede og virker fint for mig
> pkt 3: varer driftsforstyrrelsen over 3 dage efter du har
> fejlmeldt kan du bede om refusion

Jeg sad igår aftes nede ved DOF-pinden, da en meget agiteret person fra
Jubii ringede og sagde, at der var problemer med en DNS-server.
Det viste sig at der faktisk var problemer med ns.tele.dk. Dette er dog
ikke noget problem, da kunderne har fået oplyst, at de skal bruge
ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk. Hvis folk bruger en forkert DNS-server
er det deres eget problem.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Det er garanteret Keld Albrechtsens skyld...Alt er hans skyld...Han
kunne bare have ladet være... - Søren R i dk.edb.internet.udbydere

John Hinge (22-12-2001)
Kommentar
Fra : John Hinge


Dato : 22-12-01 12:52

On 22 dec 2001 Lars Kyndi Laursen was heard to say:

> Jeg sad igår aftes nede ved DOF-pinden, da en meget agiteret person
> fra Jubii ringede og sagde, at der var problemer med en DNS-server.

Agiteret og agiteret.. :)
Han var nu meget flink at snakke med.
(Og så hedder det jo altså Driftssupport nu og ikke DOF

> Det viste sig at der faktisk var problemer med ns.tele.dk. Dette er
> dog ikke noget problem, da kunderne har fået oplyst, at de skal
> bruge ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk. Hvis folk bruger en forkert
> DNS-server er det deres eget problem.
>

Det jo nemlig det...
Kundeservice angiver ikke ns.tele.dk som dns server.
Hvis man selv sidder ude bag skærmen og gætter sig frem, så
kan de rare supportere jo ikke gøre for at det ikke funker.


--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
On usenet I represent no one but myself.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs
http://www.spoon.dvd-klub.dk

Lars Kyndi Laursen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 22-12-01 16:40

On 22 dec 2001 John Hinge enriched usenet with:

> (Og så hedder det jo altså Driftssupport nu og ikke DOF
>

Tusind millioner gange undskuld.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Det er garanteret Keld Albrechtsens skyld...Alt er hans skyld...Han
kunne bare have ladet være... - Søren R i dk.edb.internet.udbydere

Allan Olesen (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 22-12-01 17:55

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

>Agiteret og agiteret.. :)
>Han var nu meget flink at snakke med.

Kan man ikke være det, selv om man er agiteret?

Jeg sidder her og spekulerer på, hvordan man i det hele taget agiterer
en person. Det må da vist kræve hjælp fra et PR-firma og en
grammatiklærer.

>Det jo nemlig det...
>Kundeservice angiver ikke ns.tele.dk som dns server.
>Hvis man selv sidder ude bag skærmen og gætter sig frem, så
>kan de rare supportere jo ikke gøre for at det ikke funker.

Man kunne få den tanke, at du virkelig mener, at kunderne konfigurerer
deres computer til at bruge "ns.tele.dk" i stedet for "ns3.tele.dk".

Gad vide, hvordan computeren vil bære sig ad med at udnytte den
information, med eller uden 3-tal...


--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

John Hinge (23-12-2001)
Kommentar
Fra : John Hinge


Dato : 23-12-01 11:22

On 22 dec 2001 Allan Olesen was heard to say:

> John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:
>
>>Agiteret og agiteret.. :)
>>Han var nu meget flink at snakke med.
>
> Kan man ikke være det, selv om man er agiteret?
>
> Jeg sidder her og spekulerer på, hvordan man i det hele taget
> agiterer en person. Det må da vist kræve hjælp fra et PR-firma og
> en grammatiklærer.
>

Nu har jeg ikke prøvet at slå ordet efter, men jeg lider da af den
opfattelese at man faktisk godt kan beskrive en lettere ophidset
person som væerende agiteret. Tager jeg fejl ? Så er det surt for mig.


>>Det jo nemlig det...
>>Kundeservice angiver ikke ns.tele.dk som dns server.
>>Hvis man selv sidder ude bag skærmen og gætter sig frem, så kan de
>>rare supportere jo ikke gøre for at det ikke funker.
>
> Man kunne få den tanke, at du virkelig mener, at kunderne
> konfigurerer deres computer til at bruge "ns.tele.dk" i stedet for
> "ns3.tele.dk".
>
> Gad vide, hvordan computeren vil bære sig ad med at udnytte den
> information, med eller uden 3-tal...
>
Jeg har bare den formodning at nogle mennesker måske siger
'hvad er det nu adressen er' og så laver et opslag, på en
anden computer, på ns.tele.dk og så taster den ind.
Windoz vil f.eks slet ikke være i stand til at modtage
et navn istedet for en adresse på en dns server..

For at udrydde evt tvivl :
Jeg er godt klar over at det kræver at computeren *har* fat i
en dns server for at oversætte f.eks ns.tele.dk til noget den
kan bruge..

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
On usenet I represent no one but myself.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs
http://www.spoon.dvd-klub.dk

Allan Olesen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 23-12-01 12:30

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote:

>Nu har jeg ikke prøvet at slå ordet efter, men jeg lider da af den
>opfattelese at man faktisk godt kan beskrive en lettere ophidset
>person som væerende agiteret. Tager jeg fejl ? Så er det surt for mig.

Du har muligvis ret. Jeg kender kun "at agitere" (for noget).

>Jeg har bare den formodning at nogle mennesker måske siger
>'hvad er det nu adressen er' og så laver et opslag, på en
>anden computer, på ns.tele.dk og så taster den ind.

Så langt har jeg aldrig tænkt, når jeg har været i den situation. Jeg
har altid stjålet dns-ip'en direkte fra den anden computer. Men det er
da muligt, at andre vil kunne finde på det.

Men jeg er da egentlig lidt mere interesseret i at høre, om TDC
nogensinde har fået skiftet dns-ip'en i de routere, de har udleveret
sammen med P@-abonnementerne. Det ville i givet fald nok være en langt
større kilde til forkerte dns-konfigurationer.


--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Martin Højriis Krist~ (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 23-12-01 13:00

"John Hinge" <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns91807406DB161SHAYERA@193.88.15.201...
> Nu har jeg ikke prøvet at slå ordet efter, men jeg lider da af den
> opfattelese at man faktisk godt kan beskrive en lettere ophidset
> person som væerende agiteret. Tager jeg fejl ? Så er det surt for mig.

Man har ihvertfald "agitated" på engelsk, men jeg har godtnok sjældent
hørt det brugt på den måde på dansk.

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Martin Højriis Krist~ (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Martin Højriis Krist~


Dato : 22-12-01 12:56

"Lars Kyndi Laursen" <spam_me_senseless@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns917F793C0999larskyndidk@kyndi.adsl.dk...
> > pkt 2: den virkede og virker fint for mig
> Det viste sig at der faktisk var problemer med ns.tele.dk.

OK, men som du siger: Det er ikke en "officiel" DNS

--
Martin Højriis Kristensen - http://www.makr.dk/?usenet
http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket
Jeg repræsenterer med dette indlæg mig selv og ikke TDC Internet



Jesper Dybdal (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 22-12-01 12:58

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>Jeg sad igår aftes nede ved DOF-pinden, da en meget agiteret person fra
>Jubii ringede og sagde, at der var problemer med en DNS-server.
>Det viste sig at der faktisk var problemer med ns.tele.dk. Dette er dog
>ikke noget problem, da kunderne har fået oplyst, at de skal bruge
>ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk. Hvis folk bruger en forkert DNS-server
>er det deres eget problem.

TDC's anbefalede DNS-servere har skiftet adskillige gange i den
tid jeg har været TDC-kunde, og eksisterende kunder er aldrig
blevet orienteret direkte om disse skift.

Jeg kender kun til skiftene fordi jeg tilfældigvis læser news, og
det har altid været min opfattelse at TDC's holdning netop var at
man naturligvis er velkommen til at bruge de "gamle" DNS-servere,
men at de nye anbefales fordi de typisk er hurtigere og har
større cache fordi de bruges af flere. Det er vel af hensyn til
gamle kunder at ældgamle DNS-servere stadig eksisterer.

Jeg kan ikke huske med sikkerhed om ns.tele.dk nogen sinde har
været anbefalet rekursiv DNS-server. Hvis ikke, har du ret i at
det er folks eget problem; men hvis den har været anbefalet, så
er det TDC's problem at de ikke kommunikerer DNS-server-skift til
deres kunder.

I øvrigt klagede en af mine kolleger i går over at jubii
tilsyneladende var nede: vi bruger egne navneservere som ikke
kommer i nærheden af ns.tele.dk (medmindre den er autoritativ for
noget vi har brug for, og den er ikke autoritativ for jubii.dk),
så jeg tror at jubii (også) har haft et problem som ikke var
ns.tele.dk's skyld.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Lars Kim Lund (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 22-12-01 17:55

Hej Jesper Dybdal <jdunet@u6.dybdal.dk>

>Jeg kan ikke huske med sikkerhed om ns.tele.dk nogen sinde har
>været anbefalet rekursiv DNS-server.

Det har den.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Lars Kim Lund (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 22-12-01 17:58

Hej Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk>

>Jeg sad igår aftes nede ved DOF-pinden, da en meget agiteret person fra
>Jubii ringede og sagde, at der var problemer med en DNS-server.
>Det viste sig at der faktisk var problemer med ns.tele.dk. Dette er dog
>ikke noget problem, da kunderne har fået oplyst, at de skal bruge
>ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk. Hvis folk bruger en forkert DNS-server
>er det deres eget problem.

Er der nogen grund til at ns.tele.dk stadig er i live? Hvis det er et
spørgsmål om bagudkomp så kan i vel løse det med alias'es.

Og ellers ville det være naturligt at det var ns.tele.dk der var den
man skulle bruge. Man bør have de samme logiske navne mod kunderne
uanset hvordan det er sat op bagved.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Niels Teglsbo (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Niels Teglsbo


Dato : 22-12-01 18:12

Lars Kim Lund <larskim@mail.com> wrote:

> Er der nogen grund til at ns.tele.dk stadig er i live? Hvis det er et
> spørgsmål om bagudkomp så kan i vel løse det med alias'es.

Det er nok de færreste, der specificerer deres DNS-servere med DNS-navne.

Men man kan vel også lave noget tilsvarende med IP-adresser.

--
Niels, The Offspring Mailinglist www.image.dk/~teglsbo

Lars Kim Lund (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 22-12-01 19:50

Hej Niels@fabel.dk (Niels Teglsbo)

>> Er der nogen grund til at ns.tele.dk stadig er i live? Hvis det er et
>> spørgsmål om bagudkomp så kan i vel løse det med alias'es.
>
>Det er nok de færreste, der specificerer deres DNS-servere med DNS-navne.

Det er korrekt, men det er en god måde at slå dem op.

Hvis jeg skulle gætte på den primære DNS hos en vilkårlig udbyder
ville det være ns.

Det er muligt at der står nogle steder at ns3 er den folk skal
benytte, men det er godt nok ikke videre logisk, når der findes en ns

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Simon Skals (24-12-2001)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 24-12-01 07:20

It seems Lars Kim Lund wrote:
>Hvis jeg skulle gætte på den primære DNS hos en vilkårlig udbyder
>ville det være ns.

Det ville du i hvert fald komme galt afsted med hos mindst én
udbyder ud over TDC.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Jesper Skriver (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 22-12-01 18:28

On Sat, 22 Dec 2001 17:58:22 +0100, Lars Kim Lund wrote:
> Hej Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk>
>
>>Jeg sad igår aftes nede ved DOF-pinden, da en meget agiteret person fra
>>Jubii ringede og sagde, at der var problemer med en DNS-server.
>>Det viste sig at der faktisk var problemer med ns.tele.dk. Dette er dog
>>ikke noget problem, da kunderne har fået oplyst, at de skal bruge
>>ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk. Hvis folk bruger en forkert DNS-server
>>er det deres eget problem.
>
> Er der nogen grund til at ns.tele.dk stadig er i live? Hvis det er et
> spørgsmål om bagudkomp så kan i vel løse det med alias'es.

Nej - den's ip adresse holder til på et LAN som er et fysisk andet sted
en ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk

> Og ellers ville det være naturligt at det var ns.tele.dk der var den
> man skulle bruge. Man bør have de samme logiske navne mod kunderne
> uanset hvordan det er sat op bagved.


--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Lars Kim Lund (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 22-12-01 19:46

Hej Jesper Skriver <harvest@wheel.dk>

>> Er der nogen grund til at ns.tele.dk stadig er i live? Hvis det er et
>> spørgsmål om bagudkomp så kan i vel løse det med alias'es.
>
>Nej - den's ip adresse holder til på et LAN som er et fysisk andet sted
>en ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk

Jeg tænkte på om ns.tele.dk havde en særlig funktion? For ellers kunne
man jo bare nedlægge den som DNS og pege ns.tele.dk på ns3 eller lign.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Jesper Skriver (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 22-12-01 20:03

On Sat, 22 Dec 2001 19:46:05 +0100, Lars Kim Lund wrote:

> Hej Jesper Skriver <harvest@wheel.dk>
>
>>> Er der nogen grund til at ns.tele.dk stadig er i live? Hvis det er
>>> et spørgsmål om bagudkomp så kan i vel løse det med alias'es.
>>
>>Nej - den's ip adresse holder til på et LAN som er et fysisk andet
>>sted en ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk
>
> Jeg tænkte på om ns.tele.dk havde en særlig funktion? For ellers kunne
> man jo bare nedlægge den som DNS og pege ns.tele.dk på ns3 eller lign.

Hvad gør du så ved det ukendte antal maskiner som har 193.162.159.194
hardcodet som nameserver ?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Hroi Sigurdsson (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Hroi Sigurdsson


Dato : 22-12-01 23:53

Jesper Skriver wrote:

> Hvad gør du så ved det ukendte antal maskiner som har 193.162.159.194
> hardcodet som nameserver ?

Kan det ikke klares med routing? Jeg har hørt at et antal større
landsdækkende amerikanske ISP'er udleverer de samme 2 IP-adresser uanset
hvor på kontinentet du er forbundet. De to adresser vil rutes til det
nærmeste sæt nameservere, så du slipper for et anseeligt cross-continent
delay ved navneopslag.

Noget lignende må da være muligt for TDC så de gamle adresser rammer de
nye maskiner?

--
Hroi Sigurdsson hroi@asdf.dk
Danske nyhedsfeeds i RSS-format: http://asdf.dk/rss/da/

Jesper Skriver (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 23-12-01 14:43

On Sat, 22 Dec 2001 23:52:43 +0100, Hroi Sigurdsson wrote:

> Jesper Skriver wrote:
>
>> Hvad gør du så ved det ukendte antal maskiner som har 193.162.159.194
>> hardcodet som nameserver ?
>
> Kan det ikke klares med routing?

Jo - men det er et grimt hack, da man ikke var særligt fremtids synet da
de adresser blev udvalgt, den adresser er en del af et /26 subnet hvor
der er andre ip adresser som det vil være træls at skulle skifte, så
hvis man går over til at lave 193.162.159.194 en /32 host route, så må
man bruge hacks som proxy arp m.m. for at få tingene til at virke.

For meget bøvl for et lille problem.

> Jeg har hørt at et antal større landsdækkende amerikanske ISP'er
> udleverer de samme 2 IP-adresser uanset hvor på kontinentet du er
> forbundet. De to adresser vil rutes til det nærmeste sæt nameservere,
> så du slipper for et anseeligt cross-continent delay ved navneopslag.

Yep - det er ganske smart, specielt hvis en maskine går ned, da man så
automatisk blot routes til en anden ...

> Noget lignende må da være muligt for TDC så de gamle adresser rammer
> de nye maskiner?

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Lars Kim Lund (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kim Lund


Dato : 23-12-01 00:19

Hej Jesper Skriver <harvest@wheel.dk>

>> Jeg tænkte på om ns.tele.dk havde en særlig funktion? For ellers kunne
>> man jo bare nedlægge den som DNS og pege ns.tele.dk på ns3 eller lign.
>
>Hvad gør du så ved det ukendte antal maskiner som har 193.162.159.194
>hardcodet som nameserver ?

Lade boksen fungere som DNS-server et stykke tid. Min pointe var at
FQDN ns.tele.dk logisk set burde returnere den foretrukne ns.

Endnu bedre var det hvis man kunne route sig ud af problemet, men om
det er praktisk muligt afhænger naturligvis an på så meget ..

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Simon Skals (24-12-2001)
Kommentar
Fra : Simon Skals


Dato : 24-12-01 07:24

It seems Jesper Skriver wrote:
>> Jeg tænkte på om ns.tele.dk havde en særlig funktion? For ellers kunne
>> man jo bare nedlægge den som DNS og pege ns.tele.dk på ns3 eller lign.
>
>Hvad gør du så ved det ukendte antal maskiner som har 193.162.159.194
>hardcodet som nameserver ?

Man kunne vel godt fortsætte med at køre nameservice på
193.162.159.194, uden at ns.tele.dk behøvedes at resolve til den
IP-adresse.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>
"Never attribute to competence what can adequately be explained by luck."

Jesper Skriver (24-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 24-12-01 11:45

On Mon, 24 Dec 2001 06:23:53 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:
> It seems Jesper Skriver wrote:
>>> Jeg tænkte på om ns.tele.dk havde en særlig funktion? For ellers kunne
>>> man jo bare nedlægge den som DNS og pege ns.tele.dk på ns3 eller lign.
>>
>>Hvad gør du så ved det ukendte antal maskiner som har 193.162.159.194
>>hardcodet som nameserver ?
>
> Man kunne vel godt fortsætte med at køre nameservice på
> 193.162.159.194, uden at ns.tele.dk behøvedes at resolve til den
> IP-adresse.

Ja - så er der blot problemet med de zoner hvor ns.tele.dk af
historiske årsager er sekundær nameserver, det er noget bøvl at
skulle kontakte XYZ kunde, få dem til at rette deres zone, og
derefter så have fat i DK-Hostmaster/Internic ...

Hvorfor gøre det, når der ikke er problemer som det kører nu ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Daniel Stjernholm (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Daniel Stjernholm


Dato : 22-12-01 20:38

On 22 Dec 2001 11:05:42 GMT, Lars Kyndi Laursen
<spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>Dette er dog ikke noget problem, da kunderne har fået oplyst,
>at de skal bruge ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk.
>Hvis folk bruger en forkert DNS-server er det deres eget problem.

Ja? Jeg har kendskab til mindst én Pro@ccess ADSL installation, hvor
den af TDC prækonfigurerede router tildeler klienterne 193.162.159.194
og 193.162.145.130 som DNS-servere via DHCP.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen
http://maria.hirse.dk/

Jesper Skriver (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 22-12-01 21:13

On Sat, 22 Dec 2001 19:38:00 GMT, Daniel Stjernholm wrote:
> On 22 Dec 2001 11:05:42 GMT, Lars Kyndi Laursen
><spam_me_senseless@mail.dk> wrote:
>
>>Dette er dog ikke noget problem, da kunderne har fået oplyst,
>>at de skal bruge ns3.tele.dk og ns3.inet.tele.dk.
>>Hvis folk bruger en forkert DNS-server er det deres eget problem.
>
> Ja? Jeg har kendskab til mindst én Pro@ccess ADSL installation, hvor
> den af TDC prækonfigurerede router tildeler klienterne 193.162.159.194
> og 193.162.145.130 som DNS-servere via DHCP.

Indtil for ca. 3/4 år siden blev de adresser givet til erhvervs
produkterne, det er ændret nu.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Allan Olesen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 23-12-01 00:39

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Indtil for ca. 3/4 år siden blev de adresser givet til erhvervs
>produkterne, det er ændret nu.

Har TDC så også omkonfigureret de routere, der står ude hos kunderne?


--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Jesper Skriver (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 23-12-01 14:40

On Sun, 23 Dec 2001 00:38:54 +0100, Allan Olesen wrote:
> Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:
>
>>Indtil for ca. 3/4 år siden blev de adresser givet til erhvervs
>>produkterne, det er ændret nu.
>
> Har TDC så også omkonfigureret de routere, der står ude hos kunderne?

Nej.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Allan Olesen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 23-12-01 15:35

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>> Har TDC så også omkonfigureret de routere, der står ude hos kunderne?
>
>Nej.

Hvilket så ifølge Lars Kyndi Laursen må være folks eget problem...


--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Lars Kyndi Laursen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 23-12-01 17:25

On 23 dec 2001 Allan Olesen enriched usenet with:

> Hvilket så ifølge Lars Kyndi Laursen må være folks eget problem...

Provatkunder har, så vidt jeg kan huske, ikke skullet bruge ns.tele.dk
i et par år. Jeg var ikke klar over, at det var så kort tid siden, at
den blev fjernet fra erhvervskundernes setup.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Det er garanteret Keld Albrechtsens skyld...Alt er hans skyld...Han
kunne bare have ladet være... - Søren R i dk.edb.internet.udbydere

Allan Olesen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 23-12-01 18:02

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>Jeg var ikke klar over, at det var så kort tid siden, at
>den blev fjernet fra erhvervskundernes setup.

Jesper fortæller jo lige, at den _ikke_ er blevet fjernet fra
erhvervskundernes setup.


--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Lars Kyndi Laursen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 23-12-01 19:25

On 23 dec 2001 Allan Olesen enriched usenet with:

>>Jeg var ikke klar over, at det var så kort tid siden, at
>>den blev fjernet fra erhvervskundernes setup.
>
> Jesper fortæller jo lige, at den _ikke_ er blevet fjernet fra
> erhvervskundernes setup

Jeg mente det anbefalede setup.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Det er garanteret Keld Albrechtsens skyld...Alt er hans skyld...Han
kunne bare have ladet være... - Søren R i dk.edb.internet.udbydere

Allan Olesen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 23-12-01 21:34

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>Jeg mente det anbefalede setup.

Anbefalede?

Jamen, TDC råder jo enevældigt over routernes opsætning. Så kan man
altså som kunde ikke bruge anbefalinger til ret meget.

Bevares, man kan køre med statisk ip-konfiguration på klienterne og
konfigurere dns-servere manuelt, men det er vel ikke meningen.


--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Lars Kyndi Laursen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Lars Kyndi Laursen


Dato : 29-12-01 12:58

On 23 dec 2001 Allan Olesen enriched usenet with:

>>Jeg mente det anbefalede setup.
>
> Anbefalede?
>
> Jamen, TDC råder jo enevældigt over routernes opsætning. Så kan man
> altså som kunde ikke bruge anbefalinger til ret meget.

Jeg mente det anbefalede setup til dem, der konfigurerer routere hos
TDC.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Det er garanteret Keld Albrechtsens skyld...Alt er hans skyld...Han
kunne bare have ladet være... - Søren R i dk.edb.internet.udbydere

Jesper Dybdal (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Dybdal


Dato : 23-12-01 18:10

Lars Kyndi Laursen <spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>On 23 dec 2001 Allan Olesen enriched usenet with:
>
>> Hvilket så ifølge Lars Kyndi Laursen må være folks eget problem...
>
>Provatkunder har, så vidt jeg kan huske, ikke skullet bruge ns.tele.dk
>i et par år. Jeg var ikke klar over, at det var så kort tid siden, at
>den blev fjernet fra erhvervskundernes setup.

Tiden siden er da helt irrelevant: Hvad enten det er ét, to,
eller fem år siden at TDC _ikke_ orienterede en kunde om noget,
kan man da ikke forvente at kunden skulle kunne gætte at der er
sket noget han ikke blev orienteret om.

Bevares, hvis det var fem år siden, så er det kun et problem for
folk der har været kunder længe - men jeg ville ikke tro at TDC
principielt var modstander af at have de samme kunder i lang tid.
--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Jesper Skriver (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 23-12-01 20:06

On Sun, 23 Dec 2001 15:34:37 +0100, Allan Olesen wrote:
> Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:
>
>>> Har TDC så også omkonfigureret de routere, der står ude hos kunderne?
>>
>>Nej.
>
> Hvilket så ifølge Lars Kyndi Laursen må være folks eget problem...

Nej - det er ingens problem - for der er ikke noget problem, de
gamle virker stadigt, og vil forblive med det.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Allan Olesen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Allan Olesen


Dato : 23-12-01 21:45

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:

>Nej - det er ingens problem - for der er ikke noget problem, de
>gamle virker stadigt, og vil forblive med det.

Det lyder da positivt. Men jeg mener nu at have set flere
halvofficielle anbefalinger af _ikke_ at bruge dem, fordi de ikke har
nær så mange cachede opslag og derfor oftere svarer langsomt.


--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Jesper Skriver (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 23-12-01 22:36

On Sun, 23 Dec 2001 21:44:39 +0100, Allan Olesen wrote:

> Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote:
>
>>Nej - det er ingens problem - for der er ikke noget problem, de gamle
>>virker stadigt, og vil forblive med det.
>
> Det lyder da positivt. Men jeg mener nu at have set flere
> halvofficielle anbefalinger af _ikke_ at bruge dem, fordi de ikke har
> nær så mange cachede opslag og derfor oftere svarer langsomt.

Hvis man konfigurer noget om, så er der ingen grund til at bruge dem,
men der er heller ingen grund til at lave en masse om ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Jesper Skriver (22-12-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Skriver


Dato : 22-12-01 18:38

On Sat, 22 Dec 2001 03:34:20 +0100, Mick wrote:
> Ja, jeg sidder her og har ventet hele dagen på at kunne komme ind på
> jubii.dk for at ordne noget meget vigtigt, men nu er det sådan at
> TDC's Skod DNS server er gået neden om om hjem så man kan ikke komme
> ind på jubii.dk - sig mig hvad fanen er meningen, jeg har faktisk
> noget meget vigtigt som skal ordnes, og det skal være lige nu!!!!

Det er ikke Tele Danmark's problem, men DK-Hostmaster som driver DNS
for dk. zonen har tilsyneladende problem, 2 udaf de 5 autoritative
nameservere for dk. zonen kender ingen nameservere for jubii.dk

jesper@ns% host -t ns dk.
dk name server ns.DK.net
dk name server ns.EU.net
dk name server ns.dk-hostmaster.dk
dk name server ns4.tele.dk
dk name server ns-soa.darenet.dk
jesper@ns% host -t ns jubii.dk ns.DK.net
Using domain server:
Name: ns.DK.net
Address: 193.88.44.42
Aliases:

Host not found, try again.
jesper@ns% host -t ns jubii.dk ns.EU.net
Using domain server:
Name: ns.EU.net
Address: 192.16.202.11
Aliases:

jubii.dk name server ns2.jubii.dk
jubii.dk name server ns.jubii.dk
jesper@ns% host -t ns jubii.dk ns.dk-hostmaster.dk
Using domain server:
Name: ns.dk-hostmaster.dk
Address: 193.163.102.2
Aliases:

jubii.dk name server ns2.jubii.dk
jubii.dk name server ns.jubii.dk
jesper@ns% host -t ns jubii.dk ns4.tele.dk
Using domain server:
Name: ns4.tele.dk
Address: 194.239.134.84
Aliases:

jubii.dk name server ns2.jubii.dk
jubii.dk name server ns.jubii.dk
jesper@ns% host -t ns jubii.dk ns-soa.darenet.dk
Using domain server:
Name: ns-soa.darenet.dk
Address: 130.226.1.4
Aliases:

jesper@ns%

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Morten Kjaer Nielsen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Kjaer Nielsen


Dato : 23-12-01 01:17

Mick <Mick@Lycos.com> wrote Sat, 22 Dec 2001 03:34:20 +0100 :

>- Jeg vil bede teledanmark om at give alle kunder en ekstra dag i
>denne mpned gratis

Skal det være den 32. december så?


--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/
- Ny på usenet ? start eventuelt på http://www.usenet.dk/
- Disclaimer findes på http://disclaimer.gummiand.dk/

Jan Chrillesen (23-12-2001)
Kommentar
Fra : Jan Chrillesen


Dato : 23-12-01 20:28

On Sat, 22 Dec 2001 03:34:20 +0100, Mick <Mick@Lycos.com> wrote:

> - Jeg vil bede teledanmark om at give alle kunder en ekstra dag i
> denne mpned gratis for hvad de har lavet i dag, hvad er det dog for
> noget skod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Fordi du ikke kunne se et site på nettet?

Men hvis du kan bevise at fejlen lå hos TDC betaler jeg gerne den ekstra
dag til dig af egen lomme.

- Jan

Sonny T. Larsen (29-12-2001)
Kommentar
Fra : Sonny T. Larsen


Dato : 29-12-01 03:14

On Sat, 22 Dec 2001 03:34:20 +0100, Mick wrote:

> - Jeg vil bede teledanmark om at give alle kunder en ekstra dag i
> denne mpned gratis for hvad de har lavet i dag, hvad er det dog for
> noget skod!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

Hvad med at checke facts, istedet for blot at råbe op?

Problemet var, som Jesper konstaterede, hos DK Hostmaster,
ikke TDC.

Du fik iøvrigt disse i overskud: !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!11

--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste