Den spæde start på hjemmesiden
Fra : Jette

Dato : 21-12-01 23:28

Hej alle

Jeg har fundet på et design til vores fælles hjemmeside som jeg selv synes
er pænt.... spørgsmålet er om I også synes det?

Kig ind på http://www.omnix.dk/~jni/kat/index.php (afstemningen virker, men
alle link henviser til en "under udarbejdelse"-side)

Jeg har testet siden i skærmstørrelserne 800x600 og 1024x768 og i Netscape
6, Explorer 5.0 og 6.0 og Opera 5. I må meget gerne komme med kritisk kritik
.... jeg kan godt tåle det ....

Jeg vil også gerne vide om det er ok at jeg "forstyrrer" med
spørgsmål/nyheder/opdateringer i forbindelse med hjemmesiden herinde?. Det
er jo lidt OT, men dog alligevel noget der vedrører os alle. Jeg skal nok
begrænse antallet af indlæg, således jeg kun poster omkring hjemmesiden når
der _virkelig_ er noget at skrive om ... jeg regner med det højst bliver til
et enkelt indlæg om ugen. Men hvis nogen finder det irriterende, kan jeg
oprette en email-gruppe og sende direkte til de interesserede... Jeg ved det
ikke, hvad siger I?

Mvh. Jette

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 21-12-01 23:41

Hej Jette

Ja indtil videre ser det altså kanon ud *S*

For min skyld må du gerne stille spørgsmål osv herinde. Som du selv er inde
på, så vedrører det os alle.

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Jette

Dato : 22-12-01 09:30

"Joan Frederiksen" skrev:
> Hej Jette
>
> Ja indtil videre ser det altså kanon ud *S*

Tak, det er jeg glad for at høre

> For min skyld må du gerne stille spørgsmål osv herinde. Som du selv er
inde
> på, så vedrører det os alle.

Ja, det er jo det ...

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 22-12-01 00:00

alt i alt kan jeg kun sige _flot_ side... der er dog et lille men.....
baggrundbilledet forstyrrer en smule i den midterste tekst.... kunne det
være en ide at gøre teksten en anelse mere tydelig??

mht at lave en mailingliste er du velkommen til at skrive til mig privat
hvis der er noget du tror jeg kan hjælpe med

hvis du er interesseret i at se nogle af de tekster jeg har skrevet og sådan
kan du kigge på www.MandeZonen.dk og www.Haardoktor.dk og så
www.shedevil.subnet.dk
de sidste to er mine egne sider og den første er jeg "baggrundstrold" og
skribent på
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Jette

Dato : 22-12-01 09:34

"Sabina Hertzum" skrev:
> alt i alt kan jeg kun sige _flot_ side... der er dog et lille men.....
> baggrundbilledet forstyrrer en smule i den midterste tekst.... kunne det
> være en ide at gøre teksten en anelse mere tydelig??

Det har du helt ret i .. jeg har selv tænkt på det, men ville lige se om
andre bemærkede det. Men jeg vil lige finde en mere passende farve....

> mht at lave en mailingliste er du velkommen til at skrive til mig privat
> hvis der er noget du tror jeg kan hjælpe med

Jo, tusind tak, det kan du helt sikkert ... du hører fra mig

> [...]
> www.shedevil.subnet.dk
> de sidste to er mine egne sider og den første er jeg "baggrundstrold" og

.... okay, jeg kigger

> knus sabina
knus igen

Mvh. Jette

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 22-12-01 00:17

Ja indtil vidre ser det vildt godt ud, jeg har ikke noget at sætte fingeren
på...

Camilla Christiansen

Fra : Jette

Dato : 22-12-01 09:38

"Camilla Christiansen" skrev:
> Ja indtil vidre ser det vildt godt ud, jeg har ikke noget at sætte
fingeren
> på...

Tak Camilla .... Jeg har forsøgt at vælge noget som både piger og drenge
kan holde ud at se på ... men indtil videre er det jo kun pigerne der har
svaret....så lad os se hvad det modsatte køn siger *S*

Mvh. Jette

Fra : Camilla Scharff

Dato : 22-12-01 00:27

Hej Jette

Det ser indtil videre rigtig godt ud! - som altid har jeg dog lige et par
småting... (bær over mig

Den venste kasse har ikke samme bundlinie som de andre to kasser - lille
bitte detalje, men som tidl. redaktør på månedsblad er det bl.a. sådan noget
man kigger efter
Og så bryder jeg mig ikke helt om, at teksterne popper op i et
foruddefineret (meget lille) vindue - men det går jeg sådan set heller ikke
ud fra at det bliver ved med, når der først kommer tekst mv.
En sidste lille ting er, at jeg selv bliver irriteret over, at de nye
vinduer (testen) lukker ved klik i vinduet - jeg kommer ihvertfald jævnligt
til at klikke på et eller andet (eller jeg skal højreklikke og rammer
forkert), og så lukker vinduet *suk* - starte "forfra"...

Nå, det var mine små-perfide bemærkninger her lige inden sengetid - ellers
en rigtig flot side!

Mvh. Camilla

Fra : Jette

Dato : 22-12-01 09:26

"Camilla Scharff" skrev:
> Det ser indtil videre rigtig godt ud! - som altid har jeg dog lige et par
> småting... (bær over mig

Bare kom med det *S*

> Den venste kasse har ikke samme bundlinie som de andre to kasser - lille
> bitte detalje, men som tidl. redaktør på månedsblad er det bl.a. sådan
noget
> man kigger efter

Jo, det har jeg set, men jeg ville ikke bruge tid på at rode med det, før
designet havde fået NG'ens blå stempel *S*

> [...]
ikke
> ud fra at det bliver ved med, når der først kommer tekst mv.

Nu er dette jo kun et forslag, og selv om jeg skrev i indlægget at alle
siderne henviser til en "under udarbejdelse"-side, så ved jeg at folk lige
skal prøve at klikke alligevel. Så det lille popup-vindue har jeg lavet
fordi man så ikke behøver at sidde og klikke "Tilbage" hele tiden.

> [...]
> til at klikke på et eller andet (eller jeg skal højreklikke og rammer
> forkert), og så lukker vinduet *suk* - starte "forfra"...

Kun fordi det skulle være nemt at komme af med igen ... som du selv er inde
på, har jeg ikke tænkt mig at bruge den slags når vi får lavet noget
indhold.

> Nå, det var mine små-perfide bemærkninger her lige inden sengetid - ellers
> en rigtig flot side!

Små-perfide bemærkninger er meget velkomne *S* ... det er jo det der gør en
side perfekt.

Mvh. Jette

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 22-12-01 16:28

Hej Jette

Jeg kan kun tilslutte mig koret af "ih-hvor-er-den-flot".

Gedigent stykke arbejde, pænt ikke-for-poppet-og-ikke-for-kedeligt design.

Da jeg nu er sprogtosset såvel som kattetosset vil jeg lige gøre en
bemærkning om bindestregerne i hunkat, hankat og klatretræ. De hører ikke
rigtigt hjemme der, men det er absolut i flueknepperiafdelingen =o)

Hilsen

Lisbeth H Jakobsen
--
~STAVNING ELLER KAOS~

Fra : Jette

Dato : 22-12-01 18:19

"Lisbeth Hviid Jakobsen" skrev:
> Hej Jette
>
> Jeg kan kun tilslutte mig koret af "ih-hvor-er-den-flot".

Tusind tak ... jeg er meget glad for I kan lide det

> Gedigent stykke arbejde, pænt ikke-for-poppet-og-ikke-for-kedeligt design.

Det var også mit mål ... en katteside skal jo være sød, men som jeg
erfarede gennem de første forsøg (som min forfængelighed forbyder mig at
offentliggøre *GG*) kan den hurtig gå hen og blive for pusse-nusset og
baby-agtig ... så man skal altså lige ramme det søde, men også sørge for det
ser ud som en seriøs side for voksne mennesker.

> Da jeg nu er sprogtosset såvel som kattetosset vil jeg lige gøre en
> bemærkning om bindestregerne i hunkat, hankat og klatretræ. De hører ikke
> rigtigt hjemme der, men det er absolut i flueknepperiafdelingen =o)

Som jeg også sagde til Camilla, der havde nogle "små-perfide" bemærkninger
*G*, så skal vores side være intet mindre end perfekt ... så lad os bare
fluekneppe lidt og fjerne bindestregerne..... ... det er jo forresten
det med detaljer vi kvinder er rigtig gode til, så derfor kan en side lavet
af denne gruppe, kun blive fejlfri, hi!

Lad mig i den forbindelse efterlyse en maskulin mening om siden ... hvor
gemmer I jer henne? Kom frem fra den sten I gemmer jeg under og lad os få en
rigtig dk.fritid.dyr.kat.mande.minoritet.mening *GG*

Mvh. Jette

Fra : John Sahl

Dato : 22-12-01 18:37

"Jette" <jni@omnix.dk> wrote in message news:a02fgb$1rpl$1@news.cybercity.dk...
> Lad mig i den forbindelse efterlyse en maskulin mening om siden ... hvor
> gemmer I jer henne? Kom frem fra den sten I gemmer jeg under og lad os få en
> rigtig dk.fritid.dyr.kat.mande.minoritet.mening *GG*

Den er tung den sten!

Jeg kan kun tilslutte mig de andre og sige at designet er
indbydende. Jeg kan dog ikke lide det der baggrundsbillede,
det gør det sværere at læse hvad der står.

Jeg er så til gengæld mere interesseret i hvordan du laver
det inden under? Bliver det med et CMS eller bliver det
således at man skal sende indlæggene til dig for at få dem
med på siden?

--
John Sahl, Webmaster på http://www.websetter.dk
Se vores nyeste projekt på http://www.MandeZonen.dk

Fra : Jette

Dato : 22-12-01 21:39

"John Sahl" skrev:
> Den er tung den sten!

... men du klarede det! *G*

> Jeg kan kun tilslutte mig de andre og sige at designet er
> indbydende. Jeg kan dog ikke lide det der baggrundsbillede,
> det gør det sværere at læse hvad der står.

Baggrundsbilledet vil kun være at se på forsiden, og vil ikke blive sat ind
på artikler o.lign. Det er jo en katteside, så derfor syntes jeg der skulle
være noget kat på. Men hvis du eller andre har en anden og bedre idé til
noget katte-agtigt grafik på siden, er I velkomne.

> Jeg er så til gengæld mere interesseret i hvordan du laver
> det inden under? Bliver det med et CMS eller bliver det
> således at man skal sende indlæggene til dig for at få dem
> med på siden?

Hvad står CMS for?

Jeg har overvejet meget om indlæg skal sendes til mig (eller en anden, for
den sags skyld) før de publiceres. Som du kan se i de andre indlæg til denne
tråd er kvinderne herinde nogle små-perfide fluekneppere, hihi! Så jeg er
ret sikker på at artikler m.m. bliver af høj kvalitet, således vi ikke
behøver have en "bedømmelses-komité" til at vurdere hver enkelt artikel.
Alle der gerne vil være forfattere på siden, får således eget brugernavn og
password til brug for publicering af artikler vha. en formular. Artiklerne
lægges ud med det samme ... dvs. når forfatteren trykker "Send", og så får
vi et par grammatiske genier til at se nye publikationer igennem for stave-,
slå-, formulerings- og grammatiske fejl.

Det må være måden at gøre det på eller hur? (andre idéer modtages
naturligvis gerne)... og jeg har tænkt mig at bruge PHP og JavaScript til
formålet.

Men indtil jeg får alt dette op at stå og vi får fordelt opgaverne blandt de
andre frivillige, kan artiklerne sendes til mig på jni@omnix.dk
(www.omnix.dk er ikke min hjemmeside, men et ufærdigt projekt som min
kæreste har gang i *S*)

Mvh. Jette

Fra : John Sahl

Dato : 22-12-01 22:46

"Jette" <jni@omnix.dk> wrote in message news:a02r7u$2biu$1@news.cybercity.dk...
> .. men du klarede det! *G*

Sabina og alle misserne hjalp mig

> [...]
> være noget kat på. Men hvis du eller andre har en anden og bedre idé til
> noget katte-agtigt grafik på siden, er I velkomne.

Bare behold det, det er nok ok *S*

> Hvad står CMS for?

Content Management System, spørg din kæreste, han ved det, for han
bruger et til omnix.dk kan jeg se

> [...]
> vi et par grammatiske genier til at se nye publikationer igennem for stave-,
> slå-, formulerings- og grammatiske fejl.

Smukt Ellers falder projekter som dette nemlig let fra hinanden hvis det
kun hænger på et par stykker.

Med CMS

Fra : Jette

Dato : 23-12-01 11:57

"John Sahl" skrev:
> Sabina og alle misserne hjalp mig

*GG*

> Bare behold det, det er nok ok *S*

Okay ... billedet bliver

> Content Management System, spørg din kæreste, han ved det, for han
> bruger et til omnix.dk kan jeg se

Jeg spurgte ham faktisk inden jeg svarede dig .... men han vidste det ikke
(fnis!). Han er inkarneret Unix-nørd, men går ikke så meget op i det med
hjemmesider. Det han har brugt på omnix.dk kalder vi herhjemme for en
"PHP-skabelon", hi!

[klip]
Artiklerne

> Smukt Ellers falder projekter som dette nemlig let fra hinanden hvis
det
> kun hænger på et par stykker.

Helt enig!

> Med CMS

- så lærte jeg også noget nyt idag

Mvh. Jette

Fra : Preben Kittelmann

Dato : 23-12-01 00:13

On Sat, 22 Dec 2001 21:38:56 +0100, "Jette" <jni@omnix.dk> wrote:

>.. men du klarede det! *G*

Jeg er enig.
> [...]
>være noget kat på. Men hvis du eller andre har en anden og bedre idé til
>noget katte-agtigt grafik på siden, er I velkomne.

Tidligere i år lavede jeg en lille animation,
jeg ved ikke, om den evt. kan være brugbar i denne sammenhæng,
men den kan ses/hentes her:
http://home19.inet.tele.dk/prebki/anim/
--
Med venlig hilsen Preben
http://kittelmann.dk

Fra : Jette

Dato : 23-12-01 12:21

"Preben Kittelmann" skrev:
[klip]

> Jeg er enig.

Jeg kan godt se Jeres pointe. Men som jeg også skrev til John, vil det kun
være at se på forsiden. Og da ingen andre direkte har bedt mig om at fjerne
det, tror jeg vi lader det være som det er

> Tidligere i år lavede jeg en lille animation,
> jeg ved ikke, om den evt. kan være brugbar i denne sammenhæng,
> men den kan ses/hentes her:
> http://home19.inet.tele.dk/prebki/anim/

Fin lille animation du har lavet .... Min erfaring med animationer som
denne er dog, at de fratager opmærksomheden, i stedet for at tiltrække
den... så umiddelbart ville jeg ikke benytte den.

Mvh. Jette

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 23-12-01 12:33

> "Preben Kittelmann" skrev:
> [klip]

Kan det ikke løses ved at teksten evt. var med fed skrift?

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Jette

Dato : 23-12-01 12:50

"Joan Frederiksen" skrev:

> Kan det ikke løses ved at teksten evt. var med fed skrift?

Har du set det efter jeg lavede skriftfarven sort? I hvert fald synes jeg
ikke det er svært at læse nu... men hvad siger du? Det kommer jo naturligvis
meget an på hvor mørk/lys ens skærmindstillinger er....

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 23-12-01 16:14

jeg har set at skriften er blevet sort... det har faktisk hjulpet..... før
flød farverne lidt sammen.... jeg synes det er bedre... og lige for en god
ordens skyld så synes jeg at billedet er helt ok*G*

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 23-12-01 16:50

Hej Jette

For mig er det helt ok som det ser ud og det ville være synd at fjerne
billedet *S*

Julehilsen
Joan

Fra : Jette

Dato : 23-12-01 21:29

"Sabina Hertzum" skrev:
> jeg har set at skriften er blevet sort... det har faktisk hjulpet..... før
> flød farverne lidt sammen.... jeg synes det er bedre... og lige for en god
> ordens skyld så synes jeg at billedet er helt ok*G*

Okay.. så er det vedtaget

Fra : Trine

Dato : 26-12-01 12:31

Hej Jette

Jeg synes den er rigtig flot!! men er det mig der har taget de forkerte
briller på siden jeg ikke kan se noget baggrundsbillede?? Her er der hvid
baggrund, tyrkisgrønne bokse og sort tekst.....

Bag-Jul-hilsen

Trine

Fra : Jette

Dato : 27-12-01 14:42

"Trine" skrev:
> [...]
> briller på siden jeg ikke kan se noget baggrundsbillede?? Her er der hvid
> baggrund, tyrkisgrønne bokse og sort tekst.....

Hej Trine

Go' bag-jul til dig også .... jeg forstår godt nok ikke at du ikke kan
se baggrundsbilledet. Jeg kan se din newsreader er OE 5.5 .. så jeg regner
med din Explorer har samme version. Jeg har testet i version 5.0 og 6.0, så
derfor jeg ville da mene at version 5.5 ikke skulle være et problem.

Men fortæl mig lige hvilken browser/version du benytter.

Mvh. Jette

Fra : Trine

Dato : 28-12-01 08:51

ØØhhhh ok der fik du mig....tilståelse: jeg har INGEN forstand på hvad jeg
bruger Jeg rådfører mig lige med underkomandoen (læs gemalen) og vender
frygteligt tilbage *sss*

Hilsen
Trine

Fra : Trine

Dato : 29-12-01 22:07

Hhhhmmm meget mystisk...jeg havde 5.5 versionen....har nu opdateret til
version 6.0...men stadig intet baggrundsbillede??

Kæresten kører windows xp, med den nyeste browser...og han kan heller ikke
se det...

/Trine

Fra : Jette

Dato : 29-12-01 23:14

"Trine" skrev:
> [...]
> version 6.0...men stadig intet baggrundsbillede??
>
> Kæresten kører windows xp, med den nyeste browser...og han kan heller ikke

Ja, det er godt nok mystisk! Men det må jo være et lokalt problem hos Jer,
for der har jo været livlig debat om baggrunden og ingen andre har
tilkendegivet at de ikke kan se det.

Kan du se baggrundsbilleder på andre sider?

Mvh. Jette

Fra : Trine

Dato : 30-12-01 10:08

Nej jeg kan ikke se noget som helst andet end sort tekst, tyrkisgrøhnne
bokse og hvid baggrund....

Jeg har prøvet at lægge et skærmdump ind på dk.binaer...men den vil ikke
...piiv

--
/Trine

Fra : Jette

Dato : 30-12-01 12:43

"Trine" skrev
> Nej jeg kan ikke se noget som helst andet end sort tekst, tyrkisgrøhnne
> bokse og hvid baggrund....
>
> Jeg har prøvet at lægge et skærmdump ind på dk.binaer...men den vil ikke
> ..piiv

Når du trykker "Print Screen" bliver billedet lagt i udklipsholderen (lige
som når du kopierer noget tekst).

Du skal derfor hente det fra udsklipsholderen ved at åbne en billed-editor
og vælge "Sæt ind" eller "Indsæt som nyt billede" (Det kommer lidt an på
programmet). Derefter skal du gemme billedet i jpg eller gif format.

Du kan bruge programmet Paint som alle Windowsbrugere har. Sådan gør du:

Åben din browser, gå ind på webstedet og tryk "Print Screen"

Vælg Start --> Programmer --> Tilbehør --> Paint

I programmet Paint vælger du så "Sæt ind" i menuen "Rediger".
Du får muligvis en advarsel om at billedet er større end der er plads til,
men så siger du bare "Ja" til udvide området.

Nu skulle du gerne kunne se billedet og så er der kun tilbage at gemme det:

Vælg "Gem som..." i menuen "Filer".

Skriv et navn i feltet "Filnavn", og lige nedenunder i feltet "Type" vælger
du jpg-formatet, og så er der kun tilbage at trykke gem (husk at lægge mærke
til hvor du gemmer

Paint er godt nok ikke det bedste program når der skal gemmes i andet end
bmp-format... men sådan lige i en håndevending er det hurtigt at bruge...

Nu kan du sende billedet som vedhæftet fil .... hvis du ikke kan få
dk.binaer til at virke, kan du bare sende det til mig privat......

Mvh. Jette

Fra : John Sahl

Dato : 30-12-01 02:08

"Trine" <musen@kirstein.dk> wrote in message news:a0lba8$2fnd$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> version 6.0...men stadig intet baggrundsbillede??
>
> Kæresten kører windows xp, med den nyeste browser...og han kan heller ikke

Måske du kunne overtales til at lave et screenshot og poste
det i dk.binaer?

Fra : Trine

Dato : 30-12-01 10:11

Jamen det vil den ikke...har trykket på print screen?? hvad kan jeg ellers
gøre??

Unskyld men jeg er altså ikke god til det her

Hilsen
Trine

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-12-01 10:13

Det ser meget lovende ud - men hvorfor gøre forskel på kastration af han- og
hunkat?
mvh Camilla
Primprau's Korater http://www.korat.dk

> [...]

> Kig ind på http://www.omnix.dk/~jni/kat/index.php (afstemningen virker, men
> alle link henviser til en "under udarbejdelse"-side)

Posted from 0x503e01ac.albnxx9.adsl.tele.dk [80.62.1.172]

Fra : Jette

Dato : 28-12-01 15:21

"Camilla Baird" skrev:
> Det ser meget lovende ud - men hvorfor gøre forskel på kastration af han-
> [...]

Hej Camilla

Nu skal jeg ærligt indrømme at jeg selv er en newbie inden for
katteverdenen.... men jeg har læst nogle indlæg om netop dette emne her i
gruppen, og det lader til at sterilisation er et noget større indgreb end
kastration. Så derfor har jeg tildelt dem hver sin kategori.

Mvh. Jette

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-12-01 15:51

En sterilisation af begge køn fjerner evnen til at formere sig men ikke
adfærden, dvs hunkatten stadig går i løbetid og hankatten stadig kalder på
damer og strinter.
En kastration af begge køn fjerner evnen til at formere sig og adfærden.
Man taler mere og mere om at man kastrerer begge køn, da man anser
sterilisation for dyrplageri.
mvh Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 28-12-01 21:38

ok så har jeg altså misforstået et eller andet.....

som jeg har forstået det så sterriliserer man en hunkat ( og en kvinde) og
man kastererer en hankat.....
reelt så har jeg fået min hunkat sterriliseret... men hun har ikke på noget
tidspunkt udvist almindelig "hunkatte i løbetid"adfærd.... hvorimod min
hankat der er kastereret kan til gængæld opføre sig som om hun er i
løbetid*G* sææære kræ....

jeg kan sådan set godt se det logiske i det... men alligevel... hmm... nå..
pyt....

Fra : Camilla Baird

Dato : 28-12-01 22:08

Af en eller anden grund kalder man det at sterilisere en hunkat og kastrere en
hankat, men reelt set kastrerer man begga køn idet man fjerner livmoderen og
æggestokkene hhv testiklerne og gør begge køn ude af stand til at formere sig
og uden almindelig kønsbestemt adfærd (strinten, kalde på damer, løbetid).
mvh Camilla

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-01 00:27

jamen så er det bare jeg undrer mig lidt over at parrings adfæren stadig er
i behold....
feks så har rasmine det med at smide sig foran sweety og nærmest vente på at
han griber hende i nakken og "møfler" rundt med bagbenene... han kan ikke
rigtig hitte ud af resten men det venter vi med at se om han kan når linda
engang rammer en løbetid....

iøvrigt kan jeg fortælle at i min udgave af politikens kattebog (udgivet
1999) står der ordret under hunkatten : "når man fjerner æggestok og
livmoder på en kat, så den ikke kan få killinger, kalder man det er
sterrilisation." og ved hankatten står der :" i alle andre tilfælde er der
kun én løsning: kastration."

og det er iøvrigt også hvad jeg har lært i den tid jeg har haft kontakt til
dyrlæger....
men ok.. jeg skal da ikke kunne sige om der er reelt forskel når vi snakker
dyrlægesprog....

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-12-01 01:31

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:2e7X7.6080$Zm5.647433@news000.worldonline.dk...
> [...]
> rigtig hitte ud af resten men det venter vi med at se om han kan når linda

Ligesom hos mennesker er kønsdriften hos katte
kun delvist styret af hormonerne. En del sidder
også i hovedet Netop derfor er det heller ikke
helt usædvanligt at finde en hankastrat, der
sagtens kan gennemføre en parring.

> [...]
> livmoder på en kat, så den ikke kan få killinger, kalder man det er
> sterrilisation." og ved hankatten står der :" i alle andre tilfælde er der

Men hér er Politikens Kattebog altså forkert på
den. De 2 x Camilla har helt ret.

> [...]
> dyrlæger....
> men ok.. jeg skal da ikke kunne sige om der er reelt forskel når vi snakker

Jeg tror, at dyrlægerne bruger det fordi de fleste
mennesker så forstår, hvad de snakker om og det
er jo ret vigtigt

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-01 02:12

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message
> [...]
> kun delvist styret af hormonerne. En del sidder
> også i hovedet Netop derfor er det heller ikke
> helt usædvanligt at finde en hankastrat, der

det er faktisk netop det jeg håber lidt på med ham bassen herhjemme.... det
vil være synd for linda at gå gennem en løbetid og han ikke kan "hjælpe"
hende*G*

> Men hér er Politikens Kattebog altså forkert på
> den. De 2 x Camilla har helt ret.

jeg fortæller jo også bare hvad der står*G* men i sagens natur er det jo
bare et ordvalg..... for vi ved jo alle her hvad det drejer sig om...

> Jeg tror, at dyrlægerne bruger det fordi de fleste
> mennesker så forstår, hvad de snakker om og det
> er jo ret vigtigt

nemmerli....!

Fra : Camilla Scharff

Dato : 29-12-01 00:13

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev...
> ok så har jeg altså misforstået et eller andet.....
> som jeg har forstået det så sterriliserer man en hunkat ( og en kvinde) og
> man kastererer en hankat.....

Hej Sabina

Som Camilla B. skrev, så er det rent faktisk en kastration der foregår -
uanset at "vi" så vælger at kalde det en sterilisation (sikkert bare fordi
det lyder pænere...). En sterilisation ville bestå i, at man kun fratog
evnen til at forplante sig - altså at man fx underbinder æggestokkene som
man gør på kvinder, men at man ikke fjerner "hele molevitten" og dermed også
seksualdriften, som man gør på katte (og andre dyr) - ja, dvs., der er
dyrlæger, som kun fjerner æggestokkene (også kastration, da det er dem, som
producerer kønshormonerne), dog fjerner de fleste dyrlæger æggestokke og
livmoder, da dyret stadig risikerer livmoderbetændelser og cyster m.v. hvis
livmoderen beholdes.
Så faktisk er det kun mennesker, der bliver steriliserede - både mænd og
kvinder - hvorimod dyr bliver kastrerede.

Med hensyn til hjemmesiden synes jeg det er fint at holde dem separeret -
netop for at kunne forklare forskellen på indgrebene, som jo er temmelig
forskellig og et noget større indgreb på en hunkat end på en hankat.

Mvh. Camilla S.

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-01 00:34

> Med hensyn til hjemmesiden synes jeg det er fint at holde dem separeret -
> netop for at kunne forklare forskellen på indgrebene, som jo er temmelig
> forskellig og et noget større indgreb på en hunkat end på en hankat

det vil jeg iøvrigt lige sige mig enig i..... også fordi det jo netop ( som
jeg har forstået det) skal være en side hvor alle kan komme ind og få
info.... ikke kun opdrættere og inkarnerede kattefolk der ved alt i forvejen
men også totalt newbies i katteverdenen....
og så må vi jo forholde os til de ord der bliver brugt i almindelig tale
ikk?
--

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> wrote in message
> [...]
> Så faktisk er det kun mennesker, der bliver steriliserede - både mænd og
> kvinder - hvorimod dyr bliver kastrerede.

..

Fra : Helle Andersen

Dato : 29-12-01 01:51

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse news:fk7X7.6082$Zm5.647971@news000.worldonline.dk...
> [...]
> men også totalt newbies i katteverdenen....
> og så må vi jo forholde os til de ord der bliver brugt i almindelig tale

Jeg synes, at I skulle begrænse det til 1 punkt og
så kalde det for "neutralisering" og herunder
beskrive hvad det vil sige at sterilisere og
kastrere.

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 29-12-01 02:10

dertil vil jeg så sige at der nok er nogen der vil undre sig over udtrykket
"at neutralisere" i forbindelse med en kat.. men ideen er da god nok....
personligt synes jeg det nok bør komme an på hvor mange links der skal være
i sidste ende... ender vi med en hel bunke så er det jo en god ide at
begrænse det.... men hvis ikke synes jeg det er ok at dele det op på den
måde....
jeg synes egentlig også der skal være afsnit omkring kattens kønsdrift og
"normale" opførsel afhængig af kønnet.. ( feks det med at hankatte ofte
strejfer mere end hunkatte og kastrater)... i det vil det jo også være
oplagt at komme med info omkring neutralisering......
så måske var det en ide at lave et afsnit til hunkatte og et til hankatte??
og så dække de generelle ting omkring kønnene under det?

Fra : Jette

Dato : 29-12-01 04:02

"Sabina Hertzum" skrev:
> dertil vil jeg så sige at der nok er nogen der vil undre sig over
udtrykket
> "at neutralisere" i forbindelse med en kat.. men ideen er da god nok....

Det er jeg enig i. Sådan nogle helt almindelige "dødelige" som mig, ville
aldrig drømme om at kigge efter neutralisering for at finde
kastration/sterilisation. Men finder I ud af at det er bedere på den måde,
vil jeg naturligvis ikke stille mig på bagpoterne

> [...]
> i sidste ende... ender vi med en hel bunke så er det jo en god ide at
> begrænse det.... men hvis ikke synes jeg det er ok at dele det op på den

Jeg regner ikke med at vi ender med en masse links. Jeg synes det er bedst
med nogle få generelle links. Jeg har set mange sider hvor der er en million
oplysninger på forsiden, og det er træls at skulle sidde og lede efter det
man skal bruge.... derfor synes jeg vi skal holde det simpelt....

> [...]
> strejfer mere end hunkatte og kastrater)... i det vil det jo også være
> oplagt at komme med info omkring neutralisering....

Jeg regner med at oplysninger om selve indgrebet (hvordan, hvornår osv) skal
stå under "Sterilisation" og "Kastration". Det psykiske aspekt regnede jeg
med skulle stå under "Adfærd". ... men igen, hvis nogen har en bedre
inddeling end den jeg har lavet er jeg fuldstændig åben og modtagelig for
forslag

> så måske var det en ide at lave et afsnit til hunkatte og et til
hankatte??
> og så dække de generelle ting omkring kønnene under det?

Hvis der bliver en opdeling i køn, bliver det i de enkelte kategorier...
ellers er det vi hurtigt ender med en stor og uoverskuelig menu.... efter
min mening

Men lad os i første omgang se hvor flittige vi er til at skrive artikler og
faq inden vi inddeler alt for meget.

Mvh. Jette

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 30-12-01 02:07

> [...]
> kastration/sterilisation. Men finder I ud af at det er bedere på den måde,
> vil jeg naturligvis ikke stille mig på bagpoterne

det er vist smag og beag... man kunne jo evt lave en mouseover hvor der står
kastration/sterrilisation.... og selve knappen så hedder neutralisering?

> [...]
> oplysninger på forsiden, og det er træls at skulle sidde og lede efter det
> man skal bruge.... derfor synes jeg vi skal holde det simpelt....

just my point.... generelle overskrifter og så masser underpunkter.... vi
bør også passe på at den er nem at navigere i.... jeg synes tit man kommer
ud på en masse små og gode sites men hvor man opgiver at finde de
forskellige ting man søger pga uoverskuelighed...

> [...]
> med skulle stå under "Adfærd". ... men igen, hvis nogen har en bedre
> inddeling end den jeg har lavet er jeg fuldstændig åben og modtagelig for

jamen så er der jo igen problematikken med at kattene ændrer en del af deres
adfærd når de bliver kastereret..... der er jo en vis psykisk aspekt i det
når det sker.... synes jeg ihvertfald... også mht avlskatte.... der er det
jo også lidt noget andet der tæller....

> Hvis der bliver en opdeling i køn, bliver det i de enkelte kategorier...
> ellers er det vi hurtigt ender med en stor og uoverskuelig menu.... efter
> min mening

det er jeg ikke helt enig i... hvis vi laver en kategori der hedder hankatte
og en der hedder hunkatte og så putter underkategorier ind i dem... så er
der en overordnet og en undermenu...... dvs hvis man ønsker at læse om
hunkatte så navigerer man rundt i hunkattemenuen og ikke på hele sitet....
ok... det er måske bare mig... men jeg synes det vil give mere plads til
andre sjove ting i overmenuen.....

> Men lad os i første omgang se hvor flittige vi er til at skrive artikler
og
> faq inden vi inddeler alt for meget.

hehe god ide)

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 29-12-01 08:51

tilbage i de "gode gamle dage" når man steriliserede
en hunkat, "lukkede" man forbindelsen så hun ikke
blev drægtig, men stadig havde "det hele" og dermed
dels gik i løbetid og dels have skyhøj risiko for cancer.
Da så deres viden om katte blev bedre, ville de fleste
dyrlæger spørge når man kom med en hunkat der skulle
steriliseres om man ville have fjernet det hele, i dag når
man går til dyrlæge og siger at hunkatten skal steriliseres
så fjerner de det hele (99 % af dem, skal ikke kunne
sige med sikkerhed om der er en eller to der ikke
rigtigt følger med) så det er mest en debat om ord
resultatet er det samme.

--
Marianne

Hellemose Somali
skatkat@telefona.dk

Some people have lives, -others have cats