Nybagt broed paa forhaand?
Fra : Lars Pedersen

Dato : 23-01-01 22:26

Jeg står for at skulle lave et måltid mad for nogle venner, som jeg så
vidt muligt vil lave i forvejen.

Fra de ankommer og til jeg går igang med madlavningen går der 3 timer.
Derefter tænker jeg mig at jeg vil forlade dem en halv time for at
smække det hele sammen.
Det er min plan at bage nogle hvidløgsbrød som tilbehør. I bund og grund
er det en franskbrødsdej, så det jeg vil spørge om er hvordan man laver
franskbrød færdige på ½ time.

Er det muligt at gøre lidt ligesom Hatting, altså bage brødene en lille
smule, putte dem i fryseren, og så bage dem færdig på en halv time når
de skal bruges?

Eller kan jeg lade dejen hæve om formiddagen, slå den ned, forme
brødene, lade dem hæve færdig, og så sætte dem på køl indtil de skal
bages?

- Mvh. skabslæser Lars Pedersen.
Forøvrigt mener jeg at Peter Westh's indlæg var interessante.

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 23-01-01 22:45

"Lars Pedersen" <evigREMOVE@THISfred.dk> skrev i en meddelelse

> - Mvh. skabslæser Lars Pedersen.
> Forøvrigt mener jeg at Peter Westh's indlæg var
interessante.

Du leger med ilden......

Kåre

Fra : Gerner Mo

Dato : 24-01-01 00:35

On Tue, 23 Jan 2001 22:26:27 +0100, Lars Pedersen <evigREMOVE@THISfred.dk>
wrote:

>Forøvrigt mener jeg at Peter Westh's indlæg var interessante.

I hvilken sammenhæng ? At han har hugget materialet fra en avis ?
Skal han have lov til at gengive artikler fra aviser ?

--
30392174@pager.icq.com

Fra : Lars Pedersen

Dato : 24-01-01 02:16

In article <9u4s6tk6247cp2fd0im397jn4kqk4m78vq@4ax.com>,
gerner.mo@wanadoo.dk says...

> I hvilken sammenhæng ? At han har hugget materialet fra en avis ?
> Skal han have lov til at gengive artikler fra aviser ?

Nu er det her som bekendt hverken nyhedsgruppen dk.moralisme eller
dk.juridiske.spidsfindigheder, så det var jo nok i sammenhængen
kultur.mad+drikke at hans indlæg var interessante, altså indholdet af
dem.
At dømme ud fra dine tidligere breve i denne sag, må jeg hellere for en
sikkerheds skyld undlade at citere ordbogsdefinitionen af "interessant"
fra Politikens Nudanske Ordbog, for så vil Politikens forlag jo rent
faktisk lide et tab, set i forhold til hvis du selv går ud og køber den
for at slå det op. Men i denne definition vil du kunne se, at det at man
finder noget "interessant" på ingen logisk måde medfører at man også
bifalder det moralsk. Det har jeg altså slet ikke gjort, så lad være med
at reagere som om jeg har!
Når det så er sagt, så kan jeg da godt indrømme at mit eget pis sjældent
kommer i kog over sådan noget som Peter har gjort.

(Hov... var det ikke Politiken der "citerede" Ritt's dagbog i sin
fuldstændighed, og i modsætning til Peter Westh rent faktisk scorede
kassen på det? Åh, disse stakkels sultne ofre på Politikens bladhus!!!)

Men da hele denne diskussion i modsætning til Peter Westh's indlæg IKKE
er interessant i sammenhængen kultur.mad+drikke vil jeg afholde mig fra
at svare på yderligere offentlige kommentarer til den ene linie jeg
lagde ind i min signatur(lidet anede jeg at den fuldstændigt ville
fjerne fokus fra mit spørgsmål), eller eventuelle svar på dette her
brev.

Mvh. Lars
(Og undskyld tonen, men jeg hader når folk med vilje ikke forstår det
jeg skriver)

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 24-01-01 05:50

> [...]
> Det er min plan at bage nogle hvidløgsbrød som tilbehør. I bund og
> grund er det en franskbrødsdej, så det jeg vil spørge om er hvordan

Det er aldrig særlig godt, hvis et brød skal fremstilles på rekordtid,
evt. med overdosis af gær. Ved en for kort hævetid, vil gæren ikke
gære helt ud, hvorfor det færdige brød vil have gærsmag.

> Er det muligt at gøre lidt ligesom Hatting, altså bage brødene en
> lille smule, putte dem i fryseren, og så bage dem færdig på en
> halv time når de skal bruges?

Jeg kender ikke metoden.

> Eller kan jeg lade dejen hæve om formiddagen, slå den ned, forme
> brødene, lade dem hæve færdig, og så sætte dem på køl indtil de skal
> bages?

Det er en metode som du skal have fuld kontrol over, det gærer jo
videre selv om du sætter i køleskab.
Man kan også bruge metoden med at slå brødet op og derefter i
køleskab, men her skal du også holde øje med hævningen. -(er nok noget
du skal have prøvet et par gange først).

NB: Når du har nybagt et brød, skal det også lige stå og dampe af,
inden man kan skære eller spise det.

Hvis jeg var dig, så ville jeg slå brødene op og bage det helt færdigt
tidligere på dagen, evt. umiddelbart før gæsterne skal komme, og så
evt. lune dem lidt i ovnen inden serveringen.

> Forøvrigt mener jeg at Peter Westh's indlæg var interessante.

NO COMMENT!!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Intet køkken er stort nok til at rumme to kvinder.
-Brillat-Savarin

Fra : Lala

Dato : 24-01-01 12:48

Hvorfor bager du det ikke bare om formiddagen og luner det lidt, når det
skal bruges. Det er jo helt friskbagt alligevel og velsagtens lige så let at
have med at gøre. Du kan evt. tilføje hvidløgsmassen til det friskbagte
brød, når gæsterne er kommet. Håber det er en ide...

Fra : Peter Westh

Dato : 24-01-01 14:37

> Er det muligt at gøre lidt ligesom Hatting, altså bage brødene en lille
> smule, putte dem i fryseren, og så bage dem færdig på en halv time når
> de skal bruges?

Det er muligt. Du skal bage brødene så godt som færdige, blot sørge for at
de ikke har FOR meget farve. Tøs op i ovnen og gives den sidste kulør før
servering.

Men jeg synes, som de andre, også at du bare skulle bage dem om formiddagen.

MVH

Peter

Fra : Emil

Dato : 25-01-01 00:41

On Wed, 24 Jan 2001 13:36:53 GMT, Peter Westh wrote:

>Det er muligt. Du skal bage brødene så godt som færdige, blot sørge for at
>de ikke har FOR meget farve. Tøs op i ovnen og gives den sidste kulør før
>servering.

Det er helt korrekt. Metoden er meget anvendeligt til boller og
flutes; resultatet er vanskeligt at skelne fra frisktbagt brød -
måske endda lidt bedre, hvis det kun har været nedfrosset nogle
få dage.

Men hvis der menes brød på størrelse med et normalt franskbrød,
stiller sagen sig lidt anderledes.
Det skyldes brødets isoleringsevne og det faktum, at brød "ældes"
hurtigst ved temperaurer mellem nul og 10 grader.

Når krummetemperaturen (ikke skorpen!) igen kommer over 75 grader
(brug stegetermometer) virker brødet næsten som nybagt, men er
knap så holdbart.
(Lang teknisk forklaring udeladt

m.v.h. Emil

Fra : Peter Westh

Dato : 25-01-01 11:46

Du ha faktisk ret mht. større brød, de bliver gode yderst men let lidt
kedelige indeni. Nu har jeg så forklaringen! Tak.

Fra : Lars Pedersen

Dato : 29-01-01 01:32

In article <ltTb6.63188$W81.764249@twister.sunsite.dk>, pwesth@hum.ku.dk
says...

Jeg takker for de mange on-topic breve. Videnskabsmanden kom op i mig,
så jeg lavede en generalprøve med alle mulighederne, og kom frem til at
jeres konsensus om at jeg skulle bage brødene om formiddagen og lune dem
inden spisningen ikke var uden grund i virkeligheden. Det gav mig det
resultat der lå tættest på nybagt brød. Denne newsgroup er en
overordentligt rar ting for gastronomisk udfordrede kollegianere som
mig.

Lad mig forøvrigt lige dele opskriften med jer andre, hvis der skulle
være nogen der var interesserede. Personligt er jeg blevet glad for den.
Et nemt og hurtigt kort at have på hånden, hvis der kommer gæster på
besøg.

Ea's hvidløgsbrød

7 dl sødmælk
50 g gær
1 stor spsk honning
1 tsk fint salt
ca 1 kg hvedemel
hvidløgssalt

Mælken lunes. Gær + honning opløses deri. Salt tilsættes. Bland mel i
til dejen opnår sædvanlig franskbrødsdejs-konsistens(ca 1 kg). Ælt meget
godt igennem. Sæt til hævning 2 timer. Form brødene - der bliver til 3
brød på normal bagepladelængde. Lad dem hæve yderligere 2 timer. Vær
ikke bekymret over at de vokser betydeligt i disse 2 timer, da de
tilsyneladende ikke vokser yderligere i ovnen. Pensel med olivenolie, og
drys med MEGET hvidløgssalt - så meget at det næsten virker som en synd.

Jeg har ikke fundet nogen grund til at ridse brødene inden bagning, for
de sprækker ikke.
Bages ½-1 time ved 225 grader. Dette kan jeg ikke angive så nøjagtigt,
da vores ovn er lidt mærkelig på det punkt. Men de er færdige når de ser
færdige ud.

Fra : Emil

Dato : 31-01-01 22:59

On Mon, 29 Jan 2001, Lars Pedersen wrote:

<snip en udmærket opskrift - tak>

>Jeg har ikke fundet nogen grund til at ridse brødene inden bagning, for
>de sprækker ikke.

Ridsning af brød har *også* en optisk effekt - eller kald det et
kunstnerisk islæt - til fryd for øjet.

Herudover vil ridsernes kanter blive mørkere end den øvrige del
af skorpen. Herved sker der en slags karramellisering af
dejens/skorpens indholdsstoffer (honning/sukkerstoffer). Dette
giver en tydelig smagsforbedring - til fryd for ganen.

Så find sablen frem, og gør dit brød smukt og velsmagende.

m.v.h. Emil
--
emilsen@image.dk