Levering fra internetudbyder
Fra : Gert Hansen

Dato : 21-12-01 09:47

Telestyrelsen har sat en hjemmeside op med bl.a. oplysninger om de
forskellige tilbud, menogså et lille program der tester hastigheden (får du
det du betaler for).

Nogen der har erfaring med dette? Og - hvad vi stakkels forbrugere gør når
vi IKKE får det vi betaler for (testet via det lille program).

Hilsen og god jul

Gert Hansen

Fra : Deaster

Dato : 21-12-01 09:50

"Gert Hansen" <gert@mad.dk> wrote in message
> [...]
>
> Nogen der har erfaring med dette? Og - hvad vi stakkels forbrugere gør når
> vi IKKE får det vi betaler for (testet via det lille program).

Jeg syntes det er komplet hul i hovedet at der ikke er priser med, det må da
være et af de vigtigste argumenter for de fleste. Hvad får du med det lille
program? Det kan jo godt være at kapaciteten på deres testserver gør at du
får en lav overførselhastighed.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : KC

Dato : 21-12-01 10:26

>Det kan jo godt være at kapaciteten på deres testserver gør at du
> får en lav overførselhastighed.

Nope. Jeg har testet uploadhastigheden via en bolignet-aarhus-opkobling.
Test med 10 Mbit linje gav 9,95 Mb i testresultat, så problemet skal findes
hos internetudbyderen!

Desværre kan downloadhastighed ikke testes med StofaNet og Bolignet-aarhus,
idet de to systemer bruger NAT.

KC

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 21-12-01 10:38

"KC" <a@a.dk> skrev:

> Nope. Jeg har testet uploadhastigheden via en
> bolignet-aarhus-opkobling. Test med 10 Mbit linje gav 9,95 Mb i
> testresultat, så problemet skal findes hos internetudbyderen!

Det kan du ikke sige noget om. Belastningen på Telestyrelsen server er
næppe konstant over tid.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Deaster

Dato : 21-12-01 10:57

"KC" <a@a.dk> wrote in message

> Nope. Jeg har testet uploadhastigheden via en bolignet-aarhus-opkobling.
> Test med 10 Mbit linje gav 9,95 Mb i testresultat, så problemet skal
findes
> hos internetudbyderen!

Øhhh, havde du overvejet at der kunne være forskellig belastning af
testserveren?

Hvis det er nogen trøst kan jeg sige at i går passede vores 2 Mbit med en
test upload på 1,95 så den var fin nok, men i dag ligger den og roder på
1,33, såååå

Fra : Susan

Dato : 21-12-01 10:24

D. Fri, 21 Dec 2001 09:46:44 +0100, skrev "Gert Hansen" <gert@mad.dk>:

> [...]
>
>Nogen der har erfaring med dette? Og - hvad vi stakkels forbrugere gør når
>vi IKKE får det vi betaler for (testet via det lille program).

Som der kort er nævnt i det andet svar, kan du ikke stole på den
hastighed programmet siger du har. Den bedste måde er at bruge din
udbyders eget testværktøj. Jeg ved at min egen udbyder TDC har gjort
det muligt at bruge en test ftp. Jeg ved ikke om din udbyder tilbyder
det samme.

Jeg vil dog slå fast, at man aldrig skal stole på de tests der er
rundt omkring på nettet. Jeg har fået testet min hastighed til meget
lavere end den egentlig er, men jeg henter med det jeg skal når jeg
downloader.

Også en god jul herfra.

Mvh

Susan

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-01 10:41

Hvad gör dig så sikker att det er rigtig hastighed du får når du henter

Fra : Susan

Dato : 21-12-01 15:55

D. Fri, 21 Dec 2001 10:40:40 +0100, skrev "Michael Nielsen"
<talitan@hotmail.com>:

>Hvad gör dig så sikker att det er rigtig hastighed du får når du henter

Joh, jeg ved hvor meget jeg henter, og så kan jeg tælle sekunder.
Det står også når man downloader, hvor hurtigt det går.

(husk lige at klippe al unødig tekst vækt, ikke alle er gudsbenådede
med en dsl forbindelse)

Mvh

Susan

Fra : Peter T.

Dato : 21-12-01 14:17

"Gert Hansen" <gert@mad.dk> wrote in

[snip]

Jeg aner spiren til en debat igen i stil med Babeltech'...

Den eneste reelle måde at teste sin hastighed på er at donwloade en stor fil
fra en dansk tucowsserver eller andre steder, hvor sandsynligheden for
maksimal udnyttelse af båndbredden er tilstede. Når det så er sagt, gav
telestyrelsens lille test et glimrende billede af den forventede hastighed
på mit bredbånd. Faktisk fortæller den mig at mit upload er højere end det
forventede (256/128kbit): 227/142 kbit.

--
Mvh. Peter T.

Vil du lære at quote korrekt? Kig på...
<http://www.usenet.dk/netikette/quote.html>

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 16:53

"Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse

>Faktisk fortæller den mig at mit upload er højere end det
> forventede (256/128kbit): 227/142 kbit.

Passer måske meget godt:

128 + 32 * 0,87 = 139,2 Kbit

de 32 kilobyte/s er formendeligt den usynlige kommunikationskanal på 32 Kbit
upstream, og 64 kbit Down

Fra : Peter T.

Dato : 21-12-01 16:58

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in

> de 32 kilobyte/s er formendeligt den usynlige kommunikationskanal på 32
> Kbit upstream, og 64 kbit Down

Den usynlige kommunikationskanal på adsl? forveksler du det ikke med D-
linket på et isdnmodem?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 17:01

> Den usynlige kommunikationskanal på adsl? forveksler du det ikke med D-
> linket på et isdnmodem?

Nej

Fra : Peter T.

Dato : 22-12-01 02:53

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote in news:3c235f30
$0$17234$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Nej

Oh. Det var et uddybende svar.

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 11:16

> Oh. Det var et uddybende svar.

Det var et fyldestgørende og korrekt svar på dit spørgsmål. Hvis du vil
vide mere så spørg mere specifikt

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Peter T.

Dato : 22-12-01 11:45

"Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in news:3c245fdd$0$17224
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> "Peter T." <n@d.a> skrev i en meddelelse
>
> Det var et fyldestgørende og korrekt svar på dit spørgsmål. Hvis du vil
> vide mere så spørg mere specifikt

åkæh mester.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 22-12-01 16:58

On Sat, 22 Dec 2001 11:16:26 +0100, "Martin Højriis Kristensen"
<usenet@makr.dk> wrote:

>Det var et fyldestgørende og korrekt svar på dit spørgsmål.

Det er "Ja", også til spørgsmålet om "Ved du hvad klokken er".

På den måde beviser man, at man kan besvare et spørgsmål 100% korrekt,
men har en evne på 0% til at læse indenad.

(fut: dk.snak.mudderkastning)

--
- Peter Brodersen
24 Days of Crashmas - julekalender:

Fra : Dennis T.

Dato : 21-12-01 20:18

Bjarke Hansen wrote:
> de 32 kilobyte/s er formendeligt den usynlige kommunikationskanal på 32
> Kbit upstream, og 64 kbit Down

Dokumentation for denne påstand?

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 20:34

"Dennis T." <viol8r@FJERNDETTEtechnologist.com> skrev i en meddelelse

> Dokumentation for denne påstand?

Nej, kan ikke dokumenteres, da det ikke står nogen steder.

På nyere D-slam´s skulle der angivelig være en kommunikations kanal på 64/32
Kbit, levers efter maj måned ca.

Hvis kommunikations kanalen ikke bruges, som den ofte ikke gør. Så kommer
det til gode for hastigheden...

Kanalen er overhovedet ingen garanti, og derfor er den sådanset hemmelig.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 20:37

> Kanalen er overhovedet ingen garanti, og derfor er den sådanset hemmelig.

hvis man downloader med 32-34 Kbit på en 256 Kbit forbindelse, er man næsten
sikker på at man er den heldige ejer af en ADSL forbindelse fra TDC med den
ekstra kanal...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 21-12-01 20:38

> hvis man downloader med 32-34 Kbit

rettelse,,, KB/s selvfølgelig

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 22-12-01 01:59

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote Fri, 21
Dec 2001 20:34:06 +0100 :

>kan ikke dokumenteres, da det ikke står nogen steder.

Nå nej, den var jo usynlig...

(fnis)

--
Hygge
Morten , anden er løs, http://gummiand.dk/

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-12-01 10:20

Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:

>(fnis)

Hvis du dermed antyder, at påstanden er sand, vil jeg anbefale dig at
lytte til andre, der kender mere til sagen, end du gør.

Et stort antal TDC-kunder - incl. undertegnede - sidder reelt med en
forbindelse på 320/160 kbps incl. ADSL-overhead.

--
Allan Olesen, Lunderskov
"SNART is a registered trademark of TransNet."

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 10:15

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:

> Hvis du dermed antyder, at påstanden er sand, vil jeg anbefale dig at
> lytte til andre, der kender mere til sagen, end du gør.

Tak

Det er jo ikke sådan,, når der ikke var mange der fuldte samtalen på de
interne gruppe, for et par måneder eller 4 siden...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 10:17

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Morten Kjaer Nielsen <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> wrote:

> incl. undertegnede - sidder reelt med en
> forbindelse på 320/160 kbps incl. ADSL-overhead.

Ahh,, det er vel ikke inklusiv overhead....

320 * 0,85 = 272 Kbit inkl. overhead
160 * 0,85 = 136 Kbit inkl. overhead

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-12-01 13:22

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> wrote:

>Ahh,, det er vel ikke inklusiv overhead....
>
>320 * 0,85 = 272 Kbit inkl. overhead
>160 * 0,85 = 136 Kbit inkl. overhead

Du bytter rundt på incl. og excl.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 22-12-01 14:51

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Du bytter rundt på incl. og excl.

Det kan vi da vist ikke blive enige om,. før JULEN 2002

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-12-01 17:49

>Det kan vi da vist ikke blive enige om,. før JULEN 2002

Du kan jo bruge julen 2001 på at veje dine julegaver. Du vil nok
opdage, at vægten incl. emballage er større end vægten excl.
emballage.

På min internetforbindelse gælder samme princip. Trafikmængden incl.
overhead er større end trafikmængden excl. overhead.

Fra : Morten Kjaer Nielsen

Dato : 23-12-01 01:08

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote Sat, 22 Dec 2001 10:19:46
+0100 :

>Hvis du dermed antyder, at påstanden er sand

Det gør jeg ikke, jeg anfægter den ej heller, jeg finder det blot
"underligt" at man ikke kan komme med dokumentation (på ting som er
usynlige, men rent faktisk tilstede). Det er fuldt ud muligt at du
ikke er istand til at se det morsomme i det.

Det jeg måske også antydede var at jeg tror ikke Bjarke ved ret
meget om hvad han skriver om

Dog kan det nemt være han har ret i det han skriver.

>vil jeg anbefale dig at
>lytte til andre, der kender mere til sagen, end du gør.

Burde du ikke pakke din agressivitet ned her til jul og fordele den
til et par hundrede mennesker eller mere, så der kan komme lidt
ligevægt, eller skærer lidt mere ned på usenet som du nævner i

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 23-12-01 01:14

"Morten Kjaer Nielsen" <spamtrap.fra.04082001@gummiand.dk> skrev i en
meddelelse
> Det gør jeg ikke, jeg anfægter den ej heller, jeg finder det blot
> "underligt" at man ikke kan komme med dokumentation

Fænomenet er ikke dokumenteret officielt nogetsteds offentligt
Der er et par udtalelser i interne grupper fra "dem der ved" og mange
har konstateret at deres hastighed er større end teoretisk muligt.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Allan Olesen

Dato : 23-12-01 10:47

> [...]

>usynlige, men rent faktisk tilstede). Det er fuldt ud muligt at du
>ikke er istand til at se det morsomme i det.

Jeg har svært ved at se noget morsomt i en handlemåde, jeg sagtens kan
forstå og acceptere baggrunden for.

Jeg kan sagtens forstå og acceptere, at ingen fra TDC finder det
specielt ønskeligt at dokumentere, at kunderne forskelsbehandles ud
fra et tilfældighedsprincip.

Så mit gæt er, at du selvfølgelig aldrig vil se en officiel
dokumentation, medmindre TDC en dag bliver i stand til at tilbyde det
til alle kunderne - hvorefter linien agressivt vil blive markedsført
som en 320/160.

>Det jeg måske også antydede var at jeg tror ikke Bjarke ved ret
>meget om hvad han skriver om

I dette tilfælde ved Bjarke nok.

>Burde du ikke pakke din agressivitet ned her til jul og fordele den
>til et par hundrede mennesker eller mere, så der kan komme lidt
>ligevægt, eller skærer lidt mere ned på usenet som du nævner i

Det lyder som to modsatrettede ønsker.

Fra : J. Martin Petersen

Dato : 21-12-01 21:41

"Peter T." <n@d.a> writes:

> Jeg aner spiren til en debat igen i stil med Babeltech'...

Læs spørgsmål/svar 7, 8 og 9 på
<http://147.29.107.4/streamspeed_download_faq.asp>. Det forekommer mig
at være flere niveauer af seriøsitet over Babeltech. Jeg vil faktisk
gå så langt som til at sige, at det virker bedre end den sædvanlige
Tucows-test.

--
J. Martin Petersen "Atter springer gnuerne ud i vandet..."

Fra : Jesper Skriver

Dato : 21-12-01 22:58

On 21 Dec 2001 21:41:21 +0100, J. Martin Petersen wrote:

> [...]
> at være flere niveauer af seriøsitet over Babeltech. Jeg vil faktisk
> gå så langt som til at sige, at det virker bedre end den sædvanlige

Det er bare noget vrøvl, de servere står ikke på DIX'en.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 00:53

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Det er bare noget vrøvl, de servere står ikke på DIX'en.

Troede faktisk at det var et spørgsmål om tid før end evt. routingtabeller
var opdateret så det viste sig at de faktisk stod på DIX'en. Men det kan jeg
forstå efter flere TRACERT fra forskellige udbydere at de ikke gør.
Jeg kan konstatere at de står på UNI2's net eller nærmere betegnet UNI-C.

Det er sgu da noget useriøst eller hvad ?

Jens

Fra : Simon Skals

Dato : 22-12-01 14:27

It seems Jens wrote:
>Det er sgu da noget useriøst eller hvad ?

Ja, når man omtaler servernes placering ifm. en test af
IP-forbindelser, så må man referere til deres netværksmæssige
placering.

Når jeg læser, at serveren er placeret på DIX, så antager jeg, at
den har en IP-adresse i 192.38.7/24-nettet og har layer 2-
forbindelse til de øvrige enheder på DIX LAN'et. Og så er jeg
faktisk ligeglad med, om den fysisk står i DIX-rummet eller i en
papkasse i kælderen hos Telestyrelsen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-12-01 18:44

On Sat, 22 Dec 2001 13:26:58 +0000 (UTC), Simon Skals wrote:

> [...]
>
> Når jeg læser, at serveren er placeret på DIX, så antager jeg, at den
> har en IP-adresse i 192.38.7/24-nettet og har layer 2- forbindelse til

Og er et L3 devices med L3 routening mod til andre enheder på DIX
lan'et.

> Og så er jeg faktisk ligeglad med, om den fysisk står i DIX-rummet
> eller i en papkasse i kælderen hos Telestyrelsen.

Jeg tror det er ved at være på tide, at DIX medlemmerne meddeler Uni-C,
at deres markedsføring af et tilfældigt hosting site som værende
"DIX'en" er uacceptabel ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 22-12-01 21:25

It seems Jesper Skriver wrote:
> Jeg tror det er ved at være på tide, at DIX medlemmerne meddeler Uni-C,
> at deres markedsføring af et tilfældigt hosting site som værende
> "DIX'en" er uacceptabel ...

Hr de ellers ikke holdt dig rimeligt i skinnet, eller er det blot mig der
har været uopmærksom?

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-12-01 22:17

On Sat, 22 Dec 2001 20:25:02 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> Hr de ellers ikke holdt dig rimeligt i skinnet, eller er det blot mig der

Hr = Har ?

dig = sig ?

> har været uopmærksom?

Hvis ovenstående er hvad du mener, så er det ikke ofte jeg har hørt det
- men jeg har dog flere gange hørt begrebet "min server står på DIX'en"
nævnt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 22:13

> - men jeg har dog flere gange hørt begrebet "min server står på
DIX'en"
> nævnt ...

Spørgsmålet er hvor misforståelsen er kommet fra.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jesper Skriver

Dato : 22-12-01 22:28

On Sat, 22 Dec 2001 22:12:40 +0100, Martin Højriis Kristensen wrote:
> "Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse
>
> Spørgsmålet er hvor misforståelsen er kommet fra.

Sådan markedsfører Uni-C deres hosting service :-|

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Kasper Mejlgaard

Dato : 22-12-01 23:36

It seems Jesper Skriver wrote:

> Hr = Har ?
>
> dig = sig ?

Gode venner er jeg ikke blevet med min labtop og specielt ikke dens
mikroskopiske tastatur - meget meget langt fra det model M model jeg plejer
at bruge herhjemme...

> Hvis ovenstående er hvad du mener, så er det ikke ofte jeg har hørt det

Det var ganske rigtigt hvad jeg forsøgte at skrive.

> - men jeg har dog flere gange hørt begrebet "min server står på DIX'en"
> nævnt ...

Det er muligvis noget deres sælgere ynder at fortæller kunderne når der
virkelig skal sættes trumf på et salg.

--
Kasper Mejlgaard

Fra : Jesper Skriver

Dato : 23-12-01 14:39

On Sat, 22 Dec 2001 22:36:17 +0000 (UTC), Kasper Mejlgaard wrote:

> [...]
>
> Det var ganske rigtigt hvad jeg forsøgte at skrive.

> Det er muligvis noget deres sælgere ynder at fortæller kunderne når der

Hvilket jeg heller ikke finder acceptabelt ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Simon Skals

Dato : 24-12-01 07:32

>Og er et L3 devices med L3 routening mod til andre enheder på DIX
>lan'et.

Ja, ikke mindst.

>Jeg tror det er ved at være på tide, at DIX medlemmerne meddeler Uni-C,
>at deres markedsføring af et tilfældigt hosting site som værende
>"DIX'en" er uacceptabel ...

Det er i hvert fald tydeligt, at det skaber nogle misforståelser,
som ingen kan være tjent med.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Peter T.

Dato : 22-12-01 02:50

"J. Martin Petersen" <jmp@cool.dk> wrote in news:uello5mry.fsf@cool.dk:

> [...]
> at være flere niveauer af seriøsitet over Babeltech. Jeg vil faktisk
> gå så langt som til at sige, at det virker bedre end den sædvanlige

Babeltechs hastighedsmåling er måske seriøs fra deres side, men den giver et
vanvittigt fordrejet billede af virkeligheden udfra de målinger jeg har
afprøvet på den.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-12-01 20:14

Gert Hansen wrote:

> [...]
> Nogen der har erfaring med dette? Og - hvad vi stakkels forbrugere gør når vi
> IKKE får det vi betaler for (testet via det lille program).

Hvorfor skal vi altid beklage os.?

Hvis du er tilfreds med den hastighed du downloader med, ja så er din hastighed
OK.....!!

Mvh. Jørgen