Rækkevidde af 11 Mbps Trådløst LAN
Fra : Søren Friis

Dato : 21-12-01 00:11

Hejsa!

Jeg har kigget mig lidt omkring efter noget trådløst netværk.
Jeg skal bruge det sammen med en kammerat som bor ca 180 m væk i hus. Jeg
selv bor i lejlighed øverst oppe. Der er ikke "line of sight" mellem
punkterne. (Der er en halv boligblok og nogen træer imellem)

Efter at have luret lidt rundt på nettet, har jeg fundet frem til NetGear,
som laver noget der ser rimelig fornuftigt ud. Jeg skal bruge et accesspoint
og et USB-netkort. På deres sided beskriver de rækkevidden sådan her:

Operating Range:
Indoor environment Outdoor environment
11 Mbps - 175 feet (53 meters) 11 Mbps - 850 feet (259 meters)
5.5 Mbps - 265 feet (81 meters) 5.5 Mbps - 1200 feet (365 meters)
2 Mbps - 400 feet (122 meters) 2 Mbps - 1320 feet (402 meters)
1 Mbps - 500 feet (152 meters) 1 Mbps - 1650 feet (503 meters)

Altså helt op til 503 meter (!)... Vi kan sagtens nøjes med 1 Mbit, men er
der en reel chance for overhovedet at opnå forbindelse imellem os? Det er
mange penge, hvis det ikke virker !!

Håber nogen ved mere end jeg gør!

Mvh Søren

Fra : Mikael Ejberg Peders~

Dato : 21-12-01 12:02

On Fri, 21 Dec 2001 00:11:24 +0100, "Søren Friis"
<soren@friis.mail.dk> wrote:

>Der er ikke "line of sight" mellem punkterne.
>(Der er en halv boligblok og nogen træer imellem)

Hvor mange meter "halv boligblok" skal signalet skære igennem? Sådan
bare lidt løst regnet. Og hvad slags byggeri er det? Træ, mursten,
beton,..... ?
Det er nok det, der kommer til at afgøre om det kommer til at virke
eller ej.

Og så husk på at lige som med trådløse telefoner, så er fabrikantens
opgivelser af afstande altid noget optimistiske. Det er i praksis
sjældent at opnå de afstande. Det skulle da lige være hvis man står på
et ben og siger "Kykelikyyyy"

--
Mikael Ejberg Pedersen

Fra : Jørgen Lyng Nielsen

Dato : 22-12-01 02:25

"Søren Friis" <soren@friis.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> der en reel chance for overhovedet at opnå forbindelse imellem os? Det er

Hvilken frekvens arbejder det ved ? kan i få udvendige antenner på, da det
nok er nødvendig for at få det til at virke og hvis i kan få hans antenne et
godt stykke op vil dette også¨hjælpe på sagen.
jeg har rodet med et hvor vi med parabolantene kunne række 1,5 km i stort
set alt slags vejr (undtagen orkanen for et par år siden) da masten knækkede

er der en hjemme side hvor der står noget om specifikationerne

Hilsen Jørgen
Hilsen Jørgen

Fra : Søren Friis

Dato : 22-12-01 16:58

> jeg har rodet med et hvor vi med parabolantene kunne række 1,5 km i stort
> set alt slags vejr (undtagen orkanen for et par år siden) da masten
knækkede

Det lyder meget interessant!! Kan du fortælle mere om det?
Hvilke parabol antenner brugte I? Brugte I signal forstærker?
Og hvilket udstyr?
Jeg er MEGET interesseret i dine erfaringer!

/SF