Ørnetur til Skåne
Fra : Erik Agertoft

Dato : 21-12-01 00:00

Jeg var på ørnetur i Skåne i lørdags, den 15. december 2001.
Rapporten ligger her, hvis det har nogen adresse:
http://home24.inet.tele.dk/agni/andre/skaane_20011215.htm

Mvh Erik

Fra : Erik Agertoft

Dato : 21-12-01 00:09

On Thu, 20 Dec 2001 23:59:59 +0100, I wrote among other things:

>Rapporten ligger her, hvis det har nogen adresse:
Eller interesse........

Erik

Fra : Mogens Stibolt

Dato : 02-01-02 10:36

Vi er nogle stykker der planlægger, at lave en privat ørnetur til Skåne.
Formentlig december måned.
Vi er lidt i tvivl om hvor vi skal køre hen, men jeg kan se, at du har været
følgende steder:

Klosterviken og Börringe
Havgård Sjön
Häckeberga
Krankesjön
Vombs ängar
Vomb Sjön
Sövde Sjön (sydlige del
Fyledalen

Er dette de bedste steder eller er der andre steder der er gode at tage hen?
De skal selvsagt være tilgængelige i almindelig personbil.

På forhånd tak for hjælpen.

Venlig hilsen
Mogens Stibolt

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 02-01-02 16:59

"Mogens Stibolt" <m_stibolt@hotmail.com> wrote in message
> Vi er nogle stykker der planlægger, at lave en privat ørnetur til Skåne.
> Formentlig december måned.
Så er du i god tid. En tur her i januar og februar er også godt. Og marts.
Mange af gæssene er sandsynligvis fløjet nu efter snefaldet. Der er meldt
mange trækkene fra det sydlige Amager (Kongelunden / Sydvestpynten).

Tiden kan hurtigt blive kort, så det er fint udvalg. Jeg ville måske
tilføje:
Krageholmssjön (udsigt fra østsiden)

De nævnte steder er de klassiske - sammen med følgende:
Näsbyholms Ängar
Ilstorps Ängar - der er nu et fugletårn
Karups Ängar

Tilføjelse:
Sövde Sjön (sydlige del - det er ved Frihult)

Københavns lokalblad Pica havde nr. 4 december 1994 en artikel "Ørn over
land", som er den bedste beskrivelse af en ørnetur i klassisk københavner
DOF forstand, jeg har set.

Med venlig hilsen
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre

Fra : Erik Agertoft

Dato : 02-01-02 19:25

On Wed, 2 Jan 2002 16:58:39 +0100, "Gorm Vognsen Jensen" <REMOVEgorm@vognsen-jensen.dk> wrote among
other things:

>Tiden kan hurtigt blive kort,
Og det har Gorm ret i.
Det er nogle gode tilføjelser, Gorm nævner, men vi kunne ikke nå mere på den tur, jeg skriver om
her:
http://home24.inet.tele.dk/agni/andre/skaane_20011215.htm

Af forskellige grunde kunne vi først køre hjemmefra kl 09:00, så i den ende er der noget at hente i
forhold til vores tur.
I den anden ende sluttede vi først, da det var mere end for mørkt til fuglekiggeri.
Vi for lidt vild, da vi kørte fra Sövde til Fyledalen, så der kan man nok også spare lidt tid.
Ellers er det med vilje, jeg har sat tider på turbeskrivelsen, så kan I jo se, om der er nogle
lokaliterer, I ikke vil bruge tid på at besøge.

Krankesjön, Sövdesjön og Fyledalen ville jeg dog ikke droppe.
Vi var ved at køre forbi Klosterviken og Börringe, men jeg er glad for, at vi ombestemte os.
Selve Börringe gav dog ikke så meget.

Ellers er det en god idé at tjekke "skåneobser":
http://www.skof.se/obs/
umiddelbart inden man tager af sted.

God tur.

Mvh Erik

Fra : Niels J Larsen

Dato : 07-01-02 10:05

Gorm Vognsen Jensen wrote:

> [...]
> tilføje:
> Krageholmssjön (udsigt fra østsiden)
>
> De nævnte steder er de klassiske - sammen med følgende:

snip

Ilstorp Ängar - hvor er det fugletårn?

på forhånd tak

--

Niels Jørgen

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 07-01-02 16:09

"Niels J Larsen" <njl@biobase.dk> wrote in message
> Ilstorp Ängar - hvor er det fugletårn?
Kør fra Ilstorp mod Kumlatofta og Everlöf. Efter vejkrydset går det ned ad
bakke og tårnet ligger nede på venstre hånd - det ses fra vejen. Kør ca. 300
m sving til venstre. Kør ca. 150 m ned ad en grusvej.
Tårnet ligger ret åbent og der udsigt mod syd over engene ved Klingavälsån.
Der står ofte en del gæs på engene. Og så kan man jo være heldig at se ørn
og falk. Desuden er der udsigt til svenskernes projekt stork, så der er også
hvide storke her i vinter.

Med venlig hilsen
Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre