Skærebrætttet lugter
Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-01-01 17:50

I hygiejnes hellige navn, har jeg selvfølgelig et skærebræt til kød, et til
grøntsager - et til brød og madpakkesmøring - og sandelig et til løg.....og
det er det sidste der volder mig problemer. Er jeg den eneste der har et
løgbræt der lugter frygteligt? - og hvad kan jeg evt. gøre for at undgå det.
Alle min skærebædder er af træ, da plastic er bandlyst i mit køkken - men nu
er sprøgsmålet, om det måske var værd at overveje et løgbræt af plastik?

Kåre

Fra : Kæld Gydum

Dato : 16-01-01 18:02

Hej Kåre ....

Du spørger .....:

>om det måske var værd at overveje et løgbræt af plastik?

Det synes jeg bestemt det er jeg har både træ spækbræt og
plastik - og det der er så skønt ved plastik er at det kan ryge i
opvaskemaskinen uden at ta' skade ...

Til løg kan du jo nøjes med et lille spækbræt 15X25 Cm. de er
gode og billige ....

Køb dog en god kvalitet det kan godt svare sig ....

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-01-01 18:13

"Kæld Gydum" <oz6jh@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det synes jeg bestemt det er jeg har både træ spækbræt og
> plastik - og det der er så skønt ved plastik er at det kan ryge i
> opvaskemaskinen uden at ta' skade ...

Jeg har ingen opvasker...ud over mig selv...

> Til løg kan du jo nøjes med et lille spækbræt 15X25 Cm. de er
> gode og billige ....

Ja, men det er ikke så fedt at snitte løg på et lille bræt, da der så er løg
på hele bordet.

> Køb dog en god kvalitet det kan godt svare sig ....

Jeg har faktisk givet ca. 200 kroner for et bæt på 35X20 til løg - det synes
jeg er OK....

Men nu tror jeg at jeg bøjer mig i støvet og køber et af plastic, det kan jo
altid stå et sted hvor man ikke ser det.

Kåre

Fra : Anne

Dato : 16-01-01 18:21

STOP HOLDT ! Inden du køber et nyt spækbræt, så prøv lige mit råd. Jeg
skyller altid både hænder, spækbræt og kniv af i KOLDT vand lige efter jeg
har skåret løg. Lugten forsvinder hos mig fuldstændig... Det er da et forsøg
værd.
Anne

Fra : Kæld Gydum

Dato : 16-01-01 19:07

Hej igen Kåre ...

Jeg har lige målt mit det store bræt og det måler 25x35 Cm.

Og så har jeg et mindre på 15x25 Cm. begge plastik ...

Men du skriver bla.:

> Ja, men det er ikke så fedt at snitte løg på et lille bræt, da der
>så er løg på hele bordet.

Nu går jeg ikke ud fra at du laver Bløde løg til 25 personer hver gang du
snitter løg - så problemet skulle være til at overskue.

Det med at få løg ud på bordet er vel ikke noget problem - for mig er mit
køkken et "arbejdssted" og man må godt kunne se det bliver brugt til at
lave mad i ....

Hvad gør du i øvrigt når du skære grønt salat ...

Skære det i en plastikpose ... ???

Til sidst skriver du ....:

> Men nu tror jeg at jeg bøjer mig i støvet og køber et af plastic,
>det kan jo altid stå et sted hvor man ikke ser det.

Hvad er der med det spækbræt af plastik - de findes i flere farver
og er egentlig godkendt af rigtig mange fagfolk ...

Hvad er det for signaler du er bange for at sende når dine gæster
kommer ud i dit køkken og ser et "plastik spækbræt" .... ?

Hjemme hos OS kommer gæsterne ikke i køkkenet og jeg bruger
ikke værktøj jeg skammer mig over .... hi hi - hvor får du dog det
fra ... ???

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 16-01-01 20:15

> [...]

> Det med at få løg ud på bordet er vel ikke noget problem - for mig er mit
> køkken et "arbejdssted" og man må godt kunne se det bliver brugt til at

Nu laver jeg i forvejen mad i "hele køkkennet" - og da jeg bor i en 1
værelses kollegielejlighed, så er der ikke meget plads.... men det er ikke
pointen. Det er slevfølgelig ligeguldigt om der kommer lidt løg på bordet
eller gulvet, men det tager bare ikke så lang tid at hakke løg, når man kan
bruge pladsen på et større bræt.

> Hvad gør du i øvrigt når du skære grønt salat ...

Bruger mit store grønsagsbræt, der er 45X30 cm.

> Hjemme hos OS kommer gæsterne ikke i køkkenet og jeg bruger
> ikke værktøj jeg skammer mig over .... hi hi - hvor får du dog det
> fra ... ???

OK, jeg er måske mærkelig... jeg boede oprindeligt i en stor lejlighed med
et flot køkken som jeg holdt en den stil, der nu engang var valgt. Dvs. alt
var i træ, glas eller børstet stål... nu er mit store køkken så udskiftet
med et med et lille køkkenbord to kogeplader... og derfor går jeg nok også
på kompromis med stilen....meeeen du kan da ikke mene at plastik er lige så
pænt som noget af træ eller metal....

Jeg har lige kigget, hvad jeg har i køkkenet af plastic. Skaftene på mine
Zwillingknive, håndtag på min Bodum stempelkaffekande og en Bodum skal til
frisk Parmesan. Det er det hele - alt andet er i aluminium, rustfritstål,
glas eller træ..

Og min gæster kan slet ikke undgå at komme i mit køkken, da der er køkken og
entree i et rum... i øvrigt er mit køkken et af de steder jeg gerne viser
frem....ellers kan man jo ikke dele glæden ved at have gode
køkkenredskaber....

Kåre

Fra : Lars Pedersen

Dato : 17-01-01 00:16

In article <eZ_86.29657$W81.323610@twister.sunsite.dk>, kwma00
@hum.auc.dk says...

> [...]
> er sprøgsmålet, om det måske var værd at overveje et løgbræt af plastik?

Skærebrætter af plastik kan også godt stinke langt væk af løg, skulle
jeg lige hilse at sige.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-01 18:52

Kåre W M skrev:

> nu er spørgsmålet, om det måske var værd at overveje et
> løgbræt af plastik?

Jeg har et løgbræt af formica (tror jeg det hedder) - det var sådan noget
man bl.a. lavede køkkenborde af i gamle, eller i hvert fald ældre, dage -
og altså også skærebrætter. Mit løgbræt lugter ikke af løg når det er
vasket af, men jeg ved ikke om man kan købe sådan nogle mere...

// Klaus

Fra : Sune

Dato : 17-01-01 09:13

Ja undskyld men nu bliver jeg altså nødt til, at melde mig på banen med lidt
galde. Skærebræt til kød, til grøntsager, til brød og så eet til løg. Hvad
bliver det næste - fire sæt knive også ? Hvor herre bevares. Al den medie
omtale med bakterier og deres dødelige egenskaber har vist været en
guldgruppe for køkkenudstyrsfabrikanterne. En smule omtanke kunne spare en
masse penge og bordplads i køkkenet. Nuvel - blod fra kød blandet ned i
salaten er bestemt ikke godt, men jeg kan altså ikke se hvorfor man ikke må
hakke løg på det spækbræt hvor hakkebøffen lige har ligget, hvis løgene
alligevel skal en tur på panden og brunes lidt til den danske bøf ! Hvordan
med en regulær gryderet - skal der så også bruges tre forskellige
spækbrætter når det hele alligevel skal blandes sammen og koge et par timer
?

Selvfølgelig skal man passe på - men lidt sund fornuft og logik i køkkenet
er nu ikke at foragte !

Sune

Fra : Carsten Sørensen

Dato : 17-01-01 09:37

"Sune" <mess@image.dk> wrote in message
> [...]

> hakke løg på det spækbræt hvor hakkebøffen lige har ligget, hvis løgene
> alligevel skal en tur på panden og brunes lidt til den danske bøf !

Jep, helt enig! Jeg har to skærebrætter som ikke er mærket på nogen måde -
det er rigeligt til mig. Jeg tager et (tilfældigt) til ting som skal på
panden/i gryden og det andet hvis der skal salat eller grønt til samme ret.
Bagefter bliver de skrubbet med skuresvampen (man tager selvfølgelig _ikke_
den man lige har rengjort emhætte, komfur og ovn med), det mener jeg _må_
være rigelig hygiejne (forudsat man kan finde ud af at udskifte sine klude
og svampe ofte nok selvfølgelig).

> Selvfølgelig skal man passe på - men lidt sund fornuft og logik i køkkenet
> er nu ikke at foragte !

Jeps!

Carsten Sørensen

Fra : Kæld Gydum

Dato : 17-01-01 10:22

Hej Sune ....

Jeg ville ikke kommenterer hele dit indlæg blot
understrege at der er folk som ikke kan fordrage
smagen af rå løg ...

Jeg er gift med sådan en "kvinde" som kunne slå
mig ihjel hvis hun finder løgsmag på en kniv ...

Vi taler her slet ikke om hygiejne men rent og skær
et spørgsmål om smag.-

For mig at se er det helt i orden at man har et
løgbræt - man så også kan skære sild og andet på.

Her tænkes på marinerede sild / kryddersild som
i den grad sætter smag af på et træ-spækbræt.-

Vi taler kort og godt om sund fornuft ...

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 17-01-01 13:54

"Sune" <mess@image.dk> skrev i en meddelelse

> Ja undskyld men nu bliver jeg altså nødt til, at melde mig på banen med
lidt
> galde.

Det skal du da ikke undskylde....

> [...]
> omtale med bakterier og deres dødelige egenskaber har vist været en
> guldgruppe for køkkenudstyrsfabrikanterne. En smule omtanke kunne spare en

Det er klart, at man selvfølgelig kan nøjes med et, hvis man vasker det af
mellem kød og grøntsager tilberedes. Og skal grøntsagerne i en gryderet
sammen med køddet er det da rigtigt, at det er fløjtende ligegyldigt om de
kommer på samme bræt. For lige at understrege, at det ikke alene er
hysterisk hygiejniske grunde jeg har tre + et løg bræt, så er der flere
fordele ved flere forskellige.

1. Kødbræt: Stort og med en blodrande - således kan det også bruges til
forskræing af en færdig steg, eller til at stille en steg til hvile på, så
blodet ikke ligger på hele brættet eller flyder ud på bordet.

2. Grøntsagsbræt: Stort - har ingen blod rande, og er derfor bedre til at
snitte grøntsager på, da de småstykker ikke heletiden falder ud i randen.
Hvis der er rande på det du hakker grøntsager på, så er det heller ikke så
let lige at hælde det over i en gryde eller lign, da randen vil stoppe de
små stykker....

3. Løg bræt: Udelukkende som Keld nævnte fordi det kommer til at lugte og
smage... Prøv evt. at skær jordbær på dit løgbræt og se om det er
lækkert....

Madpakke bærttet - egetlig bare fordi jeg fik et jeg ikke kunne bytte, så
noget skulle det bruges til, og da alle de andre brædder (hedder det det?
har noget de er gode til ville det jo næsten være synd, hvis ikke det sidste
også havde en spialitet....

Desuden har flere brædder den fordel, at man kan have alle ingridienserne
klar på de forsklllige brædder. Køddet kan ligge strimlet på et bræt. Mens
man hagger løg og skære gulerødder ud på et andet..... smart ikke.

Der er vel næsten basis for en bog om emnet - den kunne passende hedder:
"100 skærebrædder i et køkken - guide til mindre plads i køkkenskabet"

Kåre