Maks. hastighed på kabel tv nettet og andr~
Fra : Scorpio

Dato : 19-12-01 19:10

Hej.
Jeg har iøjeblikket kabel tv internet igennem Dansk Kabel TV som bare er
skide gode.
De sætter godt nok prisen lidt op her d. 1. Januar, men det gør ikke
noget...
Med TDC OnCable er højeste hastighed 2048 ved download og ved Dansk Kabel TV
desværre kun 1024.
Hvorfor er der ikke mulighed for så høj hastighed ved Dansk Kabel TV?
Det kommer vel snart eller hvad?`

Men jeg har hørt at det danske ADSL net kan overføre med 8mbit/s. Men
desværre er der så lavet regler om at det kun må være på 2mbit iøjeblikket.
Kabel tv nettet har jeg hørt skulle kunne komme op på hele 38mbit, men der
skal der jo også tv igennem. Så hvad er den højeste hastighed på kabel tv
internet at man vil kunne opleve nogensinde nu da der også skal tv igennem?
Hvis der nu på et tidspunkt også kommer telefon igennem nettet, hvad vil så
være den højeste hastighed?

Er dette overhovedet rigtigt det som jeg mener at have hørt?
Jeg ved også at servere til hjemmesider som man betaler penge for er på hele
100mbit. Men er det egentligt det hurtigste?
Kan det ikke være hurtigere eller hvad?
Og hvor får udbyderne egentligt sådan nogle hurtige forbindelser henne?
Hvordan kan de egentligt få så høje hastigheder?
Bruger de nogle direkte linier til der udbyder så der er kortest vej?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-12-01 19:20

Scorpio skrev:

>Hvorfor er der ikke mulighed for så høj hastighed ved Dansk Kabel TV?
>Det kommer vel snart eller hvad?

De fleste er klar over at jo mere man tramper på en speeder, jo
mere benzin løber der ind i motoren, og jo hurtigere skal én
eller anden punge ud for at få fyldt mere benzin på.

Af en eller anden grund tror mange - heriblandt dig - at man kan
trykke netspeederen helt i bund uden at det koster mere end hvis
man kilder den med en fjer.

Sådan forholder det sig ikke.

Hvis du læser at en eller anden teknik kan klare 8 Mbit, så
betyder det at der ikke er nogen teknisk begrænsning for at køre
med den fart. Det betyder ikke at internetfirmaerne bliver
ligeglade med om de taber penge på forretningen.

Hvad der kommer eller ikke kommer, kommer an på hvad markedet kan
bære. Man kan godt bilde mig ind at vi nu er nede på de billigste
priser som vi vil få at se. Som en anden regnede ud koster
hurtigt net i dag mindre end en Jollycola om dagen.

PS. Hvis der er nogen der har et forslag til en sætning med
"kommer" fire gange, vil jeg gerne se det (i d.k.sprog).

--
Bertel

Fra : aaa

Dato : 20-12-01 19:56

> PS. Hvis der er nogen der har et forslag til en sætning med
> "kommer" fire gange, vil jeg gerne se det (i d.k.sprog).

Jeg kommer sukker i kagen inden jeg kommer på besøg, og jeg regner med at
jeg kommer med tog. -----Pokkers; kun 3

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-12-01 11:15

"aaa" <agenten007@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg kommer med tog. -----Pokkers; kun 3

Jeg kommer sukker i kagen inden jeg kommer på besøg, og jeg regner med
jeg kommer med tog, men det kommer an på om toget kommer rettidigt.

5 stk

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 22-12-01 11:13

Bertel Lund Hansen skrev:

>PS. Hvis der er nogen der har et forslag til en sætning med
>"kommer" fire gange, vil jeg gerne se det (i d.k.sprog).

Hvilken tråd? - Hvis der da er nogen?

>Hvad der kommer eller ikke kommer, kommer an på hvad markedet kan
>bære.

Kommer ordene "hvad der kommer eller ikke kommer" fra Polen, fra
Næstved, eller kommer de blot fra Bertel?

venligst,
Lasse Hedegaard

--
Fjern SIM-låsen fra din mobiltelefon: http://www.simlock.dk/
Nye lavere priser fra 3. december, mange penge at spare.

Fra : Jens

Dato : 20-12-01 23:13

"Scorpio" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skal der jo også tv igennem. Så hvad er den højeste hastighed på kabel tv
> internet at man vil kunne opleve nogensinde nu da der også skal tv

På selve kabel-TV nettet burde der kunne overføres data med ca. 40 Mbit/s
downstream og ca. 10 Mbit/s upstream, som DOCSIS specificerer. Virkeligheden
er nok en anden og tallene er nok mere teoretiske end virkelige.
Men kabel-TV nettet kan overføre data med noget højere hastighed end f.eks.
det er teknisk muligt med ADSL. Problemet ligger dog i dag i selve
kabelmodemet, som har en begrænsning på hvor meget data det kan flytte. Jeg
har hørt at max. hastigheden ligger omkring 5 Mbit/s downstream og ca. 1-2
Mbit/s upstream.

Jens

Fra : Martin

Dato : 21-12-01 00:04

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
> "Scorpio" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse

"klip"

> [...]
Jeg
> har hørt at max. hastigheden ligger omkring 5 Mbit/s downstream og ca. 1-2

Som sagt Jens (har beskrevet det før hen),
så kører vi 5mbit upload/download hastighed på vores antennenet,
hos nogle enkelte brugere og det virker helt perfekt ;)

Vores modems burde kunne klare 10mbit upload & download, men det er
ikke noget Jeg har testet .. ved ikke om vores tek. har testet det

mvh

Martin Damberg

Fra : Jens

Dato : 21-12-01 00:26

"Martin" <damberg@fjernohkk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vores modems burde kunne klare 10mbit upload & download, men det er
> ikke noget Jeg har testet .. ved ikke om vores tek. har testet det

Men du fortalte mig også at i ikke kører på DOCSIS udstyr, men et eller
andet propritært produkt. (Er det ikke sådan det staves ?)
Det er rigtig fint, hvis i kører 5/5 Mbit/s. Hvordan har du testet det ?

Jeg har fra forskellige kilder, som alle har testet DOCSIS udstyr, fået
oplyst at hastigheden cirka ligger på 5/2 Mbit/s.
Har hørt at begrænsningen ligger i den chip som koder/dekoder signalet. Alle
DOCSIS kabel-modemmer skulle såvidt jeg er orienteret køre med netop det
chipset. Derfor hjælper det ikke at købe en anden producents kabel-modem.

Jens

Fra : Martin

Dato : 21-12-01 01:53

> [...]
> chipset. Derfor hjælper det ikke at købe en anden producents kabel-modem.

Korrekt, LanCity udstyret kører ikke vha. DOCSIS standarden, men det skyldes
vist
at LanCity udstyret blev udviklet før DOCSIS standarden blev godkendt. Før
den tid
var LanCity, så vidt jeg ved, de eneste på markedet, derfor udviklede/bruger
de en anden
standard samt protokol til transport af data over antennenetværk.

Omkring hastigheden, så har jeg testet det vha. alm. FTP-overførsel af
en/flere store filer
over netværket. Når jeg engang får tid skal jeg nok teste om vores modems
også kan køre
10mbit/10mbit, som det står beskrevet i vores manualer.
Det kræver vist idelle opkoblinger i hver ende, omkring støj, signal niveau
osv.

Omkring hastighed på DOCSIS kabelmodem kender jeg ikke så meget til, men det
lyder da
mærkeligt hvis de ikke kan overfører mere ... meget underligt ;)

Kan du specificere det chipset ? hvad mærke er det ?

mvh

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-01 15:17

Jeg kan se på jeres homepage www.vejen-net.dk

att i anbefaler proxy... hvorfor bruger i ikke transperant proxy?

Fra : Martin

Dato : 21-12-01 17:09

"Michael Nielsen" <talitan@hotmail.com> wrote in message
> Jeg kan se på jeres homepage www.vejen-net.dk
>
> att i anbefaler proxy... hvorfor bruger i ikke transperant proxy?

"klip"

Det gjorde vi også i starten, en Squid box, men da vi så opgraderede vores
net besluttede vi os for
at afskaffe den transparent proxy pga. nogle fejl f.eks. download af
Hotmails vha OE osv.

På baggrund af dette oprettede vi en seperat HTTP-Proxy server, Squid box
igen,
som vores brugere så kan bruge hvis de har lyst, op til dem selv.

mvh

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Kristian Pedersen

Dato : 24-12-01 14:59

Michael Nielsen wrote:

> Jeg kan se på jeres homepage www.vejen-net.dk
>
> att i anbefaler proxy... hvorfor bruger i ikke transperant proxy?

Tvungen transperant proxy har også ofte den ulempe at brugere bliver
frustrerede når de lige har uploaded en helt ny version af deres
hjemmeside til geocities.com (el. lign.), men uanset hvor mange gange de
trykker "opdater" i browseren virker det ikke.

Mvh.

Kristian Pedersen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 24-12-01 15:34

On Mon, 24 Dec 2001 14:58:46 +0100, Kristian Pedersen wrote:

> [...]
> hjemmeside til geocities.com (el. lign.), men uanset hvor mange gange de
> trykker "opdater" i browseren virker det ikke.

Ja - hvis det er en defekt transperant proxy - hvis den virker
ordentligt, så vil man ikke have det problem.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jens

Dato : 25-12-01 01:45

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Ja - hvis det er en defekt transperant proxy - hvis den virker
> ordentligt, så vil man ikke have det problem.

Kan du nævne nogle produkter, hvor problemet ikke opstår ?

Jens

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-01 01:53

Ja og de 40mbit er til delning

Fra : Martin

Dato : 21-12-01 03:04

> Ja og de 40mbit er til delning

"klip"
Ja, men du har selvfølgelig sekmenteret dit netværk op på flere noder dermed
40mbit * x-antal noder =
massere af båndbrede

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-01 10:39

Ja og vad nytter det når nettet er koblet til internet med en 2 mbit´s
forbindelse....

Fra : Martin

Dato : 21-12-01 14:51

> Ja og vad nytter det når nettet er koblet til internet med en 2 mbit´s
> forbindelse....

"klip"
Hvem siger at de kun er koblet på internettet vha. 2mbit ;)

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 00:09

"Michael Nielsen" <talitan@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja og de 40mbit er til delning

Ja, men intet problem eftersom nettet kan segmenteres. I dag regner man
såvidt jeg er orienteret med ca. 1000 brugere pr. ø (segment) og der kan
sagtens segmenteres yderligere uden problemer (på nær det økonomiske).

Jens

Fra : Scorpio

Dato : 21-12-01 10:20

> [...]
Jeg
> har hørt at max. hastigheden ligger omkring 5 Mbit/s downstream og ca. 1-2

Jeg fatter ikke en skid af det her...
I siger at kabel tv nettet burde kunne downloade med 40mbit/s og uploade med
10mbit/s.
Men samtidig siger I også 5mbit/s og 1-2mbit/s.
Hvad er så DOCSIS for noget?

Jeg kan sige at jeg bor i Nr. Lyndelse i Årslev kommune på Fyn.
Jeg har så kabel tv og kabel tv internet igennem Dansk Kabel TV.
Jeg har et Motorola SB4100 (www.surfboard.com) kabel modem hvor én computer
kan kobles på et usb indgang/udgang på modemet.
Så er der også ethernet indgang/udgang hvor man kan bruge en switch eller
hub til at koble ialt 31 computere på hvis man altså har en på usb.
Der kan altså ialt være 32 på modemet.

Men så har jeg jo så den ene computer til usb og den anden ved et Unex
10/100mbit netkort på ethernet porten.
Så har jeg på den måde internet på begge computere uden at den går gennem
den anden computer...
Så har jeg fundet ud af at computerne kunne komunikere med hinanden da de
pludselig blev koblet på modemet begge to.
Så fandt jeg ud af at lave netværk igennem modemet. Jeg ved ikke rigtig
hvordan de hænger sammen inde i modemet, men det SKAL være tændt for at man
kan have netværk.
Jeg mener også godt at det virker selvom at antennekablet er taget ud af
modemet. Så det bliver ikke sendt igennem Dansk Kabel TV´s systemer.
Men sjovt nok er hastigheden på netværket altid kun på ca. 550kilobytes/s
når den downloader fra en anden. Det svarer ca. til 4mbit/s.
Det passer måske meget godt til de 5mbit som I siger...
Men hvor er det at fejlen ligger siden at netværket går så langsomt?
Er det modemet?
Det kan ikke være den computer med netkortet i, da jeg har haft en ven på
besøg hvor vi koblede os i netværk på denne måde. Og stadig var det den
langsomme hastighed...
Jeg ved også at usb kun skulle kunne overføre med 12mbit/s. Men er det både
som up- og download?
Det svarer så ca. til 1,5megabyte/s. Men i et Privat Computer blad står der
at man nok kun vil opleve hastigheder på 1megabyte/s.
Men stadig, så er hastigheden jo dobbelt så høj... Så jeg kan ikke forstå
det...

Men hvis vi nu går tilbage til selve kabel nettet. Så skal der jo også tv og
radio igennem. Det vil vel sætte hastigheden godt ned så den altså ikke
ligger på 40mbit mere...
Så hvad er den aller højeste hastighed at man egentligt vil kunne få gennem
kabel nettet når der skal en masse andet igennem?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 21:22

> [...]
tv og
> radio igennem. Det vil vel sætte hastigheden godt ned så den altså

Der er 40 mbit båndbredde per kanal.
Dvs internet optager kun en kanalplads

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Scorpio

Dato : 21-12-01 21:34

> Der er 40 mbit båndbredde per kanal.
> Dvs internet optager kun en kanalplads

Også selvom at man samtidig ser fjernsyn eller hvordan fungerer det?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 21:40

> Også selvom at man samtidig ser fjernsyn eller hvordan fungerer det?

Ja, modemet "stiller ind" på internetkanalen uafhængigt af hvad du ser
på tv'et

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Scorpio

Dato : 21-12-01 22:29

> Ja, modemet "stiller ind" på internetkanalen uafhængigt af hvad du ser
> på tv'et

Hvad mener du?
Jeg fatter det simpelthen bare ikke. Hvis jeg nu kunne få den hastighed og
at jeg så så tv samtidig, ville internettet så ligepludselig blive
langsommere når jeg tændte for fjernsynet...

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 22:34

> Jeg fatter det simpelthen bare ikke. Hvis jeg nu kunne få den
hastighed og
> at jeg så så tv samtidig, ville internettet så ligepludselig blive
> langsommere når jeg tændte for fjernsynet...

Nej dit fjernsyn påvirker ikke signalerne i nettet.
Hvis du har to fjernsyn kan du jo også se forskellige kanaler på samme
tid. Internettet er bare en kanal

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Scorpio

Dato : 21-12-01 22:49

> Nej dit fjernsyn påvirker ikke signalerne i nettet.
> Hvis du har to fjernsyn kan du jo også se forskellige kanaler på samme
> tid. Internettet er bare en kanal

Og den vil altid kører på 40mbit/s eller hvad?
Hvad er hastigheden på tv nettet så og radio nettet?
Hvorfra ved du egentligt alt det her fra?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 23:01

´´> > Hvis du har to fjernsyn kan du jo også se forskellige kanaler på
samme
> Og den vil altid kører på 40mbit/s eller hvad?
> Hvad er hastigheden på tv nettet så og radio nettet?

Christ...
Antennekablet overfører signaler i et vist frekvensområde.
Der er et antal kanaler herpå svarende til mindre frekvensområder.
Ganske analogt til de forskellige radiokanaler på FM-båndet.
Hvert af disse områder/kanaler kan bruges til at fremføre en tv-kanal.
Internet fremføres som en almindelig kanal, ligesom et modem kan
overføre data som lyd.
Upstream ligger dog et andet sted.

> Hvorfra ved du egentligt alt det her fra?

Nettet, primært

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Scorpio

Dato : 21-12-01 23:05

> [...]
> Hvert af disse områder/kanaler kan bruges til at fremføre en tv-kanal.
> Internet fremføres som en almindelig kanal, ligesom et modem kan

Så selvom at man ser fjernsyn og hører radio mens man surfer... Så vil
hastigheden altid være på 40mbit/s eller hvad?
(nu ved jeg godt at man slet ikke kan få så høje hastigheder)...

Men hvis man nu tænker på når adsl om nogle år ikke er hurtigt nok.
Er det så kabel tv internettet at der vil blive brugt eller hvad er det
næste?...

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 23:24

"Scorpio" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Så selvom at man ser fjernsyn og hører radio mens man surfer... Så vil
> hastigheden altid være på 40mbit/s eller hvad?

Ja, den teoretiske hastighed..

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 21-12-01 23:03

"Scorpio" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Og den vil altid kører på 40mbit/s eller hvad?

De (altså flere) kanaler (Hvor vi her går ud fra at en TV kanal = en data
kanal) der benyttes til downstream datatrafik på et kabel-TV netværk har en
samlet kapacitet på ca. 40 Mbit/s, såfremt DOCSIS standarden benyttes.
Tilsvarende er gældende med upstream datatrafik, som har en samlet kapacitet
på ca. 10 Mbit/s.
Der bliver benyttet diverse komprimeringsmetoder, som jeg ikke kender, mener
dog at have hørt at MPEG2 bliver benyttet.

> Hvad er hastigheden på tv nettet så og radio nettet?

Det ved jeg ikke, men er sikker på at der er nogle kyndige på området der
kan svare dig på det. Jeg har hørt at man idag med digitalteknik kan presse
ca. 3-4 kanaler ind på én analog kanals plads. Men så skal der ikke sendes
actionfilm, fodboldkamp osv. på kanalerne, men istedet studietv, hvor der
ikke sker meget på billedet = mindre data.

> Hvorfra ved du egentligt alt det her fra?

Det har han vel læst, hørt eller lært et sted !?!?!
Det gælder ihvertfald for mig!

Jens

Fra : Scorpio

Dato : 21-12-01 23:10

> [...]
en
> samlet kapacitet på ca. 40 Mbit/s, såfremt DOCSIS standarden benyttes.

Du siger samlet... Så hvis jeg nu så fjernsyn og måske også hørte radio, så
ville hastigheden ikke kunne være på 40mbit/s?
Hvis jeg nu tændte endnu en fjernsyn, ville det måske så gå indnu
langsommere eller hvad?

Hvis man nu siger at jeg måske havde hundredevis (jeg ved ikke om det er
nok) af tv´er som alle var sat på samme kabel net. Ville billede kvaliteten
så blive dårligere eller såmen bare hakke?
Jeg syntes også at have hørt noget om nogle tv signal forstærkere... Hvad
gør de egentlig?

PS: Jeg undskylder mange gange at jeg spørger om så mange ting... Men jeg
gider bare ikke til at oprette endnu en spørgsmål senere hvis jeg nu kommer
til at tænke på noget andet omkring dette emne.

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 23:25

> [...]
> ville hastigheden ikke kunne være på 40mbit/s?
> Hvis jeg nu tændte endnu en fjernsyn, ville det måske så gå indnu

CHRIST....
Bliver kvaliteten af lyden på en CD dårligere fordi flere lytter til
den?

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Scorpio

Dato : 22-12-01 00:13

> CHRIST....
> Bliver kvaliteten af lyden på en CD dårligere fordi flere lytter til
> den?

Du kan ikke sammenligne det med en cd.
F.eks. hvis det ene fjernsyn ser én kanal.
Og et andet ser en anden. Så vil den altså bruge dobbelt så meget båndbredde
som normalt.
Men hvis begge ser det samme så ved jeg ikke om det også begge vil hente til
sig selv nærmest...

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 00:18

> Du kan ikke sammenligne det med en cd.

Det har jeg lige gjort

> F.eks. hvis det ene fjernsyn ser én kanal.
> Og et andet ser en anden. Så vil den altså bruge dobbelt så meget
båndbredde
> som normalt.

På ingen måde. De to kanaler sendes samtidig. Og fjernsynene lytter kun.
Ligesom radiokanaler i luften.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Scorpio

Dato : 22-12-01 09:46

> båndbredde
>
> På ingen måde. De to kanaler sendes samtidig. Og fjernsynene lytter kun.
> Ligesom radiokanaler i luften.

Det vil sige at den selvom at man slet ikke hører radio eller ser fjernsyn,
så bliver der transmiteret (hvis man kan sige det) billede og lyd ind i
husstanden?
Så selvom at man ser fjernsyn eller hører radio, så ville internettet altid
være på 40mbit eller hvad?

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 11:18

> Det vil sige at den selvom at man slet ikke hører radio eller ser
fjernsyn,
> så bliver der transmiteret (hvis man kan sige det) billede og lyd ind
> husstanden?

Ja

> Så selvom at man ser fjernsyn eller hører radio, så ville internettet
altid
> være på 40mbit eller hvad?

Ja, kanalen vil være på 40 mbit. Du får en noget lavere hastighed til
rådighed

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Scorpio

Dato : 22-12-01 11:20

> Ja, kanalen vil være på 40 mbit. Du får en noget lavere hastighed til
> rådighed

Hvad mener du med det?
Du svarer lige at selvom at man ser fjernsyn, så ville man altid kunne
download med 40mbit/s...

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 11:24

> Hvad mener du med det?
> Du svarer lige at selvom at man ser fjernsyn, så ville man altid kunne
> download med 40mbit/s...

ok, nu tager du dig altså snart sammen, jeg gider ikke sige det samme
igen og igen...

pkt 1: At du ser fjernsyn er hamrende ligegyldt i forbindelse med
internettet. 2 personer der snakker sammen får heller ikke sværere ved
at forstå hinanden fordi en tredje lytter med.

pkt 2: Du får aldrig 40 mbit selv, men det er den teoretiske kapacitet,
uanset hvor mange der ser fjernsyn

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Simon Skals

Dato : 22-12-01 14:32

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
>pkt 2: Du får aldrig 40 mbit selv, men det er den teoretiske kapacitet,
>uanset hvor mange der ser fjernsyn

Gør det nogen forskel, om man fx ser Bamse & Kylling eller
TV-avisen?

Falder båndbredden, når der vises film i 16:9?

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 15:16

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse
> Falder båndbredden, når der vises film i 16:9?

Nej, det er jo film i bredformat

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 00:24

> [...]
båndbredde
> som normalt.
> Men hvis begge ser det samme så ved jeg ikke om det også begge vil hente

Nej, nej, nej! Jeg giver snart op!
Sammenlign et antennekabel med en 10 sporet motorvej. Der kan køre biler i
alle 10 spor samtidigt. Selvsamme antennekabel kan så sende 10 kanaler
samtidigt.
På motorvejen kører bilerne ikke ind i hinanden så længe de holder sig i
deres eget spor. Sådan er det også med antennekablet !
Forestil dig så samme motorvej igen. Nu kører der lastbiler i 2 spor =
kanaler. Lastbiler = datatrafik. Der kan stadig kører anden trafik i de 8
andre spor = kanaler.

Got it ? Jeg synes ikke det kan skæres mere ud i pap nu, andre ?

Jens

Fra : Jens

Dato : 21-12-01 23:26

> [...]

> ville hastigheden ikke kunne være på 40mbit/s?
> Hvis jeg nu tændte endnu en fjernsyn, ville det måske så gå indnu

Jo, hvorfor ikke ? Kablet indeholder f.eks 17 kanaler. 2 bliver brugt til
data, 15 til TV. Hvis du har flere TV kan du uden problemer se flere kanaler
samtidigt. Derfor vil du selvfølgelig også kunne surfe eftersom det er
fastlagt at der benyttes 2 kanaler og kun 2, som intet har at gøre med de 15
andre der sendes TV på.

> Hvis man nu siger at jeg måske havde hundredevis (jeg ved ikke om det er
> nok) af tv´er som alle var sat på samme kabel net. Ville billede
kvaliteten
> så blive dårligere eller såmen bare hakke?

Nej, for de kører jo på hver sin allokerede kanal, og har ikke indflydelse
på hinanden.

> Jeg syntes også at have hørt noget om nogle tv signal forstærkere... Hvad
> gør de egentlig?

Det siger sig selv. De forstærker signalet ! Tænk på en højtaler. Når du
skruer op, så bliver lyden højere, fordi din forstærker den forstærker
signalet. Altså signalet bliver kraftigere.

Jens

Fra : Scorpio

Dato : 22-12-01 00:17

> [...]
> samtidigt. Derfor vil du selvfølgelig også kunne surfe eftersom det er
> fastlagt at der benyttes 2 kanaler og kun 2, som intet har at gøre med de

Nu da du snakker om kanaler. Er det så kanaler som TV2 og DR1 eller er det
måske ledninger eller hvordan fungerer det?

> kvaliteten
>
> Nej, for de kører jo på hver sin allokerede kanal, og har ikke indflydelse
> på hinanden.

Så vil det sige at hvis jeg nu kunne bruge alle til internet, så ville jeg
måske have 17x40mbit/s?

> [...]
> skruer op, så bliver lyden højere, fordi din forstærker den forstærker
> signalet. Altså signalet bliver kraftigere.

Øhh, det kan da ikke passe at man kan forstærke signalet så der bliver mere
båndbredde...

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 00:28

> kanaler
> 15
>
> Nu da du snakker om kanaler. Er det så kanaler som TV2 og DR1 eller er det
> måske ledninger eller hvordan fungerer det?

Ja, det er TV kanaler ligesom TV2, DR2, DR1, Zulu, Eurosport osv.

> Så vil det sige at hvis jeg nu kunne bruge alle til internet, så ville jeg
> måske have 17x40mbit/s?

Ja, i princippet.

> Hvad

> Øhh, det kan da ikke passe at man kan forstærke signalet så der bliver
mere
> båndbredde...

Nej, der bliver jo heller ikke mere musik når du skruer op, det bliver bare
højere.
Og svagere når du skruer ned.

Jens

Fra : Scorpio

Dato : 22-12-01 09:56

> [...]
> samtidigt. Derfor vil du selvfølgelig også kunne surfe eftersom det er
> fastlagt at der benyttes 2 kanaler og kun 2, som intet har at gøre med

Der kan være lige så mange kanaler på et fjernsyn som der er af frekvenser?
Hvordan kan sådan et lille kabel overføre så meget?
Hvis man nu har 50 fjernsynskanaler og 20 radio kanaler. Så er det jo
70x40mbit/s.
Det er godt nok meget. Det lyder jo som om at der kan komme uendeligt meget
igennem de kabler...
Hvordan kan der være to kanaler til internet? Bruger modemet begge to
samtidig?
Måske én til download og en anden til upload?

Hvad bliver det næste efter adsl så?
Er det så Sonofons trådløse bredbånd? (det virker jo ikke ordentligt i
byerne)

M.v.h Morten Jørgensen
Webmaster og Redaktør på:
www.StartLinket.dk

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 11:22

"Scorpio" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Der kan være lige så mange kanaler på et fjernsyn som der er af
frekvenser?

Hvert kanal fylder et frekvensområde (lad os sige 2 enheder)
Kablet kan overføre et frekvensområde (lad os sige 80 enheder)
Divider da.

> Hvordan kan sådan et lille kabel overføre så meget?

Hvordan kan luft overføre noget?
Det er et relativt simpelt elektromagnetisk princip

> Hvis man nu har 50 fjernsynskanaler og 20 radio kanaler. Så er det jo
> 70x40mbit/s.

Radiokanaler fylder noget mindre, men nevermind

> Det er godt nok meget. Det lyder jo som om at der kan komme uendeligt
meget
> igennem de kabler...

Nej

> Hvordan kan der være to kanaler til internet? Bruger modemet begge to
> samtidig?

Nej, dit modem bruger den ene og naboens bruger den anden. Du får aldrig
40 mbit for dig selv, det er den teoretiske kapacitet

> Måske én til download og en anden til upload?

Upload ligger et andet sted

> Hvad bliver det næste efter adsl så?

shdsl og måske vdsl med udstyr placeret i hovedfordelere

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 00:20

"Scorpio" <tbd@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Det forstår jeg godt du ikke gør fordi du blander en masse ting sammen.

> I siger at kabel tv nettet burde kunne downloade med 40mbit/s og uploade
med
> 10mbit/s.
> Men samtidig siger I også 5mbit/s og 1-2mbit/s.

Her blander du kapaciteten i det overordnede kabel-TV net hvad angår
datatransmission sammen med den hastighed det enkelt kabel-modem max. kan
hente/sende data med. Det har intet med hinanden at gøre!

Se http://www.docsis.org eller prøv:
http://www.google.com/search?q=DOCSIS&hl=da&btnG=Google-s%F8gning&lr=

> Men hvis vi nu går tilbage til selve kabel nettet. Så skal der jo også tv
og
> radio igennem. Det vil vel sætte hastigheden godt ned så den altså ikke
> ligger på 40mbit mere...

Nej, for der er meget stor kapacitet i et antennekabel.
Som sagt tidligere er der f.eks plads til i alt 25 TV kanaler (Dette er et
eksempel, jeg kender ikke det rigtige tal). Heraf benytter datatrafik (altså
Internet) måske 3 TV kanaler. Det giver en rest på 22 TV kanaler.

> Så hvad er den aller højeste hastighed at man egentligt vil kunne få
gennem
> kabel nettet når der skal en masse andet igennem?

Som vi stadig har sagt er specifikationen på DOCSIS standarden (Altså data
over kabel-TV net) ca. 40 Mbit/s downstream og ca. 10 Mbit/s downstream.

Jens

Fra : Peter Tirsek

Dato : 22-12-01 12:45

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 19:23

"Peter Tirsek" <usenet-spamtrap@tirsek.com> skrev i en meddelelse

> Selvom det lyder alle tiders med de højere og højere tal, er realiteten
> nok, at de fleste kører amerikansk DOCSIS (udstyret er billigere), og
> med 64-QAM (giver færre problemer pga. mindre krav til signal-
> kvaliteten), er en DOCSIS downstream kanal altså reelt på ca. 27 Mbps.

Til orientering, så er Glentevejs Antennelaug i Odense
(http://www.galnet.dk/) vistnok de første i DK som kører EuroDOCSIS.

Vi regner også med at det bliver EuroDOCSIS udstyr vi får leveret til vores
net, som i øvrigt er nabo til GAL.

Jens

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 20:02

"Peter Tirsek" <usenet-spamtrap@tirsek.com> skrev i en meddelelse

> Lige lidt ekstra info:

SNIP: en masse super god information, mange tak til Peter for den
beskrivelse!

Hvad er så din erfaring med overførselshastigheden i kabel-modemmet ? Er det
rigtigt at der her ligger en begrænsning, eller er det som jeg forstår du
skriver snarere pga. kvaliteten af kabel-TV nettet, hvilket der gør at der
køres med 64 QAM downstream istedet for 256 ?

Jens

Fra : Peter Tirsek

Dato : 22-12-01 14:28

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 22-12-01 16:35

Peter Tirsek <usenet-spamtrap@tirsek.com> wrote:

>For lige at forvirre lidt mere: :) Dette er pr. "kanal". Alt efter hvor
>mange kunder, man har på et kabel-TV anlæg, vil man dele disse
>"kanaler" op på forskellige måder, sådan at det ikke er HELE anlægget
>(alle kunderne), der skal deles om f.eks. de 40 Mbps.

Tak til Peter for et par gode artikler om "transmissionslinier"
( et nyt ord i denne tråd ).

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Peter Tirsek

Dato : 22-12-01 14:37

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 19:15

> On Fri, 21 Dec 2001, Martin wrote:
>
> [Om DOCSIS chipsets]

> De fleste DOCSIS modems benytter et chipset fra Broadcom
> (http://www.broadcom.com). Se f.eks. nogle af deres chips på:
>
> http://www.broadcom.com/products/3345.html
> http://www.broadcom.com/products/3350.html

Ja, det er netop Broadcom chipsettet jeg har stødt på i de fleste DOCSIS
kabel-modems.

> Texas Instruments laver også chips til kablemodems. Se f.eks.:

http://focus.ti.com/docs/apps/catalog/general/applications.jhtml?templateId=
959&path=templatedata/cm/level1/data/bband_cblcpe_tisol

Har faktisk ikke stødt på et eneste kabel-modem der benytter TI's chipset.
Mon det kan overføre data hurtigere end Broadcom chipsettet ?

Jens

Fra : Peter Tirsek

Dato : 22-12-01 20:29

Fra : Peter Tirsek

Dato : 22-12-01 20:45

Fra : Jens

Dato : 23-12-01 00:34

> [...]
> jeg ikke at det er et problem at køre f.eks. en 20 Mbps download
> igennem et kabelmodem i laboratoriemiljø[1]. Jeg mener også at have
> gjort det på et tidspunkt, men det er ved at være så længe siden, at
> jeg ikke kan huske det nøjagtigt.

> Det er jo ikke noget, som modemerne bestemmer - det konfigureres på
> CMTS'en af operatøren, udfra en vurdering af anlæggets kvalitet og
> behovet for båndbredde. Det er ikke brugen af 64 QAM i stedet for 256
> QAM der lægger nogen som helst 5 Mbps grænse i kabelmodemet. Og det
> tror jeg egentlig heller ikke, moderne chipsets gør, for den sags

Vil det sige at på de kabel-TV net hvor der er fri hastighed internt på
nettet (glem videre ud på Internet i denne sammenhæng), der er en evt.
begrænsning i hastigheden (f.eks. 5/2 Mbit/s) sat at de teknikere som har
monteret/konfigureret anlægget ud fra kvaliteten af kablerne i nettet ?
Man har altså vurderet at nettet ikke har været stabilt nok til at overføre
data hurtigere ?

> [1] Det kunne såmænd sikkert også lade sig gøre i et driftsmiljø, men
> det er af omkostningsmæssige hensyn naturligvis ikke rentabelt at
> lade alt for mange modems downloade med 20 Mbps på en fælles 27
> Mbps linie.

Kan du specificere hvori omkostningen består, eller det ikke rentable ? Er
det forbindelsen videre ud på Internet du tænker på ?
Jeg tænker på at det "Intranet" som kabel-TV nettet udgør, der kan det jo
være en belastning at man ikke kan overføre data hurtigere end f.eks. 5/2
Mbit/s imellem brugerne på "Intranettet".
Jeg er med på at det kan være økonomisk svært at forsvare at de har så
hurtig en forbindelse ud på Internet. Men det findes der jo værktøjer til at
begrænse.

Jens

Fra : Peter Tirsek

Dato : 23-12-01 22:21

Fra : Jens

Dato : 24-12-01 01:46

> Jeg tror, du blander et par ting sammen nu. Der er indtil flere steder,
> hvor begrænsningerne kan ligge, f.eks.:
>
> * Kabelmodemet kan konfigureres til en given maksimal ydelse, både up-
> og downstream. De fleste operatører formodes at sælge en højere
> hastighed for en højere pris, hvadend det er til Internet-adgang,
> eller blot for at kommunikere lokalt mellem et antal punkter internt
> i nettet.

Ja, operatører som har til formål at tjene X antal kr. pr. Mbit/s. Jeg
forestiller mig at der netop ikke er sat nogen begrænsning i kabel-modemmet,
da jeg ønsker at give brugerne maksimal hastighed internt på nettet
(Intranettet). Båndbredde allokering videre ud af nettet (til Internet)
vælger jeg at klare på anden måde.
Jeg snakker altså om kabel-modem er sat til max. hastighed, som de f.eks har
gjort hos DSA (http://www.dsa-net.dk/

> * Det antal kabelmodems, der sidder på samme downstream kanal, vil
> altid skulle dele kapaciteten af denne. Dennes kapacitet *ER* 27 Mbps
> for US DOCSIS og 37 Mbps for EuroDOCSIS, medmindre anlægget er Godt
> Nok til at køre 256-QAM, hvilket de fleste nok vil vælge ikke at
> gøre. Hvis man vil kunne tilbyde en større downstream hastighed til
> det enkelte modem, skal der selvfølgelig være færre modems pr. down-
> stream og flere downstreams (= dyrere investering i udstyr), hvis man
> vil undgå at få sin downstream overfyldt.

Ja, det er jeg forhåbentligt med på. Jeg er klar over at man kan køre
256-QAM og få en "højere" downstream, som de tilkoblede kabel-modems deles
om (For netværket, pr. ø eller segment, gælder samme princip som gode gamle
10 Mbit/s 10Base2 netværk, dvs. at alle deles om den tilgængelige
båndbredde). Jeg forstår også at pga. støj og kvaliteten af kablerne vælger
de fleste at køre 64-QAM hvilket giver en mindre datatransmissionshastighed
pr. segment = ca. 27 Mbit/s.
Jeg forstår også at jo flere kabel-modems man vælger at køre pr. segment jo
dårligere overførselshastighed. Men som jeg forstår det er det jo et
spørgsmål om at installere flere CMTS'er pr. brugere (opdeling i Ø'er) og på
den måde dele nettet i flere segmenter. Altså et spørgsmål om økonomi. Det
er klart at jo flere Ø'er eller segmenter man opdeler nettet i, des flere
brugere oplever højere hastighed. Korrekt ?
Hvor "godt" skal kabel-TV nettet være (altså kvaliteten af kablerne i
jorden), for at man kan køre 256-QAM ? Er det fuldstændigt optimistisk og
kun tilgængeligt i et laboratorie eller ?

> * Det samme gælder for upstream: Det antal kabelmodems, der sidder på
> samme upstream kanal, vil altid skulle dele kapaciteten af denne. Den
> er typisk ca. 2 Mbps.

Igen gælder det vel, jo flere Ø'er eller segmenter, des flere brugere kan
uploade med 2 Mbit/s eller højere. Rigtigt ?
(og de deles stadig om samme tilgængelige båndbredde)

> [...]
> giver ca. 2.4 Mbps. For downloads vedkommende skal der sendes kvit-
> teringer for modtagne pakker. Ifølge RFC2581 afsnit 4.2 bør der
> sendes en ACK for hver to pakker modtaget ("[...] an ACK SHOULD be
> generated for at least every second full-sized segment [...]"). Fordi
> TCP bl.a. benytter hastigheden på ACK-pakkerne til at bestemme, hvor
> hurtigt der skal sendes, betyder det, at de 200 ACK pakker pr.
> sekund kan kvittere for ca. 400 datapakker pr. sekund den anden vej,
> hvilket med 1500 bytes IP-data er de ca. 5 Mbps, som du nævner.

Så jeg har forstået det rigtigt i flg. dig, at begrænsningen ligger ikke
som jeg før har fået det fortalt i processoren i det enkelte kabel-modem,
men i selve nettet, og det princip at alle deles om den tilgængelig
båndbredde, korrekt ?

> Dette kan "løses" med modems, der understøtter det, der i DOCSIS
> hedder "concatenation". Et sådant modem kan bryde 200 pps barrieren,
> og kan derved også opnå en højere up- og download hastighed.

Kan du nævne modems der kan det ? Hvis stort set alle modems er baseret på
Broadcom chippen, så er det vel begrænset eller ?

Er

> Mange bruger det faktum, at kabelmodems "deler" en forbindelse, som
> noget negativt, men det er det ikke nødvendigvis. Deling af kapacitet
> er et naturligt fænomen over hele Internettet, på stort set alle
> accessformer. Selv en gruppe DSL-kunder skal dele forbindelsen fra
> DSLAM'en videre ud i nettet.

Ja, det er jeg klar over. Jeg ved også at alle ikke belaster nettet
samtidigt, og derfor bør 27 Mbit/s downstream være rigeligt til endog mange
brugere pr. segment, når vi snakker trafik videre ud på Internet. Det lyder
i den forbindelse mere til at forbindelsen til Internet og videre ud i
verden, bliver en begrænsning.

> Det vigtigste er, at sørge for, at den delte båndbdredde ikke bliver
> congestet - overfyldt.

Det kan man jo gøre på mange måder, bla. med udstyr til båndbredde
allokering. Har du nogen erfaring med det ?

> Det, at forbindelsen bliver congestet, får en negativ indvirken på alle
> - ikke kun storforbrugerne. Det medfører højere latency pga. buffering,
> og vil i sidste ende føre til pakketab. Stordownloaderne selv lægger
> måske ikke så meget til at forbindelsen falder fra f.eks. 5 til 4.8
> Mbps, men de resterende kunder vil også blive berørt af det. Specielt
> dem, som spiller onlinespil, lægger mærke til en congestet forbindelse.

Er det så udbredt ? Det er vel et spørgsmål om hvor mange brugere man har
pr. segment ?
Igen, har man udstyr til at begrænse/allokere båndbredde er man vel godt
hjulpet et stykke af vejen, eller ?
Hvad er din erfaring med det ? Cisco's head-end udstyr (CMTS) har såvidt jeg
er orienteret, en simpel form for QoS implementeret.

> Hvis du giver alle modems en maxhastighed på 5/2, vil en enkelt eller i
> hvert fald ganske få brugere kunne udnytte al upstream-kapaciteten, til
> gene for alle de kunder, der deler den upstream. Det kræver lidt flere
> stordownloadere til at udnytte al downstream kapaciteten, men med 5
> Mbps pr. forbindelse er det da ikke umuligt.

Lad os se bort fra forbindelsen ud på Internet. Lad os forestille os ren
"Intranet" trafik. Én bruger op imod én anden bruger vil vel udnytte alt
båndbredde såfremt de sender til hinanden og der ikke er andre på nettet.
Når vi så snakker om at der er flere på nettet (samme segment), f.eks. 4
ialt vil vi vel kun ende op med at båndbredde imellem dem vil blive delt
nogenlunde ligelidt afhængigt af kvaliteten at hver enkelt forbindelse,
eller ?

> [...]
> enten udvidde kapaciteten eller kunstigt nedsætte trafikmængden. Den
> første mulighed har omkostninger - enten direkte i forbindelse med
> indkøb af mere centraludstyr til at kunne bruge flere samtidige kanaler
> og derved få mere kapacitet, eller ved at udvidde lag-1 båndbredden
> eller modulationsformen på det eksisterende udstyr. Dette har også en
> "omkostning", selvom den er lidt mere skjult, i forbindelse med de
> øgede krav til signalkvalitet.
>
> Den anden mulighed vil invovlere at begrænse modemerne yderligere
> administrativt, hvilket medfører sure kunder. :)

Det ser jeg kun som et spørgsmål om politik. Har man lovet brugerne X antal
Mbit/s og man kun kan levere X/2 antal Mbit/s, ja så er det jo klart at det
medfører sure kunder (Altid hellere love for lidt end for meget). Omvendt
skal man så være opmærksom på at flere kunder måske kræver flere segmenter
(Ø'er), hvilket medfører større udgifter (såfrem jeg har forstået det
korrekt med at man kan indsætte ekstra CMTS moduler for yderligere at
segmentere nettet).
Har du nogen erfaring med hvor mange brugere der max. må/kan/skal være pr.
segment ? Flere har nævnt omkring max. 1000 for mig.

Hvis vi kigger på den fysiske udbyggelse af nettet, så er det vel bedre jo
flere hovedstrækninger (dermed flere fysiske Ø'er eller "centraler") der
bliver koblet på f.eks. lysleder i stedet for COAX, hvilket giver mere
støjfrit net, eller ?

Jens

Fra : Peter Tirsek

Dato : 24-12-01 03:07