Bolignet-Aarhus styrer
Fra : KC

Dato : 19-12-01 17:05

Min kæreste og jeg er lige blevet koblet op på Bolignet-aarhus via
Kollegiekontoret.

Prisen for opkoblingen er ca. 80 kr. / måned (over husleje).

Vi har en 100 Mb linje til kollegiet. Kollegiet (har 300 beboere) har
eftersigende en 1000 Mb linje til opsamlingsnettet, der er direkte forbundet
med internetudbyderen (pt. Orange).

Hastigheden er helt i top, og selv StofaNet må stå af...

Upload er på telestyrelsens side testet til min. 9,65 Mb/sec. og vi har
ingen problemer i at have to downloadninger i gang på samme tid med
hastigheder på hver over 300 KB/sec.

Således er hastigheden i hvert fald ca. 6 gange hurtigere end StofaNet, der
opererer med op til 100 KB/sec i download og ca. 25 KB/sec i upload... Andre
på kollegiet har haft downloadninger på op til 1600 KB/sec.!

Andre boligforeninger i Århus kan kobles op på nettet - kig på
www.bolignet-aarhus.dk. Prisen komme endnu længere ned, jo flere, der
tilmelder sig nettet....

KC

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 19-12-01 18:08

"KC" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Hastigheden er helt i top, og selv StofaNet må stå af...

Bare rolig... Hastigheden vil helt sikkert falde meget hurtigt. Så snart der
er mange der er koblet op...

Hvis der altså ingen begrænsning er, vha kabel modem eller båndbredde
styring.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 19-12-01 20:27

> "KC" <a@a.dk> skrev i en meddelelse

> Bare rolig... Hastigheden vil helt sikkert falde meget hurtigt. Så snart
der
> er mange der er koblet op...

Så er det bare et kald til ISP'en, så skruer han sikkert op for
'hanen'...

Mvh HAA.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 19-12-01 22:54

On Wed, 19 Dec 2001 20:26:57 +0100, Henrik Aarfeldt wrote:

> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE*spamfilter.dk> skrev i en meddelelse

> der
>
> Så er det bare et kald til ISP'en, så skruer han sikkert op for
> 'hanen'...

Naturligvis - hvis der er nogen der betaler i den anden ende.

Men det er ikke rentabelt at sælge 100 Mbps for 80 kr om måneden.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Niels Callesøe

Dato : 19-12-01 23:12

Jesper Skriver wrote:

> Men det er ikke rentabelt at sælge 100 Mbps for 80 kr om måneden.

Hvad?!

Øv. Der røg *den* business case.

--
Niels Callesøe - nørd light
Disclaimer:

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 20-12-01 08:44

Jesper Skriver <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Naturligvis - hvis der er nogen der betaler i den anden ende.

Jo...det er jo ikke gratis..

> Men det er ikke rentabelt at sælge 100 Mbps for 80 kr om måneden.

Hmm...det kommer vel lidt an på hvad man indkøber det til, og hvad der evt
står i SLA'en.

Mvh HAA.
www.ultraviking.dk/disclaimer

Fra : Jens

Dato : 20-12-01 23:53

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> skrev i en meddelelse

> Naturligvis - hvis der er nogen der betaler i den anden ende.
>
> Men det er ikke rentabelt at sælge 100 Mbps for 80 kr om måneden.

Det er jo heller ikke 100 Mbit/s Internet de sælger til kr. 80 om måneden.
Men det ville du have opdaget hvis du satte dig lidt ind i sagerne.

Det interessante er at de får hurtigt Internet til lav pris. Derudover får
de mulighed for at kommunikere indbyrdes på et 100 Mbit/s netværk, og det er
vel at mærke alle de tilmeldte kollegier osv. indbyrdes (på nær selvfølgelig
dem på 34 Mbit/s radiokæde).

Eftersom det er en eksisterende og kørende forening, så må der jo være
økonomi i det.

Uddrag fra siden:

Hvad er hastigheden ud på internettet?
Der deles om en internetforbindelse med meget stor kapasitet. Hastigheden
som stilles til rådighed for den enkelte bruger afhænger af hvor mange
brugere der trækker oplysninger eller sender oplysninger til og fra
internettet.
Mange af de services som der normalt ligger ude på internettet og hermed
belaster linien når de bruges er placeret eller vil blive placeret på det
interne edb-net: E-mail-server, personlig hjemmeside, Video on demand, TV på
IP-format.

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-12-01 00:05

Jens skrev:

> [...]
>som stilles til rådighed for den enkelte bruger afhænger af hvor mange
>brugere der trækker oplysninger eller sender oplysninger til og fra

Fint for en gangs skyld at se en ærlig forklaring.

--
Bertel

Fra : KC

Dato : 21-12-01 09:44

Så se lige, hvad der står andetssteds på hjemmesiden:

"Hastigheden på nettet kommer i princippet til at overstige alle andre typer
forbindelser i landet. Det er dog mere rigtigt at sige, at "nettet kører så
hurtigt det kan". Hjemmesider kommer f.eks. ikke hurtigere, end afsenderen
kan sende dem, og det kan vores net selvfølgelig ikke gøre noget ved. Det
vigtige er, at der ikke er nogen flaskehals i foreningen, så nettet hele
tiden kører så godt som muligt samtidigt med, at man ikke skal betale for
brugen af det. "

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 10:27

> der ikke er nogen flaskehals i foreningen, så nettet hele
> tiden kører så godt som muligt

Det er noget af et løfte...

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-01 01:35

Hvad er meget stor kapasitet??

En OC-3?

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 21-12-01 21:59

On Fri, 21 Dec 2001 01:34:51 +0100, Michael Nielsen wrote:
> Hvad er meget stor kapasitet??
>
> En OC-3?

Nej.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : KC

Dato : 21-12-01 09:46

Det kan i hvert fald betale sig for beboerne!

Det tyder på at andre i branchen tjener helt ustyrligt mange penge!

KC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 10:28

> Det kan i hvert fald betale sig for beboerne!
> Det tyder på at andre i branchen tjener helt ustyrligt mange penge!

Lad være med at sammenligne den slags multiopkoblinger med opkoblinger
der sælges til enkelt-personer

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-12-01 10:52

Martin Højriis Kristensen <usenet@makr.dk> wrote in message
> "KC" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lad være med at sammenligne den slags multiopkoblinger med opkoblinger
> der sælges til enkelt-personer

Gør han det ?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 18:17

"Henrik Aarfeldt" <haa@orange.dk> skrev i en meddelelse
> Gør han det ?

Det ved jeg ikke

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 21-12-01 22:53

> "KC" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
>
> Lad være med at sammenligne den slags multiopkoblinger med opkoblinger
> der sælges til enkelt-personer

Hvad er forskellen da ? F.eks. så er TDC internet via modem, ISDN, ADSL
eller kabel-TV det samme net i sidste ende.
Det kan godt være at TDC's net har mange veje ud til resten af Internet, men
det svarer da kun til antallet af kunder, mit gæt er > 300.000 TDC kunder,
hvor Bolignet-Århus måske har max. 1000.
Størrelsen på forbindelsen ud på Internet svarer da sikkert ganske godt
sammen for begge slags net.
Begge net kan jo f.eks. have en politik om at nettet opgraderes såfremt
belastningen overskrider f.eks. 75%.

Undskyld, men jeg kan altså ikke se forskellen hvad det angår!

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 23:03

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad er forskellen da ? F.eks. så er TDC internet via modem, ISDN,
ADSL
> eller kabel-TV det samme net i sidste ende.

Det jeg mener er: Udgifterne til at lave individuelle forbindelser er
væsentligt højere pr. forbindelse end at koble et helt kollegie på.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 21-12-01 23:21

> [...]
>
> Det jeg mener er: Udgifterne til at lave individuelle forbindelser er
> væsentligt højere pr. forbindelse end at koble et helt kollegie på.

Det er jeg ikke helt enig med dig i, men det kommer selvfølgelig an på hvad
f.eks. en ADSL forbindelse koster at etablere (prisen for ADSL modem, linie,
andel af stik i DSLAM osv.) Det er ud fra den betragning at der ikke findes
netværkskabling på kollegiet i forvejen. En god ven af mig som er elektriker
har fortalt at det koster ca. kr. 1500,- excl. moms (gennemsnitligt pris) at
etablere et Cat. 5 kabel med stik incl. arbejdsløn og materialer, men excl.
switch fra et krydsfelt til f.eks. et værelse. Hertil kommer selvfølgelig
switch/hub osv.
Prisen afhænger dels af længden, men også hvor let det er at trække kablet.

Jeg kan sagtens forestille mig, uden dog at vide det med sikkerhed at prisen
er nogenlunde ens, eller lidt billigere for f.eks. ADSL.

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 23:27

> [...]
prisen
> er nogenlunde ens, eller lidt billigere for f.eks. ADSL.

På ingen måde...
Routeren til fx Pro@ccess koster alene 5k

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 21-12-01 23:30

> "Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> skrev i en meddelelse
> pris) at
> prisen
>
> På ingen måde...
> Routeren til fx Pro@ccess koster alene 5k

Og det ved alle fornuftige mennesker jo at det er ikke prisen TDC giver for
den!
De køber ind i meget store antal fra producenten. Har garanteret lavet en
aftale om at afsætte X antal i løbet af en periode. Sådan noget plejer at
reducere prisen kraftigt.

Jeg tænkte nu mere på f.eks. Bredbånd ADSL, hvor TDC kun leverer ADSL
modemmet. (Ved godt det ikke fremgik særligt tydeligt, selvom jeg ikke
nævnte router)

jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 23:34

> Og det ved alle fornuftige mennesker jo at det er ikke prisen TDC
giver for
> den!

Men den er ikke nede i 1500, og det er jo bare en enkelt ting.

> Jeg tænkte nu mere på f.eks. Bredbånd ADSL, hvor TDC kun leverer ADSL
> modemmet. (Ved godt det ikke fremgik særligt tydeligt, selvom jeg ikke
> nævnte router)

Jeg kan ikke sige meget mere, men 1500 er langtfra nok til at etablere
en ADSL.
Udfra listepriser skal du nok gange med en 10-12 stykker.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 00:06

> [...]
>
> Men den er ikke nede i 1500, og det er jo bare en enkelt ting.

> Jeg kan ikke sige meget mere, men 1500 er langtfra nok til at etablere

Der kan du altså ikke overbevise mig.

> Udfra listepriser skal du nok gange med en 10-12 stykker.

Hvilke listepriser og priser mener du helt nøjagtigt ? For vi snakker jo
ikke om kr. 1.500,- * 10 = kr. 15.000,- Det er jo helt sort og en kæmpe
underskudsforretning (I såfald vil jeg straks råde alle der har aktier i TDC
om at sælge dem omgående inden de taber enormt i værdi).

Kan vi ikke få nogle konkrete tal på bordet man kan forholde sig til ?

Jens

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 22-12-01 00:20

> [...]
jo
> ikke om kr. 1.500,- * 10 = kr. 15.000,- Det er jo helt sort og en

Ja. Alle udbyderne taber penge på ADSL i øjeblikket. Det er normalt ved
introduktion af nye produkter

> Kan vi ikke få nogle konkrete tal på bordet man kan forholde sig til ?

Nej ikke mere end du har fået..

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 00:41

> [...]
> jo
> kæmpe
>
> Ja. Alle udbyderne taber penge på ADSL i øjeblikket. Det er normalt ved

Det er muligt, men det koster fandme ikke 15.000,- pr. opkobling i
etablering.........
Hvorfor så sælge en ADSL til kr. 349,- pr. måned excl. moms.
Kr. 15.000,- / 349,- = ca. 42 måneder = ca. 3½ år !
Først efter 3½ år kan der tjenes penge. Og vi har ikke engang lagt penge til
support og trafik til som I er nogle stykker der mener er så forbandet dyrt.

> Nej ikke mere end du har fået..

Nej, og det må jo være fordi der er penge at tjene på f.eks. ADSL....

Jens

Fra : Sonny T. Larsen

Dato : 22-12-01 01:17

On Sat, 22 Dec 2001 00:41:12 +0100, Jens wrote:

> Det er muligt, men det koster fandme ikke 15.000,- pr. opkobling i
> etablering.........

Korrekt - men mere end 1500,- kan du roligt regne med.

> Hvorfor så sælge en ADSL til kr. 349,- pr. måned excl. moms.
> Kr. 15.000,- / 349,- = ca. 42 måneder = ca. 3½ år !

Det er klart, at break-even ikke er efter mere end 3 år,
men det er en ikke umiddelbart en gevinst at sælge ADSL.

> Nej, og det må jo være fordi der er penge at tjene på f.eks. ADSL....

Nej - det skyldes nok nærmere tavshedspligt.

Men du kan jo forhøre dig hos Cisco og tilsvarende leverandører, hvad
du skal give for udstyr til ADSL, forudsat du køber i rimelig mænge.

ADSL handler om markedsandele lige for tiden - ganske enkelt.
--
/Sonny - #include <std.disclaimer.h>

"I don't have an attitude problem, you have a perception problem."

Fra : Simon Skals

Dato : 22-12-01 14:16

It seems Jens wrote:
>Jeg kan sagtens forestille mig, uden dog at vide det med sikkerhed at prisen
>er nogenlunde ens, eller lidt billigere for f.eks. ADSL.

Det er meget godt, at du kan forestille dig det, men det passer
altså ikke.

Ud over at du undervurderer prisen for de initialomkostninger, der
direkte relaterer til kundens forbindelse (CPE-udstyr, patch af
kobber på central og installation hos kunden, DSLAM-port og en
del af selve DSLAM'en, CPU-cykler på en termineringsboks, mv.), så
er der de løbende udgifter til transmission mellem centralen og
udbyderens øvrige backbone, leje af kobber, leje af strøm og
plads til centraludstyret, osv. osv.

Alt i alt er det særdeles meget dyrere at drive 1.000
ADSL-forbindelser, end det er at lave struktureret kabling og
indkøbe et par switche på et kollegium med 1.000 værelser.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 22-12-01 16:47

"Simon Skals" <spam@gid.dk> skrev i en meddelelse

> Alt i alt er det særdeles meget dyrere at drive 1.000
> ADSL-forbindelser, end det er at lave struktureret kabling og
> indkøbe et par switche på et kollegium med 1.000 værelser.

Du glemmer lige etablering/nedgravning af et større fibernet, samt hardware
hertil.
Det er ikke specielt billigt....

Mvh HAA.

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 19:06

> [...]
> ADSL-forbindelser, end det er at lave struktureret kabling og
> indkøbe et par switche på et kollegium med 1.000 værelser.

Nu er det jo sådan at Bolignet-Århus har gravet fiber ned imellem
kollegierne (1 Gbit/s backbone) i Århus, samt etableret radiokæde til dem
der ligger for langt væk. Det er jo altså heller ikke helt billigt. Jeg ved
at prisen for at grave i bebygget område tit løber op i kr. 300,- til 500,-
excl. moms pr. meter. Når Bolignet-Århus så stadig kan levere en billig
forbindelse, fortæller det jo bare at der kan tjenes penge på ADSL, og som
sagt, det er ikke for at tabe penge teleselskaberne er så aggressive hvad
angår ADSL. Det må kunne betale sig, ellers gør de det ikke. Et fornuftigt
gæt tror jeg vil være at en ADSL forbindelse begynder at give overskud efter
højst ½ - ¾ år !

Jens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-12-01 20:35

Jens skrev:

>excl. moms pr. meter. Når Bolignet-Århus så stadig kan levere en billig
>forbindelse, fortæller det jo bare at der kan tjenes penge på ADSL

.... eller på huslejen. Vi mangler ligesom den del af regnskabet
for at kunne tage stilling til de flotte postulater.

--
Bertel

Fra : Simon Skals

Dato : 24-12-01 08:35

It seems Jens wrote:
> [...]
>at prisen for at grave i bebygget område tit løber op i kr. 300,- til 500,-

Hvordan er prisstrukturen for deres produkt? Er det bare kr. 80,-
pr. måned, eller der en oprettelsesafgift? Hvis nej, så må de jo
køre med tab i det første lange stykke tid for at dække
etableringsomkostningerne.

>Når Bolignet-Århus så stadig kan levere en billig
>forbindelse, fortæller det jo bare at der kan tjenes penge på ADSL,

Vel gør det ej. Du drager dine konklusioner på et uhyre
forsimplet grundlag.

>og som
>sagt, det er ikke for at tabe penge teleselskaberne er så aggressive hvad
>angår ADSL. Det må kunne betale sig, ellers gør de det ikke.

De vil have deres bid af kagen. Der er slet ingen penge i at
drive ADSL på en central, hvor et beskedent antal kunder er
tilknyttet.

>Et fornuftigt
>gæt tror jeg vil være at en ADSL forbindelse begynder at give overskud efter
>højst ½ - ¾ år !

Dét er ikke et fornuftigt gæt. Det er det rene sludder fra en
person, der ikke ved, hvad han taler om.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 21-12-01 10:48

On Fri, 21 Dec 2001 09:46:01 +0100, "KC" <a@a.dk> wrote:

>Det tyder på at andre i branchen tjener helt ustyrligt mange penge!

Suk.

--
Med venlig hilsen / Best regards
Daniel Stjernholm Andersen

Fra : Jens

Dato : 21-12-01 22:52

"KC" <a@a.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan i hvert fald betale sig for beboerne!
>
> Det tyder på at andre i branchen tjener helt ustyrligt mange penge!

Har du først regnet den ud nu ?
Tror du at det er en dårlig forretning for TDC at sælge ADSL til Danmarks
befolkning ? Det kan det umuligt være, ellers have de vel næppe reklameret
for det i TV, aviser, hustandsomdelte brochurer osv. Tænk på hvad det koster
i reklame kroner.

Vi har gang i noget tilsvarende som Bolignet-Århus i vores antenneforening.
Jeg havde, inden vi gik igang, en forventning om at det ville blive dyrt for
os selv at etablere og at det bedst kunne betale sig for os at få et selskab
til at etablere og køre det for os.
Men det var lige indtil vi fik regnet på det. Jeg skal nok love for at der
er forskel i den pris det koster at etablere og køre det selv, og så den
pris selskaberne skal have. Det viste sig også at de etablerede selskaber
var helt vilde for at få lov til at etablere og køre det for os.

Der er uden tvivl penge i det. Jeg tror ikke på der er noget firma i dagens
danmark, som forærer noget som helst væk! (Så ville de da være godt dumme!)

Jens

Fra : Simon Skals

Dato : 20-12-01 14:40

It seems Henrik Aarfeldt wrote:
>Så er det bare et kald til ISP'en, så skruer han sikkert op for
>'hanen'...

- og for regningen, hvorefter man ikke længere kan sælge
produktet for den pris, man først har meldt ud.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 20-12-01 17:21

> - og for regningen, hvorefter man ikke længere kan sælge
> produktet for den pris, man først har meldt ud.

Hvorfor ikke det..??..flere brugere til at deles om regningen.

Mvh HAA:

Fra : Simon Skals

Dato : 20-12-01 18:38

>Hvorfor ikke det..??..flere brugere til at deles om regningen.

80 kr.,- pr. deltager finansierer kun festen, hvis det
gennemsnitlige forbrug er ekstraordinært lavt.

Alternativet er at have en periodisk congestet forbindelse, og så
har man også et dårligere produkt end fx ADSL.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 20-12-01 20:29

> 80 kr.,- pr. deltager finansierer kun festen, hvis det
> gennemsnitlige forbrug er ekstraordinært lavt.

....eller hvis der f.eks er 50.000 brugere.

Mvh HAA.

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 00:37

>...eller hvis der f.eks er 50.000 brugere.

Det er stadig ikke en holdbar business case.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-12-01 08:04

Simon Skals <spam@gid.dk> wrote in message

> Det er stadig ikke en holdbar business case.

Hmm...det lyder som om, at du ved hvad ÅrhusBolignet giver for deres
access...ellers har du vel lidt svært ved at komme til din konklusion.

Mvh HAA.

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 10:13

>Hmm...det lyder som om, at du ved hvad ÅrhusBolignet giver for deres
>access...ellers har du vel lidt svært ved at komme til din konklusion.

Jeg går ikke ud fra, at Orange er en gavebod, og deraf drager jeg
den konklusion, at de har til hensigt at tjene penge på at levere
varen til ÅrhusBolignet.

Husk, jeg er belastet af at vide, hvad ting faktisk koster.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : KC

Dato : 21-12-01 10:34

Nu kan prisen jo også for alvor presses i bund, når Orange med i prisen også
får fastnetstelefoni fra ca. 5.000 nye kunder...

KC

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 10:39

> Nu kan prisen jo også for alvor presses i bund, når Orange med i
prisen også
> får fastnetstelefoni fra ca. 5.000 nye kunder...

ahh, skjulte aftaler?

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 11:02

It seems KC wrote:
>Nu kan prisen jo også for alvor presses i bund, når Orange med i prisen også
>får fastnetstelefoni fra ca. 5.000 nye kunder...

Det spiller selvfølgelig ind, men IP-trafik bliver ikke gratis,
uanset hvor mange fastnetkunder, der følger med.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-12-01 11:46

> Det spiller selvfølgelig ind, men IP-trafik bliver ikke gratis,
> uanset hvor mange fastnetkunder, der følger med.

Der er ikke tale om IP-telefoni.

Mvh HAA.

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 13:01

>Der er ikke tale om IP-telefoni.

Hvor har jeg påstået, det var IP-telefoni?

Jeg skriver, at selv om man får nogle fastnet-kunder, som man kan
lave noget omsætning på, så betyder det ikke, at man kan sælge
dem 10 Gbps båndbredde for ingen penge og stadig tjene på den
samlede handel.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Michael Nielsen

Dato : 21-12-01 14:53

Man kan ju se att de ikke har ordentlig båndbredde da de ikke tillader
servers som andre udenfor bolignet-aarhus kan bruge....

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 21-12-01 15:29

> [...]
> lave noget omsætning på, så betyder det ikke, at man kan sælge
> dem 10 Gbps båndbredde for ingen penge og stadig tjene på den

De har ikke 10Gbps i access....dog forstår jeg godt din pointe.

Dog forstår jeg ikke din skråsikkerhed angående profit/ej-profit, da du med
stor sandsynlighed ikke kender til aftalen's detaljer.

God jul + godt nytår herfra.

Mvh HAA:

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 15:53

It seems Henrik Aarfeldt wrote:
>Dog forstår jeg ikke din skråsikkerhed angående profit/ej-profit, da du med
>stor sandsynlighed ikke kender til aftalen's detaljer.

Jeg gør mig to antagelser, som med overvejende sandsynlighed er
korrekte:

1) Orange ønsker ikke at tabe penge
2) BoligNet Århus ønsker ikke at køre med underskud

Hvis 1) og 2) skal holde hjem, og hvis BoligNet Århus sælger
access for kr. 80,-/md., så skal en af følgende to ting gælde:

a) BoligNet Århus' kunder har et særdeles beskedent
gennemsnitligt båndbreddeforbrug.
b) BoligNet Århus' må vælge at leve med en forbindelse, der er
congestet i prime time.

Og her tror jeg så mest på b)

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 18:19

> Jeg gør mig to antagelser, som med overvejende sandsynlighed er
> korrekte:
> 1) Orange ønsker ikke at tabe penge

Men der er to scenarier

A: Orange ønsker ikke at tabe penge lige nu
B: Orange ønsker ikke at tabe på lang sigt

B er ganske sandsynlig og kan forklare det, såfremt de har nogle teorier
i den retning

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 19:50

It seems Martin Højriis Kristensen wrote:
>A: Orange ønsker ikke at tabe penge lige nu
>B: Orange ønsker ikke at tabe på lang sigt
>
>B er ganske sandsynlig og kan forklare det, såfremt de har nogle teorier
>i den retning

Tja. Det er i så fald temmelig risikobetonet, og med Oranges
seneste udmeldinger er de nok ikke parat til at lave det helt
store sats.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 21-12-01 13:30

On Wed, 19 Dec 2001 17:04:52 +0100, "KC" <a@a.dk> wrote:

> [...]
>på kollegiet har haft downloadninger på op til 1600 KB/sec.!
>
>Andre boligforeninger i Århus kan kobles op på nettet - kig på

Ja, gid man havde en antenneforening der gad at tage fingeren ud og
søge efter ligende tilbud, end det lorte Stofanet vi har nu, for det
tilbud her er da noget ved.

Nørre Tranders Antenneforening VÅGN OP.

Stofa SUCKS.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 21-12-01 15:14

On 21 dec 2001 Jan Henning Larsen enriched usenet with:

> Ja, gid man havde en antenneforening der gad at tage fingeren ud og
> søge efter ligende tilbud, end det lorte Stofanet vi har nu, for det
> tilbud her er da noget ved.

Jamen, så skift da for h...... udbyder. Stem med fødderne. Der er ADSL
på din central, og du bor ca. 2200 m fra centralen. Du kan have ADSL om
små tre uger.

Det er meget trættende at læse dit brok over, at Stofa ikke vil give
dig den forbindelse med den service til den pris du vil have. Hvis
Stofa ikke vil levere, det du vil have, er det deres sag. Hvis du ikke
vil have produktet så lad være med at købe det.

--
Lars Kyndi Laursen, representatum nixi

Det er garanteret Keld Albrechtsens skyld...Alt er hans skyld...Han
kunne bare have ladet være... - Søren R i dk.edb.internet.udbydere

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 15:16

It seems Lars Kyndi Laursen wrote:
> [...]
>Stofa ikke vil levere, det du vil have, er det deres sag. Hvis du ikke
>vil have produktet så lad være med at købe det.

- og lad være med at gentage det evindelige brok.

Kritik af Stofas kundeservice, drift, osv. er én ting, men det er
umådelig trættende at høre stolpe op og stolpe ned omkring Jan
Henning Larsens utilfredshed med Stofas produktindretning, som
mange andre mennesker er ganske glade for.

Vi *HAR* hørt det nu! Køb ADSL eller lad være, men spar os i alle
tilfælde for flere klagesange om dit enorme forbrug og Stofas
mangel på flatrate-tilbud.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 21-12-01 16:15

On 21 dec 2001 Simon Skals enriched usenet with:

> [...]
> Henning Larsens utilfredshed med Stofas produktindretning, som
> mange andre mennesker er ganske glade for.

Jeg ved godt, at det ikke hjælper at slå på en død hest, men det kunne
jo være, at man denne gang kunne trænge igennem til ham. Klad mig bare
en optimist

> Vi *HAR* hørt det nu! Køb ADSL eller lad være, men spar os i alle
> tilfælde for flere klagesange om dit enorme forbrug og Stofas
> mangel på flatrate-tilbud.

Jeg har ADSL hos CC og er meget glad for det. Jeg havde faktisk
Stofanet før, men skiftede pga. højere upstream, bedre oppetid og
flatrate selvfølgelig

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 16:08

It seems Lars Kyndi Laursen wrote:
>Jeg har ADSL hos CC og er meget glad for det. Jeg havde faktisk
>Stofanet før, men skiftede pga. højere upstream, bedre oppetid og
>flatrate selvfølgelig

Yep, kommentaren var udelukkende henvendt til Jan Henning Larsen.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 21-12-01 18:20

On 21 Dec 2001 15:15:10 GMT, Lars Kyndi Laursen
<spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>Jeg ved godt, at det ikke hjælper at slå på en død hest, men det kunne
>jo være, at man denne gang kunne trænge igennem til ham. Klad mig bare
>en optimist

Ja, man skal også være optimist over dig og andre herinde, mange fra
run2net, hvad formål denne forening ellers har, for der er da ingen
forbedring, med de møder der har været. men det er måske også
formålet.

>Jeg har ADSL hos CC og er meget glad for det. Jeg havde faktisk
>Stofanet før, men skiftede pga. højere upstream, bedre oppetid og
>flatrate selvfølgelig

Nu bor jeg et sted hvor vi har en kontrakt med Stofa som udbyder
(uheldigvis), og jeg så gerne de blev byttet ud hurtigst mulig
(imorgen) men da det desværre ikke er mulig, må jeg jo "nøjes" med dem
og deres manglende tilbud, indtil nu.

Men at jeg har en utilfredshed og en uenighed med deres
internetopkobling, har jeg stadigvæk min fulde ret til at udtrykke min
manglende sympati for Stofas yderste spartanske tilbud, til trods for
at nogle nogle (samme personer) i denne newsgruppe, mener at såfrem
man er utilfreds med Stofa kan man flytte udbyder, men der er jeg af
dette princip at det er Stofa der har forhandlet sig til rettighederne
over tv/internet, af samme grund er jeg tvunget til at betale til for
tv til driften hos Stofa, så vil jeg ikke været "tvunget" til at
modtage Stofas internet, hvor det kun er for den der har et lille
forbrug.

At andre af Stofas internetbrugere er blevet så selvoptaget, at bare
de har deres forbrug dækket ind, tænker man ikke på at andre måske
mangler et ligende tilbud, bare med et større forbrug.

Men okay er det holdningen blandt Stofas/Run2net brugere, kan jeg nok
se det er nytteløs at argumentere imod dette.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 21-12-01 18:57

> [...]

> (imorgen) men da det desværre ikke er mulig, må jeg jo "nøjes" med
> dem og deres manglende tilbud, indtil nu.

Forhindrer denne kontrakt dig i vælge en anden udbyder?
Antenneforeningen er jo sikkert bygget op med demokratiske vedtægtet,
så hvis Stofa virkelig er så dårlig som du påstår, burde det være en
smal sag at samle opbakning nok til at får smidt Stofa ud.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-12-01 20:26

Fri, 21 Dec 2001 18:20:05 +0100, skrev Jan Henning Larsen
<janhlarsen@mail1.stofanet.dk>:

> [...]
>(uheldigvis), og jeg så gerne de blev byttet ud hurtigst mulig
>(imorgen) men da det desværre ikke er mulig, må jeg jo "nøjes" med dem

Det er jo helt op til dig selv at fravælge Stofa som
internetudbyder - hvad forhindrer dig i at få adsl med fri trafik
hos en anden isp?

med venlig hilsen
Knud
--
http://home13.inet.tele.dk/smedpark/
En lille julehilsen (kan kun ses i IE):

Fra : Jan Henning Larsen

Dato : 21-12-01 17:46

On 21 Dec 2001 14:14:21 GMT, Lars Kyndi Laursen
<spam_me_senseless@mail.dk> wrote:

>Jamen, så skift da for h...... udbyder. Stem med fødderne. Der er ADSL
>på din central, og du bor ca. 2200 m fra centralen. Du kan have ADSL om
>små tre uger.

Det er jeg da for h..... da også ved, t....

> [...]
>Stofa ikke vil levere, det du vil have, er det deres sag. Hvis du ikke
>vil have produktet så lad være med at købe det.

FORDI jeg ønsker at gøre kommende mulige stofa kunder klart hvad det
er for noget lort, de er ved at købe.

Og hvis du er trættende af mit brok, har du din frie valgmulighed til
IKKE at læse mine indlæg, ligesom dine ikke kan bruges.

For det er det sidste du kommer til at bestemme hvad mine indlæg skal
være om, så du kan bare hoppe videre, hvis det ikke har din intresse.

Jeg svarer jo heller ikke på alle indlæg, jeg har jo heller ikke en
mening om alt, ligesom du efterhånden har.

Og bor jeg ca 2200 meter fra centralen, hvad i h..... ved du om det,
og hvad ved du om jeg kan have adsl om 3 uger, du ævler bare nu, uden
du har en s... forstand på det.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen

Fra : Lars Kyndi Laursen

Dato : 21-12-01 18:53

On 21 dec 2001 Jan Henning Larsen enriched usenet with:

> FORDI jeg ønsker at gøre kommende mulige stofa kunder klart hvad
> det er for noget lort, de er ved at købe.

Stofa's kommende kunder kan dog forhåbentlig godt læse de vilkår, der
gælder for deres forbindelse.

> Og hvis du er trættende af mit brok, har du din frie valgmulighed
> til IKKE at læse mine indlæg, ligesom dine ikke kan bruges.

Jeg tror også, at jeg snart holder op med at læse dine indlæg

> Og bor jeg ca 2200 meter fra centralen, hvad i h..... ved du om
> det, og hvad ved du om jeg kan have adsl om 3 uger, du ævler bare
> nu, uden du har en s... forstand på det.

Der er to Jan Henning Larsen i telefonbog. Kun en af dem bor i
Stofaland. Adressen på den lokale teloncentral kan findes på
Telestyrelsens hjemmeside. På krak.dk kan man få oplyst en
kørselvejledning fra en adresse til en anden med angivelse af afstand

Fra : Simon Skals

Dato : 21-12-01 19:41

It seems Jan Henning Larsen wrote:
>FORDI jeg ønsker at gøre kommende mulige stofa kunder klart hvad det
>er for noget lort, de er ved at købe.

Er du komplet fatsvag? Mange mennesker er glade for Stofas
produkt, fordi det giver god valuta for pengene til deres
forbrugsmønstre.

--
Simon Skals <spam@gid.dk>

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 21-12-01 21:25

"Jan Henning Larsen" <janhlarsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:tka62u0b4uvdado3o4rk67nhelmps91cla@4ax.com...
> Ja, gid man havde en antenneforening der gad at tage fingeren ud og
> søge efter ligende tilbud, end det lorte Stofanet vi har nu, for det
> tilbud her er da noget ved.
> Nørre Tranders Antenneforening VÅGN OP.

Du er jo heldig at det er en forening, for så kan du med lidt indsats
selv få stor indflydelse.
Start med at møde op til generalforsamlingen og søg så en
bestyrelsesplads.

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Jens

Dato : 22-12-01 01:07

> [...]
>
> Ja, gid man havde en antenneforening der gad at tage fingeren ud og
> søge efter ligende tilbud, end det lorte Stofanet vi har nu, for det

Ja, gid nogle antenneforeninger havde nogle medlemmer der gad tage fingeren
ud og deltage aktivt i det for mange frivillige bestyrelsesarbejde, som de
bruger mange timer på.

Få dog selv fingeren ud og deltag aktivt i din egen forening, som du selv
ejer en del af eftersom du er medlem.
Hvis du kom med noget konkret i stedet for at brokke dig kunne det være
nogen gad at tage dig seriøst og gad at lytte til at du synes der muligvis
er bedre muligheder end StofaNet.
Det kan jeg f.eks. fortælle dig at jeg har gjort, hvilket har resulteret i
at jeg er aktivt med i en arbejdsgruppe i vores antenneforening, og dermed
har en del at skulle have sagt.

> Nørre Tranders Antenneforening VÅGN OP.

De ser temmelig vågne ud på http://www.nta-tv.dk

Jens

Fra : Martin

Dato : 22-12-01 04:03

"Jens" <jjonsson@_NOSPAM_get2net.dk> wrote in message
"klip"

> [...]
> at jeg er aktivt med i en arbejdsgruppe i vores antenneforening, og dermed

Korrekt Jens, vores internetdel i Antenneforeningen kører også på den måde,
en blanding af non-proff. specialister og antennemedlemmer,
som styrer hele showet. Det bruger vi lidt af vores fritid på .. og når det
kører
så er der faktisk ikke ret meget arbejde i det ;)
( udover når en proxy-server lige skal ha' noget mere ram i sig, skal jo
helst ske om natten )

mvh

Martin Damberg
www.vejen-net.dk

Fra : Per

Dato : 19-01-02 23:39

Der er ganske enkelt for mange amatørnisser til stede her!

Folk, der baldrer ud med påstande, de ikke har en hattefis forstand på.

Måske jeg lyder arrogant, men det er der så ikke noget at gøre ved!

Fra : Jan H Larsen

Dato : 21-01-02 10:35

On Sat, 19 Jan 2002 23:39:23 +0100, "Per" <p.koefoed@teliamail.dk>
wrote:

>Der er ganske enkelt for mange amatørnisser til stede her!
>
>Folk, der baldrer ud med påstande, de ikke har en hattefis forstand på.
>
>Måske jeg lyder arrogant, men det er der så ikke noget at gøre ved!

Ja, du må være en af dem.

For du skriver til et indlæg, hvor jeg ligesom ikke rigtig har skrevet
dette DU svarer på. Så lær lige at besvare et indlæg rigtig.

Med Venlig Hilsen
Jan Henning Larsen