Indbagt mørbrad?
Fra : USH

Dato : 11-01-01 15:50

Er der nogen, der ligger inde med - og går af med - en god opskrift på
indbagt mørbrad, evt. med råstegte kartofler? Så ville jeg blive glad:
På forhånd tak. USH.

Fra : ka

Dato : 11-01-01 20:38

Denne opskrift på indbagt svinemørbrad stammer fra "Karolines køkken".
Jeg plejer at bruge en pakke "købe" - butterdej, istedet for den dej som der
bliver givet opskriften på.
God fornøjelse >

Venlig hilsen
Kirsten
http://hjem.get2net.dk/Jullemor_And

Indbagt mørbrad ~ 6 pers.

Dej :
250 g hvedemel (ca. 4 dl) 1/2 tsk groft salt, 1 tsk bagepulver, 150 g koldt
smør, 1/2 dl kold mælk

Fars :
500 g hakket flæskekød, 2 spsk hvedemel, 1 æg, 1 1/2 tsk groft salt,
friskkværnet peber, 1 tsk revet muskatnød, 2 fed knust hvidløg, 1 stort
revet chalotteløg, 1 dl piskefløde eller fløde 13%, 250 g rensede
grofthakkede champignon.
*Pensles med æg eller fløde*

Bland mel, bagepulver og salt. Smørret smuldres i melet, dejen samles
hurtigt med den kolde mælk, og hviler 1 time i køleskab.

Mørbraden afpudses, og brunes på alle sider i smør. Drys salt & peber over.
Afkøl mørbraden.
Rør kød med mel, æg, krydderier og fløde. Bland champignoner i farsen.
Rul dejen ud på bagepapir, på en plade (ca. 30-40cm), og læg halvdelen af
farsen i en pølse, på midten af dejen. Herpå lægges mørbraden, hvorefter
resten af farsen pakkes udenom. Luk enderne af dejen ind over farsen,
hvorefter den ene langside lægges op og pensles med æg i kanten. Derefter
lægges den anden side op. Læg mørbraden med sammenføjningen opad, på en
bageplade. Pensl dejlen med sammenpisket æg.
*Bages midt i ovnen 50-60 min. ved 200 grader.*
Læg evt. staniol over dejen, hvis den bliver for mørk.

Fra : Mads Toftum

Dato : 11-01-01 23:50

On Thu, 11 Jan 2001 15:49:48 +0100, "USH" <ullasthen@yahoo.dk> wrote:

>Er der nogen, der ligger inde med - og går af med - en god opskrift på
>indbagt mørbrad, evt. med råstegte kartofler?

1 stor eller 2 små mørbrad brunes, drysses med salt og peber og pakkes
ind i et tyndt lag parma skinke. Rør en fars af en pk hakket magert
svinekød, salt, peber, 2 æg, 1/2 dl madeira, en lille håndfuld
friskhakket persille, (250 gram markchampignon og 50 gram tørrede
udblødte svampe - hakkes fint og svitset på panden, 1/2 finrevet løg
og lidt rasp eller tørt franskbrød.) Rul et par plader butterdej ud og
smør et tyndt lag af farsen ud over dem. Rul det hele sammen og bag
det til det er færdigt. Som tilbehør anbefales ris eller karfoler med
en svampecreme (nedkogt fløde, masser af ristede champignon, salt,
peber og en sjat madeira eller portvin).

vh

Mads Toftum, QDPH
som på USENET repræsenterer sig selv og ingen andre.