Kræsen hunkat - ny formattering
Fra : Line Wolff

Dato : 19-12-01 14:01

Formatteringen gik helt galt i den sidste posting ( så her er den i et
format der er lidt nemmere at læse!

----------------

Undskyld for denne lange posting, men nu har jeg gået meget længe og
overvejet om jeg skulle "give fortabt" og kaste håndklædet i ringen - og nu
må det være :)

Jeg har et problem med min hunkat som har stået på længe, faktisk siden jeg
fik hende som 14 ugers killing. Hun er kræsen! Hun spiser kun vådkost og kun
Pussy. Hun er en meget fin og spinkel kat, dog uden at være decideret tynd.
Hun har dog ikke noget lager at "tære på" overhovedet.

Ok, det er jo så hvad det er, kan man sige, men problemet er, at min
hankastrat spiser med! Han spiser iøvrigt alt - også det tørfoder (Eukanuba)
som jeg helst så de begge spiste. Han bliver tyk, for han går jo også i
hendes vådkost. Det er ikke nogen løsning at sætte dem begge over på vådkost
for det er for dyrt for mig (det er rigeligt allerede!) og så skal de spise
kvalitetsmad. Og det er efter min mening IKKE Pussy ;)

Ok, så til hvad jeg har forsøgt at gøre for at løse problemet:

Den hårde metode: Lad være med at give hende andet end tørkost. Jeg hader
denne metode, især fordi jeg har læst om leverskader til følge osv, så jeg
har kun turde prøve det 2 gange. Første gang (for ½ år siden) begyndte hun
efter 3-4 dage uden mad at kaste op og blive dårlig (hun havde IKKE rørt
tørkosten) og jeg begyndte at fodre hende med Pussy igen. Andet forsøg var
for 2 uger siden hvor vi var samme procedure igennem. Efter 3 dage gav jeg
op. Jeg har ikke i nogle af tilfældende turde gå ud over 3-4 dage af frygt
for hendes helbred.

Den bløde metode: Blande tørkosten i hendes vådkost - mere og mere hen ad
vejen. Det virker desværre ikke - selv med kun 5 små tørfoder-brikker spiser
hun pænt udenom. Det skal siges at hun ikke nærmer sig madskålen hvis det
ikke er det rigtige mad der er der, så hun er enormt "picky".

Den "midt-imellem-metode": Nemlig at vænne hende til et andet mærke vådkost.
Men det spiser damen heller aldrig. Jeg har i ALT den tid jeg har haft hende
med uger eller måneds mellemrum forsøgt andre mærker - men det bliver kun
til nøds spist og hun må være sulten.

Jeg har fået rigtig mange gode råd hen af vejen, af venner og opdrættere,
som alle er afprøvet. Der kan i flæng nævnes:

"Prøv at lege med hende med tørfoderet - kast små brikker hen ad gulvet og
lad hende fange det og så spiser hun det nok". Det gør hun ikke.

"Prøv at vænne hende til tør mad ved at starte med at kaste lidt rundt med
gærpiller. Katte elsker dem og så vænner hun sig til den "tørre
fornemmelse"". Er også prøvet, desværre med samme resultat. Hun poter rundt
med dem, men tager dem aldrig i munden.

Det sidste, rigtig gode, råd er at vente til hun bliver gravid (hun skal
bruges til avl, men har desværre i en alder af 16 måneder endnu ikke været i
løbetid). Når hunkatte er gravide har de ofte brug for så meget energi at
kræsenheden forsvinder. Somsagt, har jeg af naturlige årsager :) ikke haft
mulighed for at prøve dette endnu, og det kan jo være det virker. Men jeg
kan næsten ikke blive ved med at vente på at hun bliver parret - for
hankatten buler ud hurtigere og hurtigere (især efter han blev kastereret)
og min pengepung svinder.

Så - har nogen et godt råd udover det? Jeg er MEGET desperat efterhånden :)
og ALLE gode råd, ideer, ting jeg kan prøve, moralsk støtte og potedask ;)
modtages med kyshånd.

Frustreret hilsen, Line http://www.nelja.dk <-- hvor man også kan se
billeder af den lille og slanke terrorist ;)

Fra : Denise

Dato : 19-12-01 14:46

Hej Line

> [...]
> hun pænt udenom. Det skal siges at hun ikke nærmer sig madskålen hvis det
> ikke er det rigtige mad der er der, så hun er enormt "picky".

Har du prøvet at lave tørmaden til vådmad og så mose det i hendes Pussy,
så kan hun vel ikke spise udenom - og så blande mere og mere i hendes Pussy,
og så måske en dag i fremtiden vænne hende af med Pussy.
Jeg går ud fra du har prøvet diverse prøveposer som Hills, Iams og RC.
Iøvrigt
findes der jo Specific (både våd og tør), som nogle mener smager så godt,
at kattene bliver kræsne.Det er jo bedre end Pussy, skulle jeg mene.
Og hvis du vil helt væk fra det dyre vådmad, så må du selv lave tørmaden
våd,
skal bare stå i lidt vand i vel 10 min, indtil det er helt blødt.
Hvis hun skal være tykkere, så må du over i killingefoder, som du kan gøre
det
samme med, men så må du jo nøvendigvis holde kattene adskilt, da han jo
ellers
vil bule mere ud.
Så er der jo B-vitaminer, og så vidt jeg husker kogt kylling, der skulle
give mere appetit.
Ellers ingen andre ideer desværre, andet end at blive voldelig og tale med
store
bogstaver - just kidding. Men nej, jeg synes heller ikke at man skal sulte
dem,
netop aht til evt. leverskader, men besværlige kan de godt nok være.
Håber andre har nye ideer, ellers held og lykke.
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-12-01 14:57

Hej Denise

2 sjæle, en tanke, hva' og så samtidig...

Hilsen Ann R

Fra : Denise

Dato : 20-12-01 08:57

Hej Ann
Jeg går ikke ud fra at det var den tanke om at være voldelig, som "nu har de
- og så en masse bandeord - at spise hvad der bliver sat på gulvet.)
Hilsen Denise

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 20-12-01 14:15

Denise wrote:

> Hej Ann
> Jeg går ikke ud fra at det var den tanke om at være voldelig, som "nu har de
> - og så en masse bandeord - at spise hvad der bliver sat på gulvet.)
> Hilsen Denise

Næ, jeg kender dig jo lidt - så den tog jeg ikke rigtig for pålydende..
Det var mere resten - jeg svarede, postede, opdagede et svar fra dig -
og så at der stod næsten nøjagtig det samme som jeg lige havde skrevet...

hilsner fra Ann R

Fra : Line Wolff

Dato : 19-12-01 15:08

Hej Denise

Tusind tak for rådene.

> Har du prøvet at lave tørmaden til vådmad og så mose det i hendes Pussy,
> så kan hun vel ikke spise udenom - og så blande mere og mere i hendes
Pussy,

Nej, dét har jeg ikke prøvet! God ide - det prøver jeg og håber at hun ikke
rynker på næsen af det :)

> Jeg går ud fra du har prøvet diverse prøveposer som Hills, Iams og RC.

Jeps - dem og et par til, bla. Føtex tørfodder, noget canadisk fra web'et
osv.

> Og hvis du vil helt væk fra det dyre vådmad, så må du selv lave tørmaden
> våd,
> skal bare stå i lidt vand i vel 10 min, indtil det er helt blødt.

Det har jeg også prøvet, at bløde pillerne op i vand, men det rynkes der
også på næsen af (puh!! :)

> Hvis hun skal være tykkere, så må du over i killingefoder, som du kan gøre
> Så er der jo B-vitaminer, og så vidt jeg husker kogt kylling, der skulle
> give mere appetit.

Hun er ikke decideret undervægtig, men fin og lille. Mine bekymringer gik i
retningen af, at HVIS jeg sulter hende (giver hende tørkost som hun ikke vil
spise) har hun ingen reserver at tage af, så jeg har meget dårlig
samvittighed over den metode. Som sådan er hun fin nok - hun er placeret
højt på udstillinger med excellent condition osv.

> Ellers ingen andre ideer desværre, andet end at blive voldelig og tale med
> store bogstaver - just kidding.

;)
Heldigvis bliver vi nok aldrig SÅ desperate!

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-12-01 14:52

Hej Line

Katte,altså...
Jeg kom til at tænke på - du har selvfølgelig prøvet med mange
forskellige slags tørkost?
Mine damer har nemlig heller aldrig spist hvad som helst - på trods af
at de har fået mange slags mad som små.
Herhjemme er spiselig tørkost Prescription Diet - men _absolut ikke_
Science Plan, selv om de begge er fra Hills. Royal Canin er guf - men
Eucanuba, Iams og Specific er totalt uspiseligt..
Når det gælder vådkost er de desværre enige med din mis. Pussi! - og til
nød Whiskas - men absolut ikke nogle af de gode produkter... Men
problemet er ikke så stort fordi de kun får det som aftenguf. Al slags
hjemmekogt kød er fint, bare der ikke er _andet_ end kød.
Gærpiller, tjah - Donna elsker dem, Ditte ville hellere sulte. Det samme
med kattemalt. Det er ikke nemt.
Hvis du ikke allerede her prøvet, så prøv at få alle mulige slags prøver
med hjem - måske du kan ramme damens smag på et tidspunkt?

Kommer for resten til at tænke på: da vores misser skulle lære det med
tørkost startede vi med at bløde det op til en lind masse i vand og
blande i deres fisk / hytteost / vådmad eller hvad det nu var. Det fik
dem til at vænne sig langsomt til smagen. Jeg ved godt at du skrev at du
havde prøvet at blande tørkosten i hendes Pussi - men det lød lidt som
om det var de tørre kugler?
Held og lykke herfra

Mange hilsner fra Ann R

Fra : Line Wolff

Dato : 19-12-01 15:11

Hej Ann!!

> Jeg kom til at tænke på - du har selvfølgelig prøvet med mange
> forskellige slags tørkost?

Ja, det forsøg kan jeg se jeg glemte at få med i min mail. Prøvede ellers at
huske det hele og gøre mig umage, men vi har efterhånden været så meget
igennem at jeg knap har styr på det længere ;)

> Herhjemme er spiselig tørkost Prescription Diet - men _absolut ikke_
> Science Plan, selv om de begge er fra Hills. Royal Canin er guf - men
> Eucanuba, Iams og Specific er totalt uspiseligt..

Min hankat spiser kun Eukanuba eller RC - men så længe han da spiser det er
jeg glad (tørkost)!!

> havde prøvet at blande tørkosten i hendes Pussi - men det lød lidt som
> om det var de tørre kugler?

Jeps, det var det. Som Denise også skriver, vil jeg prøve at bløde lidt op i
vand og putte det i kosten. Pillerne alene blødet op nærmer hun sig ikke
tættere end 50cm til madskålen - PUUU-BVADR! :)

Fra : Lene

Dato : 19-12-01 16:53

Line Wolff wrote:

Hej Line

> Så - har nogen et godt råd udover det? Jeg er MEGET desperat efterhånden :)
> og ALLE gode råd, ideer, ting jeg kan prøve, moralsk støtte og potedask ;)
> modtages med kyshånd.

Jeg kan desværre ikke komme med flere gode råd end dem du allerede har fået. Men
du kan få en stooor portion moralsk støtte fra mig :- ) Jeg har nemlig en norsk
skovkattepige, som har samme problem. Og hun har absolut heller ikke noget lager
at tære af. Vi har prøvet alt det med hende, som du også har prøvet med din
kat, uden succes. Jeg tror efterhånden, at jeg kan udgive en lille kogebog om
100 måder at servere tørkost på :- ) Min Zia er meget meget kræsen og vi har
også prøvet utallige mærker tørfoder og vådmad. Hun vil kun spise Kitekat ( med
kylling, alt andet duer ikke )og Brekkies dåsemad ( og så selvfølgelig daggamle
kyllinger, råt oksekød og andre gode sager), men tørfoder eller kvalitetsdåsemad
er bvadrr...
Jeg er vist alligevel lidt mere heldig end dig :- ) Vores andre 3 katte viser
absolut ingen interesse i Zias dåsemad. Vores killing tager en lille bid i ny og
næ, men de andre synes heldigvis, at det er lidt klamt og holder sig til deres
tørfoder.
De er godt nok snu de katte. Jeg har også flere gange forsøgt at snyde damen ved
at gemme et par enkelte bidder tørkost i dåsemaden. De små bidder tørkost har
været tørre, opblødt i vand, opblødt i vand fra kogt kylling, opblødt i vand fra
kogt fisk ( i forsøget på at få det til at dufte lidt mere tiltrækkende ), ja,
jeg kunne fortsætte lang tid om "kamofleringsmetoder ", men det eneste resultat
alt dette har givet er, at katten har gloet fornærmet på os som om hun ville
sige : I forventer vel ikke, at jeg skal spise det der ?...
Så efterhånden har vi opgivet at snyde hende. Hun får sin dåsemad, daggamle
kyllinger og oksekød, men vi håber selvfølgelig, at hun en dag vil spise
tørfoder, eller i det mindste noget ordentligt dåsemad. Hver gang vi ser et nyt
mærke køber vi det, men som sagt er det endnu ikke lykkes at finde noget hun vil
spise
Held og lykke med projektet :- ) Og hvis du finder de "vise sten", så må du
meget gerne fortælle mig om dem :- )

Mange hilsner fra Lene

Fra : Line Wolff

Dato : 19-12-01 22:25

Hej Lene!

> [...]
fået. Men
> du kan få en stooor portion moralsk støtte fra mig :- ) Jeg har nemlig en

Puha, det er rart at vide at jeg ikke er den eneste med en kræsen kat. Jeg
vidste det jo egentlig godt i forvejen, men du ved, nogengange er det bare
rart at blive bekræftet

> Jeg tror efterhånden, at jeg kan udgive en lille kogebog om
> 100 måder at servere tørkost på :- )

LOL!!! Må jeg få en kopi?

> Held og lykke med projektet :- ) Og hvis du finder de "vise sten", så må
du
> meget gerne fortælle mig om dem :- )

Det vil jeg gøre! Og tak for din udlægning af madkamp med katten - det var
jo som at være der selv (på godt og ondt!)

Fra : Trine

Dato : 19-12-01 17:29

Hej Line

Jeg har desværre ikke nogle gode råd til dig.....da mine to stk labaner
spiser ALT....og bestemt ikke mangler noget at tære på

Men jeg kan ikke komme ind på din hjemmeside ...ØV ØV??

Håber du finder en løsning til din kræsne missepige!!

Glad hilsen
Trine, Luna og Emil (som gerne sender lidt depotflæsk

Fra : Line Wolff

Dato : 19-12-01 22:27

Hej Trine og misser

> Jeg har desværre ikke nogle gode råd til dig.....da mine to stk labaner
> spiser ALT....og bestemt ikke mangler noget at tære på

Uha, det lyder jo som Utopia!

> Men jeg kan ikke komme ind på din hjemmeside ...ØV ØV??

Nej, jeg ved det. Jeg flyttede server for en uge siden, da det forrige sted
gik konkurs, men det nye sted (Enavn.dk) har desværre vist sig at være
ENORMT ustabile Min hjemmeside har været nede hele dagen og er det
stadig, kan jeg se. De har selvfølglig ikke aftensupport (suk) så jeg må
ringe til dem imorgen og høre hvad der er galt.

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 19-12-01 22:36

Den har ikke været nede hele dagen for jeg var derinde og se i dag.....
flotte katte

Jeg kan desværre heller ikke komme med gode råd. Keshna spiser alt og jeg er
heldig hvad angår Lille Mis, han er godt nok kræsen og spiser kun et slags
foder (dog alle varianter også killingefoder) og det er Hills

Fra : Line Wolff

Dato : 19-12-01 22:36

> Den har ikke været nede hele dagen for jeg var derinde og se i dag.....

Oooh.... ok, så må jeg nok hidse mig lidt ned Men den har været nede de
gange jeg har checket idag og også lidt igår. Men det kan jo være det går
lidt op og ned for dem(!) Jeg må hellere kontakte deres support under alle
omstændigheder....

> flotte katte

Tusind tak. De er mine øjestene

> [...]
> heldig hvad angår Lille Mis, han er godt nok kræsen og spiser kun et slags
> foder (dog alle varianter også killingefoder) og det er Hills

Jeg har haft mange katte før og Satin er den første jeg har haft der har
"givet problemer" hvad det angår. Men som min kæreste og jeg snakkede om
sidste dag: Hvis det er det mindste problem vi har med dem - og det er det;
de er nogle vidunderlige lette katte på alle andre områder, så er vi
heldige!!!

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-12-01 23:09

> [...]
> stadig, kan jeg se. De har selvfølglig ikke aftensupport (suk) så jeg må
> ringe til dem imorgen og høre hvad der er galt.

Ville bare lige sige, at jeg benytter et webhotel, der hedder Azero.dk
(www.azero.dk) - og det har jeg gjort i godt 1½ år nu. De er meget stabile
mht. oppetid og i øvrigt udmærkede mht. pris mv...
Blot fordi du nævnede at dit nye webhotel var meget ustabile.

Mvh. Camilla
www.burmese.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 19-12-01 22:37

> [...]
> og ALLE gode råd, ideer, ting jeg kan prøve, moralsk støtte og potedask ;)

Et godt råd ? Skift modellen ud med en aby - de
æder alt )) Sorry, kunne ikke lade være.......*gg*

Jeg har desværre ingen gode råd, for mine katte
ville æde en soldat med oppakning, hvis de fik
lov

--
Helle
DeKatten: http://dekatten.dk

Fra : Line Wolff

Dato : 20-12-01 11:46

> Et godt råd ? Skift modellen ud med en aby - de
> æder alt )) Sorry, kunne ikke lade være.......*gg*

LOL! Ja, russerne kan godt være lidt... erhm... særprægede, til tider. Især
damerne.

Faktisk vaklede jeg mellem russer og aby da jeg skulle have min første
racekat og har stadig aby blandt mine favoritter. Dejlige katte!

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 20-12-01 16:51

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message
> [...]
> æder alt )) Sorry, kunne ikke lade være.......*gg*
>
> Jeg har desværre ingen gode råd, for mine katte
> ville æde en soldat med oppakning, hvis de fik

Heh ja.. Jeg kan kun tilslutte mig det med aby'ers ædelyst. Det eneste vi
indtil nu har fundet som Phumba IKKE ville have var sennep, men Jack (OKH)
er næsten lisså kræsen som din russer hvad angår tørfoder. Dog har vi lige
købt et par prøveposer af Royal Canin Indoor og det har han da spist lidt
af, men det er altså IKKE rigtig mad efter herrens mening. Mad... det er
Whiskas *suk* eller Pussi og med hensyn til opblødt tørkost? Puuuh, det er
da FØRST ulækkert, synes han. Og han har altså ikke godt af det dåsemad, han
sluger det alt for hurtigt, først hans eget, så Phumbas og Bøvs, så han er
tyk som en tromle... :o|

Hilsen

Lisbeth
(og Phumba Den Altædende, Jack Den Trinde og Bøv Den Selektivtspisende -
tørkost er SNACK, IKKE mad)

Fra : Heidi Høegh

Dato : 20-12-01 07:09

Line Wolff <news@nelja.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c208f8c$0$35603$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
:)
> og ALLE gode råd, ideer, ting jeg kan prøve, moralsk støtte og potedask ;)

Hej Line

Jeg har ikke andre råd end dem du allerede har fået, men du kan få et par
potedask og en masse moralsk støtte herfra
Jeg kan godt sætte mig ind i dit problem, har en hund der bliver mere og
mere kræsen, det er snart ikke nemt og finde på små listige metoder for at
få lidt foder til at glide ned.

Held og lykke med den kræsne dame

Masser af hilsner fra
Heidi Høegh