Savoykål
Fra : Sailor99

Dato : 09-01-01 00:12

Nogen, der har en god opskrift? Ville gerne prøve savoykål på en el. anden
måde.

Mvh
Georg

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 09-01-01 05:19

"Sailor99" <sailor99@worldonline.dk> ha scritto nel messaggio:
> Nogen, der har en god opskrift? Ville gerne prøve savoykål på
> en el. anden måde.

Den traditionelle tilberednings måde for savoykål er således...
De yderste visne blade fjernes, og kålen udskæres i 4 dele, før den
koges mør i letsaltet vand 15-20 min. Den må ikke koge mere end den
netop er mør, da den ellers vil tabe smag. Den kogte kål tages op til
afdrypning og kan nu spises som selvstændig ret med rørt smør, eller
den kan stuves.

Savoykål el. spidskål er langt at foretrække for hvidkål (når man kan
få dem i handelen). Savoykål behandles og tilberedes som retter af
hvidkål.

-oo-

Her er et par opskrifter fra Lademann's madleksikon...

Savoykål i flødesauce:
6 pers.

1 savoykål (ca. 1 kg)
75 g stribet flæsk
2 løg
25 g smør/margarine
salt, peber
st. kommen
1¼ dl hvidvin

Sauce:
2½ dl fløde
1 spsk mel

Rens kålen og del den i kvarte. Skær den tykke stok væk og snit kålen
i 1 cm brede strimler.
Skær flæsket i terninger. Pil og hak løgene.
Svits flæsket i en gryde ca. 3 min. Kom smørret i og svits løgene heri
ca. 3 min.
Tilsæt kål, krydderierne og hvidvin. Læg låg på gryden og damp kålen
ca. 35 min.
Rør fløden sammen med melet.
Hæld det i kålen. Lad den koge igennem ca. 5 min.
Smag kålen til og anret den i en skål.
Savoykål i flødesauce passer til frikadeller, pølser eller medister.

-oo-

Savoykål polonaise:
4 pers.

1 savoykål
40 g smør/margarine
2½ dl bouillon
salt, peber

Desuden:
80 g smør/margarine
1 dl (45 g) rasp

Skyl og del kålen i 4 stykker. Skær stokken fra. Snit kålen fint og
damp den i smør ca. 3 min.
Hæld bouillonen over og lad det koge svagt ca. 20 min. Smag til med
salt og peber.
Brun smørret på en pande og rist raspen heri i ca. 5 min.
Anret kålen i en skål og fordel raspen over. Server kålen varm.

Buon appetito!

--
ciao
Pietro W. Bossini (mafia)

E' stato realizzato un nuovo sito! www.jazznet.it
Lezioni-concerto in diretta audio-video via Internet,
è possibile anche chattare.

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 10-01-01 11:00

Sailor99 <sailor99@worldonline.dk> wrote in message
> Nogen, der har en god opskrift? Ville gerne prøve savoykål på en el. anden
> måde.

En ret fra mit område - cassoela (læses cassøla) til 4:

Svits 1 lille løg og 1 gulerød fintakkede i 3 spsk olivenolie og en klat
smør.
Kom i 4 nakkekotoletter og hvis du finder dem, 4 italienske madpølser
(verzini; fra verza=savoykål). NB ikke med chili, evt. brug medister i 4
portionsstykker.
Når det hele er brunet, kom i en lille savoykål snittet i små stykker, ½
glas hvidvin, og evt. 4 spsk tomatsauce (puristerne bruger den dog ikke!)
Lad koge ca. 1 time med låg, kom evt. lidt vand i hvis det bliver for tør.

Tricket er at den skal spises dagen efter - den smager bedre.

Dette er den moderne "light" udgave af en gammel ret, lavet med små
grisefødder, svær og andre fede sager. Jeg har også prøvet den - smager
fantastisk men er en ren kaloriebombe, opfundet til at give energi til
bønderne med fattige ingredienser, i en tid før vores...

Sandra