Fra hvalpefoder til voksenfoder
Fra : Thom@s

Dato : 18-12-01 18:33

Hej allesammen!

Er der nogen der kan fortælle mig, hvornår jeg bør jeg bør skifte
hvalpefoderet ud med voksenfoder.
Jeg har en 7 mdr. gammel cocker som er vældig træt af hvalpefoderet, men
virker meget interesseret i det voksen foder, vi har tilbudt ham.
Så er det bare om det ikke er for tidligt at skifte foder?

Med venlig hilsen
Mie

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-12-01 18:53

"Thom@s" <thmi99@postman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virker meget interesseret i det voksen foder, vi har tilbudt ham.
> Så er det bare om det ikke er for tidligt at skifte foder?

Jeg synes roligt du kan begynde langsomt at skifte foder så du i
begyndelsen har mest hvalpefoder i mindst voksenfoder og så langsomt
som over en månedstid lader du mindre mindre hvalpefoder udgøre
blandingen og mere og mere voksenfoder overtage .. du må endelig ikke
skifte fra dag til dag .. det kan give maveproblemer ... men
ovenstående metode er den jeg altid har benyttet ved overgang fra
hvalpe- til voksenfoder

MVH Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-12-01 19:13

Flere dyrlæger siger at hunden skal opnået 75% af sin forventede voksenvægt
og helst være udvokset knoglemæsigt før man skifter eller være fyldt 1 år .
Men hvis hvis han virker interseret i voksenfodret så er det sikkert bare
fordi at det er noget nyt ! prøv at gemme et par pebbernødder i bunden af
valpefodret så skal du bare se det mest kedelige fodder bliver pludselig
spændende hvis du i bunden ligger et par krummer af din egen mad eller
ligende jeg har mange gange brugt trikset måske ligge et par cornflakes
eller lidt havregryn eller ligende i bunden

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 18-12-01 19:46

"Punish the deed,not the breed"
<http://www.angelfire.com/biz6/dogholocaust/index.html@> skrev i en
meddelelse news:zCLT7.34$aS.13891@news010.worldonline.dk...
> Flere dyrlæger siger at hunden skal opnået 75% af sin forventede
voksenvægt
> og helst være udvokset knoglemæsigt før man skifter eller være fyldt
1 år .

Tja jeg blev faktisk anbefalet at skifte tidl. idet væksten godt ved
brug af hvalpekost kan ske for hurtigt og resultere i f.eks vokseværk
... og fakta er jo at hunden under alle omstændigheder når samme x-vægt
uanset om den får hvalpe- eller voksenfoder .. det der er spørgsmålet
er tempoet væksten sker i .. og for nogle hunde kan det altså være et
problem hvis væksten sker for hurtigt ..mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 18-12-01 20:37

Anne-Marie Prange Madsen <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> er tempoet væksten sker i .. og for nogle hunde kan det altså være et
> problem hvis væksten sker for hurtigt ..mvh Ami

Ja men nu vokser en cockerspaniel jo ikke lige så hurtigt som en bernhard
eller andre der kan få problemer med at vokse for hurtigt !Og ja de opnår en
vis vægt ligegyldigt hvad men valpefodderet indeholder altså også andre
mineraler og vitaminer end voksenfodret og det er der en grund til ! nemlig
at hunden vokser !og skal bruge det til at vokse med ! så derfor ville det
jo være dumt at fjerne det fra hunden inden dens knogler er udvoksede !

Fra : Bettina

Dato : 19-12-01 15:17

det gjorde jeg også, faktisk efter de første 15 kg gik jeg over til junior
foder, hun så skal have til hun bliver 1½ år. Men det afhænger måske også af
hvilken race det drejer sig om (jeg har en af de større udgaver)

Bettina

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-12-01 16:15

"Bettina" <pruehs@mocka.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
også af
> hvilken race det drejer sig om (jeg har en af de større udgaver)

Tja mine hører bestemt også til i den store ende .. noget i stil med
meget store høje schæfere .. før sagde jeg i al fald at folk havde en
stor schæfer ... nu har de kun en schæfer måske har det noget at
sige ved de helt små racer .. der jo nok ikke har så stor appetit ..
og de kan måske have godt af at få hvalpefoder længere for at få så
meget næring indenbords på mindst muligt mængde foder .. giver man en
hund i voksealder hvalpefoder skal de jo bare have lidt mere ...

mvh Ami

Fra : Niels Stoltze

Dato : 19-12-01 12:10

> [...]
> virker meget interesseret i det voksen foder, vi har tilbudt ham.
> Så er det bare om det ikke er for tidligt at skifte foder?

Hej Mie,

Nu ved jeg ikke med Cocker, men jeg kan ihvertfald fortælle om de to som jeg
har haft fra hvalp...

Min labrador, var den mindste i kuldet. Nu er han 59cm, så ikke den
allermindste mere. Han var på billigt voksenfoder (Paw special) da jeg
hentede ham, 8 uger og 5 dage gammel. Der er intet der tyder på, at han har
taget skade af det. Jeg har prøvet med dyrt foder, +400,- for 15kg, men der
var _ingen_ forskel, hverken med pels, aktivitet, afføring eller noget som
helst... Sååh, resten af hans liv, har han været på diverse billigt foder.
Han spiser 150gr, morgen og aften. Nu er han snart 11år, er sund og frisk,
ingen større skavanker.

Den anden var vores dejlige schæfer, som desværre måtte aflives som 4-årig
pga. albueledsdysplasi. Han var på hvalpefoder, da vi hentede ham. 9kg og
38cm. Vi fortsatte med hvalpefoder et stykke tid, men han voksede næsten én
cm om ugen, hvilket flere sagde var for meget. Så han røg over på det
billige foder også. Ca. 2*300gr. om dagen. Efter skiftet, gik det bedre med
voksehastigheden. Men selv om han blev motioneret, men ikke overbelastet,
fik han alligevel AD. Meget slemt endda. ( Vi har også prøvet med det
dyre voksenfoder, men igen uden at kunne mærke nogen som helst forskel...

Dette var blot mine erfaringer med hundemad. Min egen personlige konklusion
på dette må være, at _jeg_ ikke har oplevet nogle negative sider ved hurtigt
skift til voksenfoder, ej heller noget negativt ved det billige foder...

Held og lykke med hvalpen...

/Stoltze

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 19-12-01 13:48

"Niels Stoltze" <stoltze@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

men der
> var _ingen_ forskel, hverken med pels, aktivitet, afføring eller
Hvis du regner på det vil du finde ud af at kvalitetsfoderet.. altså
den til godt 425 kr faktisk holder længere og hunden skal have mindre
af det .. jeg har to store hunde . og de spiser 15 kg. Nutro lam og
ris pris. 425 pr måned .......regner du på det vil du finde ud af at
det faktisk i længden er langt billigere at bruge kvalitetsfoder ...og
køber man f.eks Nutro er man fri for div. kunstige tilsætningsstoffer
samt evt. sojatilsætning og det er i al fald ting jeg gerne betaler
for .. og jeg har erfaret at de penge man evt. mener at spare ved at
købe de billige fodermærker kommer man til at betale tifold i
dyrlægeregning ..

Vi har også prøvet med det
> dyre voksenfoder, men igen uden at kunne mærke nogen som helst
forskel...

kan det mon ikke skyldes selvbetrag eller manglende vilje til at se
forskellen )

> [...]
hurtigt
> skift til voksenfoder, ej heller noget negativt ved det billige

Jeg vil give dig ret i at der faktisk ikke er ulemper ved allerede i
en ung alder at skifte til voksenfoder og egentlig vigtigt i al fald
når det drejer sig om store racer .. og en cocker ville jeg slet ikke
være bekymret for at give voksenfoder når hunden er syv mdr. men jeg
vil lade skiftet ske langsomt af hensyn til hundens mave ... de
billige fodermærker kan vi ikke blive enige om ..

mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 19-12-01 15:51

> [...]
> vil lade skiftet ske langsomt af hensyn til hundens mave ... de
> billige fodermærker kan vi ikke blive enige om ..

Jeg ville nok forhøre mig hos et par forhandlere og dyrlæger istedet for at
lytte herinde ! for der er jo en grund til at der er noget der hedder
valpefodder !det er jo ikke for sjov og det koster jo det samme , og hunden
er altså stadig valp når den er 7 mdr ! hunden kan komme til at mangle
vigtige mineraler /vitaminer o.s.v. hvis den ikke får valpefodder i
tilstrækkelig lang tid !

Fra : V. Iversen

Dato : 10-01-02 22:41

Hvalpefoder er da dyrere end voksenfoder. Nogle fabrikanter mener desuden,
at hvalpefoder kun bør bruges til hunde der vejer mindre end 20 kg. når de
er voksne. Store racer over 20 kg i voksenvægt, vokser ganske enkelt for
voldsomt, med risiko for ledskader m.m. på hvalpefoder. Med hensyn til
billigt vs dyrt foder. Min bedste overbevisning er, at dyrt hundefoder også
indeholder bedre ingridiencer. Dette betyder, at hundens nyre og lever
slides mindre, når den skal bearbejde foderet i organismen for optagelse.
Jeg ville aldrig bruge et billigt foder til min hund. Se blot på ingrediens
listen for billigt foder. Det eneste animalske produkt i disse er som regel
affald og tit er det det samme for de vegetabilske produkter. Hvad er
affald??? Jeg vil tro det er sene, blod, knogle, næb og meget mere.... ikke
lige det hunden ville vælge at spise først i naturen tror jeg. Hvis man
kigger på det dyre foder ser man et kød indhold (ikke affald) som 1.
ingrediens. Prøv desuden at sammenligne optagelige kalorier i det billige og
det dyre produkt og se hvor stor forskel der er der. Dette har også noget at
gøre med hvor meget hunden skal indtage, for at få sit kalorie behov dækket.
Billigt foder med lavt kalorieindhold, vil give større afføring end et dyrt
produkt og en større indsats af hundens organisme for at hive kalorier og
andet ud af produktet.

--
M.V.H.
V. Iversen
nyhedsmeddelelse:LK1U7.499$aS.76884@news010.worldonline.dk...

Fra : Niels Stoltze

Dato : 19-12-01 15:50

> [...]

> ris pris. 425 pr måned .......regner du på det vil du finde
ud af at
> det faktisk i længden er langt billigere at bruge

Jeg prøvede også at give ham mindre end han plejer at få,
hvilket vil sige 2*150gr, men det kunne han ikke leve af. Jeg
var nødt til at give ham det samme, som med det billige.

> [...]
ved at
> købe de billige fodermærker kommer man til at betale tifold i

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg har kun haft de normale tjeck
med ham, bortset fra 2 hot-spots.

> kan det mon ikke skyldes selvbetrag eller manglende vilje til
at se
> forskellen )

Det tror jeg ikke. Jeg ville gerne fodre med det dyre foder,
hvis jeg dermed kunne spare nogle penge/se en forskel som vi
snakkede om højere oppe...

> de billige fodermærker kan vi ikke blive enige om ..

Jeg siger ikke, at jeg er uenig med dig, blot at jeg personligt
ikke har kunnet se/mærke nogen forskel. Om jeg skal betale
400,- for 15kg, eller 400,- for 30kg, til den samme periode,
det er ligemeget. Men, jeg vil ikke give 2½ gang så for meget
for den samme periode...

Mvh.
/Stoltze

Fra : Jaime Lauritsen

Dato : 19-12-01 16:25

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for .. og jeg har erfaret at de penge man evt. mener at spare ved at
> købe de billige fodermærker kommer man til at betale tifold i

Hej Ami.

Det er da muligt at du mener de dyrere fodermærker er bedre end de billige.
Men at du "mener/har erfaret" at man derved kommer til at betale tifold i
dyrlægeregninger, hvis man vælger et billigere foder, er helt hen i vejret.
Det er min erfaring....

Vores gamle golden på 9 snart 10 år, har hele sit liv fået det foder, jeg
selv forhandler. Hun har aldrig fejlet noget som helst, hun har en kanon
pels osv. Nu må man jo ikke reklamere her i gruppen, så mulige interesserede
kan gå ind på min hjemmeside, hvis de vil vide hvilket foder det er.

At vælge et foder til sin hund, er svært. Meget svært. Fordi nogle siger det
ene og andre noget andet. Jeg siger ikke til folk de skal købe mit foder,
fordi det er billigt. Først og fremmest skal de gå hjem og se efter om
indholdslisten stemmer overens med det de giver deres hund nu. Derefter er
det vigtigt at hunden kan lide foderet og i sidste ende, er der penge at
spare ved at skifte foder.

Man skal vælge det foder til sin hund, som den har det godt med!!!!!

Mvh Jaime
www.sitecenter.dk/jaimesite

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 20-12-01 10:40

> [...]
> spare ved at skifte foder. Man skal vælge det foder til sin hund, som den

Men der er også mange der syntes at deres hund har det rigtig godt med det
billige fodder fra supermarkedet , men vi kan jo ikke høre hundens mening da
den jo ikke kan snakke !

Men hvis man sætter sig ind i indholdslisten så vil man finde ud af at i det
billige fodder er der altid biprodukter som kan være hovede, fødder, næb,
klør,indvolde, fjer, hud, horn, hove ! maskinudbenede dyrerester og det
ville svare til at vi selv skulle spise pølser hver dag hele vores liv for
det er lige så usundt !

Desuden kan man finde syntetiske antioxidanter farvestoffer
konserveringsmidler og ingen af delene finder man i Nutros produkter !
Og så får man i det billige fodder også de dårligste proteiner som soya
o.s.v. Der er meget stor forskel på billigt og dyrt fodder !!
Der er jo heller ikke nogen af vores topidrædsmænd/kvinder der lever af
pølser og vinder ol, em, vm, eller ligende vel !
Så det hele kommer an på om hvor meget man vil gøre for sin hund ! Men man
kan jo godt bilde sig selv ind at det billige fodder er ligeså godt som det
dyre , der er jo også nogle der ikke mener at det er usundt at ryge

Mange hunde får allergi og andre hudsygdomme og der er stor mistanke til at
det kommer p.g.a. billig fodder ! ligesom man heller ikke giver helt små
børn de billige sodavand .

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-12-01 10:49

meddelelse news:7hiU7.941$aS.144257@news010.worldonline.dk...

> [...]
til at
> det kommer p.g.a. billig fodder ! ligesom man heller ikke giver helt

Du har helt ret .. for en gang skyld er vi enige begge mine hunde
er allergihunde , Sandra har jeg haft fra hvalp og hun har altid fået
kvalitetsfoder .. Wupper fik jeg som før nævnt i marts sidste år .. og
hverken hendes tidl. ejer eller internatet havde opdaget hendes
allergi hvilket godt kan undre sig da hunden faktisk kløede sig ret
voldsomt uden at have lopper ...og kløen og småsår forsvandt ved
overgang til samme foder som Sandra får .. et produkt der ofte
fremkalder allergi er i øvrigt de så populære Froelic ... så dem kan
jeg da varmt anbefale ikke at bruge .. heller ikke i
træningssituationer ..

mvh Ami

Fra : Punish the deed,not ~

Dato : 20-12-01 11:03

> [...]
> fremkalder allergi er i øvrigt de så populære Froelic ... så dem kan
> jeg da varmt anbefale ikke at bruge .. heller ikke i

Det var da rart at vi kan blive enige om noget Jeg kommer lige til at
tænke på at der går en dame der hvor jeg lufter hund ,en dejlig mark hvor de
alle bare løber frit rundt, men hun plejer altid at smide froelicer ud til
hundene hvor har du hørt at de ofte fremkalder allergi ?

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 20-12-01 12:26

meddelelse news:ZCiU7.949$aS.145591@news010.worldonline.dk...
> [...]
ud til
> hundene hvor har du hørt at de ofte fremkalder allergi ?

Tja fik det at vide af min dyrlæge .. og har også erfarret at hunde er
blevet allergiske efter indtagelse af froelich hvor man har kunnet
påvise at de allergiske reaktioner ikke viser sig når hunden ikke får
Froelic .. så enkelt ..Jeg plejer altid at advare når jeg ser nogen
give deres hund dette eller de andre der til forveksling ligner
Froelic idet disse iflg. min dyrlæge også indeholder stoffer der kan
fremkalde allergi ...Noget af det sidste nye der er kommet frem er i
øvrigt at de der oksehudsting kan være skadeligt for hundene idet de
kan give lammelser og forgiftnings lignende symptomer da det
blegemiddel der bliver brugt ved fremstillingen stadig er i produktet
... har fået lang forklaring om dette af min venindes søn der på sidste
år læser til dyrlæge ...

mvh Ami

Fra : Thom@s

Dato : 20-12-01 19:28

Mange tak for alle de fine svar, men jeg har også spurgt opdrætteren af min
dejlige cocker, og han mente bestemt ikke at jeg skulle skifte endnu, idet
der er for få mineraler- sporstoffer og kalk i voksenfoderet til hvalpen.
Så jeg venter lidt endnu med at skifte.

Iøvrigt kan jeg fortælle, at jeg selv har valgt at bruge det dyre foder, da
det er mere koncentreret og dermed kommer der ikke så meget ud i den anden
ende!! Derudover synes jeg da egentligt ikke det er så dyrt igen - 450,- kr.
for 17 kg. hvalpefoder og så holder det i mindst 3 mdr. Samtidigt er jeg
sikker på at det ordenligt mad, idet jeg køber det igennem min dyrlæge.

Glædelig jul!

Mvh
Mie