kombinationsovn
Fra : Marnel

Dato : 03-01-01 16:37

Hvor finder jeg nogle super gode opskrifter til en kombinationsovn, eller er
der nogle som kan anbefale en kogebog.

Hvordan laver f.eks. flæskesteg i den???

Marlene

--
Et godt eksempel er bedre end tusind argumenter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 04-01-01 07:05

"Marnel" <marnel@post11.tele.dk> skrev i en meddelelse...
> Hvor finder jeg nogle super gode opskrifter til en kombinationsovn,
> eller er der nogle som kan anbefale en kogebog.
>
> Hvordan laver f.eks. flæskesteg i den???

Hi Marlene!

Jeg ligger inde med Kirsten Groos's "Kogebog for Kombiovn", som er
udgivet af Gyldendals.

Herfra er flg. opskrift på fx...

Traditionel svinekam, nakkekam el. ribbensteg i kombiovn:

Læg stegen i et mikroegnet ildfast fad med sværen nedad. Tilsæt 1 dl
vand samt 1 tsk salt. Drys stegen med 1 tsk salt og evt peber. Stik
evt 2-3 laurbærblade i sværen.
Stil stegen på en metalrist midt i ovnen. Vend stegen efter halvdelen
af tiden. Rids sværen igennem når stegen vendes om. Rids helt ned til
kødet, men ikke i selve kødet. Det er ridsningen der er med til at
give en god og sprød svær.
Stil stegen tilbage på metalristen og steg den færdig. drys med groft
salt og giv evt mere grill 3-10 min, eller til sværen er sprød.

Tips: Læg en skive rå kartoffel under stegen for at sværen kan
ligge lige.

»STEGETIDER FOR SVINEKØD«
Kombination af varmluft + mikrobølger:
230° varmluft + grill +
440 W mikrobølger og 250° W mikrobølger

500 g 18 min 6 min
600 g 20 min 7 min
700 g 22 min 8 min
800 g 24 min 9 min
900 g 26 min 10 min
1000 g 28 min 11 min
1100 g 30 min 12 min
1200 g 32 min 13 min
1300 g 34 min 14 min
1400 g 36 min 15 min
1500 g 37 min 16 min
1600 g 38 min 17 min
1700 g 39 min 18 min
1800 g 40 min 20 min osv. osv...

Bemærk: Mindre stykker kød skal have ekstra 10 min. grill efter
endt stegetid.

-oo-

Ribbensteg à la Provence:
(4-6 pers.)

1-1½ kg ribbensteg uden svær
1 spsk Herbes de provence krydderi
Peber, salt

Sværen skæres af kødet og fedtet ridses i tern. Drys med 1 spsk
Provence krydderi og peber.
Læg stegen i et mikroegnet ildfast, med fedtsiden nedad og drys med 1
tsk salt.
Stil fadet på metalrist midt i ovnen. Steg stegen enten med varmluft +
mikrobølger eller grill + mikrobølger jvf. skemaet for stegetider af
svinekød.
Efter halvdelen af tiden vendes stegen. Hertil serveres varm, sprød
flüte og ratatouille.

»STEGETIDER FOR SVINEKØD«
Kombination af grill + mikrobølger:
Kombination grill + Kombination gril + Kombination grill +
440 W mikrobølger og 100 W mikrobølger og 250 W mikrobølger

500 g 13 min 14 min -
600 g 16 min 16 min -
700 g 19 min 19 min -
800 g 22 min 22 min -
900 g 24 min 24 min -
1000 g 27 min 27 min -
1100 g 17 min 30 sek - 20 min
1200 g 19 min - 22 min
1300 g 21 min - 24 min
1400 g 22 min 30 sek - 26 min
1500 g 24 min - 28 min
osv. osv...

God fornøjelse!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

En særlig hilsen sendes til alle expressomaskine-ejere,
pizza-ædere samt McDonald-freaks, med ønsket om
et rigtig godt nytår - 2001.
-H.M. Dronningen - Gud bevare Danmark!