Twin Peaks igen...
Fra : Jakob Madsen

Dato : 18-12-01 17:15

Hej NG

Jeg har desværre aldrig fået set Twin Peaks, men den megen diskussion om
emnet har gjort mig nysgerrig, så jeg har lige et par spørgsmål:

1. Er pilot afsnittet med i den serie der er blevet sendt på tv 3/3+?
Hvis ikke, er der så overhovedet noget ved at se den serie?

2. Hvad er Fire Walk With Me? Har den noget med serien at gøre, og hvis ja,
hvorfor er den så blevet udsendt på dvd for sig selv?

3. Kommer serien også på R2 på et tidspunkt, eller kun R1?

Hmm... det var vist det til at starte med, håber at der er nogen der kan
hjælpe.

--
mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk

Fra : zcully

Dato : 18-12-01 21:11

Hej Jakob

Jeg kan da give dig (nogenlunde) svar på de 2 første:

1. Jeg har ikke fulgt med på TV3, men jeg vil da tro at de har sendt Pilot
afsnittet. Det bliver (næsten) altid vist når en serie starter. Det kan jeg
da huske fra det var på DR eller X-Files på TV2.

2. Da jeg er stor X-Files fan kommer jeg åbenbart til at sammenligne en del
med det. Men Fire walk with me er en selvstændig film der er lavet udfra
serien, som fortæller forhistorien til serien. Lidt ligesom X-Files filmen,
som også er en selvstændig film udfra serien. Derfor kommer den for sig selv
på DVD

3. Det vil jeg da tro?? Men det er tit tvivlsomt med boxsets..

Håber det var svar nok?

/Zcully

Fra : Morten Møller Kriste~

Dato : 18-12-01 22:08

> [...]
selv
> på DVD
>
> 3. Det vil jeg da tro?? Men det er tit tvivlsomt med boxsets..

De har ikke sendt pilotafsnitet på tv3, hverken første eller anden gang de
sendte serien.
Pilotafsnitet kunne købes i DK, men udgik for et par år siden.
Det er i øvrigt fuldstændig identisk med første afsnit indtil slutningen.
Første afsnit slutter med en scene, hvor Sarah har en vision, hvor hun ser
en hånd gribe den ene halvdel af hjertet. Pilotafsnitet har ikke denne scene
med, men istedet fem minutters roden rundt i alt muligt. Både TP-fans og
vistnok også David Lynch selv, mener at man skal lad vær med at se
pilotafsnittet, da pilotafsnit som bekendt kun er lavet for at skabe
interesse og derved mulighed for at få serien sendt. Jeg har det iøvrigt og
husker heller ikke de sidste fem minutter som særlig berigende.

Du må for guds skyld ikke se FWWM før du ser serien. Den forudsætter
fuldstændig at du har set serien til ende.
Iøvrigt er det efter min mening Lynch svageste film, hans ellers så
beundringsværdige og meget bevidte brug af mystik bliver noget rod, og man
sidder med en tom følelse bagefter. Det undskylder mange TP-fans med at
filmen består af små 4 timers optagelse, der blev klippet ned til 1 1/2,
grundet de strikse krav fra producenterne i Hollywood. Det er der uden tvivl
en af de væsentligste årsager til den lave kvalitet, og sådan kan man jo
blive ved (og det gør de - TP-fans over hele nettet), men sagen er at den
overhoved ikke kan leve op til serien eller nogle at Lynch´ andre værker.

Morten

Fra : Jakob Madsen

Dato : 18-12-01 22:16

Tak for jeres svar.

> [...]
og
> husker heller ikke de sidste fem minutter som særlig berigende.

Ok, syntes bare at have læst et sted, at pilot afsnittet var meget vigtigt
for serien, og at dvd-udgivelsen derfor ikke var særligt velegnede for nye
seere, men det er altså forkert?

Og så lige et ekstra spørgsmål...

Hvor lang er serien egentlig?

--
mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk

Fra : Jacob

Dato : 19-12-01 09:34

> Og så lige et ekstra spørgsmål...
>
> Hvor lang er serien egentlig?
>
> --
> mvh:// Jakob Madsen / http://zoidberg.dk

Følgende er taget fra www.twinpeaks.org

---
E1. How many episodes are there?

There are:

- the 2-hour pilot movie
- seven 1-hour episodes in the first season
- 22 episodes in the 2nd season--the first one being 2 hours
long, all others being one hour long (in the US, the last
two episodes were broadcast together as a 2-hour special
"movie" on ABC)--for a total of 23 hours
- 32 hours total

Note: without commercials, the "1-hour" episodes are
actually 48 minutes long, and the "2-hour" pilot and episode
are each 96 minutes long, respectively.
---

Men lad nu være med at kigge alt for meget på hjemmesiden, det ødelægger
lidt af oplevelsen ved at se serien. Det er bedre at se TP først og så vende
tilbage til hjemmesiden senere.

--
Jacob

Fra : Jacob

Dato : 19-12-01 09:34

Pilot
> jeg
[snip]

> [...]
og
> husker heller ikke de sidste fem minutter som særlig berigende.

TV3 har sendt pilotafsnittet. Nu er det så heldigt at jeg havde en diskusion
vedr. TP i dk.medier.tv for ikke så længe tid siden. Her brugte jeg
www.tv3.dk/program.asp?p=1559&e=1 Selvom TV3 kalder dette for 1. afsnit er
det reelt piloten de her omtaler. Dette ses ved at de omtaler
www.tv3.dk/program.asp?p=1559&e=2 som "Traces to Nowhere" som er 1. afsnit.

Jeg mener nu ikke at pilotafsnittet og 1. afsnit er identiske* (se længere
nede). Der er en europæisk Pilotafsnit, og så er der en amerikansk pilot.
Den europæiske pilot er præcis som en amerikanske pilot, bortset fra
slutningen, hvor man på kort tid prøver at samle alle tråde op (det lykkedes
ikke helt, stadig mange åbne spørgsmål). Jeg vil mene at man bør se den
amerikanske pilot først og glemme alt om den europæiske (nogle scener fra
den europæiske version bliver for øvrigt genbrugt i senere afsnit, men det
er en anden historie). Læs her
www.twinpeaks.org/archives/references/pilot_euro_ending om forskelle på USA
/EURO slutning

Nu er det jo lidt svært at få fat i piloten (i hvert fald som DVD), så vi må
nøjes med DVD-settet, og købe piloten senere hen, når Warner får taget sig
sammen. Rent kunstnerisk er dette en dårlig løsning, men det er der ikke
noget at gøre ved. Jeg tror nu nok at DVD-settet kan ses uden piloten
alligevel.

taget fra www.twinpeaks.org

FIRST SEASON
============

Pilot (1000)
------------

Original airdate: April 8, 1990

Laura Palmer's body is discovered, wrapped in plastic; Ronette Pulaski
wanders
out of the woods; FBI Agent Dale Cooper arrives in Twin Peaks to investigate
and finds an unusual clue on Laura's body; Audrey Horne disrupts her
father's
negotiations with some Norwegian businessmen; Cooper and Sheriff Truman
discover the grisly murder site in the woods, and warn the town that the
killer may be from their community; tempers flare at the Roadhouse.

Episode 1 (1001) ["Traces to Nowhere"]
--------------------------------------

Original airdate: April 12, 1990

FBI Agent Dale Cooper and Sheriff Harry Truman discover more about the
troubled secret life of the murdered Laura Palmer; Big Ed Hurley reveals
that
he was drugged at the Roadhouse; a frightened James Hurley, vengeful Bobby
Briggs and Mike Nelson are released from jail; Catherine Martell lays bare
her
plot to take control of the Packard sawmill.

Fra : Jacob

Dato : 19-12-01 09:40

> 2. Da jeg er stor X-Files fan
> /Zcully

Under min research faldt jeg lige over lidt om X-filies og TP, håber det kan
bruges

E53. Which TP actors have appeared on "X-Files"?

This info courtesy of Annisa (annisa@aol.com):

The major reasons why TP actors keep showing up on X-Files
are proximity and geography. X-Files shoots in Vancouver; TP
was shot in Washington state, a mere stone's throw away from
Vancouver. They used the same pool of actors who live in
that part of the world.

Here's the list of TP actors who have appeared on X-Files:

Actor/X-F Character (Ep)/TP Character

1. David Duchovny/Fox Mulder/Denise and Dennis Bryson
2. Claire Stansfield/Beastwoman (Jersey Devil)/Sid, the law
clerk
3. Jan D'arcy/Judge (Squeeze)/Sylvia Horne
4. Michael Horse/Officer Tskany (Shapes)/Deputy Hawk
5. Michael Anderson/Mr. Nutt (Humbug)/LMFAP
6. Don Davis/Capt. William Scully (One Breath, Beyond The
Sea)/Major Garland Briggs
7. Frances Bay/Dorothy (Excelsius Dei)/Mrs. Tremond
8. Kenneth Welsh/Millenium Man AKA Simon Gates(Revelations)/
Windom Earle
9. Richard Beymer/<character TBS>(Sanguinarium)/Ben Horne
TOP of section

E54. In which TP episodes did David Duchovny appear?

Transvestite DEA Agent Dennis/Denise Bryson appears in
episodes 18-20.
TOP of section

E55. Will there ever be an "X-Files" "crossover" episode
about TP?

There have been rumors floating about this for years, but
Chris Carter (creator of X-Files) confirmed that there is no
truth to the rumors (although he is a fan of TP).

There is some X-Files/TP "crossover" fan fiction available
in the archives.

--
Jacob

Fra : zcully