nedbrud hos hele TDC ?
Fra : Martin

Dato : 18-12-01 15:12

Hejsa,

Hurtigt spørgsmål til eksperterne ;)

Hvordan kan det lade sig gøre at hele TDC's net, ADSL, Erhvervskunder,
hosted sites osv osv ..,
var nede igår i over 1 time, hvis deres system er/skulle være 100% redundant
??

På opasia.dk står der bare "Fejl på IPnettet" .. også meget sigende omkring
fejlen ;)

Gad vide om alt er koblet sammen på et strømstik og en person faldt
over ledningen

mvh

Martin Damberg

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-12-01 15:37

In article <ZsIT7.378$Jx.359096411@news.orangenet.dk>, Martin wrote:

> [...]
> hosted sites osv osv ..,
> var nede igår i over 1 time, hvis deres system er/skulle være 100% redundant

1. Jeg har hørt tale om en fejl på to noder i et redundant setup
2. Det var ikke hele deres net, der var nede, jeg havde bl.a. noget
ip-trafik der gik gennem det til USA.

--
Andreas Plesner Jacobsen | He who laughs last -- missed the punch line.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-12-01 19:39

On Tue, 18 Dec 2001 14:36:44 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> 1. Jeg har hørt tale om en fejl på to noder i et redundant setup

Det var en samtidig fejl på multiple routere (placeret hundrede af
kilometer fra hinanden) som stod som gensidig backup for hinanden - men
nettet som sådan kørte videre, der var fuld forwarding kapacitet til
rådighed.

> 2. Det var ikke hele deres net, der var nede, jeg havde bl.a. noget
> ip-trafik der gik gennem det til USA.

Alle kunder med PI addresser samt ISP kunder kørte videre, men kunder
med adresser i TDC's PA blokke var berørt.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 18-12-01 19:34

In article <slrna1v2ni.25sa.harvest@freesbee.wheel.dk>, Jesper Skriver wrote:

> Alle kunder med PI addresser samt ISP kunder kørte videre, men kunder
> med adresser i TDC's PA blokke var berørt.

The dark side of link state protocols?

--
Andreas Plesner Jacobsen | You're at the end of the road again.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 18-12-01 20:10

On Tue, 18 Dec 2001 18:34:16 +0000 (UTC), Andreas Plesner Jacobsen wrote:

> The dark side of link state protocols?

Nope - multiple routere som døde samtidigt, og netop de routere
havde en vital rolle i BGP setup'et.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer