Spiselige spirer
Fra : Emil

Dato : 28-12-00 22:52

Hej

Jeg har set solsikke-spirer sat til salg som menneskeføde. De ser
meget friske, meget store og sprøde ud.

Men hvordan var det nu lige med spiseligheden af spirer?
Her tænker jeg faktisk på alle mulige spirer, som man kan dyrke i
en urtepotte eller plastpose.

Nogle bønnespirer skal heller ikke være egnet til menneskeføde,
men jeg kan ikke lige finde ud af hvilke det drejer sig om.
Det er vel for simpelt at opdele dem efter farven?

Har du *VIDEN* om emnet (*IKKE*: rygter, har hørt, tror, mener,
min mor/far siger, der står i avisen at), vil jeg være meget
taknemlig for noget oplysning i denne mørke tid. Men kun viden.

m.v.h. Emil

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 29-12-00 08:56

"Emil" <emilsen@image.dk> skrev i en meddelelse...
> [...]
> min mor/far siger, der står i avisen at), vil jeg være meget
> taknemlig for noget oplysning i denne mørke tid. Men kun viden.

Undskyld! jeg skriver på din skærm, men når vintermørket sænker sig,
får mange danskere en vinterdepression.

Og her er følgende rygter fra den gale svigermors "viden om" i
Hedehusene (ja, noget skulle jo husene hedde).

Forbered dig/Jer nu på en længere forklaring, her på årets
trediesidste dag, læn dig/Jer helt tilbage med fødderne op på
sofabordet, og stik en fed cigar i munden. Tænd for din cd-player og
spil Paul Simon's "Still Crazy After All These Years".

....ellers luk ned nu, for videre læsning!

Man siger at frøspirer kan udvikle sig, selv i en skuffe, hvor de
bliver til et udmærket tilskud til lommemaden.
De spirende frø har en enormt høj næringsværdi, forholdsvis langt
større end en fuldt udviklet plante. C-vitaminindholdet fx i en halv
kop spirende Alfalfa svarer til seks kopper ren appelsinsaft.

Der er en meget lang række muligheder at vælge imellem (som vi alle
kender):
Kinesiske bønner, Alfalfa, Adzuki bønner, Alphatoco, Fenugreek
(Bukkehorn), Salat, Linser, Solsikkefrø, Hvede, Ærter, Snittebønner,
Radise, Triticale, Fennikel, Selleri, Soya, Boghvede, Byg, Majs,
Havre, Hirse, Græskar... og mange andre. Men husk endelig at købe frø
"beregnet til spiring" - ikke til såning, da de sidste ofte er
behandlet med kemikalier. Så udvalget til spirebrug er nøje afgrænset
af, hvad der findes i den lokale helsekostforretning, havecentret og
hos frøhandleren.
Alle frø kan spires på samme måde som sennep og karse. Anbring et tykt
lag papirsservietter, flonel, vat, stofservietter, viskestykke eller
lignende materiale i en flad skål eller tallerken og gennemvæd det.
Bred så frøene ret tæt på overfladen og dæk med et tætsluttende låg,
fx stanniol eller såbakken ind i en plasticpose, der lukkes tæt, og
der lægges avispapir over til at holde lyset ud. Når frøene i løbet af
et par dage begynder at spire, skal de have lys, men ikke direkte
sollys. Fugt underlaget hvis det bliver nødvendigt, men undgå at
overvande, da man ellers risikerer, at frøene mugner.
Når man dyrker sennep og karse skal man huske, at karsen skal såes
fire dage før senneppen, da den er længere om at spire, og man måske
vil nyde de to ting samtidig. De vil så begge være spiseklare i løbet
af ca. 14 dage.
Man kan også spire frø i krukker. Dertil bruger man fx henkogningsglas
eller større sylteglas. Prik en masse huller i låget eller dæk glasset
med et dobbelt stykke gaze eller ostelærred, fastholdt med en elastik.
Fyld glaset ca. en fjerdedel op med frø (mindre når det gælder de små
frø som Alfalfa, da de udvider sig op til ti gange). Anbring klædet
over glasset, og vask frøet omhyggeligt ved at skylle det flere gange
med lunkent vand (større frø, som bønner, lægges i blød natten over
for at fremme spiringen). Ryst glasset kraftigt og dræn alt vandet
fra. Lad det stå natten over og gentag skylningen morgen og aften de
kommende dage, til spirerne er klare til at spise. Spring ikke en
skylning over, og hæld alt vandet omhyggeligt fra. For meget vand kan
forårsage råd, og for lidt vil hindre spiring. Smid ikke skyllevandet
ud, brug det på de andre grøntsager, da det er meget næringsrigt.
Frø spirer bedst i et lunt rum ved konstant temperatur på ca. 20
grader. Spiringstidspunktet afhænger af frøets art, men som regel er
spirerne klar til at spises i løbet af højst en uges tid. Lad dem ikke
spire for længe, så bliver de bitre. De frø, der ikke er spiret, må
kasseres.
Spis spirerne - med skal og det hele - rå, enten alene som salat,
blandet med andre salatemner eller som ingrediens i Müsli til frokost.
De krydrer enhver sandwich, og de kan kan o