Holdbarhed for laks i fryseren
Fra : Heidi

Dato : 18-12-01 12:03

Jeg blev inspireret af opskriften på laks med skimmelost, og har
tilfældigvis nogle laksefileter i fryseren. De blev købt i april 2001,og
har været frosset siden - men duer de i det hele taget længere?
Eller er 8 måneder i fryseren lige i overkanten for sådan en fed fisk?
Hvis jeg tøer dem op, kan jeg så evt. lugte om de stadig er gode -
eller er jeg nød til at prøve at tilberede dem og smage på dem?

--
Mvh. Heidi
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 18-12-01 12:25

Er det ikke noget med at fisk kun kan holde sig 3 mdr. i fryseren ?
Jeg er ikke sikker!

M.v.h.

Karina

Fra : Peter Westh

Dato : 18-12-01 12:42

"Karina Lund Andersen" <karina@jaydee.dk> wrote in message
> Er det ikke noget med at fisk kun kan holde sig 3 mdr. i fryseren ?
> Jeg er ikke sikker!
>
> M.v.h.

Jeg tror det er et meget godt bud, især for en fed fisk som laks. Fede ting
har langt kortere holdbarhed i fryser end andre, på grund af harskning.

MVH

Peter

Fra : Heidi

Dato : 18-12-01 12:56

"Peter Westh" <htsewp@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse news:9vna2a$g1sqf$1@ID-62221.news.dfncis.de...
> "Karina Lund Andersen" <karina@jaydee.dk> wrote in message

> Jeg tror det er et meget godt bud, især for en fed fisk som laks. Fede ting
> har langt kortere holdbarhed i fryser end andre, på grund af harskning.

Men spørgsmålet er så, om man kun kan afgøre om fisken er harsk
ved at smage på den - eller om det kan lugtes?

Fra : Jan Boegh

Dato : 18-12-01 18:10

"Heidi" <nyhedFJERNES@adslhome.dk> wrote in message

> Men spørgsmålet er så, om man kun kan afgøre om fisken er harsk
> ved at smage på den - eller om det kan lugtes?

Det kan du godt lugte - jeg synes faktisk at 'gammel' frosset fisk lugter
før det smages - men det er måske blot et udtryk for at min næse er bedre
end mine smagsløg.

mvh
Jan

Fra : Heidi

Dato : 18-12-01 18:25

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> skrev i en meddelelse news:HLKT7.131$Zm5.18254@news000.worldonline.dk...
> [...]
> før det smages - men det er måske blot et udtryk for at min næse er bedre

Okay, det ved jeg så til en anden gang - som jeg skrev til Palle, så
har jeg kasseret dem uden at lugte eller smage.

Fra : palle.holm@tdcadsl.d~

Dato : 18-12-01 17:55

On Tue, 18 Dec 2001 12:03:14 +0100, "Heidi" <nyhedFJERNES@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>Hvis jeg tøer dem op, kan jeg så evt. lugte om de stadig er gode -
>eller er jeg nød til at prøve at tilberede dem og smage på dem?

Hmm. Var de frosne da du købte dem og i så fald hvor gamle ? Er det ferske eller
formodentlig røgede fileter ?? Normalt med hele, ferske, industrifrosne laks,
glaserede jævnligt, og opbevaret i rigtig frost (-26 -28 grader) kan laks holde
sig længe. Men vores hjemmefrysere lader en del tilbage at ønske, hvad
temperatur angår. Men en godt behandlet frisk laks, frosset ned og glaseret, kan
snildt holde sig i 12 måneder. Omend jeg personlig foretrækker en friskfanget
Østersø laks.

PS. Skær eventuelt den yderste kant af, for at være på den sikre side.
Hilsen/regards
Palle

Fra : Heidi

Dato : 18-12-01 18:24

<palle.holm@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse news:hqsu1ug7ecvm8m2cv93j2n5ri0itdbvrrq@4ax.com...

> Hmm. Var de frosne da du købte dem og i så fald hvor gamle ?

De var ikke frosne.

Er det ferske eller
> formodentlig røgede fileter ??

Det var ferske stykker, marineret i et eller andet stads.

Normalt med hele, ferske, industrifrosne laks,
> glaserede jævnligt, og opbevaret i rigtig frost (-26 -28 grader) kan laks holde
> sig længe.

Ja jeg har jo ikke glaseret dem (hvis du dermed mener at gøre dem
våde og fryse dem, så der kommer et tyndt islag på). De er bare
frosset i emballagen (en plasticbakke med plastic udenom). Og de
har "kun" været frosset ved -18 grader.

Anyway - de er røget ud nu, så aftensmaden blev til pasta bolognese
i stedet for.

Fra : palle.holm@tdcadsl.d~

Dato : 18-12-01 18:41

On Tue, 18 Dec 2001 18:23:53 +0100, "Heidi" <nyhedFJERNES@adslhome.dk> wrote:

>Ja jeg har jo ikke glaseret dem (hvis du dermed mener at gøre dem
>våde og fryse dem, så der kommer et tyndt islag på).

Ved glasering tager du den frosne "ting" og dypper et par gange i isvand (eller
så koldt vand som muligt. Det er bare svært, hvie ens hjemmefryser ligger på -12
-18 grader.). Det fryser fast med det samme og giver en beskyttende hinde, når
det kommer på frost igen umiddelbart efter. På den måde kan f. ex. torskefilet
holde sig i optil 18 måneder. Men det kræver selvfølgelig, at det er en helt
frisk råvare man bruger. Stol på din fiskehandler og betal hvad det koster. Det
er selvfølgelig nemt at sige for en Bornholmer. )

>Anyway - de er røget ud nu, så aftensmaden blev til pasta bolognese
>i stedet for.

Det er jo heller ikke så ringe endda.
Hilsen/regards
Palle