/ Forside / Teknologi / Hardware / Mac / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Mac
#NavnPoint
UlrikB 4810
kipros 1675
Klaudi 1010
myg 920
pifo 907
Stouenberg 838
molokyle 830
Bille1948 815
rotw 760
10  EXTERMINA.. 750
Arbejdsgang i Classic
Fra : Nina Storm


Dato : 18-12-01 11:54

Hej

Jeg forsøger at arbejde i classic environment.
Jeg har organisert mine programmer servere og andet med Launcher items.
Det funger bare ikke.
Hver anden gang jeg går i Launcheren går maccen i selvsving, jeg
forsøger så at åbne programmerne via applications program ikon, men kun
med en ny programopstart tilfølge. Så ser jeg ingen anden udvej end en
genstart. Ikke smart.
Hvis jeg forsøger at lave "manuelle" genveje med æble m ryger de bare
ned i "docken" - er det simpelthen sådan det er i Classic?

Altså kan man ikke rigtigt bruge Launcheren i classic og ryger genveje i
docken?

--
Venlig hilsen Nina

 
 
Nina Storm (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Nina Storm


Dato : 18-12-01 12:07


> Hver anden gang jeg går i Launcheren går maccen i selvsving, jeg
> forsøger så at åbne programmerne via applications program ikon, men kun
> med en ny programopstart tilfølge. Så ser jeg ingen anden udvej end en
> genstart. Ikke smart.

Ja, ja, hvis det så bare var en programstart jeg fik ud af det, jeg
skulle ha' skrevet "med en ny systemopstart (Classic) tilfølge", og
ingen programmer vil starte op, kun genstart.

--
Venlig hilsen Nina

Morten Reippuert Knu~ (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 18-12-01 12:16

Nina Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Jeg forsøger at arbejde i classic environment.
> Jeg har organisert mine programmer servere og andet med Launcher items.
> Det funger bare ikke.

jo da...

> Hver anden gang jeg går i Launcheren går maccen i selvsving, jeg
> forsøger så at åbne programmerne via applications program ikon, men kun
> med en ny programopstart tilfølge. Så ser jeg ingen anden udvej end en
> genstart. Ikke smart.

Hvad mener du med "applications program ikon", hvis det er
program-menuen i øverste højre hjørne som kendes fra gammeldavs mac OS
(kun synlig fra classic programmer), så fungerer den som altid - de
programmer der vises der _er_ åbne og åbnes ikke én gang til.

skift mellem dine åbne programmer i dock'en. der bør ikke være grund til
at genstarte.

> Hvis jeg forsøger at lave "manuelle" genveje med æble m ryger de bare
> ned i "docken" - er det simpelthen sådan det er i Classic?

æble+M i mac OS X laver ikke længere genveje (men minimerer ethvert
carbon og cocoa vindue). Brug æble+L til at lave genveje, eller træk
filerne mens du holder alt+æble nede.

Husk at du _ikke_ køre med Mac OS 9's Finder, men med mac OS X's
Finder.app!

> Altså kan man ikke rigtigt bruge Launcheren i classic og ryger genveje i
> docken?

jeg forstår ikke helt hvad du mener - "launcher"/"kvikstart" fungerer
glimrende - men når et program startes vises det selvfølgelig i dock'en,
uanset om det er et classic, carbon eller cocoa program. - ligesom det
vises i "applications menuen" under classic.

i øvrigt - hvorfor bruge "Launcher"? brug docken istedet...

NB. du trænger vist til et mac OS X kursus

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Nina Storm (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Nina Storm


Dato : 18-12-01 14:49

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> > Jeg forsøger at arbejde i classic environment.
> > Jeg har organisert mine programmer servere og andet med Launcher items.
> > Det funger bare ikke.
>
> jo da...

Hmmmm - måske driller det fordi mine Launcher Items er oprettet mens jeg
kørte i ren Mac =S 9.2.2?

> Hvad mener du med "applications program ikon", hvis det er
> program-menuen i øverste højre hjørne som kendes fra gammeldavs mac OS
> (kun synlig fra classic programmer), så fungerer den som altid - de
> programmer der vises der _er_ åbne og åbnes ikke én gang til.

Nej, jeg mente faktisk at jeg gik ind på min harddisk og starter op ved
selveste programikonet! Men jeg får kun det ud af det, at maskinen
starter Classic environment op ogen, og ikke noget program. På de
tidspunkter er der ikke nogle synlige program ikoner - som du skriver
kun synlig fra classic.

> skift mellem dine åbne programmer i dock'en. der bør ikke være grund til
> at genstarte.

Jo, men jeg har haft MANGE ting i min Launcher - grupperet i 6 menuer,
det bliver vist lidt uoverskueligt i dock'en? eller må man simpelthen
bare lære det - der er måske ligefrem også muliged for at lave lidt
"stistruktur/undermenuer" her?

> æble+M i mac OS X laver ikke længere genveje (men minimerer ethvert
> carbon og cocoa vindue). Brug æble+L til at lave genveje, eller træk
> filerne mens du holder alt+æble nede.
>
> Husk at du _ikke_ køre med Mac OS 9's Finder, men med mac OS X's
> Finder.app!

Tak! æble L havde jeg ikke gættet!
(Hvad er det lige carbon og cocoa vinduer er?)

> jeg forstår ikke helt hvad du mener - "launcher"/"kvikstart" fungerer
> glimrende - men når et program startes vises det selvfølgelig i dock'en,
> uanset om det er et classic, carbon eller cocoa program. - ligesom det
> vises i "applications menuen" under classic.
>
> i øvrigt - hvorfor bruge "Launcher"? brug docken istedet...

Jo men - se ovenfor... Det er altså her det halter, og den bliver ved at
gå i samme selvsving når jeg bruger min Launcher, jeg skal måske lave en
til brug under OS X specielt?

> > NB. du trænger vist til et mac OS X kursus

Sure. Men jeg er jo i fuld gang med et.
Det hedder: Learning by doing
(Med undertitlen - Og så længe Morten gider

--
Venlig hilsen Nina

Morten Reippuert Knu~ (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 18-12-01 15:44

Nina Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hmmmm - måske driller det fordi mine Launcher Items er oprettet mens jeg
> kørte i ren Mac =S 9.2.2?

det burde de ikke.

> > Hvad mener du med "applications program ikon", hvis det er
> > program-menuen i øverste højre hjørne som kendes fra gammeldavs mac OS
> > (kun synlig fra classic programmer), så fungerer den som altid - de
> > programmer der vises der _er_ åbne og åbnes ikke én gang til.
>
> Nej, jeg mente faktisk at jeg gik ind på min harddisk og starter op ved
> selveste programikonet! Men jeg får kun det ud af det, at maskinen
> starter Classic environment op ogen, og ikke noget program. På de
> tidspunkter er der ikke nogle synlige program ikoner - som du skriver
> kun synlig fra classic.

lukker du classic ned ? det skulle kun være nødvendigt at starte det én
gang (med mindre classic crasher og alle classic programmer gå med ned)

classic programmet åbnes først _efter_ classic er startet op!

hvilke classic programmer bruger du?
har du fyldt dit mac os 9 miljø med obskure 3.parts udvidelser? (en ren
9.x med office og adobe udvidelser volder ingen problemer)

> > skift mellem dine åbne programmer i dock'en. der bør ikke være grund til
> > at genstarte.
>
> Jo, men jeg har haft MANGE ting i min Launcher - grupperet i 6 menuer,
> det bliver vist lidt uoverskueligt i dock'en? eller må man simpelthen
> bare lære det - der er måske ligefrem også muliged for at lave lidt
> "stistruktur/undermenuer" her?

ja. træk en hvilken som helst mappe hen på dock'en og du får hirakisk
adgang som i den gamle æble menu. træk eksempelvis din launcher items
mappe hen på docken

> > æble+M i mac OS X laver ikke længere genveje (men minimerer ethvert
> > carbon og cocoa vindue). Brug æble+L til at lave genveje, eller træk
> > filerne mens du holder alt+æble nede.
> >
> > Husk at du _ikke_ køre med Mac OS 9's Finder, men med mac OS X's
> > Finder.app!
>
> Tak! æble L havde jeg ikke gættet!
> (Hvad er det lige carbon og cocoa vinduer er?)

native mac os X programmer er programeret i enten carbon eller cocoa -
alle disse programmer har "rigtige" mac os x menuer mm. mac OS 9
programmerne startes i classic og har mac os 9 menuer mm. - du /kan/
ikke undgå at se og mærke forskel.

> > jeg forstår ikke helt hvad du mener - "launcher"/"kvikstart" fungerer
> > glimrende - men når et program startes vises det selvfølgelig i dock'en,
> > uanset om det er et classic, carbon eller cocoa program. - ligesom det
> > vises i "applications menuen" under classic.
> >
> > i øvrigt - hvorfor bruge "Launcher"? brug docken istedet...
>
> Jo men - se ovenfor... Det er altså her det halter, og den bliver ved at
> gå i samme selvsving når jeg bruger min Launcher, jeg skal måske lave en
> til brug under OS X specielt?

nej. men brug noget andet - du bør bruge så få classic programmer som
muligt - prøv evt. denne.

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=2411&db=mac>

> > > NB. du trænger vist til et mac OS X kursus
>
> Sure. Men jeg er jo i fuld gang med et.
> Det hedder: Learning by doing
> (Med undertitlen - Og så længe Morten gider

forløbig går det...

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Zorilla (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Zorilla


Dato : 18-12-01 16:22

> > Jo, men jeg har haft MANGE ting i min Launcher - grupperet i 6 menuer,
> > det bliver vist lidt uoverskueligt i dock'en? eller må man simpelthen
> > bare lære det - der er måske ligefrem også muliged for at lave lidt
> > "stistruktur/undermenuer" her?

Du kan også prøve programmet DragThing, som tilbyder en helt masse ekstra
muligheder.
Se www.dragthing.com

Zorilla




Nina Storm (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Nina Storm


Dato : 18-12-01 17:18

Zorilla <zorilla@bigfoot.com> wrote:

> Du kan også prøve programmet DragThing, som tilbyder en helt masse ekstra
> muligheder.
> Se www.dragthing.com

Takker - og tjekker - men lige nu fortsætter jeg med docken.
--
Venlig hilsen Nina

Nina Storm (18-12-2001)
Kommentar
Fra : Nina Storm


Dato : 18-12-01 17:18

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> lukker du classic ned ? det skulle kun være nødvendigt at starte det én
> gang (med mindre classic crasher og alle classic programmer gå med ned)
>
> classic programmet åbnes først _efter_ classic er startet op!

Nej jeg lukker ikke classic ned. Men den gik som sagt i selvsving når
jeg brugte visse genveje i Launcheren. Og så blev den ved at genstarte
classic uden at gøre andet. Jeg tror det har løst det at bruge docken
istedet.

> hvilke classic programmer bruger du?
> har du fyldt dit mac os 9 miljø med obskure 3.parts udvidelser? (en ren
> 9.x med office og adobe udvidelser volder ingen problemer)

Den sidste uge har jeg udelukkende brugt Quark + Adobes programmer. Det
mest obscure er et mindre newsgroup program

> ja. træk en hvilken som helst mappe hen på dock'en og du får hirakisk
> adgang som i den gamle æble menu. træk eksempelvis din launcher items
> mappe hen på docken

Rigtig, rigtig godt! Nu tror jeg simpelthen det kører!

[God info klippet]

Linket tjekket, det kunne selvfølgelig være en løsning, men da det nok
ikke bliver til at jeg skal arbejde i OSX, bruger jeg dock-løsningen
indtil jeg har fundet ud af det med min pixelopløsning i OS9.2.2.

> > Det hedder: Learning by doing
> > (Med undertitlen - Og så længe Morten gider
>
> forløbig går det...

Håber ikke det lød for kækt. Jeg synes faktisk, at det er så fedt at der
er hjælp at hente - opfat det ikke anderledes.


--
Venlig hilsen Nina

triton@titancity.com (18-12-2001)
Kommentar
Fra : triton@titancity.com


Dato : 18-12-01 22:20

in article 1f4m0f0.ax84dltoqb7kN%Ninzen@ofir.dk, Nina Storm at
Ninzen@ofir.dk wrote on 18/12/01 11:54:

> Hej
>
> Jeg forsøger at arbejde i classic environment.
> Jeg har organisert mine programmer servere og andet med Launcher items.
> Det funger bare ikke.
> Hver anden gang jeg går i Launcheren går maccen i selvsving, jeg
> forsøger så at åbne programmerne via applications program ikon, men kun
> med en ny programopstart tilfølge. Så ser jeg ingen anden udvej end en
> genstart. Ikke smart.
> Hvis jeg forsøger at lave "manuelle" genveje med æble m ryger de bare
> ned i "docken" - er det simpelthen sådan det er i Classic?
>
> Altså kan man ikke rigtigt bruge Launcheren i classic og ryger genveje i
> docken?

Æble+M er tastaturgenvejen til minimere programmer i OS X, så bliver de gemt
i dokken, så den duer ikke til at lave henvisninger med. Du er i OS X, også
selvom classic environment er forrest og mange udvidelser duer ikke når man
starter op under OS X. Brug carbon eller cocoa(UNIX) servere under OS X. Der
er indbygget den fremragende Apache server. Hvis du savner din Laucher
meget, så prøv at installér DragThing 4.2 i OS X, den bliver du glad for.

Jesper


Nina Storm (19-12-2001)
Kommentar
Fra : Nina Storm


Dato : 19-12-01 10:54

<triton@titancity.com> wrote:

> Æble+M er tastaturgenvejen til minimere programmer i OS X, så bliver de gemt
> i dokken, så den duer ikke til at lave henvisninger med. Du er i OS X, også
> selvom classic environment er forrest og mange udvidelser duer ikke når man
> starter op under OS X. Brug carbon eller cocoa(UNIX) servere under OS X. Der
> er indbygget den fremragende Apache server. Hvis du savner din Laucher
> meget, så prøv at installér DragThing 4.2 i OS X, den bliver du glad for.

Ja, jeg forstår at her er noget at hente. Lige nu er jeg nu meget glad
ved min dock, jeg har dog lige 3 spørgsmål. Ellers er mit fortsæt at
være total selvhjulpen idag!

1. Kan man ikke farvelægge mapper i Classic eller OSX?

2. Jeg har nu 5 ens mapper i min dock, som godt nok fortæller MouseOver
hvad der er i, men kan man lave sine egne mappeikoner til docken?

3. Hvis man kører i Classis skal man tildele programmer ram på
gammeldags facon - det er kun carbon eller cocoa (Illustrator 10 fra
Adobe) der er "selvforsynende", er det rigtigt forstået?

--
Venlig hilsen Nina

Morten Reippuert Knu~ (19-12-2001)
Kommentar
Fra : Morten Reippuert Knu~


Dato : 19-12-01 13:13

Nina Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Ja, jeg forstår at her er noget at hente. Lige nu er jeg nu meget glad
> ved min dock, jeg har dog lige 3 spørgsmål. Ellers er mit fortsæt at
> være total selvhjulpen idag!
>
> 1. Kan man ikke farvelægge mapper i Classic eller OSX?

nej, desværre ikke endnu (en kommende finder.app vil formegentlig
tilføje "mærker")

> 2. Jeg har nu 5 ens mapper i min dock, som godt nok fortæller MouseOver
> hvad der er i, men kan man lave sine egne mappeikoner til docken?

ja

Lav dine egne mappe-ikoner med dette program, du klipper og klistrer
ikonerne over på mappe dokumenter og programmer som det kendes fra
gammeldavs finder.

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=12427&db=mac>

Du kan også hente en lang lække flotte ikoner herfra:

<http://xicons.macnn.com/>

> 3. Hvis man kører i Classis skal man tildele programmer ram på
> gammeldags facon - det er kun carbon eller cocoa (Illustrator 10 fra
> Adobe) der er "selvforsynende", er det rigtigt forstået?

ja, du er vel nok dygtig og selvstudert

her er en knaldgod mac os x guide på (+60 siders pdf lige til at printe
ud og hyggelæse): <http://homepage.mac.com/rgriff/osxguide2.html>


--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste