Julekalender - 18. december
Fra : Peter W. Bosse

Dato : 18-12-01 09:05

* . * . * . * . * . * . * . * . * .
*. * . Julebag fra Bagergaarden! . * . * . *
* . * . * . * . *. * . * . * . * . * . *
* . * * . * . . * * . * * . * . * . * .
Før i tiden blev der ved juletid bagt prossekager i mange danske hjem.
Ingen måtte bære julen ud, og med en prossekage i fadeburet var man
altid sikker på at kunne byde uventede gæster.

Prossekage:

500 g havregryn
2 liter mælk
3 æg
1½ dl (125 g) sukker
1 tsk salt
1½ tsk st. kanel
5 dråber mandelolie
2 dl (125 g) rosiner

Hæld havregrynene over med 2 liter kogende mælk. Lad det stå og trække
til næste dag. Pisk æggene sammen og rør dem i havregrøden (den skal
ikke koge!). Tilsæt sukker, salt, kanel, mandelolie og rosiner.
Smør en bradepande godt med fedtstof og hæld dejen i. Kagen bages i ca.
1 time og 30 minutter ved 170°.
Lad den afkøle i bradepanden. Den skal være helt kold.
-oo-

Svensk Julekage:
(3 stk sandkageforme)

4 dl (200 g) mandler
1 spsk sukker
200 g rosiner
200 g dadler
200 g figner
400 g smør/margarine
5 dl (400 g sukker)
2 spsk vanillesukker
7 æg
6½ dl (400 g) mel
1 tsk bagepulver
3 spsk sherry
--
Desuden: 1 dl (50 g) florsukker

Smut og hak mandlerne. Bland dem med sukker. Lad rosinerne trække 5
minutter i kogende vand. Fjern stenenen i dadlerne og hak dem fint
sammen med fignerne. Lad rosinerne dryppe af i en sigte, dup dem tørre.
Rør smør, sukker og æg cremet. Bland mel og bagepulver i. Ryst rosiner,
dadler og figner i lidt mel og kom det i dejen sammen med mandler og
sherry.
Fyld dejen i 3 smurte sandkageforme og bag dem i en varm ovn ved 170° i
1 time og 10 minutter.
Lad kagerne afkøle helt på bageristen; pak dem derefter ind i alu-folie.
Ved serveringen drysses de med florsukker og skæres i skiver.
-oo-

Vanillekranse:
(ca. 150 stk)

8 dl (500 g) mel
375 g smør/margarine
3 dl (250 g) sukker
2½ dl (125 g) mandler
1 æg
1 stang vanille

Smørret smuldres i melet og sukkeret drysses i.
Smut og hak mandlerne fint. Rør dem i melet med ægget og de udskrabede
vanillekorn.
Ælt dejen godt og stil den i køleskabet 1 time.
Kør dejen gennem kødmaskinen med en kageplade sat i. Skær stængerne i
passende længder der formes til kranse.
Sæt kagerne på bagepapir eller en smurt plade og bag dem i en varm ovn
ved 200° i 10-12 minutter.
Vanillekransene afkøles på bageristen, inden de lægges i en dåse.

Tip: Hvis man synes det er for stor ulejlighed at gøre kødmaskinen ren
osv., kan dejen til vanillekransene blot trilles til tynde pølser og
formes til kranse.
De får ikke den karakteristiske takkede overflade, men smagen er
nøjagtig den samme.
-oo-

Jødekager:

5 dl (300 g) mel
175 g smør/margarine
1½ dl (110 g) sukker
1 æg
1 tsk hjortetaksalt
--
Desuden:
1 æggehvide

Fedstoffet smuldres i melet. Tilsæt sukker, det hele æg og hjortetaksalt
og ælt dejen godt sammen. Rul tyndt ud og stik den i runde kager med en
form eller et hvidvinsglas.
Kagerne sættes på bagepapir eller smurt plade og pensles med
sammenpisket æggehvide. Drys med en blanding af sukker, kanel og hakkede
mandler.
Bag kagerne i en varm ovn ved 200° 8-10 minutter, til de er gyldne.
Lad dem køle af på bageristen.
-oo-

Honningkagehjerter:

250 g honning
1 tsk kanel
1 tsk st. nelliker
½ tsk st. ingefær
1 æggeblomme
2 tsk potaske
1½ tsk hjortetaksalt
250 g mel
--
Glasur:
4 dl (200 g) florsukker

Hæld honningen i en gryde og smelt den over svag varme. Rør krydderierne
i. Potasken røres først med æggeblommen, derefter i honningen.
Rør melet og hjortetaksalt i.
Ælt dejen godt og læg den i køleskabet til næste dag. Rul dejen ud på et
meldrysset bord. Skær eller stik ud til hjerter.
Bages ved 175° i 5-10 minutter, alt efter størrelse.
Lad hjerterne køle på bageristen, inden de pyntes.
Rør florsukkeret sejt med æggehviden - det tager ca. 10 minutter. Fyld
den i en sprøjtepose eller et kræmmerhus af pergamentpapir, og
dekorer hjerterne.

Tip: Lav en portion mellemstore honningkagehjerter og brug dem som
bordkort på julebordet. Navnene skrives med hvid glasur.
-oo-

Go' fornøjelse!
- GOD JUL -
o o o /\ o o
/ \ / \ / \ /**\ / \ / \
-.- -.- -.- /***\ -.- -.- _
\( )\ \( )/ /( )/ /*****\ \( )\ /( )/
\/ |_ _||_ _| \/ || \/ |_ _| \/ ...

o o o /\ o o
/ \ / \ / \ /**\ / \ / \
-.- -.- -.- /***\ -.- -.- _
/( )/ \( )/ /( )/ /*****\ \( )/ /( )/
_| \/ . _| \/ _| \/ || _| \/ ..\/ \/ ..

o o o /\ o o
/ \ / \ / \ /**\ / \ / \
-.- -.- -.- /***\ -.- -.- ,,ho,ho
/( )/ \( )/ /( )/ /*****\ \( . )/ /( : )/´

..... [6] dage tilbage *<|

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Judas Thomas-evangeliet:
77. Jesus sagde: Jeg er det lys, som er over dem alle.
Det er mig, som er det hele. Fra mig opstod det hele,
og til mig strakte det hele sig. Split et stykke træ,
og jeg er der. Løft en sten, og I vil finde mig der.