Haster: Nordjysk grønlangkål
Fra : Heidi

Dato : 25-12-00 12:01

Hej
Er der nogen der ved hvordan man laver nordjysk grønlangkål?
Så er julen reddet?
På forhånd tak og god jul
Søren

Fra : N/A

Dato : 25-12-00 16:12

Fra : Heidi

Dato : 25-12-00 16:12

Tak for det
Det smagte glimrende.
Søren

Fra : Kæld Gydum

Dato : 25-12-00 22:38

Mie skriver bla.:

> Serveres med kold medister pølse, kold kogt flæsk, kold hamburyg samt
> brunede kartofler.
> Hertil hører også sennep og rødbeder.

PS: Husk at der høre også blanding af sukker& kanel til som dys
på samme måde som til risengrød ...

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

OBS: Gift med en ægte Vendelbo ...

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 19:27

Fra : Kæld Gydum

Dato : 26-12-00 19:27

Hej Mie (en ægte Vendelbo) ????

Du skriver bla ....

> Det er muligt du er gift med en ægte Vendelbo, men skikken med at putte
> sukker og kanel på grønlangkål er bestemt ikke fra Vendsyssel, men derimod
> importeret af tilflyttere. Denne skik bruges nemlig i Midtjylland, men på
>en hvidkålsret de spiser til jul.

Hvordan kan du påstå ovenstående og hvor får du det fra ..jeg er ingen
"årsunge" og ej heller min kone - grønlangkål på Vendelbo maner kender
man bla. ikke i Midtjylland, hvor jeg er født der bliver de finhakket og
stuvet ...

Hvordan kan du påstå at skikken med "kanel & sukker" kommer fra en
ret i Midtjylland - det kunne jeg godt tænke mig at vide - jeg kom i lære
som KOK i Frederikshavn i 1969 - og der var det et fast tilbehør til vores
julebord - både til Stuvet hvidkål men ikke mindst til Vendelbo Kål - jeg
tror du udtaler dig mod bedrevidende ... :-/

Fortsat rigtig glædelig jul ....

Med venlig hilsen
Rena & Kæld Gydum

Fra : N/A

Dato : 26-12-00 23:06

Fra : Kæld Gydum

Dato : 26-12-00 23:06

Hej igen Mie .....

Du skriver bla ....

> Du er nu ikke den eneste med uddannelse indenfor det kulinariske område,
> og jeg mener stadig at det er en uskik at putte sukker og kanel på
> grønlangkål - Vendelboernes nationalret!!

Davs Mie .....

Det første har jeg ikke påstået - men jeg køber ikke din forklaring eller
den forklaring på den omtalte "HJEMMESIDE" ...

Det er en overdrivelse at sukker & kanel er indført af tilflyttere - og den
køber jeg ikke.-

Vendsyssel er en stor landsdel - så traditionerne kan meget vel være
forskellige - min kone er ærke Vendelbo og er opvokset med netop
sukker og kanel som tilbehør til VORES Grønlankål ... så din påstand
og argummenter holder desværre ikke ...

Jeg ønsker ikke yderligere debat om dette emne - men må betegene
din forklaring af synspunkt for et udbredt snæversyn omkring vores
"egnsret" - Grønlangkål i Vendsyssel ... SÅDAN !!!

Med venlig hilsen
Kæld Gydum
9900 Frederikshavn