Diabetiker til juleaften
Fra : Marianne Høyen

Dato : 21-12-00 12:39

Hej

Blandt vores gæster i år er en diabetiker. Kan man på nogen måde lave ris a
l'amande i en diabetikervenlig udgave ? (Jeg laver også en alm. version til
flertallet).

mvh

Marianne Høyen

Fra : Anja

Dato : 21-12-00 12:53

Marianne Høyen <hoyen@lundbak.dk>

> Blandt vores gæster i år er en diabetiker. Kan man på nogen måde lave ris
> l'amande i en diabetikervenlig udgave ? (Jeg laver også en alm. version
til
> flertallet).

Jeg plejer bare at bytte vanillesukker ud med vanillekorn og sødemiddel
(pulverform) så min kæreste kan spise med, men i virkeligheden er de par
spiseskeer sukker ikke det store problem. Det største problem ift.
diabetikere er nok den store fedtmængde (=kaloriebombe) men for en enkelt
aften er det så vidt jeg ved i orden, insulinindtaget kan bare øges
tilsvarende. Jeg er dog relativt heldigt stillet fordi min kæreste slet ikke
er nogen stor ris ala mande fan. Hvis du vil lave en fedtfattig version
havde programmet "max 30 procent" en opskrift i denne uge med fromage frais
istf. flødeskum, du kan sikkert finde opskriften på DRs hjemmeside.

glædelig jul
--
mvh Anja

Fra : Peter Westh

Dato : 21-12-00 13:26

Hej Marianne,

Selve ris a l'amanden er ikke det store problem, bortset fra det høje
fedtindhold, men det kan en diabetiker jo som alle andre kompensere for i
januar. Ris er ok, og der er meget lidt sukker i. Hvis han (eller hun) ikke
spiser sukker er det kirsebærsovsen, der er synderen. Der fås sukkerfri
produkter, men jeg ved ikke hvordan de smager.

Men mange diabetikere kan sagtens regulere deres medicin så de kan spise
normal, sukret mad ved særlige lejligheder. Det gør jeg selv uden problemer
(jeg har insulinkrævende diabetes), men der er store individuelle
varitioner. Det bedte råd jeg kan give er defor at ringe til ham (hende) og
spørge, hvad du bedst kan gøre for at tilgodese hans (hendes) behov. Efter
min egen erfaring er der ikke noget værre end at blive prakket alt muligt
diabetikervenlig mad på af velmenende forældre, tanter og venner. Det bedste
man kan gøre for mig er at sørge for at jeg selv kan styre
portionsstørrelserne, og at der er rigeligt med kartofler, brød og
grønsager. Og blande sig udenom, hvis jeg spiser en vanilliekrans eller fem.

God jul!

Peter

Fra : Steffen Møller

Dato : 22-12-00 16:22

>grønsager. Og blande sig udenom, hvis jeg spiser en vanilliekrans eller fem.
>
>God jul!

vanilliekranse *mums* - det er bare for ringe at der efter en halv
time kun er hullerne tilbage

Møller