HFS på PC
Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-12-01 17:01

Hej

Jeg har en server, der kører FreeBSD. Jeg ville gerne benytte AppleShare
og lægge alle mine ting (40 GB) på serveren, således at de er
tilgængelige fra alle computere i verden (i princippet :)

Men problemet er de flere forke, mange Mac-ting har, såsom PICT billeder
osv.

Hvordan opsætter jeg AppleShare (helst over IP) således at jeg kan gøre
det?

Det er en PC der kører FreeBSD 4.4. Data bliver gemt på en 60GB
IDE-disk.

Jeg ved godt, at det er et UNIX-spørgsmål, men da I nok ved mere om
filstruktur på Mac end folk i en UNIX-gruppe, spørger jeg her.

Jeg værdsætter enhver form for hjælp.

--
!! Se min signatur. Se min signatur. Se min signatur !!

Fra : Jesper

Dato : 17-12-01 17:55

Christian Flintrup <chr@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Jeg ved godt, at det er et UNIX-spørgsmål, men da I nok ved mere om
> filstruktur på Mac end folk i en UNIX-gruppe, spørger jeg her.

Understøtter FreeBSD i det hele taget flere resourcegrene? Evt. med
installerede hjælpeprogrammer. Og så har jeg endelig heller ikke hørt om
AppleShare til FreeBSD. Du kan beskytte dine Macfiler ved at pakke dem i
Stuffit eller MacBinary format før du overføre dem til din FreeBSD
server.
--
Jesper.

Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-12-01 20:59

Jesper <triton@titancity.com> wrote:

> Understøtter FreeBSD i det hele taget flere resourcegrene?

Nej, filsystemet er UFS

> Evt. med
> installerede hjælpeprogrammer.

Ja - det er dem jeg er på jagt efter! :)

> Og så har jeg endelig heller ikke hørt om
> AppleShare til FreeBSD. Du kan beskytte dine Macfiler ved at pakke dem i
> Stuffit eller MacBinary format før du overføre dem til din FreeBSD
> server.

Det er rigtigt nok, men det ville jeg ikke have tålmodighed til at gøre
ved alle mine filer.

Fra : Jesper

Dato : 17-12-01 21:29

> [...]

> Ja - det er dem jeg er på jagt efter! :)

> Det er rigtigt nok, men det ville jeg ikke have tålmodighed til at gøre

Hvis du nu har Stuffit Deluxe 6.5 så har du også Stuffit Express, her
kan du lave drop boxe der automatisk stuffer eller MacBinary indkoder
filer og kopiere eller uploader via FTP. Bare lav en drop box og hæld
alle de filer du vil have over på FreeBSD serveren hen på dropboxen, så
klare den resten.
--
Jesper.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-01 18:30

Christian Flintrup <chr@mac.com> wrote:

> Jeg ved godt, at det er et UNIX-spørgsmål, men da I nok ved mere om
> filstruktur på Mac end folk i en UNIX-gruppe, spørger jeg her.
>
> Jeg værdsætter enhver form for hjælp.

<http://www.umich.edu/~rsug/netatalk/>
<http://www.mars.org/home/rob/proj/hfs>

det må falde ind under kategorien "enhver hjælp" - jeg har hverken læst
instalationsvejledningen eller man siderne.

Jeg ved heller ikke om de findes i en binær distribution til FreBSD, men
du burde kunne kompliere begge dele ud fra kildekoden.

Jeg ved at der findes et webmin modul til netatalk, så administrationen
er rimelig ukompliceret.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Christian Flintrup

Dato : 17-12-01 20:59

> det må falde ind under kategorien "enhver hjælp" - jeg har hverken læst
> instalationsvejledningen eller man siderne.

OK :)

> Jeg ved heller ikke om de findes i en binær distribution til FreBSD, men
> du burde kunne kompliere begge dele ud fra kildekoden.

Den vil ikke kompilere (netatalk altså), "Unknown machine type". Jeg er
ikke ligefrem i humør til at pille ved kildekoden, så jeg tror at jeg
lader det være foreløbig, indtil alle mine maskiner kører OS X og dermed
understøtter NFS.

> Jeg ved at der findes et webmin modul til netatalk, så administrationen
> er rimelig ukompliceret.

Webmin - det kræver grafisk brugerflade, ikke?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 17-12-01 21:14

> [...]
> ikke ligefrem i humør til at pille ved kildekoden, så jeg tror at jeg
> lader det være foreløbig, indtil alle mine maskiner kører OS X og dermed

<http://www.freebsd.org/ports/index.html> søg på "HFS" og "netatalk".
der er binære distributioner til FreeBSD af begge.

> Webmin - det kræver grafisk brugerflade, ikke?

Det er en en lille webserver (som kører på port 10000), der kan
konfigurere de fleste kendte servere til en lang række *nix'er herunder
også FreeBSD <http://www.webmin.com/webmin/>.

et must have som er standart i stort set alle server orienterede linux
distributioner - ellers er det, det første man installerer.