Ægte ATI vs. Point Of View
Fra : Thomas

Dato : 17-12-01 11:16

Jeg kan ikke finde et ATI 8500 kort på lager nogen steder, men har fundet et
Point Of View med ATI 8500 chippen på. Er det ligeså godt som det "rigtige"
ATI kort? Det jeg er bekymret for er 2D kvaliteten, følger det med chippen,
så et Point Of View kort leverer samme gode kvalitet? Point Of View kortet
koster 2600,- incl. moms, så det er nogenlunde det samme som ATI, så jeg har
ikke lyst til at give så meget hvis 2D kvaliteten er den sammen som på et
GeForce3.

På ATI 8500 er der udgang så man kan koble 2 skærme på, men den ene udgang
er vist til en fladskærm, kan man koble en alm. skærm på denne udgang? Hvis
ikke, kan man så fåe en adapter eller lign.?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - webcam og undervandsbilleder fra Rødehavet
http://users.cybercity.dk/~bkb3175/ - en dansk Flash tutorial

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 17-12-01 12:10

Thomas wrote:

> [...]
> ikke lyst til at give så meget hvis 2D kvaliteten er den sammen som på et

Prøv og kig på PointOfView's hjemmeside - de må havde nogle specs på RAMDAC og
måske også links til test. Skriv gerne hvis du finder ud af noget.

> På ATI 8500 er der udgang så man kan koble 2 skærme på, men den ene udgang
> er vist til en fladskærm, kan man koble en alm. skærm på denne udgang? Hvis
> ikke, kan man så fåe en adapter eller lign.?

Med Ati Radeon 8500 kortet (altså det lavet af ATI) følger der en adapter med så
man kan bruge DVI udgangen til en alm. skærm eller et TV. Kig på www.ati.com for
mere info.

Mvh

Bruno

Fra : DaWizeGuy

Dato : 17-12-01 12:52

"Thomas" <flash4@it.dk> wrote in message
> [...]
har
> ikke lyst til at give så meget hvis 2D kvaliteten er den sammen som på et

Den væsentligste forskel mellem de to kort er clockfrekvensen på core og
memory. Point of View Radeon 8500 "kun" kører 250/250 (core/memory), mens
ATI Radeon kører 275/275. Jeg mener, at der er et par5 links til anemldelser
af PoW kortet på www.rage3d.com. Hvis du er i tvivl, så vent på at du kan få
fat i det rigtige ATI Radeon 8500.

> [...]
Hvis
> ikke, kan man så fåe en adapter eller lign.?

Radeon 8500 understøtter Hydravision, så du kan sagtens tilslutte en
almindelige CRT skærm via DVI udgangen ved at købe et DVI til SVGA adapter.
Du kan derimod ikke konvertere den anden vej, altså fra SVGA til DVI, men
det har du jo heller ikke brug for

--
Best regards/Med venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Søren 'Mufoxe' Lund ~

Dato : 17-12-01 20:54

In article <3c1dc5d0$0$25375$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, flash4@it.dk
says...
> [...]
> ikke lyst til at give så meget hvis 2D kvaliteten er den sammen som på et

Alle OEM kort kører ved lavere MHz end ATIs egen produktion. ATIs kører 275MHz,
mens OEM kortene kun kører 250MHz.

> På ATI 8500 er der udgang så man kan koble 2 skærme på, men den ene udgang
> er vist til en fladskærm, kan man koble en alm. skærm på denne udgang? Hvis
> ikke, kan man så fåe en adapter eller lign.?

Der følger en adapter med, så man kan bruge DVI udgangen til en VGA skærm.

--
/Søren

Husk, Google er din ven :)

Fra : aGeS

Dato : 17-12-01 22:02

"Søren 'Mufoxe' Lund Jensen" <mufoxe@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> says...
>
> Alle OEM kort kører ved lavere MHz end ATIs egen produktion. ATIs kører

Fuldstændigt rigtigt, MEN! det er muligt at flashe sit OEM kort med en ATI
retail BIOS og så er de igen 100% identiske. Selve kortene er faktisk
identiske, men OEM kortene er clocket ned...
Har testet det på mit eget XpertVision Radeon 8500 og det virker helt
perfekt faktisk!

Fra : DaWizeGuy

Dato : 18-12-01 13:35

"aGeS" <ages@agesfxp.com> wrote in message

> [...]
> identiske, men OEM kortene er clocket ned...
> Har testet det på mit eget XpertVision Radeon 8500 og det virker helt

Er du helt sikker på, at Retail og OEM kortene er identiske? Jeg har nemlig
læst et sted, at Retail udgaven har 3,6 ns DDR-RAM, mens OEM kortene har
enten 3,8 ns eller 4,0 ns DDR RAM.

Fra : aGeS

Dato : 18-12-01 18:00

Jeg er ikke 100% sikker, men det er der en røvfuld kloge Radeon 8500 ejere
ude i den store verden der er - bla. efter de har haft kontaktet
fabrikanter, ATI og andre.

Fra : David Nilsson

Dato : 26-12-01 14:46

Hej på er, jag skriver på svenska, hoppas ni förstår :)

Jag har själv ett Point of View Radeon 8500 som egentligen är ett
Xpertvision Radeon 8500. Kortet har 3.6ns minne och är identiskt med
ATI's retail radeon i alla avseenden förutom att spänningen som
levereras till minnena är 3.15V istället för 3.5. Det innebär att
minnena oftast inte kan köras i 275, tex så klarar mitt kort inte mer
än 265 MHz. Så korten är inte identiska, det är en liten resistor som
skiljer. Det går dock att byta ut den här resistorn om man är händig
med lödkolven. Att flasha om kortets bios så att kortet går i 275 är
därför ganska vanskligt och brukar resultera i att man får massa
grafikfel i spel osv.

Se http://www.overclockers.com/tips757

best regards
/David