celeron vs p3
Fra : Morten Schrøder Olse~

Dato : 16-12-01 17:09

Hej Ng

jeg står og overvejer at købe en ny intel celeron 1000 mhz til at erstatte
min gamle p3 600. Så mit spørgsmål er om det kan svare
sig at bruge ca 800 kr på dette, eller vil der stort set ikke være nogen
forskel performance mæssigt?

mvh Morten

Fra : orbital

Dato : 16-12-01 17:50

On Sun, 16 Dec 2001 17:08:47 +0100, "Morten Schrøder Olsen"
<m_olsen@privat.dk> wrote:

> [...]
>min gamle p3 600. Så mit spørgsmål er om det kan svare
>sig at bruge ca 800 kr på dette, eller vil der stort set ikke være nogen

Det vil jeg mene du vinder en del ved. Hvis din P3 kører 6x100, så
kører celeron 1000 jo også 100 MHz fsb. Cachen i cpu'en er bare halv
størrelse, 128 kbyte, af p3's.
Det er billigere at købe en celeron 900. Den kan i reglen køre 9x133
ved en Vcore på 1.85 volt. Hvis dit bundkort kan indstille Vcore og
køre 133 MHz fsb, og din ram kan, så er det en god mulighed. Det kører
jeg selv med. Samme trick med en celeron 1000 er ret usandsynligt, for
ydelsesgrænsen ligger omkring 1250 MHz for de fleste 100 mhz fsb
celeron (alle modellerne).
Celeron 1200 er med tualatin core og ikke pin kompatibel. Den skal der
et specielt bundkort til.

mvh

John

Fra : Morten Schrøder Olse~

Dato : 16-12-01 19:01

Hej John - tak for dit svar

Jeg er desværre ikke den store hardware expert, så jeg har et par spørgsmål
til dit svar:

Det du siger er altså at en 900 mhz kan køre en bushastighed på 133 mhz hvis
man sætter Vcore styrken på 1.85 volt? (vcore kan reguleres på mit mb)
og for at udnytte dette optimalt skal mit bundkort og ram altså også bare
køre 133 mhz på bussen? (det gør de)

hilsen Morten

Fra : orbital

Dato : 17-12-01 09:08

On Sun, 16 Dec 2001 19:00:36 +0100, "Morten Schrøder Olsen"
<m_olsen@privat.dk> wrote:

> [...]
>man sætter Vcore styrken på 1.85 volt? (vcore kan reguleres på mit mb)
>og for at udnytte dette optimalt skal mit bundkort og ram altså også bare

Nå, du kører 4.5x133=600 og ikke 6x100 ?

Programmet CPUID kan afsløre dette.

mvh

John

Fra : Morten Schrøder Olse~

Dato : 17-12-01 19:46

CpuId viser at jeg kører med 4 x 133 mhz

Så kan jeg vel sagtens bruge dit trick med at købe 900 mhz og så bare sætte
vcore volten op?

mvh Morten

Fra : orbital

Dato : 17-12-01 20:02

On Mon, 17 Dec 2001 19:46:20 +0100, "Morten Schrøder Olsen"
<m_olsen@privat.dk> wrote:

>CpuId viser at jeg kører med 4 x 133 mhz
>
>Så kan jeg vel sagtens bruge dit trick med at købe 900 mhz og så bare sætte
>vcore volten op?

Ja, mange 900 MHz celerons kan. Men man kan ikke vide det, før man
prøver. Der er lidt statistik i det.
http://www.overclockers.com under cpu database, vælg intel celeron
900, så ser du at rigtig mange lykkes med det.
Men celeron 1000 derimod, lykkes meget få.
Bundkortet er meget vigtigt. Hvilket bundkort har du ?

mvh

John

Fra : Morten Schrøder Olse~

Dato : 17-12-01 20:05

Jeg har et:
ASUS cusl2-c
Intel 815 EP chipset

Fra : orbital

Dato : 17-12-01 20:41

On Mon, 17 Dec 2001 20:04:59 +0100, "Morten Schrøder Olsen"
<m_olsen@privat.dk> wrote:

>Jeg har et:
>ASUS cusl2-c
>Intel 815 EP chipset

Det burde jo være OK, men det kan være, at cusl2 har den asus uvane at
boote med default voltage nogle millisekunder før den læser
user-setting for Vcore. Så jeg kan sige, prøv det, - men hæng mig ikke
op på noget. Man kan iøvrigt manipulere default voltage på disse
socket 370 cpu'er ved at forbinde visse ben på cpu'en. Det må kunne
lade sig gøre at finde artiklen igen. Jeg har den ikke lige nu, men
der ligger et udprint i min kælder.

mvh

John

Fra : Morten Schrøder Olse~

Dato : 18-12-01 09:12

Tak for hjælpen jeg har bestilt 900 mhz'en, så den skulle gerne komme
dumpende en af dagene. :)

Er risikoen for skade på cpu'en stor hvis man udelukkende forsøger at sætte
vcore op?
Jeg vil meget nødig brænde en splinterny cpu af?

mvh Morten