Mælkeskum til cappuchino
Fra : Marianne Høyen

Dato : 04-12-00 20:57

Dette fænomen kan jeg ikke rigtig blive klog på - hvam kan hjælpe ?

Engang ejede jeg en Krups espressomaskine, og den havde en damp-dyse til at
lave mælkeskum. Den duede kun til at varme mælken op.

Så flyttede jeg sammen med en anden og større espressomaskine - også Krups.
Dampdysen var blevet ændret og bestod nu af to rør, der sad sammen vha en
gummidut. LIDT bedre, men langt fra det rigtige produkt.

Nu har jeg forsøgt mig med en creamer - en glaskande med et stempel indeni,
som man hiver op-ned en 30-40 gange. Det virker NOGEN GANGE fint - andre
gange overhovedet ikke.

Hvad er systemet ??????

Jeg bruger øko-mælk, helst 'skummet' men har også prøvet 'sød'. Det virker
nogenlunde ens.
Det er som om, at jo friskere mælken er, jo bedre. I hvert fald har det
flere gange fungeret sådan. Ikke altid.
Så har jeg læst, at mælkern skal være kold. Det synes jeg ikke gør den store
forskel.

Hvad er jeres erfaringer ? Kan det overhovedet lade sig gøre at lave
mælkeskum hjemme uden en kæmpe-maskine til rådighed ?

mvh

Marianne Høyen

Fra : Helle

Dato : 05-12-00 08:36

Hej Marianne.

Marianne Høyen skrev i meddelelsen

>Så flyttede jeg sammen med en anden og større espressomaskine - også Krups.
>Dampdysen var blevet ændret og bestod nu af to rør, der sad sammen vha en
>gummidut. LIDT bedre, men langt fra det rigtige produkt.

Jeg har sådan en espressomaskine som du beskriver, og jeg får altså
udemærket mælkeskum ud af det.
Hemmeligheden er kold mælk i en (metal)kande. Jeg købte sådan en, som man
bruger på cafeterier m.v., den er meget lidt køn, men virker .... Det er
underordnet om du bruger sød, let eller skummetmælk. Det er vigtigt, at den
plasticdims, der sidder øverst i det "løse" rør er ren - rens evt. med en
nål. Den bliver meget nemt stoppet, og så bliver skummet ikke ordentligt. Du
kan faktisk høre om hullet er stoppet eller ej, lyden bliver lidt
"anstrengt", når dampdysen bruges, hvis hullet er tilstoppet.

Når kaffen begynder at løbe igennem, begynder du opskumningen - stop med
opskumningen mens der endnu er lidt damp tilbage, så du kan lade lidt damp
slippe ud i en tom kop/kande - det renser dampdysen. Et lille tip - det er
nemmest at tørre selve damp-røret af med en fugtig klud med det samme,
ellers kommer mælken til at sidde rigtig godt fast.

Opskumningskanden har jeg set i brug, har ikke en selv, men jeg er sikker
på, at espressomaskinen er meget lettere at bruge, når du først finder
fidusen.

Hilsen Helle

Fra : Lars Pedersen

Dato : 05-12-00 08:42

Marianne Høyen <hoyen@lundbak.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:90gsnr$gih$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> Dampdysen var blevet ændret og bestod nu af to rør, der sad sammen vha en
> gummidut. LIDT bedre, men langt fra det rigtige produkt.

Sådan en Krups har vi osse i vores familie, men jeg har taget det der ekstra
rør af, Jeg synes ikke det virker godt nok, og så er det noget snask at gøre
rent. Jeg mener, at fidusen består i at holde spidsen af damprøret lige i
overfladen af mælken. Dampen skal suge luft med ned i mælken. Det er luften,
der danner skummet - ikke dampen. Det var det, der var meningen med det
ekstra rør...Du kan tydeligt høren når røret står rigtigt i mælkeoverfladen.
Det får en helt karakteristisk lyd, og skummet gror lynhurtigt. Hvis du
derimod blot stikker spidsen ned i mælken, varmes mælken kun op, og lyden er
sådan lidt "hakkende".

God fornøjelse
Lars

Fra : N/A

Dato : 06-12-00 10:21

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 06-12-00 10:21

Henning Niss <henning@hniss.dk> wrote in message
> "Marianne Høyen" <hoyen@lundbak.dk> writes:
> Jeg ved ikke hvorfor, men nordmænd synes at have rigtigt styr på det
> der med espresso, mælkskum, og så'n.

***Måske*** fordi de har oversat italiensk materiale? Jeg kan se iøvrigt at
de har "mokarabia" kaffe, som er ret god. Ligesom deres kaffemaskine er også
ret ok.

Hvem sagde "metalkande".... det må være hemmeligheden, det virker også for
mig, men jeg har en "rigtig" espressomaskine, ikke en Krups...
Dog kan jeg sige at jeg kan få skum ud af en plastickande med sådan en
"creamer" stang man stikker ind og pumper luft i mælken. En gave fra
Lavazza...

Sandra

Fra : Helle

Dato : 06-12-00 12:49

Ms. Krabappel skrev i meddelelsen <

> men jeg har en "rigtig" espressomaskine, ikke en Krups...

Det gad jeg også godt have, men man kan få 6 Krups-maskiner (af de mindre),
for det een rigtig koster ...

Helle

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 06-12-00 12:51

Helle <hl@woiremose.dk> wrote in message
> Det gad jeg også godt have, men man kan få 6 Krups-maskiner (af de
mindre),
> for det een rigtig koster ...

....men så har man ikke bøvl med hverken skum på kaffe eller mælk!

Og det passer ikke at maskinen er dyrere, især hvis man køber den - FOR
EKSEMPEL - fra steder på nettet (nogen her har gjort det; Henrik, fortæl
lidt om din wunderbar!). Måske ikke i Norge eller Island men lidt mere syd
på. Read my lips... (and my old threads)

Sandra

Fra : Henning Niss

Dato : 08-12-00 22:50

"Ms. Krabappel" <sandra@nospam.dk> writes:

> Og det passer ikke at maskinen er dyrere, især hvis man køber den - FOR
> EKSEMPEL - fra steder på nettet

Nu har jeg ikke selv købt en maskine på nettet, men jeg kan da oplyse
at man kan få en Gran Gaggia i Malmø (Verner og Verner, Trianglns
butikscenter) til omkring 1200 kr. Gran Gaggia er ikke verdens bedste
maskine, men den laver da okay espresso, synes jeg.

For nylig er der også kommet en dansk forhandler et eller andet sted i
Hillerød eller noget. Adesso AB er den skandinaviske generalimportør
(eller hvad det ny hedder på fornemsk) af Gaggia og de har en liste
over de fleste forhandlere i skandinavien. Mere på
<URL:http://www.adesso.se/>.

Henning

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 11-12-00 10:13

> [...]
> butikscenter) til omkring 1200 kr. Gran Gaggia er ikke verdens bedste
> maskine, men den laver da okay espresso, synes jeg.

Jo det er!! ))
Det var det jeg mente... En Krups koster måske mere end den. Man skal bare
se rundt...
Jeg har en "stor" La Pavoni og en Gran Gaggia, og det er den sidstenævnte at
den bruges flittigt - den er nem!!! Den er ikke engang meget dyrere end det
koster i Italien, kan jeg se - og sikkert ikke dyrere en den teutoniske
model. (PS Man kan lave et røverkøb på www.gemme.it men dette har vi
diskuteret sidste sommer...)

Om Gran Gaggia: jeg har haft den i 6 år. Kører uden problemer - filter skal
gøres ren/afkalkes en gang i mellem, vi kører den på "kalk-fattig"
kildevand, osv. Har man en god kaffe, så er espresso også meget god. Skum,
kaffe og mælk, ingen problemer. MEN: det kræver sin M/K at styre en
kaffemaskine. Jeg kan skumme mælken bedre end min mand, men hans espresso
smager bedre og har mere "crema". Boh?

Sandra mens drikker en "Merrild rød" (suk)

Fra : lahvino

Dato : 07-12-00 11:45

Den bedste mælk til mælkeskum er sødmælk.
Det skal opvarmes til ca. 65 gr. C. og derpå pumpes.
Lad den stå et øjeblik inden du hælder i kaffen.

God fornøjelse.

mvh LC

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 14:20

Fra : N/A

Dato : 09-12-00 14:20

Fra : Marianne Høyen

Dato : 09-12-00 14:20

Mange tak for jeres forskellige svar. Jeg har prøvet med Krups'en igen, og
det går bedre. Suppleret med alle extra-tricks'ene bliver jeg dygtigere -
det virker med øvelse!

mvh
Marianne

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 12-12-00 20:21

>Og sødmælk er såklart at foretrække

Nej nej nej... Jo mindre fedt jo bedre. Skummetmælk er bedst til at lave
skum af, men personligt foretrækker jeg letmælk for jeg synes at det smager
bedre.

Claus