TV kort
Fra : Ukendt

Dato : 16-12-01 13:53

Jeg skal bruge et tv-kort til at optage nogle private videoer ind på min
computer, men vil da også gerne kunne vise video fra computeren på mit tv.
Hvad skal jeg bruge??? XP...

/BKH

Fra : Leony

Dato : 16-12-01 16:59

<h&b> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge et tv-kort til at optage nogle private videoer ind på min
> computer, men vil da også gerne kunne vise video fra computeren på mit tv.
> Hvad skal jeg bruge??? XP...

Du skal bruge et kort med s-vhs/composite ud- og indgang.
Dette findes på tv kort eller lidt dyrere grafikkort.

Leony

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 16-12-01 17:26

<h&b> wrote in message
> Jeg skal bruge et tv-kort til at optage nogle private videoer ind på min
> computer, men vil da også gerne kunne vise video fra computeren på mit tv.
> Hvad skal jeg bruge??? XP...

Jeg går ud fra at det er analog vidio, og ikke firewire (DV).

Du skal formegentlig bruge et Matrox grafikkort - et G450 eller G550 baseret
kort skulle kunne klare det.

nVidia og ATI er langt bedre til 3D end Matrox, men desværre er deres TV-out
total latterlig. De kræver at man skal have billedet i fullscreen på skærmen
før der et fullscreen på TV'et. De mener også at man skal sætte opløsningen
på monitoren ned når man har TV-out aktiveret - og tro mig, en 21" i 800x600
er ikke et kønt syn.
Er god 3D vigtigt er det evt en mulighed at sætte et Matrox PCI kort i som
andet skærmkort.

Du skal også have et kort til at "optage" med. Du kan evt købe et Matrox
kort med indbygget TV kort, men jeg vil ikke anbefale det. Matrox er ikke så
gode til at få frigivet drivere til kombinationskortene.

/Lars

Fra : poppe

Dato : 16-12-01 22:06

på mit gforce 2mx. behøver jeg ikke at have min skærm til at stå i samme
opløsning, som mit tv!!
jeg køre feks. film, eller musik video, på mit tv, og bruger min pc til
andet, feks mail, news, eller andet!!

--
POPPEakaD19S
www.poppe.dyndns.dk

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 17-12-01 21:28

"poppe" <poppe@adsl.dk> wrote in message news:9vj29h$krf$1@sunsite.dk...
> på mit gforce 2mx. behøver jeg ikke at have min skærm til at stå i samme
> opløsning, som mit tv!!
> jeg køre feks. film, eller musik video, på mit tv, og bruger min pc til
> andet, feks mail, news, eller andet!!

Vil det sige at jeg kan have et vindue fra f.eks. PowerDVD på min skærm med
en størelse på f. eks. 160x90 pixel hvor TV-Out stadig er 100% kvalitet
(altså 720x576)? Og med overscan naturligvis. Og jeg vil ogå kunne køre en
"clone" - altså vise computer skærmbilledet på TV'et i 1024x768 - uden
Overscan (og helst uden at man skal pille i diverse indstillinger for at få
overscan væk)?

Alt dette under XP naturligvis, eller i hvert fald W2K. Jeg har ikke tid til
det der DOS stads (Windows 9x/ME).

Det lykkedes mig aldrig at få et GeForce 2 Go til at virke ordentlig, og jeg
har spurgt på diverse nyhedsgrupper om dette var muligt med noget nVidia
eller ATI kort uden at få det bekræftiget.

/Lars

Fra : poppe

Dato : 18-12-01 23:47

ja, hvis jeg ikke vil se film på tv, er der en kopi af mit skrivebord, på
tv´et, det er ikke særlig god kvalitet, men det er måske fordi, met tv, er
15år gammel

nr jeg ser film, syntes jeg at kvaliteten er ok, afh af film

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 19-12-01 19:26

"poppe" <poppe@adsl.dk> wrote in message news:9voguv$eb9$1@sunsite.dk...
> ja, hvis jeg ikke vil se film på tv, er der en kopi af mit skrivebord, på
> tv´et, det er ikke særlig god kvalitet, men det er måske fordi, met tv, er
> 15år gammel
Tja,man kunne få en mistanke om at du har lokaliseret det svageste led i den
opsætning.

Kan du lige beræftige 100% tydeligt så jeg er helt sikker på ikke at have
misforstået dig: Du kan have en film kørende fullscreen på dit TV, mens du
har andet (for eksempel) en browser på monitoren (det er OK at filmen er der
i et vindue, bare jeg kan bruge min browser uden at irritere dem der ser
filmen). Er dette tilfældet skal jeg vist til at se på et 8500!

/Lars

Fra : poppe

Dato : 19-12-01 19:55

ja det er rigtig,

Fra : Karsten Olesen

Dato : 16-12-01 22:39

"Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> skrev i en meddelelse

> nVidia og ATI er langt bedre til 3D end Matrox, men desværre er deres
TV-out

> Er god 3D vigtigt er det evt en mulighed at sætte et Matrox PCI kort i som
> andet skærmkort.

**********************

Nvidia er klart alt andet overlegent.
End ikke Matrox nyeste 3 d grafikkort kan noget
som helst i forhold til GeForce 3 som ER det kraftigste
til grafik idag.
I bedste fald kører det næsten lige op med et GeForce 2 kort.

Desuden opnåes aldrig god 3D med et PCI grafikkort, og
idag kan alt sagtens integreres i eet grafikkort.

Et TV kort er dog smart og kan gøres billigt.

MVH

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 17-12-01 21:58

Først undskyld for min dobbelt quote - det er nu engang fordi jeg henviser
til at Karsten ikke fik læst nedenstående linier helt rigtigt, så nu får i
den lange forklaring. :)

"Karsten Olesen" <gakke@email.dk> wrote in message

> "Lars Møllebjerg" <larsm@xs4all.nl> skrev i en meddelelse

> TV-out

> **********************
>
> Nvidia er klart alt andet overlegent.
Generelt giver jeg dig ret: nVidia er bedst, men desværre er deres TV-Out
ikke god nok (surt, jeg ville gerne væk fra Matrox). Matrox vinder nok også
på billedkvaliteten på almindelige CRT monitorer i høj refresh rate og
opløsning (altså 1600x1200 og derover). Da jeg bruger min maskine som
multimedie box (DVD/MP3/Internet Streaming) er TV-out og 2D vigtigere for
mig end 3D - og derfor er et Matrox et nVidia kort overlegent til mit brug.

> End ikke Matrox nyeste 3 d grafikkort kan noget
> som helst i forhold til GeForce 3 som ER det kraftigste
> til grafik idag.
Jeg gentager fra mit oprindelige indlæg: "nVidia og ATI er langt bedre til
3D end Matrox". Der er vist nogen der påstår at ATI Radeon 8500 i teorien er
hurtigere end nVidia - men at det holder ikke i praksis. Rager mig en
høstblomst, begge er hurtige nok til mit formål lige nu, og Matrox er klart
langsommere (men egentlig også hurtig nok til mig da jeg kun spiller Flight
Simulator 2002, og der er det CPU'en der er for langsom med 933Mhz).

> I bedste fald kører det næsten lige op med et GeForce 2 kort.
Det tror jeg ikke engang det kan. Jeg har en lumsk (men ikke bekræftiget)
mistanke om at mit GeForce 2 Go i den bærbare er hurtigere end mit Matrox
G400, men da den bærbare her en bedre processor kan jeg ikke måle det på en
fair måde (og jeg er ikke interesseret nok til at undersøge det nærmere). Og
mit Matrox Marvel G400 er endda hurtigere end de nyere Matrox kort så vidt
jeg husker.

> Desuden opnåes aldrig god 3D med et PCI grafikkort, og
Så går det vist galt med at læse mit oprindelige indlæg igen: Selvfølgelig
ikke, det var jo derfor at jeg skrev at man kunne smide et Matrox i som
ANDET - gentager: ANDET - grafikkort så man kan beholde f. eks. GeForce3 som
3D kort. Man skulle sikkert have 2 monitorer for at udnytte det optimalt
(men 2x21" er også ganske rart hvis man har pladsen og pengene).

> idag kan alt sagtens integreres i eet grafikkort.
Ja (det er det i mit Matrox Marvel G400), men desværre er der ikke nogen
grafik kort fabrikant der kan levere top kvalitet i BÅDE 3D og TV-Out. Surt,
og jeg er MEGET træt af det, jeg ville virkelig ønske at nVidia købte Matrox
og stjal deres TV-Out teknologi. Men vi kunne jo selvfælge lige være uheldig
og ende med Matrox's 3D og nVidias TV-Out. :)

> Et TV kort er dog smart og kan gøres billigt.

Ja - men det har ikke TV-Out - det er der kun på grafik kort (og special
mpeg dekodere etc, men de kan ikke lave en desktop clone)!

Og ja, jeg ved der er mange der siger at nVidia's TV-Out er OK. Det er
nærmere bestemt den gruppe mennesker der aldrig har set et Matrox kort i
aktion. Og nej, dette er ikke en ukritisk reklame for Matrox - Matrox er
noget l*rt med manglende driver support! Men deres TV-Out er stadig bedre en
konkurenternes. :)

/Lars

Fra : Karsten Olesen

Dato : 17-12-01 22:10

> [...]
> noget l*rt med manglende driver support! Men deres TV-Out er stadig bedre
**********************

Et meget langt indlæg .

De "mange" har givetvis ret.
De "mange", -og måske endda flere til, kører næppe
over 1200 x 1600 alligevel...og hvis det er dêr
Matrox 2D kvalitet synligt træder frem, jamen
så kan jeg sagtens leve med mit pt. 1024x768 og
så GF2's 64mb 3Dkvalitet. En god kombination forstår jeg nu...

MVH

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 18-12-01 20:50

Jeg burde egentlig give op nu, men jeg prøver lige igen.

> De "mange" har givetvis ret.
Jeg er 100% klar over at Matrox er en dårlig løsning til langt de fleste
computere! Det behøver du slet ikke argumentere for.
Men individet har ikke nødvendigvis de samme behov som de mange, så man bør
oplyse om de forskellige valgmuligheders styrker og svagheder og lade folk
træffe en belutning selv, istedet for bare at sige at et bestemt kort er
langt bedre end andre, bare fordi det opfylder flertallets behov bedst.

> De "mange", -og måske endda flere til, kører næppe
> over 1200 x 1600 alligevel
Betyder det at jeg kun må give hardware råd der passer til flertallet? Selv
om demokrati medfører at flertallet bestemmer, betyder det ikke at
mindretallet ikke har rettigheder (undskyld, den røg lidt langt op, jeg
kunne ikke lade være).

> ...og hvis det er dêr
> Matrox 2D kvalitet synligt træder frem, jamen
> så kan jeg sagtens leve med mit pt. 1024x768 og
> så GF2's 64mb 3Dkvalitet. En god kombination forstår jeg nu...
Ja, den er perfekt til mange ting, god til det meste, og ikke for god til
nogle få ting. Desværre lever vi ikke i en verden hvor man kan få et grafik
kort der er det bedste til alt, men det er jo ikke kun med hardware vi har
det problem. De er heldig at have fundet en kombination der opfylder dine
behov - jeg har ikke fundet en endnu (Matrox opfylder ikke mine behov, det
er bare det der er _mindst_ ringe til at opfylde dem).

OK, jeg lover at holde mund nu (i denne thread) så jeg ikke ryger i for
mange kill-filtre!

/Lars

Fra : Karsten Olesen

Dato : 18-12-01 21:27

> Jeg er 100% klar over at Matrox er en dårlig løsning til langt de fleste
> computere! Det behøver du slet ikke argumentere for.
*************
Netop defor er det sært folk køber et grafikkort som måske
har en marginal bedre kvalitet i opløsninger den gennemsnitlige
PC bruger sjældent kommer op i. Ubegribeligt. At
der så er brugere, for hvem det er vigtigere med 2D kvaliteten er så en
anden sag.
Folks behov er forskellig, men gennemsnittet af brugere vælger
dog en bedre 3D effekt end en smule bedre opløsning i 1600x1200 +.
************
> [...]
> træffe en belutning selv, istedet for bare at sige at et bestemt kort er
> langt bedre end andre, bare fordi det opfylder flertallets behov bedst.
*********
Forkert.
De fleste vil opleve en perfekt 3D effekt som en større værdi
end en måske knap synlig kvalitetsløft i meget store opløsninger i 2D.
Netop her bør de "kloge" vælge for de knap så vidende brugere og
dømme hvad de måske mest vil få brug for. Men igen kan man jo forhøre
kunden om, hvad det ønsker at benytte PC'en mest til osv.
*********
> [...]
> om demokrati medfører at flertallet bestemmer, betyder det ikke at
> mindretallet ikke har rettigheder (undskyld, den røg lidt langt op, jeg
*************
Det er OKI, men stadigvæk bør der tages hensyn til flertallet,
selvom der altid vil være minoriteter, ja.
*************
> [...]
> behov - jeg har ikke fundet en endnu (Matrox opfylder ikke mine behov, det
> er bare det der er _mindst_ ringe til at opfylde dem).
**********
Jeg kender godt typerne, som aldrig stilles tilfreds. Fred med dem, og lidt
synd, for der findes ingen teknik som kan stille dem tilfreds...
**********
> OK, jeg lover at holde mund nu (i denne thread) så jeg ikke ryger i for
> mange kill-filtre!
**************
Jeg aner ikke hvordan et kill-filter virker...

MVH

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 19-12-01 19:23

Jeg ved godt jeg lovede at holde mund, men der er ikke noget på fjerneren og
jeg har lige set den her:
http://www.tomshardware.com/graphic/01q4/011218/geforce-ti-05.html

Et citat eller to fra en omtale af de nyeste og bedste nVidia baserede kort:

"Other chipmakers, namely ATi and Matrox, for years have produced boards
which are shining examples of what TV-Out should be."

"In the end, it is the buyer that suffers from this situation*, since the
advertised TV-Out features of his or her dream card will more than likely
not work as advertised".

*refererer til nVidias ansvarsfraskrivelse for elendigt TV-Out.

Og lige en kommentar til Karsten - læs lige mine indlæg én gang til. Du
argumenterer ikke imod mig, for jeg giver dig ret - nVidia er langt bedre
til flertallet. Jeg prøver bare lige at advare folk der ikke er i flertallet
(der er LANGT flere end du tror der ikke spiller spil, og som gerne vil lege
med videoredigering etc), om at der nok er bedre kort til deres behov (ja,
jeg ved at det er et mindretal, men lad nu os 5-10 stykker få ordentlig
TV-out). :)

Jeg beklager at det ikke har fremstået tydeligt nok at det kun er et
mindretal der bør vælge Matrox, og man kun skal gøre det hvis man er sikker
på at det er det rette valg. Jeg har dog ingen ide om hvordan jeg kunne have
skrevet det tydeligere!

/Lars

PS: Og bare roligt - om to dage tager jeg på ferie uden fast internet
opkobling, så skal jeg nok holde rigtigt mund!

Fra : Karsten Olesen

Dato : 19-12-01 20:04

> [...]
> jeg ved at det er et mindretal, men lad nu os 5-10 stykker få ordentlig
***********
Vi der vælger Nvidia HAR et ordentligt TV-out, og nyder så oven
i julehatten den formidable 3D effekt.
***********
> [...]
sikker
> på at det er det rette valg. Jeg har dog ingen ide om hvordan jeg kunne
****************
Jeg synes det stod tydeligt nok, og jeg synes jeg svarede tydeligt nok.
****************
> PS: Og bare roligt - om to dage tager jeg på ferie uden fast internet
> opkobling, så skal jeg nok holde rigtigt mund!
********
Jeg holdt ferie på Gran Canaria/Playa Del Inglês sidste år, og gør
det aldrig igen. Jeg VIL ha' kulde, ægte andesteg, store gaver mm.
den 24. istedet for keyboard-christmas-carolls og kunstig sne..

MVH

Fra : Lars Møllebjerg

Dato : 20-12-01 00:14

> Vi der vælger Nvidia HAR et ordentligt TV-out, og nyder så oven
> i julehatten den formidable 3D effekt.
Har du set Matrox TV-out. Jeg har prøvet bege på samme TV - det er jo den
eneste måde at sammenligne på. Men jeg vil nok se på ATI næste år.
Nå, jeg troede du sagde at det jeg skrev ikke var rigtigt. :)
> Jeg holdt ferie på Gran Canaria/Playa Del Inglês sidste år, og gør
> det aldrig igen. Jeg VIL ha' kulde, ægte andesteg, store gaver mm.
> den 24. istedet for keyboard-christmas-carolls og kunstig sne..
Tjaa, jeg tager TIL Danmark i julen :)

/Lars

Fra : Karsten Olesen

Dato : 20-12-01 00:28

> [...]
> Har du set Matrox TV-out. Jeg har prøvet bege på samme TV - det er jo den
> eneste måde at sammenligne på. Men jeg vil nok se på ATI næste år.
Jeg så ingen forskel. Måske er mit Philips ikke OK, men jeg
oplever stor forskel i NFS5 porche edition..
**************
> Nå, jeg troede du sagde at det jeg skrev ikke var rigtigt. :)
*************
En modifikation var måske på sin plads.
*************
> Tjaa, jeg tager TIL Danmark i julen :)
*********
Som sidste år skal jeg kun tænke
på at få købt et par gaver...

MVH

Fra : Thf

Dato : 16-12-01 20:43

>Jeg skal bruge et tv-kort til at optage nogle private videoer ind på min
>computer, men vil da også gerne kunne vise video fra computeren på mit tv.
>Hvad skal jeg bruge??? XP...
Jeg tror ikke der er nogen TV kort der kan gøre det ordenligt, dvs
i højopløsning+uden tab af frames, til at få din video overført til pc
så kræves der nok et hardwarekort ala Pinacle DC10+ eller
lignende, det kan også bruges som tv kort i nødstilfælde, da det
ikke har tuner, så skal man bruge video'en som tuner istedet.

--
Brøndby
MVH THF Cessna 182S

Fra : Karsten Olesen

Dato : 16-12-01 22:36

<h&b> skrev i en meddelelse
> Jeg skal bruge et tv-kort til at optage nogle private videoer ind på min
> computer, men vil da også gerne kunne vise video fra computeren på mit tv.
> Hvad skal jeg bruge??? XP...

Du starter forkert....XP er ikke et must for at klare opgaven.

Jeg løser opgaven på fornem vis med et TV kort med
ekstra input fra videoen.

Komprimerer det med Divx og brænder det på CD.
Ca. 2 timer i OK kvalitet.

TV-out klarer mit GF2 64mb med bravour.

MVH