Nyt Skærmkort - men hvilket?
Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 16-12-01 13:02

Hej NG!

Mit AGP-kort er netop gået dødt, og følgelig skal jeg købe mig et nyt
skærmkort i den kommende uge. I den anledning er jeg så godt som på herrens
mark, da jeg ikke har købt eller for alvor fulgt med i udviklingen af
skærmkort siden '97. Det er nok ikke i denne sammenhæng uinteressant, hvad
jeg har tænkt mig at bruge det nye kort til. Jeg er ikke fanatisk bruger af
3d-skydespil, omend jeg fra tid til anden har spillet lidt UT, hvilket
fungerer for mig tilfredsstillende med min gamle 'opsætning'. Et spil som
Escape from Monkey Island har til gengæld ikke kørt helt smertefrit, og det
ville være lækkert, hvis det kunne komme til det. Jeg bruger desuden gerne
maskinen til afspilning af film og til tekstbehandling. Og så er det et
must, at mit nye kort har tv-out (composite-udgang).

Min maskine er en PII 300MHz med et bundkort fra 97 og 192MB RAM. Indtil nu
har jeg kørt med et Voodoo1-kort og det nu afdøde agp-kort. Så mit første
spørgsmål er: Kan det betale sig at købe et nyt smart kort, der varetager
både 2d og 3d grafik, og fjerne mit voodoo1 kort, eller kan det stadig
bruges, hvis jeg investerer i et agp-kort, der ikke kan noget særligt, og så
lader voodoo-kortet sidde i.
Dernæst:
Hvad forskel gør det, om jeg køber et agp-kort eller et pci-kort?

Kan der gives et entydigt svar på, om det kan betale sig at lade
Voodoo1-kortet sidde i maskinen?
Kan nogen anbefale mig et kort?

Sune

Fra : Midway

Dato : 16-12-01 22:08

jeg har et svar
tag og køb en større maskine det får du mere ud af

midway

Fra : Lasse Engel Pedersen

Dato : 16-12-01 22:45

Hej,
> Og så er det et
> must, at mit nye kort har tv-out (composite-udgang).

Det skulle ikke være det helt store problem at skaffe.

> [...]
> spørgsmål er: Kan det betale sig at købe et nyt smart kort, der varetager
> både 2d og 3d grafik, og fjerne mit voodoo1 kort,

Det kommer mest an på hvilken prisklasse du snakker om, men først og
fremmest så JA, næsten ligemeget hvilket kort du køber vil det næsten altid
være bedre end dit voodoo1 kort. Hvis du ønsker at give mere end 500.- så
kan det i hvert fald ikke betale sig at beholde. Men før jeg foreslår en
masse kort vil det hjælpe hvis du kan svare på om hvor meget du vil give for
et sådant kort, og om du på et tidspunkt vil opgradere din cpu. Hvis du ikke
vil opgradere din cpu kan det ikke betale sig at bruge særlig mange penge på
et grafik-kort.

> Kan nogen anbefale mig et kort?

Uden svar omkring hvor penge du vil bruge og om du senere ønsker at
opgradere, så er det lidt svært... men umidelbart et Geforce2MX 400 med
tv-out, er billigt og kan supplere dig med de ting som skriver du bruger din
computer til. Geforce2MX400 er betegnelsen for det chipset som mange
grafik-kort leverandører bruger. Lidt ligesom med dit gamle voodoo kort,
kvaliteten er næsten den samme på dem alle sammen bortset fra 2d-kvaliteten,
så du kan rolig vælge efter den billigeste pris. Hvis du også gerne vil
meget god 2d kvalitet vil jeg anbefale et billigt ATI kort i stedet for et
geforce2MX400 kort. Håber du kan bruge mit svar, hvis du vil har flere
spørgsmål så bare skriv.

mvh
Lasse

Fra : Sune Spang-Thomsen

Dato : 17-12-01 12:23

2D-kvaliteten er vigtigere for mig, end 3D-kvaliteten, eftersom det er 2D,
jeg bruger mest. Jeg har ikke tænkt mig at opgradere nogetsomhelst i
maskinen. Hverken bundkort, CPU eller lign. Den skal bare holde min
studietid ud, og derefter skulle jeg gerne få råd til at købe noget mere
tidssvarende. Så ethvert kort, der ikke har optimal 2D-kvalitet vil nok ikke
komme på tale. Jeg har forresten ladet mig fortælle, at det er afgørende,
hvilket Chipset jeg har, da ikke alle kort kan fungere med alle chipset?
(jeg har et 440LX chipset, såvídt jeg kan gennemskue min MB-manual).
Og hvad angår prisklasse: under 1000 kr.

Lasse Engel Pedersen <l_ep@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c1d1625$0$93445$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Zulfqar Ali Ahmad

Dato : 19-12-01 21:02

Så kan det kun være Matrox G550 du skal ha'. (det ypperste indenfor 2D
og samtidig til billige penge)

Det fås til kr. 1.006 iflg. edbpriser.dk (bulk udgaven - dvs. uden den
"prægtige" indpakning, blot kortet+kabler+driver)

Venligst fra

Zulfqar Ali

"Sune Spang-Thomsen" <Spang@stud.hum.ku.dk> wrote . Så ethvert kort,