pecan pie
Fra : lise hansen

Dato : 29-11-00 20:08

Er der nogen, der har en god opskrift på pecan pie - "oversat" til danske
mål? Jeg kunne også godt tænke mig en opskrift på lemon meringue pie.
VH
Lise

Fra : Peter Westh

Dato : 04-12-00 17:22

Det, du leder efter er nok flg:

Til en tærteform foret med en usødet eller kun let sødet mørdej (det går jeg
ud fra du ikke behøver opskrift til) skal du bruge flg. fyld:

3 æg
1 1/2 dl sukker
1/2 teske salt (udelades, hvis du ikke bruger usaltet smør. Synes jeg, jeg
er ikke så meget for salt i søde ting)
1 dl smeltet smør
2 dl lys eller mørk sirup. Amerikanerne bruger majsmaltsirup. Man kunne
sikkert også bruge honning eller ahornsirup.
2 dl pekannødder

Tænd ovnen på 190 grader. Pisk sukker, æg og evt salt hvidt. Tilsæt sirup
og smør og nødder Hæld det i formen og bag det hele 40-50 minutter. Serveres
gerne med skødeflum.

Jeg forstår på dit spørgsmål. at du gerne vil lave amerikansk mad, men ikke
rigtig kan tolke deres mål- og vægtangivelser. Prøv at besøge
http://www.soton.ac.uk/~scp93ch/units/convform.html , der er en formular som
kan konvertere alle mål i en håndevending. Det eneste, du ellers behøver at
vide er, at en "Cup" for det meste er et sted mellem 2 og 2 1/2 deciliter.

MVH

Peter

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 05-12-00 07:13

"Peter Westh" <pwesth@hum.ku.dk> skrev i en meddelelse...
> Det, du leder efter er nok flg:
> Til en tærteform foret med en usødet eller kun let sødet mørdej
> (det går jeg ud fra du ikke behøver opskrift til) skal du bruge
> flg. fyld:

osv.osv.
[klip].

"Pecan pie"
Hi Peter,
....Pie, tærter, quiches, flan, kager... eller hvad??

Jeg havde nogenlunde den samme opskrift som din, -men her stod den
under kategorien "tærter". - Hvornår skal man mon kalde det en tærte,
og hvornår en pie??

Jeg har altid gået udfra at en "pie" var en tærte med et flettet eller
lukket låg oven på fyldet. -Men ak ve og vel! - bare de kloge selv
vidste.

Her er min udgave af en nødde/kage/tærte...eller hva' fa.... den nu
skal kaldes...
(PS: Jeg håber Lise bliver glad nu da hun har flere opskrifter at
vælge imellem).

Tærte med Pekannødder:
4-6 pers.

Dejen: Springer vi over

Fyld:
2 æg
1¼ dl farin
1¼ dl lys sirup
3 dl pekannødder (gakkede)
20 g smør, smeltet

Ovnen forvarmes til 210°.
En tærteform rund eller aflang pensles med smør eller olie. Rul dejen
ud mellem to stykker film, så den kan dække formens bund og sider. Læg
dejen i formen, skær kanterne rene.
Læg et tilpasset stykke bagepapir over dejen og fordel et lag tørrede
bønner, gule ærter eller ris over papiret (for at holdes dejen nede).
Bages i 10 min, tages ud, og papir (bønner, gule ærter el. ris)
fjernes. Sættes tilbage i ovnen i 7 min, eller til den er let gylden.
Afkøles.

Fyldet: Dæmp ovnvarmen til 180°. Kom æg farin, sirup, nødder og smør i
en skål og bland det grundigt. Hæld denne blanding i den forbagte
form.
Bages i 45 min, eller til den er fast. Afkøles på en rist. Serveres
kold evt. med flødeskum eller crème frâiche.

Det var så den tærte... pie º<

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Scwiziske forskere har fundet frem til, at brug af
mobiltelefoner før sengetid kan skade hjerneaktiviteten
før søvnen, idet den udsættes for elektromagnetisk stråling.

Fra : Neta & Peter

Dato : 05-12-00 09:09

Peter W. Bosse <peterw.bosse@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:4M%W5.7148$_p.89613@news010.worldonline.dk...
> [...]
>
> Jeg havde nogenlunde den samme opskrift som din, -men her stod den
> under kategorien "tærter". - Hvornår skal man mon kalde det en tærte,

I dette tilfælde er sagen relativt klar, da der jo er tale om en amreikansk
ret: Min ordbog siger:

[pai] sb.
1. (cul.)
a) pie [ret af kød, fisk, grønsager etc. indbagt i dej]
b) (esp. US.: layer cake) (omtr.) (lag)kage, tærte

Så her er pie altså noget bredere en hos os.

Advanced learners dictionary anfører mere specifikt, at Pie på engelsk er
"meat or fruit encased in pastry and baked in a usually deep dish", så er
pie på amerikansk "meat or fruit cooked in a pastry-lined dish, with or
without a covering of pastry".

Mht til pie/tærte definitioner på dansk tror jeg ikke der er nogel klare,
formelle regler.

Iflg. Nudansk ordbog, har vi ordet Pie fra englænderne, og Tærte fra
Franskmændene (tarte) og tyskerne (torte). Begge ords opriundelse er ukendt
(selvom jeg mener at have læst, at Pier faktisk er i familie med Pizza - som
jo altså ikke har dejlåg på). Pie gives samme forklaring som ovenfor, medens
en Tærte er en "slags kage fyldt med frugt, syltetøj eller lignende".

MVH

Peter

MVH

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 19:46

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 19:46

Fra : N/A

Dato : 14-12-00 19:46

Fra : lise hansen

Dato : 14-12-00 19:46

Jeg var Roskilde rundt for at finde nødderne, og i de fleste
dagligvarebutikker havde de ingen anelse om, hvad pekannødder var. Der var
heller ikke held hos grønthandlerne bortset fra et sted, hvor de solgte 80
gram afskallede nødder for 40 (!!!) kr. Jeg skulle bruge ca. 150 gram, så
det ville blive en dyr kage. Det endte med at jeg købte dem gennem mit
arbejde, da jeg er ansat på en levnedsmiddelskole. Forleden så jeg at Bilka
har tilbud på pekannødder, men jeg tror desværre ikke de er afskallede.

<191_5.12779$72.230420@twister.sunsite.auc.dk>...