Opskrift på isbjørn+sæl
Fra : Konceptmad/CP

Dato : 29-11-00 11:28

Hejsa.

Er der nogen som har en god opskrift på sæl og/eller isbjørn.

Mvh.

Carsten

Fra : Anja

Dato : 29-11-00 14:09

Konceptmad/CP <carstenp@konceptmad.dk> wrote in message
> Hejsa.
>
> Er der nogen som har en god opskrift på sæl og/eller isbjørn.

En opskrift på isbjørn er nem nok: lavær', den er nemlig udrydningstruet.

--
Mvh Anja
SkjoldborgNOSPAM@iname.com

Fra : Stig Mogensen

Dato : 29-11-00 16:10

Isbjørnen er ikke udrydningstruet, men fredet.......der er forskel!

Mvh

Stig

Fra : Anja

Dato : 29-11-00 16:49

Stig Mogensen <norman_bates@forum.dk> wrote in message
> Isbjørnen er ikke udrydningstruet, men fredet.......der er forskel!

Ja, især da det faktisk var rigtigt hvad jeg skrev: den er truet (bl.a. pga
forurening med giftstoffer, svindende is og dermed jagtmulighed samt
krybskytteri) men den er faktisk ikke fredet. Kun i Norge er den
totalfredet, mens indbyggere i Canada, Gønland og Rusland må drive jagt på
isbjørne.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 29-11-00 23:40

Wed, 29 Nov 2000 16:48:41 +0100, udtrykte "Anja"
<skjoldborgNOSPAM@iname.com> Følgende:

>totalfredet, mens indbyggere i Canada, Gønland og Rusland må drive jagt på
>isbjørne.

AFAIK må man kun skyde isbjørne i Grønland hvis de ikke er i deres
naturlige omgivelser, jeg har foreksempel smagt en isbjørn, som havde
drevet på et isbjerg, udfor Julianehåb[1] og var blevet skudt der.

[1] Der lever normalt ikke isbjørne i nærheden af Julianehåb, og da slet
ikke på drivende isbjerge, derfor var den ikke fredet.
--
mvh Andreas Kleist Svendsen
andreas_k_s@fjern@hotmail.com

Fra : Anja

Dato : 30-11-00 11:01

Andreas Kleist Svendsen <a_svendsen@FJERNhotmail.com> wrote

> AFAIK må man kun skyde isbjørne i Grønland hvis de ikke er i deres
> naturlige omgivelser

Der er en lovlig fangst af isbjørne i både Grønland og Canada. Læs f.eks. på
siden:
http://www.toyen.uio.no/zoomus/isbjorn/trusler.html

>citatstart
Isbjørnen er en av karakterartene for Arktis og har en høy internasjonal
vernestatus. Den utsrakte fangst som fortsatt pågår er vel relativt ukjent.
Området ved Svalbard er snart det eneste området hvor isbjørnen fortsatt er
fredet.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 30-11-00 18:42

Thu, 30 Nov 2000 11:01:20 +0100, udtrykte "Anja"
> [...]
>Området ved Svalbard er snart det eneste området hvor isbjørnen fortsatt er

Der står da ikke noget om at isbjørnen ikke er fredet på Grønland, jeg
må indrømme at jeg ikke lige har læst hele den artikel du henviste til
igennem.

Det er dårlig idé at bruge tegnet ">" i starten af linien, da det også
er det tegn man bruger når man citerer den man svarer på, og det ser
derfor ud som om at jeg har skrevet det ovenstående, "citat slut",
hvilket jeg jo som bekendt ikke har. Ikke fordi det er så problematisk i
dette tilfælde, men det kunne godt være årsag til misforståelser andre
gange.

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 30-11-00 06:33

"Konceptmad/CP" <carstenp@konceptmad.dk> skrev i en meddelelse...

> Er der nogen som har en god opskrift på sæl og/eller isbjørn.

Helstegt isbjørn:
Isbjørn på 500 kg slagtes og proppes ned i den store gryde, tilsæt
salt, peber og grøn chilepuré. Steges ca. 117 timer, eller indtil den
er helt mør, vendes af og til - (husk svømmehuden mellem tæerne
skæres af)

PS: Man må godt skyde isbjørn på Grønland - men kun i selvforsvar.

Det siges at sælkød ikke smager særlig godt, (og så har den også
dårlig ånde), fortælles det, - men det kan vel bruges til kattemad

Her er et par simple opskrifter fra "Mortens" -sæl'følgelig...

Sæl-leverpostej:
(3 folieforme)

500 g sællever
200 g bacon
1 stort løg
3 fed hvidløg
friskkværnet peber
1 1/2 tsk groft salt
5 spsk hvedemel
4 dl mælk

Lever, bacon, løg og hvidløg blendes eller hakkes, tilsættes hvedemel
og mælk, smages til med peber og salt. Bages i vandbad. Opskriften kan
også laves, hvor man laver en bechamel tilsmagt med krydderier og
anjoser.

-oo-

Sæl Suaasat:

Opskriften kan også laves på: Hval, fugle, får, svinekød (både som
fersk og saltet)
Der kan tilsættes gulerødder, porrer, selleri, majroe efter smag.

Dette er den gamle opskrift på Suaasat:
(4 pers)

1 kg fersk sælkød (uden ben) eller 2 kg med ben
3 liter vand
1 løg
80 g grødris (1 dl)
salt og peber

Skyl kødet og sæt det over i kogende vand, koges op og skummes,
tilsæt salt, grødris og løg, lad suppen koge langsomt til kødet er
mørt. Smages til med salt og peber.

Bon appétit!
--
Mvh.
Peter W. Bosse

*En rigtig Isbjørn: ¼ vodka, ¾ sprite
Et lille skvæt Blue bols el. Blue curacao
Isterninger.

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 30-11-00 18:44

Thu, 30 Nov 2000 06:33:18 +0100, udtrykte "Peter W. Bosse"
<peterw.bosse@worldonline.dk> Følgende:

>Det siges at sælkød ikke smager særlig godt, (og så har den også
>dårlig ånde), fortælles det,

Hvem fortæller det?

Jeg har smagt det, og jeg synes da det smagte ganske udemærket.

Fra : David Lee

Dato : 30-11-00 19:23

"Andreas Kleist Svendsen" <a_svendsen@FJERNhotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3a269195.5513950@news.cybercity.dk...
> Thu, 30 Nov 2000 06:33:18 +0100, udtrykte "Peter W. Bosse"
> <peterw.bosse@worldonline.dk> Følgende:

> Hvem fortæller det?

Sikkert ikke den der har været på tæt nok på, til at kunne lugte det!

Hilsen
David

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 01-12-00 05:34

"Andreas Kleist Svendsen" <a_svendsen@FJERNhotmail.com> skrev:
> Thu, 30 Nov, udtrykte "Peter W. Bosse" Følgende:

> Hvem fortæller det?

*Kronprins \|/ Frederik

: :
: :
--
Mvh.
Peter W. Bosse

Fra : Andreas Paulsen

Dato : 05-12-00 23:41

Sælkød indeholder temmelig meget blod, og det kan derfor være fristende at
udvande det et par dage inden at man spiser det. Det gjorde jeg i alt fald
da jeg lavede sidste (og første gang). Ellers ville jeg bare koge det en
times tid eller to sammen med nogle halve løg og og diverse suppeurter.
Derefter tilsættes kartofler der koges møre. Suppen bliver helt brun af
koaguleret blod og køkkenet lugter af levertran i flere dage efter. Det er
tilrådeligt at løbe en lang tur ude i kulden før man skal spise, det for det
til at glide lettere ned.

Hilsen
Andreas

Fra : Konceptmad/CP

Dato : 30-11-00 10:29

Hej igen.

Nu har jeg jo ikke tænkt mig at drøne rundt og plaffe en million isbjørne
ned. Jeg ville såmænd bare høre, om der var nogle som har erfaringer og evt.
smagt det før.

Tak til dem som har svaret seriøst.

Mvh.
Carsten Pedersen