Uvilkårligt tal
Fra : NKD

Dato : 14-12-01 18:21

Hej NG.

Jeg mangler en kommando der kan lave et tilfældigt tal mellem 1 og 99.
Jeg har prøvet at bruge denne kommando, men den tager rimelig mange gange et
tal under 1 (måske er det 0; Har ikke lavet nærmere tests.):

Random r = new Random();
int number = r.nextInt() % 100;

Er der nogen der har en kommando der virker?

Hilsen NKD.

Fra : Birgitte Lauge Eggel~

Dato : 14-12-01 18:37

Hej NKD,
prøv at gå ind på http://www.programming.de/ - der er en java-tutorial,
der viser noget lignende
Hilsen
Birgitte

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 14-12-01 18:38

"NKD" <nk-dahl@mail.dk> wrote in message
> [...]
>
> Random r = new Random();
> int number = r.nextInt() % 100;
>
> Er der nogen der har en kommando der virker?

Hej NKD

Kan du ikke bare bruge:
Random r = new Random();
int number = r.nextInt( 101 );
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 15-12-01 10:43

"Mikkel Bundgaard" <mikkelbu@teliamail.dk> wrote in message
> "NKD" <nk-dahl@mail.dk> wrote in message

> Hej NKD
>
> Kan du ikke bare bruge:
> Random r = new Random();
> int number = r.nextInt( 101 );
Ups

Skulle havde været
int number = r.nextInt( 100 );

Fra : Christian Neess

Dato : 14-12-01 21:16

Du kan bruge
int udtræk = (int)(Math.random()*99)+1;
math.random genere et tilfældigt tal mellem 0-1.

Fra : Christian Holm

Dato : 15-12-01 02:31

"Christian Neess" <neess@image.dk> wrote in message
> Du kan bruge
> int udtræk = (int)(Math.random()*99)+1;
> math.random genere et tilfældigt tal mellem 0-1.

Dette er nok ikke alment kendt, men ovenstående metode bør ikke benyttes, da
den ikke generer tilfældige tal korrekt. Dette er 'indrømmet' af Sun, og det
anbefales at man i stedet benytter Random klassen og metoden nextInt(int) i
stedet.

Christian

Fra : paul

Dato : 23-01-02 19:22

du kan også bruge math.random gange 1 gange 100

Paul