nullpointer???
Fra : Lars Wiberg

Dato : 14-12-01 12:01

hej

jeg skal have fat i int værdien i et textField som jeg burde kunne få på
denne måde:

e.setDataPhone(Integer.getInteger(phoneField.getText()).intValue());

setDataPhone tar en int.
men alligevel får jeg en NullPointerException hvorfor?

Fra : Brian Matzon

Dato : 14-12-01 12:45

"Lars Wiberg" <lars_wiberg@#nospam#mail.dk> wrote in message news:3c19dc84$0$25381$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>

> setDataPhone tar en int.
> men alligevel får jeg en NullPointerException hvorfor?

fordi en af følgende er null:
phoneField
phoneField.getText()

/Brian Matzon

Fra : Brian Matzon

Dato : 14-12-01 13:54

Vi fortsætter lige hvor den hører hjemme...

følgende er fra mail:
>e er null.. det er jo den der bliver sat
>phoneField.getText() er ikke null.. det har jeg tjekket med en system.out..
>
>den skal ta den værdi og parse den til en int.. det vil den ikke.. hvorfor?

Hvis e er null, kommer du ikke så langt, da det jo er en metode på den klasse du forsøger at kalde(setDataPhone(...)) - null har
ingen metoder (og er ikke engang et objekt)!

sørg for at e er *et eller andet*, så virker det sikkert!

Typisk vil du dog få en masse problemer med den måde du gør det på!
smid en try/catch uden om Integer.parseInt som fanger NumberFormatException
således at dit program ikke f*cker med brugeren når denne indtaster 'few'.

/Brian Matzon