Rumrejsen år 2001
Fra : Soren Olsen

Dato : 19-01-01 06:31

Nu har jeg set Kubricks Rumrejsen år 2001 fire gange, og hver gang
sidder jeg bagefter med forskellige spørgsmål ... er der nogen der kan
fortælle mig, hvor på nettet (eller i en bog) jeg kan læse en
analyse/gennemgang af filmen, hvor diverse sammenhænge bliver forklaret?

Søren Olsen

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 21-01-01 21:52

"Soren Olsen" <asta@tjekket.dk> skrev:
> [...]
> fortælle mig, hvor på nettet (eller i en bog) jeg kan læse en
> analyse/gennemgang af filmen, hvor diverse sammenhænge bliver forklaret?

Det hjælper en del at læse bogen. Ellers er der triviasektionen
til filmen på imdb.

Mark

Fra : Morten Nielsen

Dato : 29-01-01 18:02

Kunne vi ikke lige få et referat af hvad fanden der sker de sidste 20 min ?
(ud over en masse farver og mærkelige lyde)

Jeg har nok set den 6-7 gange, men fatter stadig ikke et hak. Filmen er for
fed indtil der går 70'er-trip i det.

/Morten

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 29-01-01 22:41

"Morten Nielsen" <odegaard@forum.dk> skrev:
> Kunne vi ikke lige få et referat af hvad fanden der sker de sidste 20 min ?
> (ud over en masse farver og mærkelige lyde)

Jeg husker måske lidt forkert, men Bowman kommer hen til et sted, der
er lavet af de, der står bag monolitterne. De vil have ham til føle
sig hjemme, men det hele er en smule kunstigt. Hvad hans rolle så er
eller bliver får man ikke rigtigt at vide. Han bliver en slags
stjernebarn eller budbringer mellem monolitfolkene og menneskeheden.

> Jeg har nok set den 6-7 gange, men fatter stadig ikke et hak. Filmen er for
> fed indtil der går 70'er-trip i det.

Hans rejse fra solsystemet og til den anden ende af galaksen er ren
Kubrick-syre, så de fleste forstår udmærket at du ikke fatter et hak.

--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 30-01-01 21:43

"Mark Thomas Gazel" <mark@gazel.dk> skrev:

> [...]
>eller bliver får man ikke rigtigt at vide. Han bliver en slags
>stjernebarn eller budbringer mellem monolitfolkene og menneskeheden.

Meningen med det er at vise, at han bliver en ny slags væsen, Homo
Universus, der befinder sig lige så højt over mennesket, som mennesket
befinder sig over de aber, der påvirkes af den første monolit. Det er
et tema, som Clarke også brugte i sin tidligere roman "Ud af
barndommen".

Niels Søndergaard

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 31-01-01 00:06

"Niels Søndergaard" <ns@post.cybercity.dk> skrev:

> [...]
> befinder sig over de aber, der påvirkes af den første monolit. Det er
> et tema, som Clarke også brugte i sin tidligere roman "Ud af

Hvis du siger det. Jeg havde lidt problemer med *helt* at fange budskabet
eller meningen med "Ud af barndommen", selvom jeg egentlig godt kunne
lide historien. Jeg køber i hvert fald din mere præcise forklaring.

--
Mark
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Fenris

Dato : 01-02-01 22:12

From "Morten Nielsen" <odegaard@forum.dk> came:

>Kunne vi ikke lige få et referat af hvad fanden der sker de sidste 20 min ?
>(ud over en masse farver og mærkelige lyde)

Har jeg altid forstået som noget i retning af at menneskelige sanser
ikke kunne fortolke de indtryk de modtog.

>Jeg har nok set den 6-7 gange, men fatter stadig ikke et hak. Filmen er for
>fed indtil der går 70'er-trip i det.

60'er-trip (1968)

--
Thomas Hejl Pilgaard | ICQ:23729247 mailto:Fenris@DeathsDoor.com