Min søn brokker sig ;o(
Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 10:21

Han har en Pentium 2 350 MHZ maskine som han tiltider bruger til at spille
på, han spiller Counter Strike mm og klager over at grafikken er for dårlig,
hvad skal vi købe for at han ikke brokker sig mere?
Jeg har ikke den store forstand på grafik, men han snakker om et eller andet
med 3D som skal bruges til nogle spil.
Jeg vil lige sige at vi ikke vil ofre flere tusinde kr. på et kort til hans
maskine, da det ikke rigtigt kan hænge sammen med pc´ns værdi, men der kan
vel fåes et rimeligt kort til ham alligevel?
Hvis i kendet et sted hvor jeg evt kan købe det i foreslår, vil jeg gerne
have i lægger et link.

pft.

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : orbital

Dato : 14-12-01 10:41

On Fri, 14 Dec 2001 10:21:04 +0100, "H.Lund" <hla@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
>vel fåes et rimeligt kort til ham alligevel?
>Hvis i kendet et sted hvor jeg evt kan købe det i foreslår, vil jeg gerne

Find først ud af om den PC har agp port. Hvilket chipset har den ?

Gå ind på http://www.edbpriser.dk

vælg hardware, grafikkort

under Palit:

anbefales Daytona GeForce2 GTS Pro m. 32 Mbyte DDR ram til 929,-

Læg mærke til at det er med ddr ram. Det har alle de billigere kort
ikke.

Min søn bruger det selv til counterstrike. Det er et rigtigt godt køb
til prisen. Klik på Top10 og du har mulige købssteder.

Eventuelt kan man fremføre, at en PII 350 ikke kan udnytte dette
grafikkort fuldt ud. Det ved jeg ikke rigtigt, men i så fald kan man
nøjes med Daytona Geforce2 mx400 med 32 Mbyte sdram til 619 kr.

Du må hellere specificere hvilket chipset den PII 350 har. LX chipset
du'er ikke med geforce grafikkort.
Så burde voodoo4 til 700 kr være godt.

Hvis ikke den PC har agp port, er der kun få pci kort på markedet. Så
bliver det noget geforce2 mx til 750 kr. med 64 Mbyte ram, Daytona
igen.

Så LX chipset og ingen agp port, - det betyder, at det ikke kan løses,
tror jeg. TNT kortene kører så heller ikke godt, og egnede grafikkort
chipset som banshee er forsvundet ud af markedet for længe siden.

Hvis ikke kortet vil køre, har du returret selv på postordre. Bare du
beholder original emballagen.

mvh

John

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 11:16

"orbital" <johnknuhtsen@mailme.dk> skrev i en meddelelse

Tak for svaret.

> Find først ud af om den PC har agp port. Hvilket chipset har den ?

Det ved jeg godt nok ikke noget om?

Henning

Fra : Rabbit_HGC

Dato : 14-12-01 11:55

> Det ved jeg godt nok ikke noget om?

Det er rimelig væsentligt, for hvis du køber et agp kort og pc'en kun har
plads til pci kort, så får du et problem. AGP kort er nemlig ca. dobbelt så
lange som PCI kort. Hvis du evt. kan komme til at kigge på pc'en, og finde
navn, modelnr, serienummer, så kan vi i hvert fald fortælle dig om du kan
købe et AGP kort eller ej.

Rab
sofus@post1.tele.dk

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 12:58

"Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Og dog efter at have skilt puteren ad i atomer og brugt en kraftig
lommelygte fandt jeg følgende:
SIS6326W8MB stod der på svinet der sad i AGP porten

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : iddqd@worldonline.dk

Dato : 14-12-01 13:02

"H.Lund" wrote:

> "Rabbit_HGC" <sofus@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Og dog efter at have skilt puteren ad i atomer og brugt en kraftig
> lommelygte fandt jeg følgende:
> SIS6326W8MB stod der på svinet der sad i AGP porten

OK, så har du en AGP port og det der sidder der nu er ganske rigtigt ikke
noget at skrive hjem om i 3D sammenhæng. Jeg ville købe et af de kort til en
5-600 kr. som de andre forslår.

Forøvrigt er det ikke utænkeligt at du vil kunne montere en hurtigere CPU i
computeren, måske endda op til en 1100 Mhz Celeron hvis du er heldig, og på
den måde forlænge dens liv med et ekstra års tid uden at det behøver koste
en formue.

Mvh

Bruno

PS. Ram koster næsten igenting så hvis du har mindre en 128 MB kan det også
være et godt sted at bruge et par hundrede kr.

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 13:18

<iddqd@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> noget at skrive hjem om i 3D sammenhæng. Jeg ville købe et af de kort til

Det må jeg så kigge på.

> [...]

> den måde forlænge dens liv med et ekstra års tid uden at det behøver koste

Njae det var nu ikke så godt hvis hans pc skulle overgå den gamles

> PS. Ram koster næsten igenting så hvis du har mindre en 128 MB kan det
også
> være et godt sted at bruge et par hundrede kr.

Der er 128+64 i pt

Henning

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 14-12-01 12:01

> Det ved jeg godt nok ikke noget om?

Så spørg knægten hvis du kan formulere det på en måde så han ikke gætter
at det drejer sig om julegaven

/A

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 13:01

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Så spørg knægten hvis du kan formulere det på en måde så han ikke
gætter
> at det drejer sig om julegaven

Han ved heller ikke hvad det er for en fyr, og han skal selv betale for
dyret, så derfor siger han at den ikke må koste et mindre husmandssted i
Vorupbør Kommune

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Rene Pedersen

Dato : 14-12-01 12:24

> Det ved jeg godt nok ikke noget om?

Du kan finde ud af hvilket chipsæt din computer har med dette lille program
(ca. 300kb)...

http://cgi2.tky.3web.ne.jp/~nrklv/cgi-bin/softdl.cgi?wcpu30d.exe

Når du har startet programmet klikker du View -> Chipset Info. Under Host
Bridge står der en række tal, men også navnet på dit chipsæt. Oplys os dette
(navnet) i nyhedsgruppen, så hjælper det en del.

Best regards
Rene Pedersen

Fra : Madsen

Dato : 14-12-01 13:54

On Fri, 14 Dec 2001 11:15:35 +0100, "H.Lund" <hla@tdcspace.dk> wrote:

>Det ved jeg godt nok ikke noget om?

Så tag låget af og kik efter

En AGP port sidder oven over de 4-5 PCI slots
som er i bundkortet. Den er brun, lidt mindre end en PCI slot
og sidder lidt forskudt. Den er meget nem at genkende.

Du er nødt til at vide om du skal købe et PCI grafikkort
eller et AGP kort. AGP er klart det bedste, men hvis maskinen
ikke har en sådan port er du selvfølgelig nødt til at købe PCI.

Mvh Madsen

Fra : -=Madsen=-

Dato : 14-12-01 12:53

<---------->
> anbefales Daytona GeForce2 GTS Pro m. 32 Mbyte DDR ram til 929,-
<---------->

Syntes det er total overkill til en PII 350 Mhz

Hvis maskinen har en Agp port, som den højest sandsynlig har, en PII 350
Mhz. er temmelig sikkert et BX chipset da en PII 350 Mhz. køre med en 100
Mhz. bus

Vil mene at alt over TNT2 er overkill til maskinen, men priserne på Geforce2
MX 400 kortene er meget små så hvorfor ikke nøjes med det til Kr. 489,-, med
mindre maskinen skal opgraderes i nær fremtid
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364617906

Fra : Bagle

Dato : 14-12-01 13:01

Jamen tænk nu hvis der sad et TNT kort i iforvejen.. Jeg tror at til 3d spil
og bare spil generelt kommer man efterhånden ikke langt med en PII350 Mhz.
Du må nok hellere komme med en specifikation over hardware i maskinen.. Prøv
evt at åbne den (det er der ikke så meget i) og så kig hvilket grafikkort
der sidder i nu..

-Bagle
www.sjokoladeland.dk

*Fjern 2605 i mail ved svar*

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 13:22

"Bagle" <bagle2605@sjokoladeland.dk> skrev i en meddelelse

kig hvilket grafikkort
> der sidder i nu..

Står lidt længere oppe i gruppen

Henning

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 13:25

"-=Madsen=-" <kem@SoftHome.net> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> mindre maskinen skal opgraderes i nær fremtid

Det skal den ikke, han har lige skiftet til den fra en (tror nok det var) en
166mhz og er glad for den, den kan det han har brug for, og prisen du nævner
Madsen, er bedre efter hans mening.

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Anders Lund

Dato : 14-12-01 18:04

-=Madsen=- <kem@SoftHome.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9vcp2q$217v$1@news.cybercity.dk...
> Vil mene at alt over TNT2 er overkill til maskinen.
Ved du overhoved hvad du snakker om,,
Der er en enorm forskel på et bedre TNT2 kort og så et bedre GeForce kort.
Jeg gik fx fra 25 FPS til 75 Fps i cs, da jeg skiftede mit tnt2 ud med et
MX400, Det nye spil er ikke vildt cpu krævende, der er hovedsageligt GPU
(grafikkortets processor) kraften der betyder noget.
En PII 350 kan faktisk klare de fleste nye spil.

Mit bud ville være et Geforce Mx400, med 64 mb ram, så er i faktisk temeligt
framtidssikret. (Læs : ca 3 år)

Mvh
Anders Lund
Ps: Lyt ikke til de nørder der sider i denne gruppe, hovedparten tror der er
totalt umuligt at køre de nyeste spil med mindre ens computer er absolut det
nyeste isenkram. Hvilket selfølgelig er forkert!

Fra : -=Madsen=-

Dato : 14-12-01 19:18

<--------->
> [...]
det
> nyeste isenkram. Hvilket selfølgelig er forkert!

Hvem har sagt noget om det ???????

Mange spil køre faktisk rigtigt godt på et TNT 1 kort, Selvfølgelig kan du
ikke spille Max Payne med alle detalier slået til og ikke engang i 640x480
på en så gammel maskin, jeg mener at få at få max ud af spil hedder cpu'en
vel omkring min. 800 Mhz.

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 20:24

> Mange spil køre faktisk rigtigt godt på et TNT 1 kort, Selvfølgelig kan du
> ikke spille Max Payne med alle detalier slået til og ikke engang i 640x480

Njae det kører ikke specielt godt med den hr.Max.

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Betin@

Dato : 14-12-01 21:37

kem@SoftHome.net skrev...

> [...]
> på en så gammel maskin, jeg mener at få at få max ud af spil hedder cpu'en

Det er nemlig rigtigt, jeg spiller fint den nye Wolfenstein i god
opløsning på mit gamle Viper550 kort som netop har TNT1 på, dog kun med
en 700 Mhz cpu

Betin@

Fra : Michael Jul

Dato : 15-12-01 02:29

"Betin@" <FruGraaspurv@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> >
> Det er nemlig rigtigt, jeg spiller fint den nye Wolfenstein i god
> opløsning på mit gamle Viper550 kort som netop har TNT1 på, dog kun med

Personligt kan jeg ikke se hvad fanden man skal med alt det CPU kraft og det
helt vilde grafikkort..
Den eneste grund til jeg har en 1Ghz INTeL, er sådan set fordi jeg fik
hardware i gave fra mine forældre
af da jeg ikke kunne finde på noget andet sådan lige at ønske mig, troede
sku aldrig at jeg ligefrem ville få
det... Hvis min kan køre noget photoshop og noget Ultraedit og når
afslapningen skal være så en god
omgang 7-Kabale.. det ved man sku hvad der...

Mvh
Michael

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 20:22

"Anders Lund" <anders@itnews.dk> skrev i en meddelelse news:3c1a30a0$0

> En PII 350 kan faktisk klare de fleste nye spil.

Jamen knajten siger også at det kører godt nok til hans forbrug af spil.

> Mit bud ville være et Geforce Mx400, med 64 mb ram, så er i faktisk
temeligt
> framtidssikret. (Læs : ca 3 år)

Aha det lader jeg så stå som første bud, og lurer lidt om der kommer andre
bud.

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Santa Xcaze

Dato : 14-12-01 14:53

SNIP

Mit Bud:

Køb en Celly 1000 mhz med fsb 100 ... Hvis vi går udfra det er et bx chipsæt
.... Samt et geforce 2 gts eller geforce 2 mx 400 jeg ville nok smide et
geforce 2 gts el pro til 999 samt en Intel Celeron 1000 mhz in a box (så har
dne køler med) til 791 kr ...

Taget fra www.shg.dk
Ialt med moms og fragt med dankort som betaling metode:
1918kr ,... Det skulle vel være til at overkomme ...
De valgte komponenter:
Celeron FCPGA 1000 BOX 829
¨
Palit Microsystems Daytona Geforce2 Ti, 64MB DDR RAM, TV-OUT, retail 1049,00

Men som sagt, find lige ud af om det er et bx chipsæt først, brug eventuelt
det program der blev linket til i tråden højere oppe:

Fra : Michael Jul

Dato : 14-12-01 15:14

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message
> [...]
eventuelt
> det program der blev linket til i tråden højere oppe:

Man skal dog alligevel være rimlig heldig hvis det er sådan at man kan få en
1000Mhz Celeron til at køre på et BX bundkort, det er da selvfølgelig ikke
umuligt, da der er nogen som godt kan køre med de nyere FCPGA CPU'er. Ikke
at forglemme der lige skal købes en converter til skidtet også, men chancen
er ikke særlig stor, en god ting ville være at checke på de nødvendige
hardware sites og se om der er andre der har ligende bundkort.

Mvh/ Best regards

Michael

Fra : Santa Xcaze

Dato : 14-12-01 15:22

SNIP
> [...]
> er ikke særlig stor, en god ting ville være at checke på de nødvendige
> hardware sites og se om der er andre der har ligende bundkort.

Ups havde lige glemt det med Converter problemet, meeeen ellers skulle det
da nok kunne lade sig gøre, mener godt man kan få en bios update til de
fleste bx chipsæt der gør man kan køre 10 x 100

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 14-12-01 17:22

> Ups havde lige glemt det med Converter problemet, meeeen ellers skulle det
> da nok kunne lade sig gøre, mener godt man kan få en bios update til de
> fleste bx chipsæt der gør man kan køre 10 x 100

Hvad man kan stille multiplieren til er vel ligegyldigt, når nu cpu'en
alligevel er låst.

/Jakob

Fra : Santa Xcaze

Dato : 14-12-01 21:17

SNIP

Ehm nej for hvis motherboardet ik kan køre 10x tja så har man et problem ;)

Fra : Jakob Jeppesen

Dato : 15-12-01 11:36

"Santa Xcaze" <hihi@hihi.dk> wrote in message news:ZetS7.8192$z4.1037463@news000.worldonline.dk...
> SNIP
>
> Ehm nej for hvis motherboardet ik kan køre 10x tja så har man et problem ;)

Øh - nej!

Jeg kører f.eks. med en celeron 566@850 på et bx bundkort og
multiplieren står til 4.5 fordi jeg ikke gad at skifte den da jeg pillede
min gamle celeron 300A ud.

Pointen er jo at bundkortet leverer fsb og cpu'en ganger selv fsb'en
op til det den skal bruge.

Bundkortet er vel ligeglad med hvad cpu'en laver - eller er der noget
jeg totalt har misforstået?

/Jakob

Fra : Anders Lund

Dato : 14-12-01 18:06

> Ups havde lige glemt det med Converter problemet, meeeen ellers skulle det
> da nok kunne lade sig gøre, mener godt man kan få en bios update til de
> fleste bx chipsæt der gør man kan køre 10 x 100
Mit Bx2 kort kan ikke køre med noget hæjere end 533 Mhz, så der er i hvrtfal
forkert!

Mvh
Anders Lund

Fra : Santa Xcaze

Dato : 14-12-01 21:16

Mit gamle q godt!

Fra : Thomas G

Dato : 14-12-01 22:23

> [...]
> vel fåes et rimeligt kort til ham alligevel?
> Hvis i kendet et sted hvor jeg evt kan købe det i foreslår, vil jeg gerne

Man kan da heller ikke henvende sig i denne gruppe uden at ende med at
skulle pille hele PC'en fra hinanden.

Ud fra hvad du skriver vil jeg gætte på at dit kendskab til at pille i PC'er
er begrænset og selvom mange af nedenstående muligheder er ok så ville jeg
vælge følgende:

Gå en tur i Computercity, eller noget i den stil, find det billigste kort
der hedder noget med Geforce 2MX 400 (endelig ikke MX 200 da dette kort er
mindre godt til 3D i forhold til MX 400 kortet). Køb skidtet (og betal 100
kr mere end på nettet). Gå hjem og afprøv det, levet det ikke op til
forventningerne eller kan du ikke få det til at virke så er det nemt at
afleverer.

Hvis du vil kan du også købe et Geforce 2 GTS eller GTS pro, men med en
processor på 350 MHz vil du ikke kunne mærke nogen forskel (MX 400 kortet er
det langsomste i forhold til GTS kortene).

mvh Thomas G

Fra : H.Lund

Dato : 14-12-01 22:35

"Thomas G" <thgo@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan da heller ikke henvende sig i denne gruppe uden at ende med at
> skulle pille hele PC'en fra hinanden.

Hehe

> Ud fra hvad du skriver vil jeg gætte på at dit kendskab til at pille i
PC'er
> er begrænset

Hov hov jeg kan sq da tænde og slukke uden at lave ravage i noget

> [...]
> kr mere end på nettet). Gå hjem og afprøv det, levet det ikke op til
> forventningerne eller kan du ikke få det til at virke så er det nemt at

Den er også skrevet i min huskeblok, så jeg må drage til storbyen og finde
en hardwarepusher.

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 17-12-01 12:23

> Den er også skrevet i min huskeblok, så jeg må drage til storbyen og finde
> en hardwarepusher.

Hvis du bor i Københavstrup eller omegn så har jeg et GeForce kort
du kan få kastet i nakken. Jeg mener det er et V6800, altså et
GeForce 1 kort, men det skulle jo være OK til den maskine.

--
Palle

Fra : H.Lund

Dato : 17-12-01 12:39

"Palle Hans Jensen" <usenet@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du bor i Københavstrup eller omegn så har jeg et GeForce kort
> du kan få kastet i nakken. Jeg mener det er et V6800, altså et
> GeForce 1 kort, men det skulle jo være OK til den maskine.

Hej PH.
Tjae der er dælme langt fra the westkost nær Thyborøn til Køwenhavnstrup,
ærgerligt nok, det kunne jo være sjovt at prøve om det kunne tilfredsstille
hvalpen.

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Rasmus Ipsen

Dato : 17-12-01 20:02

Hvad med at købe et GF256 eller GF2MX brugt for 4-500,-. Jeg har haft held
med at opgradere ældre pc'ere med netop det "gamle" GF2MX. Alternativt et
GF2MX400. Desuden kan en Celeron 566 findes til 2-300,- brugt. Den vil også
kunne forbedre systemet!

Fra : H.Lund

Dato : 17-12-01 21:19

"Rasmus Ipsen" <rip_gekko@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med at opgradere ældre pc'ere med netop det "gamle" GF2MX. Alternativt et
> GF2MX400. Desuden kan en Celeron 566 findes til 2-300,- brugt. Den vil

Jawohl problemet ligger nemlig i, at jeg ikke aner en brik om hvilke kort
jeg skal invistere i bortset fra Geforce 2 MX 400 som tidligere anbefalet
her i gruppen, et brugt ville nok også skabe glæde hos sønnen som næsten er
konkurs pga. julegavekøb til hans forældre
Køber man dem privat, eller kan man score et ved en forhandler, det er vel
lidt farligt at købe privat, hvis nu svinet sender et kafesenput kort?

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 17-12-01 20:16

A dude from the usenet called "H.Lund" <hla@tdcspace.dk> wrote:

> [...]
>ærgerligt nok, det kunne jo være sjovt at prøve om det kunne tilfredsstille

Ja D R Bar Dæjlig

--
A neutron goes into a bar and asks the bartender: How much for a beer?
The bartender replies: For you, no charge.

Fra : H.Lund

Dato : 17-12-01 21:14

"Palle Hans Jensen" <usenet@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja D R Bar Dæjlig

Hov du glemte /

--
Mvh/Best regards
Henning Lund

Fra : Palle Hans Jensen

Dato : 17-12-01 21:14

>Hov du glemte /

Jep. Du har overbevist mig. Du ER fra det mørke....