Tvinge JScrollPane til at scrolle
Fra : Allan Schmidt

Dato : 13-12-01 22:52

Hej alle...

Jeg har en JTextArea i en JScrollPane. Når jeg så append'er liner til
JTextArea vil jeg gerne have at de er synligt, men det er det ikke... er der
en måde jeg kan sørge for at JScrollPanen scroller helt til bunden.
Jeg har forsøgt mig med:

outScroll.getVerticalScrollBar().setValue(outScroll.getVerticalScrollBar().g
etMaximum());

men det virker ikke....

jeg har meget brug for nogle gode forslag.

Allan

Fra : Mikkel Bundgaard

Dato : 13-12-01 23:09

"Allan Schmidt" <AS8009@ehs.dk> wrote in message
> [...]
> (outScroll.getVerticalScrollBar().getMaximum());
>
> men det virker ikke....
>
> jeg har meget brug for nogle gode forslag.

Hej Allan

Hvis du kigger lidt tilbage i gruppen, så var der en med det samme
spørgsmål:
"Hvordan scrolles der til enden af en JScrollPane"
<9qsjcc$2vtt$1@news.cybercity.dk>

Den ene løsning var:
> JTextArea theTextArea = new JTextArea();
> int theLength = theTextArea.getText().length();
> theTextArea.setCaretPosition(theLength);

og den anden var:
>Nedenstående er min egen løsning, som jeg har brugt tidligere:

>public void log(String s){
> logArea.append(s + "\n");
> logArea.setRows(logArea.getRows()+1);
> Rectangle r = jScrollPane2.getViewport().getViewRect();
> r.setLocation((int)r.getX(), (logArea.getLineCount())*11);
> jScrollPane2.getViewport().scrollRectToVisible(r);
>}

> logArea er et JTextArea-objekt og jScrollPane2 er det panel,
> som indeholder JTextArea-objektet. Alt efter størrelsen på dit
> TextArea kan du ændre *11 i setLocation-metodekaldet.

Håber du kan bruge det til noget
--
Mikkel Bundgaard
IT University of Copenhagen

Fra : Allan Schmidt

Dato : 13-12-01 23:44

> Hvis du kigger lidt tilbage i gruppen, så var der en med det samme
> spørgsmål:
> "Hvordan scrolles der til enden af en JScrollPane"
> <9qsjcc$2vtt$1@news.cybercity.dk>

Mange tak for det hurtige svar.... det første eksempel var både simpelt og
effektivt.

Takker!

Allan