Katteudvandring
Fra : Rasmus

Dato : 12-12-01 22:52

Hejsa,

Jeg er så heldig at jeg i løbet af de næste 6 måneder skal flytte til USA og
jeg vil jo nødig efterlade mine 2 katte, Møgmis og Hannibal, herhjemme.

Hvordan transporterer man katte til USA ? Lider de megen overlast ? Priser ?

Håber I kan hjælpe!

MVH
Rasmus

Fra : Pernille Scharff

Dato : 13-12-01 13:14

Hej Rasmus,

www.netdyredoktor.dk findes der i hvert fald mindst en artikel om at
rejse med kat. De henviser til forskellige steder, hvor man kan få mere
information. Jeg har selv kun checket info om rejse til Sverige - så jeg
har ikke kontrolleret informationen om USA! Men prøv selv...og held og
lykke med projektet!

/Pernille

Fra : Ann K

Dato : 13-12-01 19:40

Hej Rasmus.
Nogle flyselskaber giver dig lov til at have misserne i transportkasse
inde i kabinen sammen med dig.... Det ville jeg foretrække, fremfor at
overlade kattene som "fragtgods" hos nogle mere eller mindre
kattevenlige mennesker...
Mvh Ann

Fra : Ghita

Dato : 13-12-01 23:52

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev i en news:9vasml$m5l$1@sunsite.dk
> [...]
> inde i kabinen sammen med dig.... Det ville jeg foretrække, fremfor at
> overlade kattene som "fragtgods" hos nogle mere eller mindre

Hej
De fleste steder er der en vægtgrænse der hedder 5 kg.
Min Emma tog hjemturen fra Grækenland i kabinen.
Ghita

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-12-01 00:32

"Rasmus" <rasmus@axelmusic.dk> skrev...
> [...]
>
> Hvordan transporterer man katte til USA ? Lider de megen overlast ? Priser
?

Hej Rasmus

Her kan du se kravene før rejsen kan gå mod the USA -
http://www.foedevaredirektoratet.dk/vis.cgi?Hund_og_kat - de er faktisk
meget lempelige, men du skal checke hos veterinærmyndigheden i den stat
(evt. via den amerikanske ambassade, som givetvis kan hjælpe dig), du skal
rejse til, for at få præcise oplysninger om krav. Det er faktisk meget
lettere at indføre katte til USA end det er til Sverige/Norge!!

Mht. flyveturen - de fleste flyselskaber tillader op til 2 dyr i kabinen,
bestil derfor plads i god tid, og sørg selvfølgelig for at nævne, at
misserne skal med om bord - så kan de nemlig tage hensyn til evt.
allergikere mv. Hvis det ikke tillades at kattene kommer med i kabinen, skal
de rejse som gods, også dette skal man bestille til (og her er det en god
idé at have hjælp fra et speditionsfirma - fx SAS Spedition, vældig flinke
og hjælpsomme), så opvarmer flyselskabet den del af lastrummet, hvor kattene
skal være, så de ikke fryser... Hvad det koster til USA ved jeg ikke, men
jeg har sendt to store killinger til Tyrkiet for et par år siden, og det
kostede ca. 1000 kr., inkl. spedition.

Hvis kattene kan stå i kabinen sammen med dig, er det selvfølgelig at
foretrække - der er ikke nær så meget støj (og de skal heller ikke afleveres
lang tid i forvejen, som de skal, hvis de skal rejse som gods...), og
desuden kan de jo "snakke" med dig undervejs. Lad være med at overveje at
give dem beroligende midler inden afgang - det er en rigtig dårlig idé, for
katte bryder sig ikke om at være "dopede", og bliver tværtimod oftest mere
aggressive og angste end de bliver trætte. Hvis kattene ikke er meget
sociale og altid ligger i "arm", vil jeg desuden anbefale, at du sætter dem
i hver sin transportkasse (som i øvrigt skal være en alm. standard-kasse -
ikke en fletdims eller lignende), for hvis de bliver forskrækkede over et
eller andet, kan de gøre skade på hinanden. Du kan desuden købe noget rigtig
godt sugende underlag - faktisk beregnet til transport af hunde - som kan
tage evt. uheld undervejs, da der ikke rigtig er mulighed for at sætte en
æske grus med i transportkassen. Drikke skal de have - mad skal de ikke
have, det er i øvrigt bedst at undlade fodring de sidste 4-5 timer før
afgang, så man kan undgå evt. opkastning ved luftsyge.

Alt i alt - det er en lille smule besværligt at forberede en sådan rejse,
men når man er ude i så god tid som du, har du alle chancer for, at det
forløber helt uden problemer!
Jeg synes ikke det er specielt synd for kattene - men jeg er jo også lidt
mere vant til at diskutere import/eksport af katte, fordi jeg har med
racekatte at gøre, og her er helt almindeligt, at katte krydser Atlanten og
andre verdenshave, hver eneste dag for at nå frem til nye ejere på den anden
side af jordkloden - jeg mener altså, at du med god samvittighed kan
forberede rejsen for mislingerne uden at være specielt bekymret for, om de
lider overlast.

God tur til dig og misserne!!

Mvh. Camilla
--
Camischa's burmesere
http://www.burmese.dk

Fra : Ghita

Dato : 14-12-01 00:51

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev i en
> [...]
men
> jeg har sendt to store killinger til Tyrkiet for et par år siden, og

Jeg har ikke betalt noget for at rejse med mine dyr.
Sidst havde jeg Sara (hund) med hjem fra Tyrkiet,
og det hele blev ordnet i lufthavnen da vi skulle
afsted. Ved indcheck giver skranken dem i flyet
besked på at opvarme rum, ordne ilt mm.
Heller ikke da jeg havde Emmamissen med fra
Grækenland gjorde jeg andet end at have papirerne
i orden før vi skulle flyve.
Men det er måske noget andet vi de skal flyve alene ?
Og nu har der heller ikke været andre som havde
dyr med på mine ruter.

Ghita

Fra : Rasmus

Dato : 14-12-01 19:23

Hej allesammen,

Tak for jeres hjælp. Der er lidt at gå igang med, og jeg håber alt går så
smertefrit som overhovedet muligt.

Jeg kunne godt forestille mig at der ville være nogen der rynkede på næsen
hvis man tog en kat med i kabinen over atlanten, men det er jo deres problem
(c: Hvis jeg skal have 2 katte med i hver deres bur, må det da også koste
lidt extra for det fylder da mindst 1 eller 2 sæder extra. Nu må vi se...

Igen, tak.

Rasmus